Dypfryst posthornsnegle lever :)

Jeg har en vannlilje ute på balkongen. Tømte balja for en stund siden slik at vannet så vidt står over rotklumpen. I dag titta jeg nedi balja, og ble overrasket da jeg så en snegle med følehorna ute. For det første ante jeg ikke at jeg hadde snegler oppi der og for det andre har det vært en kuldeperiode, vannet var dypfryst i et par uker. De ser ut som posthornsnegle, men er helt lyse. Når jeg leser om posthornsnegle finner jeg ingen ting om at de tåler å bli dypfrosset. Men da gjør de da tydeligvis det?

Jeg har ikke posthornsnegler i noen av akvariene, tror jammen jeg skal redde inn noen, gi dem en sakte oppvarming. Det er 9 grader ute så det skulle vel gå bra.
Hvis dette er en snegle fra naturen(?) så kan det være et mindre smart trekk å gjøre dette. Det kan få uante konsekvenser, i og med at de kan ta med seg parasitter, og evt. formere seg mye raskere enn du noen gang hadde drømt om...

Dersom du likevel gjør det, så ville jeg gjort det i et kar der de kan gjøre minimalt med skade...
Ja det har du jammen meg rett i. Vannlilja er kjøpt på et hagesenter og den så veldig gartneriprodusert ut, men sneglene må jo ha kommet utenifra en plass ja. Vet jo ikke hva det er...
Kan godt hende sneglene fulgte med plantene. Jeg kjøpte damplanter fra et hagesenter, men ante ikke at jeg hadde posthornsnegler før et par måneder senere.

De kan ikke ha kommet fra noe annet sted, siden dammen min er mange hundre meter fra nærmeste vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap