Sae uten barter!

Jeg kjøpte en sae på ca 8-9 cm privat i går og ser at den ikke har antydning til barter: Skal de ikka ha et sett med barter foran egentlig eller? De små jeg har, har barter. Kan den ha mistet de på et vis?? Gjør det noe evt? Bartene er vel et slags sansorgan mener jeg. Noen som veit?
Jeg mener på at bartene kan slites ned av dårlig vannkvalitet og algebeiting på spisst\dårlig underlag

De er til hjelp for algespising
Min første tanke er da: er du sikker på at det er SAE du har fått tak i? Falsk Flying Fox har barter som er svært lite synlige, men i stedet en munn som kan ligne litt på en sugemunn.
Jeg også begynte å tenke på flying fox med en gang hvis du legger ut bilde av fiskene så er det sikkert noen som klarer å se om det er SAE eller ikke)
Jeg også har tenkt på at det kan være flying fox, men den har ikke den brune stripa langs siden og den er svart helt ut i hale finnen sånn som sae skal være. Jeg skal prøve å legge ut bilde men veit ikke åssen jeg gjør det, men finner det vel ut.
her et er bilde men var ikke lett å ta for den er ganske sky enda
"Det er lett å ta feil mellom denne og fisken Flying Fox (Epalzeorhynchos kalopterus) som er svært lik i utseende. FF er imidlertig ingen god algespiser og er kjent for å bli svært aggressiv som voksent individ. SAE har gjennomsiktige finner og den sorte stripa ender i en spiss i halefinnen. FF har en lys stripe over den sorte og har ikke gjennomsiktige finner (mer gulaktige). En annen forskjell er at SAE har ett sett med barter (veldig små, korte), mens FF har to sett."

Synes det ser ut som SAE
Ut fra bildet, er det en SAE du har. Kroppsform og mønster/farger viser det, selv om den sorte stripen ut i halen egentlig ikke helt følger SAE-regelen.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap