Flexslange -hva i all verden er det jeg har kjøpt??

Bestilte noen meter med flexslange i den tro at det var sort slange til å bruke på pumpene mine, men skjønte ingen ting når jeg åpna pakka og så slangen. Skikkelig kraftig greie med opphøyd spiral rundt. Kan jo ikke koble dette på pumpene!

Det står på nettsiden: Bløt, sort PVC slange med trykkfast PVC spiral. Glatt innvendig. Sterk og holdbar. Kan bøyes uten at det oppstår "knekk" på slangen. Men jeg skjønte vel ikke hva som faktisk sto der før jeg hadde slangen i hånda..

Men hva i alle dager bruker man denne type slange til da? Er det noen av dere som bruker den?

Er ikke sikker, men jeg antar du må bruke koblingsstykker mellom denne og vanlig slange... Deretter bruker du flexslangen bare der det skal rundt kanter ol... ? Kan det stemme?
Jo har tenkt at det må være til noe sånt, men skjønner ikke uansett hvordan det kan bli tett når man ikke kan bruke en kobling over skjøten? Spiralen lager en god forhøyning på slangen.

Eneste jeg har turt å bruke en liten bit til er på utblåset på en powerhead. Ingen fare hvis den detter av der.
Innvendig kobling? Eller kanskje spiralen kan skrelles av på en måte?
Spiralen er støpt skikkelig godt fast i slangen, ikke noe man kan få av nei. Var så vidt jeg klarte å kappe slangen pga den spiralen.

Får bare vente å se om noen har vært borti denne slangen og kan fortelle meg hva den egentlig skal brukes til. kanskje jeg har kjøpt noe, ehh -lurt?
Har ikke personlig brukt slik slange, men vet noen som gjør det. De trer den ganske enkelt inn på ett PVC rør, og strammer til med slangeklemmer. Tror kanskje de også la på litt silicon mellom slangen og røret.

Skal fungere greit det.
Kanskje du kan stikke en bit med vanlig slange inn i flexslangen der du skal koble den til, og så bruke skikkelig stram slangeklemme utenpå? Men tenk på at slangen blir sammenklemt over slangeklemmen da, så kanskje det kan være fornuftig å gå opp en dimensjon for å være sikker på at det ikke bygger seg opp trykk bak slangeklemmen.. Spesielt hvis du skal bruke den på sugesiden av pumpen, der kan det være skummelt med struping fordi pumpen kan få for lite vann å begynne å kavitere..

Slangen hørtes jo i utgangspunktet ut som en god ide (aah, klarer ikke å skrive aksent aigu med denne maskinen), liker ikke at eheim-slangene ''knekker seg'' så lett...
Gode forslag her, men må jo innrømme at jeg ikke er spesielt hypp på å måtte koble så mye for å kunne bruke slangen... jeg skulle bare helt enkelt bytte ut grønne gamle stygge slanger og det er jo fort gjort med vanlig slange.

Men tror dere det er dette den er ment for? Skal høre med Tropefisk.no i morra hva den egentlig er til og om de evt har noen lure koblinger som er ment for akkurat denne type slange.
Eg bruker 10 meter med slik slange
Har reol med sump.
Bruker denne slangen frå pumpen i sumpen og ut til alle akvarier.
På kvart akvarie har eg ein ventil eg kan stille kor mykje vann som skal inn i kvart akvarie. Eg har då kappet av ein 16/22 slangebit som eg limer fast i enden av spiralslangen, og fester dette igjen på ventilen. Funker utmerket. Og er meget greit med slik slange for å unngå knekk. (Spesielt når ein har behov for ein del meter..)

Veit at det er minst ein annen her på akvaforum som bruker nøyaktig samme patent. Var han eg fekk ideen fra
Aha, men da er vel denne slangen ment for de som driver i litt større og mer teknisk skala enn det jeg noen gang kommer til å gjøre. He he, jeg vil ha det så enkelt som mulig... Ja da har jeg 3m liggende...
Hagedam
Denne type slange er vel først og fremst laget for bruk i hagedam og utendørsystemer.
Åja! Det høres logisk ut. Så kraftig slange har man vel ikke bruk for inne.
Trenger du nipler/overganger så har Biltema et sett til nesten 140 kroner som bør ha noen som passer.
Ellers så vil jeg mene at med en av de tykkeste slangene så vil tømming av et akvarium være en rask jobb.
Rusle
Ellers så vil jeg mene at med en av de tykkeste slangene så vil tømming av et akvarium være en rask jobb.

Det er faktisk vanskeligere å oppretholde hevertprinsippet med en tykk slange.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap