Da har jeg snakket med mattilsynet gitt. tok sin tid...

I dag, 3-4 uker etter jeg sendte mail til mattilsynet angående krabbe i akvarium så ringte det en fra mattilsynet i dag. Og beklaget at de ikke hadde svart før på min mail.

For å informere nye lesere da; Jeg skulle skaffe meg ferskvannskrabbe til akvariet mitt da jeg har hatt lyst på dette lenge. Men etter å ha fått avslag fra dyrebutikken her pga at det tydeligvis var ulovlig med krabbe så sendte jeg en mail til mattilsynet for å få en bekreftelse eller avkreftelse. Dette er det som er blitt gjort så langt.

Jeg sendte mail til flere dyrebutikker rundt om for å skaffe meg krabbe. Og i tr.heim fikk jeg bestillt og kjøpt. Så nå har jeg krabbe i mine akvarium

Nå lurer sikkert flere Hva sa mattilsynet?

Mattilsynet sa det at i år så var det andre forskrifter slik at krabbe og kreps var lovlige i år. MEN de ønsket det ikke. Dette pga fare for sykdom i norsk fauna. Det at jeg ville ha krabbe i mitt akvarium, det ønsket de ikke. Men de hadde ikke lov til å si nei. De var usikre på om ferskvannskrabben kunne komme ut i norsk fauna og overleve der. Og det var en type sykdom som kunne følge med krabbe. Samtidig, selv om det var i et akvarium så var det ikke trygt. De mener krabbeegg kunne bli skyllt ned i vasken og andre avløp å så formere seg i vill tilstand i Norge. Så ja, krabbe var lovlig. MEN de ønsket det IKKE. Så han rådet meg å IKKE skaffe meg det...

Samtidig sa han at det holdt på å bli skrevet nye forskrifter nå som kom til å forby kreps, og samtidig var det snakk om å føre alle ferskvannskrabber på den ullovliglisten. Så han trodde krabbe kom til å bli ulovlig til enten 09 eller 2010.

Jeg fortalte ikke mannen at det han var for sent ute. Men er fornøyd med mangrovekrabben min Og har mine tvil på om den vil tåle norske temperaturer.


Men dette var slik at folk som lurer på om jeg fikk svar av mattilsynet, får svar her nå. Da jeg fikk svar i dag You're welcome )
Da er jeg redd at mattilsynet surrer litt. Kreps er ikke lov, mens krabbe er lovlig. Jeg siterer fra denne forskriften:
§ 4. Forbud

Det er forbudt å innføre:

1. Levende ferskvannskrepsdyr i alle utviklingsstadier.
2. Levende østers (Ostreidae) i alle utviklingsstadier til oppdrett, avl og havbeite.
3. Gullfisk (Carassius auratus) med alle dens avlsformer og karper (Cyprinus carpio) med alle dens avlsformer, herunder koikarper fra områder hvor det er mistanke om eller påvist Spring viraemia hos karpe (SVC).
4. Hummer- og krepselignende dyr som lever i ferskvann, herunder infraorden Astacidea; familiene Astacidae, Parastacidae og Cambaridae til akvarier.
Den forskriften du siterer Inger Anne, sier jo ikke at krabbe er lovlig. Dette forstår jeg ikke. Det står jo "krepselignende" dyr er forbudt. Er ikke krabbe et krepselignende dyr da? Det ville iallefall jeg si.
Kreps og krabbe er så absolutt ikke det samme, og krabbe kommer ikke inn under krepselignende dyr. Det de har felles er at begge er leddyr og skalldyr. Ok, de er noe beslektet, men krabbe regnes ikke som krepselignende dyr.
Det tror jeg faktisk de gjør....
Lenger opp i lovteksten står det "Definisjoner" paragraf 3, punkt 6 :

"6. Fisk, krepsdyr, pigghuder, bløtdyr mv.: Enhver fisk, krepsdyr, pigghud eller bløtdyr mv. uansett utviklingsstadium. "

Og slår man opp på Wikipedia, sies det der at krabber tilhører bl.a. storkreps, og storkreps er:

"Storkreps (Malacostraca - gresk: «mykt skall») er en stor og tallrik klasse av krepsdyr.

Til storkrepsene hører de artene som folk flest gjenkjenner som krepsdyr - krabber, hummere, reker og krill. Denne klassen har to tredeler av alle krepsdyrarter. Storkrepsene utvikla seg i kambrium for 750 mill. år sia.
"


Hvis jeg ikke tar helt feil kom det en ny forskrift i sommer som erstattet den du viser til Inger Anne og at det da har oppstått et lite vakum mhp regelverket.
Jeg tror denne er gjeldene nå [URL=http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20080617-0819.html[/URL]

Forskriften omfatter akvariedyr med unntak av akvariedyr som er oppdrettet i og flyttes mellom ikke-kommersielle akvarier.
Jepp, reker og krabber tilhører krepsdyr. Krepsdyr er en samlekategori, eller dyregruppe blir vel mer riktig å si. Men det kan da ikke være alle krepsdyr som er forbudte? I såfall så har jeg flere rekeslag jeg kan settes bak murene for ... :S
Inger Anne
Jeg siterer fra [URLBLOCK1]: Det er forbudt å innføre: 1. Levende ferskvannskrepsdyr i alle utviklingsstadier. (...) 4. Hummer- og krepselignende dyr som lever i ferskvann, herunder infraorden Astacidea; familiene Astacidae, Parastacidae og Cambaridae til akvarier.


(Kortet det ned litt)

...Så drar jeg et annet sitat fra §2 i samme lov:
" Forskriften gjelder med mindre annet følger av særskilt forskrift, men gjelder ikke for innførsel og omsetning av:
1. Hvileegg av marine krepsdyr som skal brukes til annet enn oppdrett.
2. Villfangede akvatiske dyr til konsum.
3. Utstyr og stein til akvarier.
4. Evertebrater til akvarier unntatt hummer og krepselignende dyr som lever i ferskvann herunder infraorden Astacidea; familiene Astacidae, Parastacidae og Cambaridae til akvarier.
5. Konsumarter av marine krepsdyr.
6. Vaksiner til akvatiske dyr godkjent til bruk i Norge."

...For å gjøre det litt enklere: Forskriften gjelder ikke for innførsel og omsetning av evertebrater til akvarier unntatt hummer og krepselignende dyr som lever i ferskvann...

...For øvrig synes jeg det er helt greit at dette ble startet som en egen, ny tråd (Slush gjorde ikke feil der), men enig i at diskusjonen som kommer ut av det vil bli en forlengelse av tidligere tråd...
m-m

Har sa det han i telefonen også at den paragrafen jeg linket til var gammel. Men at det kommer en ny en igjen neste år. Som sikkert er strengere.

Samtidig sa han at hvis jeg valgte å importere krabbe selv om han var imot det så måtte jeg ha papirer på de. Og helseattest av dyrene jeg tok med inn å greier.
Alle krabber er krepsdyr
Alle krabber er krepsdyr, men ikke alle krabber er krabber. Reker er krepsdyr. Hummer, reker, krabber, eremittkreps er alle krepsdyr.

Jeg vil formode at slike arter som rød mangrovekrabbe og kirsebærreker er unntatt fra denne loven, siden jeg har slikt selv, kjøpt i butikk....
Ja hva er ikke ulovelig om dagan, lista blir bare lenger og lenger...I 2050 e det til nød lov å fylle reint vann i akvariet ved forhåndsregistrering og innbetalt årsavgift, og kansje med mulighet å søke om disp for pestsnegldyrehold
Tja, hvor vanskelig er det mulig å gjøre dette, da.

Mattisynet er er ikke en unison stemme som kan med sverdet i handen sille rett og galt, men de er nødt til å tolke lovene og forskriftene som alle andre. Når da litt "tilfeldig" personer i de forskjellige regionale kontor blir spurt, er det vel ikke så rart at vi får noe forskjellige svar.

Det er vel også slik at det ikke er like enkelt for butikkansatt / eiere å tolke lovteksten.

Men dette er etter fattig evne gjort her av flere forums brukere.

Konklusjonen er vel så langt jeg kan lese slik:

Det er forbudt å innføre levende ferskvannskrepsdyr, hummer- og krepselignende dyr som lever i ferskvann, herunder infraorden Astacidea; familiene Astacidae, Parastacidae og Cambaridae til akvarier.

Selv om reker, krabber og eremittkreps absolutt er krepsdyr (Crustacea: Decapoda), så sier altså forskriftene IKKE at det er forbudt å importere disse artene så lenge de skal holdes i akvarier.
Er det noen som ønsker å debattere dette er det viktig at påstander kan begrunnes slik at tråden omhandler kunnskap. Dermed blir det en oppfordring om at du / dere leser tråden før dere svarer.
he heh :P


Rønd mangrovekrabbe og malawikrabbe er lovlige. Pluss noe en dyrebutikk kaller svartkrabbe ) Det er sikkert flere også.
Med fare for å høres litt firkanta ut så synes jeg det er en dårlig ide å risikere den norske faunaen fordi det er et vakum i lovverket i noen mnd. Når man ser hvor mange land i verden som har store problemer på grunn av at folk slipper ut dyr som ikke hører hjemme i miljøet. Men det er vel bare min mening.

MEN regner med at det bare er bevisste og ansvarlige folk i akvariemiljøet i Norge
Støtter deg Marit74 at en skal beskytte det biologiske mangfold som er i den Norske faunaen. Jeg er definitivt ikke for å innføre fremmende dyrearter til ti den norske naturen.

Nå er det vel ikke slik at det det er et "vakum i lovverket i noen mnd" vedrørende hold av av krabber, eremittkreps eller reker i akvarium?

Har du annen innformasjon enn dette vil jeg gjerne høre om dette.

Når det gjelder den diskusjonen som du har hatt med Tropehagen zoo, Shlush er vel det gjentatte ganger blitt sagt at den informasjonen du fikk hos dem ikke er korrekt.

På ditt konkret spørsmål om hvorvidt krabber er lovt å importere til Norge for hold i akvarium er det også tydelig fortalt deg at Coenobita clypeatus eremittkreps, Potamon fluviatilis Europeisk ferskvannskrabbe, Potamonautes orbitospinus Blå Malawikrabbe og Pseudosesarma moeshi Rød Mangrovekrabbe er det pr dags dato ikke et forbud om å importere.

Når det da gjelder, sitat "Rønd mangrovekrabbe og malawikrabbe er lovlige. Pluss noe en dyrebutikk kaller svartkrabbe ) Det er sikkert flere også. " er det vel dette som skaper en del forvirring.

Nei, det er ikke sikker at det også er lovt å importere det en dyrebutikk kaller for svartkrabber. Dette holder ikke.

Hvor mange er det ikke som har spurt om den blå hummeren de har kjøpt på dyrebutikken lovt å holde, som viser seg å ikke være en hummer men en Procambarus paeninsulanis blå kreps ?

Dette er en av grunnen til at vi bruke latinske navn for å beskrive dyr, planter og andre organismer hi holder i våre akvarier. Så ønsker du å vite om "svartkrabbe" virkelig er en krabbe og om den er lovlig å holde i Norge må du også ha det latinske navnet.



Kjempegreier Nils, endelig noen tydelige og tilsynelatende faktabaserte svar, du bør svare oftere. Blir litt mye synsing her inne av og til. Det SYNS i hvert fall jeg
Nils: det jeg mente var at i sommer så ble omtrent alle forskrifter vedrørende akvatiske organismer byttet med nye. Og i den nye forskriften har da ikke den samme formuleringen vedrørende kreps omsatt i ikke kommersiell øyemed blitt tatt inn. Der for fikk trolig trådstarter til svar fra Mattilsynet at det per tiden ikke er et forbud mot kreps og krabber, men at dette forbudet vil komme inn igjen i løpet av 2009 / 2010, (kanskje i en ny forskrift?)
Dermed mente jeg at det har oppstått et vakum...

I mellomtiden er det nok tryggest å forholde seg til formuleringene i den gamle forskrifta for da gjør man i hvertfall ikke noe veldig galt
Marit74
Og i den nye forskriften har da ikke den samme formuleringen vedrørende kreps omsatt i ikke kommersiell øyemed blitt tatt inn.


Vet du hva det betyr?
Er det tenk en innstramning oppmykning av importregler eller hva?
Nils Vollstad
Men dette er etter fattig evne gjort her av flere forums brukere.


Det gjelder vel din tolkning også, i likhet med andres? Eller er bare vår tolkning "fattig" men ikke din? Du har jo ikke fasit noe mere enn oss andre som leser lover og regler.

Kan ikke se at svaret ditt var noe mere "korrekt" enn f.eks. mitt? Lovtekstens definisjon sier krepsdyr, og krabben er et slikt....
Nils Vollstad
Vet du hva det betyr? Er det tenk en innstramning oppmykning av importregler eller hva?


Jeg vet ikke, kan tenke meg at det er umulig å få et godt svar på dette før over juleferien
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap