Hvor mye salt kan man ha i ferskvann?

Man bør ha litt salt i ferskvann for å forebygge diverse sykdommer og parasitter, men hvor mye? Har en boks med salt, der det står 1 måleskje pr 10l vann, men jeg har ikke skjeen....
Anbefalt mengde er 0 gram salt pr 100 liter vann.

(Det er sikkert noen som er uenige med meg også. Ellers ville det vel ikke vært noen vits med forum. ;P)

Hvor lite salt som skal til for å gjøre ferskvann til brakkvann, kan du lese om i Wikipedias artikkel om salinitet.
Er mange diskusjoner om bruk av salt til ferskvannsfisk, prøvde å søke opp i forumet men nå har tydeligvis forumssøket ramla ut igjen. Prøv å søk selv.

Sier meg forresten enig med kampfisk. Har du ferskvannsfisk ser jeg null poeng i å ha i salt. Jeg syns det viktigste er å etterligne miljøet fisken har i naturen og da blir tilsetting av salt helt feil når fisken absolutt ikke går i saltet vann der de kommer i fra.
Jeg er enig med kampfisk dersom spørsmålsstilleren med "salt" mener vanlig koksalt - altså NaCl. Det har ingen fornuftig anvendelse i de fleste ferskvannsakvarier.

All erfaring tilsier imidlertid at svært mange (de fleste?) bruker salt i ordest videste (og formelt sett riktige) mening: altså om alle stoffer som er dannet ved nøytraliseringsreaksjonen mellom en syre og en base, og består av et kation og et anion.

Utfra en slik definisjon kan "salt" være f.eks. blandinger av kalsium- og magnesiumsalter (som er essensielle for å skape GH i vannet) eller blandinger av karbonater og hydrogenkarbonater (som kreves for å danne KH i vannet).

Dersom spørsmålstilleren snakker om et slikt salt, er det ikke uten videre lett å si hvor stor dose som trengs i akvariet. Man må altså vite hva slags salt det er snakk om.

mvh
Svein A. Fosså
Jeg snakker selfølgelig om NaCl.

I artikkelen Sykdom i akvariet står det:
"Det som er, er at alle ferskvannsfisker har ett saltinnhold i alle kroppens celler på mellom 0,6 og 0,9 %. Fisken bruker derfor hele tiden energi på å opprettholde likevekt med vannet utenfor. Dette gjøres ved hele tiden å forsøke å sende salt ut av kroppen, mens vann trenger inn. Dette er enkel osmose. Ved økt saltkonsentrasjon i vannet blir det derfor brukt mindre energi på dette. Denne energien kan fisken bruke på styrking av immunforsvaret, og til å bli frisk."

Men jeg fant ingenting om dosering ved forebygging.
Når fisken er syk kan det være et poeng at den skal bruke mindre energi på dette, men til vanlig er det ingen grunn til å forandre denne balansen. Ferskvannsfisker har utviklet seg til å utveksle væske og salt på denne måten, og tar ikke noe skade av det.
Nickname
Jeg snakker selfølgelig om NaCl.

Hvorfor er det selvfølgelig? Utfra sammenhengen du beskriver i første innlegg synes jeg faktisk det er mer sannsynlig at du besitter en boks med et eller annet "akvariesalt" - altså en blanding av salter, enn av rent koksalt. Men det er greit å få avklaringen, da er svaret på spørsmålet ditt allerede gitt.

Osmotisk trykk, som du refererer til, henger imidlertid sammen med elektrolyttter (salter) i alminnelighet, og ikke NaCl spesielt. Det er derfor det faktisk er viktig at det finnes salter også i ferskvann. De fleste steder i Norge inneholder ledningsvann for lite salter i forhold til hva som er optimalt for de fleste fisker, og det kan være nyttig å tilføre både magnesium/kalsium og karbonater/hydrogenkarbonater. Koksalt, NaCl, har du imidlertid ikke bruk for - selv om de fleste fisker ikke tar skade av det heller (i moderate doser).

mvh
Svein A. Fosså
SAF
[QUOTE=Nickname]Jeg snakker selfølgelig om NaCl.

Hvorfor er det selvfølgelig?

Nei, det var vist ikke så selvfølgelig det. Det jeg snakker om er Noraq Akvariesalt, jeg vet ikke om det er NaCl... Jeg har forøvrig fått svar på mitt opprinnelige spørsmål på Noraq sine sider.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap