Apistogramma viejita. noen som har erfaring og fakta?
Jeg kjøpte meg noen fisker på salg sist helg. Noen fine dvergciklider. Kjøpte en hann og to hunner da det var dette butikken anbefalte, og fikk de veldig billige til 50% avslag. (salg i butikken). Men hun nevnte ikke noe navn på fisken, unntatt det latiske. Og husker at navn nummer to på det latinske begynte på V. Ligner ganske mye på Apistogramma viejita som jeg fant i basen. Der står det at arten er litt vanskelig :-S Noe som ikke stemte overens med butikkens infop (ikke noe stort sjokk).
Får ikke til å legge ut bilde av fisken da jeg ikke har kamera tilgjengelig og samtidig er mobilen min inne til reprasjon. Men tror virkelig det er Apistogramma viejita da.
Noen som har fakta og erfaringer med denne fisken. Foreløbig er den veldik sky i karet mitt, den driver å svømmer gjennom hulene og gjemmer seg så snart jeg beveger meg. Med mindre det er i overflaten jeg beveger meg, da er hannen raskt oppe i overflaten og klar for mat
Men er det noe spesiellt jeg bør ta hensyn til?
Får ikke til å legge ut bilde av fisken da jeg ikke har kamera tilgjengelig og samtidig er mobilen min inne til reprasjon. Men tror virkelig det er Apistogramma viejita da.
Noen som har fakta og erfaringer med denne fisken. Foreløbig er den veldik sky i karet mitt, den driver å svømmer gjennom hulene og gjemmer seg så snart jeg beveger meg. Med mindre det er i overflaten jeg beveger meg, da er hannen raskt oppe i overflaten og klar for mat
Men er det noe spesiellt jeg bør ta hensyn til?
Postet 15.12.08 kl 23:17
A.Viejita er ikke så vanskelig å holde, og den trenger heller ikke veldig lav ph. Ph 6-6,5 burde fungere bra. Jeg begynte selv med apistogrammer først i sommer og har erfart at de rimelig lette å ha med gjøre. Noen arter liker dog vann med veldig lav ph, har selv apistogrammer med ph på rundt 4.6-4.8, med masse yngel
Det at de er litt sky i begynnelsen er veldig normalt, men ettervært som dem blir kjent med akvariet etc. så går dette som regel over.
Ellers trenger dem kokosnøtt huler/steinrøyser etc om du er ute etter å å dem i lek. Jeg har også erfart at godt beplantede kar er noe dem setter pris på.
Hvor start akvarie har du dem i?
Du kan forhøre deg med Solvard her inne på forumet, han har hatt disse i en lang stund + masse yngel. Men skal ikke se bortifra at han skriver i tråden om han får syn på den.
Det at de er litt sky i begynnelsen er veldig normalt, men ettervært som dem blir kjent med akvariet etc. så går dette som regel over.
Ellers trenger dem kokosnøtt huler/steinrøyser etc om du er ute etter å å dem i lek. Jeg har også erfart at godt beplantede kar er noe dem setter pris på.
Hvor start akvarie har du dem i?
Du kan forhøre deg med Solvard her inne på forumet, han har hatt disse i en lang stund + masse yngel. Men skal ikke se bortifra at han skriver i tråden om han får syn på den.
Postet 15.12.08 kl 23:32
Endret: 15.12.08 kl 23:33
Supert )
Akkurat nå er de i et foreløbig akvarium, men tenkte å kanskje flytte dem over i 110 literen når jeg får redigert fiskene der Noen skal bort å diverse før de nye får slippe inn )
Kokkosnøtthule har jeg og flere huler også
Får håpe han legger merke til den da, etterhvert. Blir stilig å se når de farger skikkelig ut
Akkurat nå er de i et foreløbig akvarium, men tenkte å kanskje flytte dem over i 110 literen når jeg får redigert fiskene der Noen skal bort å diverse før de nye får slippe inn )
Kokkosnøtthule har jeg og flere huler også
Får håpe han legger merke til den da, etterhvert. Blir stilig å se når de farger skikkelig ut
Postet 15.12.08 kl 23:34
Apistogramma viejita blir veldig tillitsfulle etterhvert og er en nydelig fisk. Har selv et par og har fått yngel på disse.
![[External Image] [External Image]](http://akvariegruppa.no/Bilder/viejita.jpg)
Kan ikke si at den er vanskelig, men den liker at du har litt surere vann enn det som er vanlig i et selskapskar. Ph bør under 7 og de trives godt helt ned til PH på 5. Yngler ofte i trange huler - kokosnøtt med et lite hull som bare hunnen kommer inn er et godt alternativ.
Under lek fungerer det som regel ikk så godt med 2 hunner - da tar jeg ut den hua som ikke deltar i leken. Men man kan også få yngel å begge hunnene på en gang om det er et godt avskilt kar.
hehe - det var samtidig
![[External Image] [External Image]](http://akvariegruppa.no/Bilder/viejita.jpg)
Kan ikke si at den er vanskelig, men den liker at du har litt surere vann enn det som er vanlig i et selskapskar. Ph bør under 7 og de trives godt helt ned til PH på 5. Yngler ofte i trange huler - kokosnøtt med et lite hull som bare hunnen kommer inn er et godt alternativ.
Under lek fungerer det som regel ikk så godt med 2 hunner - da tar jeg ut den hua som ikke deltar i leken. Men man kan også få yngel å begge hunnene på en gang om det er et godt avskilt kar.
hehe - det var samtidig
Postet 15.12.08 kl 23:38
Endret: 15.12.08 kl 23:40
Postet 15.12.08 kl 23:41
Postet 15.12.08 kl 23:42
De er sikkert ikke så gamle siden du akkurat har kjøpt disse - men de vokser til etterhver og får flotte farger og lange finner
Står litt om oppdrett her.
Står litt om oppdrett her.
Postet 16.12.08 kl 00:13
De er litt mer fremme i dag Begynner å bli finere, og hverfall hannen er veldig nysgjerrig nå og svømmer bort til glasset så snart han ser bevegelse Begynner å bli litt farge på de, men tror ikke det er så veldig unge.
Siden de er dvergciklider så regner jeg med de ikke blir diger akkurat Så hunnene er vell 4-5 c, nå, og hannen er vell 1 cm lenger ca )
Siden de er dvergciklider så regner jeg med de ikke blir diger akkurat Så hunnene er vell 4-5 c, nå, og hannen er vell 1 cm lenger ca )
Postet 16.12.08 kl 14:39
Postet 16.12.08 kl 18:45
Postet 16.12.08 kl 18:46
Hei igjen.
Da har jeg fått tatt noen dårlige bilder av fisken :p Av hannen da det er han som er ved glasset
Han farter så fort rundt så det var vanskelig å få til noe bra bilder av han. Men kanskje det er nok til at dere kan bekrefte at det er viejita det er snakk om her? )
*fåkk lånt en mobil med kamera her i huset*
Da har jeg fått tatt noen dårlige bilder av fisken :p Av hannen da det er han som er ved glasset
Han farter så fort rundt så det var vanskelig å få til noe bra bilder av han. Men kanskje det er nok til at dere kan bekrefte at det er viejita det er snakk om her? )
*fåkk lånt en mobil med kamera her i huset*
Postet 17.12.08 kl 00:15
Postet 17.12.08 kl 12:33
Vanskelig å si etter dette bilde, men min første reaksjon var at det lignet på Apistogramma macmasteri. Grunnen til at jeg tenkte det er den siste flekken av møsteret mot halefinnen. Men bilde er for meg litt for uskarpt.
Postet 17.12.08 kl 12:53
Postet 17.12.08 kl 12:56