Slørhale vs neontetra..?

Kan en slørhale på 4-5 cm ( mål uten halen ) spise neontera?
Jeg gjetter "ja". Hvis den får tak i dem.
Jeg sier nei, så lenge den har nok av annen mat. Har selv 3 vanlige gullfisker sammen med sebradanioer, som riktignok er litt større en neontetra, men har også puttet oppi danioyngel som er halvparten av voksen størrelse, og gullfiskene viser ikke noe interesse i dem.

Mine gullfisker har masse alger og andemat som de konstant beiter på, og er ganske gode og runde, kanskje det bidrar til mangel på interesse...
Pirayakarr har det vansklig med å ha andre fisker sammen. Enkelte bunnmaller funker om de får nok mat, svømmeplass og skjulesteder. Dette gjelder nok garantert for fiskene dine også. Isbjørn og sel lever sammen.
Vet ikke om jeg skal ta sjansen siden det er litt varierte svar, men så fant jeg ut at de beiter på andemat, noe som jeg har nok av..

PS: Hvis jeg forer slørhalen mye hvis jeg slipper den ned i det andre akvariet, vil han spise neontetraene da??
Karinis
Vet ikke om jeg skal ta sjansen siden det er litt varierte svar, men så fant jeg ut at de beiter på andemat, noe som jeg har nok av.. PS: Hvis jeg forer slørhalen mye hvis jeg slipper den ned i det andre akvariet, vil han spise neontetraene da??


Må bare sette inn et ord her.. Da jeg var fersk akvarist så puttet jeg neontetra ned til slørhalene mine fordi butikken sa dette ville gå supert. Alle var borte over natten! :/

Samtidig vil jeg si at slørhale og neontetra ikke skal være ilag av andre grunner. Slørhale er en gullfisk og er en kaltvannsfisk, mens neontetraen er en tropisk fisk.

Neontetraen vil ha fra 22-26 grader i vannet sitt. Dette går ikke overens med gullfisken som vil ha 10 - 22 grader. Og trivest best når det er under 20 grader...

Så du kan skaffe annen fisk å ha ilag med neontetraen som vil ha tropisk vann, og ha gullfisken i et annet kar med rundt 17-18 grader, hvertfall under 20 Det er mitt råd.

Og en ting til, hvis du forer slørhalen din mye så vil den bli kuuuuule rundt. Slørhaler spiser nesten til de sprekker så om du gir den mye for så vil den jakte på tetraene uansett... Du ender bare opp med en diger, feit og stygg slørhale *en venninne av meg ar matet sin slørhale for mye, den er ikke noe særlig pen. Og det virker som om den kan sprekke når som helst, den døde faktisk. Det såg ut som om avføringshullet sprakk opp og da begynte alle fiskene å nappe den i rompa. :// *
Syns jeg har hørt at fiskedød skyldes normalt sett av overfôring, ikke for lite fôring.

Så du kan ikke bare mate fisken for at den ikke skal spise gullfiskene, etter min mening.

Irriterer tetraen den, og av andre grunner, så spiser den dem bare..
Slik jeg leser det så er det omvendt som er problemet her. At slørhalen kommer til å spise neontetraen, og trådskriveren lurer på om slørhalen lar være å spise neontetraene hvis hun mater den mye.

(oppfattet rett?)
Slørhaler/gullfisk, spiser stort sett alt som passer i munnen. Inkluder mindre fisk.
Samtidig vil jeg si at slørhale og neontetra ikke skal være ilag av andre grunner. Slørhale er en gullfisk og er en kaltvannsfisk, mens neontetraen er en tropisk fisk.

Neontetraen vil ha fra 22-26 grader i vannet sitt. Dette går ikke overens med gullfisken som vil ha 10 - 22 grader. Og trivest best når det er under 20 grader...


Dette stemmer faktisk ikke helt. Gullfisk er ikke en ren kaldtvannsfisk, men en fisk som trives i mange forskjellige temperaturer, inkludert kaldt vann. Jeg har mine i en dam som for tiden holder rundt 30 grader, og de trives og vokser som bare det. Da jeg behandler dem med varmekur var tempen til tider oppe i 35 grader, og de så ikke ut til å bry seg.

I vinter lå tempen rundt 20 grader, og de oppførte seg ikke noe annerledes da enn de gjør nå.

I Asia hvor den kommer fra lever den i dammer som til tider er oppe i 40 grader i korte perioder.
Takk for svar. Tar ikke sjansen å putte den oppi likevel. Prøver å bli kvitt fisken her på akvaforum. Kunne prøvd å solgt den på dyrebutikken, men vet ikke om de tar imot gullfisk.
Fikk både fisken og akvarium av broren min som nå flyttet ut. Synes synd på fisken siden broren min puttet den oppi akvariet på 15-25 l.
Tenkte at den hadde ihvertfall litt bedre plass oppi 65 l min hvis jeg ikke fikk solgt den, men han sa at fisken "trivde" seg i akvariet, noe den har gjort i snart 2 år :S
Vet noen om dyrebutikken tar imot fisker??
Hvis du ringer og spør først, så kan det godt hende at de sier ja. Bare en måte å finne det ut på.

Men du kan ikke regne med å få noe for den.
Får vel ringe da Regnet ikke med å få noe, nei. Så lenge slørhalen slipper å leve i en 15-25 l så er jeg fornøyd.
At en fisk lever i en høyere temperatur så betyr det ikke nødvendigvis ikke å trivest fullt ut der.

Fisker man vet er oppdrettet i tropiske strøk som f-eks singapor KAN holdes ved høyere temperaturer.

Men vil hvertfall ikke råde deg til å stormmate gullfisken din altså, da ender du bare opp med en feit en, og den vil likevell spise neontetraene dine. Gullfisker jakter etter mat 24 timer i døget.

Samtidig 25 liter er ikke noe å ha gullfisken i

Dyrebutikken vil nok hjelpe deg. Enten så får du noe i bytte for gullfisken, men kan ikke garantere det heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Talmoen
Reklame for plussmedlemskap