Gard erik's fiske-eventyr (side 7)

Nemo 321
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]Kommer nok mange godbiter der ja så det er bare å begynne å spare :)


Ja, du skal vel på den du også=) Det hadde jo vert kjekt og slått av en prat med deg=)

Takk og i likeså
Kommer nok til å være der ja ,noen må jo ha kontroll på kafeen og
Det er kjekt at du følger med på tråden min og skriver, Sølvi=) Følger med på din og=)

Det er skikkelig artig og se på alle ynglene, men siden microormen ikke blir ferdig, mater eg de med avskallet artemia og litt knust flakfor. Hvis de ikke spiser det, finner eg snart ut av det.. Men eg er faktisk forbanna over at microormen aldri blir ferdig akkuratt denne gangen!
Må jo følge litt med vet du
Kjekkt du stikker innom min tråd også.

Micro-orm kan jeg ikke hjelpe deg med desverre ,takler ikke små buktende dyr
Jaja, det går helt fint det=)

Tror faktisk eg har en kjans på yngelen!=D Når eg tar oppi avskalla artemia, ser eg at e reagerer sånn som fisker gjør når det er mat, og på noen av fiskene etter mating, er det små røde prikker på magen. Den avskalla artemiaen er jo rød=) Tenkt hvis det går an! Vet jo at det skal være veldig vanskelig og fore scalare yngel med tørr for eller lignende med en gang.. Men hvis de ikke spiser det, finner eg snart ut av det, som sagt...
hmmm... Nå er eg litt i stuss om 70 literen.. Har sett på bilde og sånne ting av slamkryper i dag, og syns det ser veldig gøy ut. Nå vet eg ikke om eg skal velge slamkryper eller corydoras black for gavekortet.. Eg har jo ingen peiling med slamkryper, så det blir jo sikkert corydoras.
Det blir helt sikkert corydoras, men slamkryper hadde jo vert spennende da, helt sikkert.

Noen som kan fortelle meg en del om slamkryper, hvis eg skal ha det, skal eg bruke 70 literen, og vet den trenger landområde, og vet at den trenger mest levende for. Del erfaringer, fortell det du vet!=)
Kjekt å høre om Scalare yngel , lever de ennå
Jippi!!
Jada, de lever, det er vel 10 stk. nå.

Og nå har eg bestemt meg, eg skal ha corydoras black i 70 literen, og slamkryper i 64 literen! Perfekt! Men må jo selge dyrene i 64 literen.. Men allikevel så gleder eg meg enormt!! Jippii!!

Enda en god nyhet- Sulawesiene fra Heidi Ingdal har fått unge!!

Bare gode nyheter=D
Har lest masse om slamkrypere no i 3 dager. Tror eg kan det meste nå. Men hvis noen kan nevne litt om slamkrypere, hadde eg satt stor pris på det, er sikkert en god del eg ikke kan=) Men eg har hørt folk har de i ferskvann, går det bra? Eg har tenkt å ha brakkvann da, men hvor kan eg få kjøpt riktig salt? Det er vel ikke bare til å bruke vanlig jozo salt?

Setter stor pris på om noen kunne hjelpt meg=D
Det jeg har hørt om slamkrypere er at de krever mye arbeid med for, de bil helst ha for som beveger seg, altså levendefor. vanskelig å fore de med vanlig for, da de ikke kan se så godt under vann. de spiser helst over vann.
Symbiosemannen
Det jeg har hørt om slamkrypere er at de krever mye arbeid med for, de bil helst ha for som beveger seg, altså levendefor. vanskelig å fore de med vanlig for, da de ikke kan se så godt under vann. de spiser helst over vann.


Mine slamkrypere tar med glede røde mygglarver, sirriser og melormer enser de ikke engang.
Nemo 321
Har lest masse om slamkrypere no i 3 dager. Tror eg kan det meste nå. Men hvis noen kan nevne litt om slamkrypere, hadde eg satt stor pris på det, er sikkert en god del eg ikke kan=) Men eg har hørt folk har de i ferskvann, går det bra? Eg har tenkt å ha brakkvann da, men hvor kan eg få kjøpt riktig salt? Det er vel ikke bare til å bruke vanlig jozo salt? Setter stor pris på om noen kunne hjelpt meg=D


du kan fint ha de i fersktvann, men salt er jo bra det å Jeg bruker bare vanlig jozo, men hvis en skal ha det må man ha uten jod.
ok, da har eg de i ferskann med jozo salt uten jod. Det finnes på butikken sikkert. Har hørt mangen meninger om at de må ha brakkvann, ikke ha brakkvann, men siden du har lykkes med dette, gjør eg det=)

Tusen takk, GK!=)

Et til spørsmål, bruker du pumpe i slamkryper karet? Det blir ikke så stor vannstand her.
Både i fiskebasen og en del andre steder jeg har vært innom, her for eksempel, så står det at dette er en brakkvannsart og den bør derfor holdes i nettopp brakkvann. Brakkvann lages ved hjelp av saltblandinger som er beregnet for saltvannsakvarier. Vanlig salt er en dårlig erstatning. Mer informasjon om forskjellige typer salt finner du her.
ok, men finnes det plasser på nett eg kan få kjøpt slike saltmixer til slamkryper?
Her for eksempel. Dette er beregnet til saltvannsakvarier så doseringen blir selvfølgelig mindre for brakkvann. Står litt om det i fiskebasen som jeg linket til.
Ok, tusen takk, Tante Astrid. Da tror eg at eg kjøper salt for 120 liter, så holder den lenger.

Men er webzoo en trygg nettbutikk? Kommer det du har bestilt fram og sånne ting?
Min erfaring er at om de har ting på lager så går det raskt og smertefritt. Er det derimot ikke på lager så kan merkelige ting skje. Jeg har gjort det til en vane å si fra ved bestilling at om varen ikke er på lager så kan den bare strykes. Sjekker jo lagerstatus også, men det er ikke alltid ting er oppdatert der. Ble bare litt tilfeldig at jeg lenket dit egentlig ;b

Ellers så kan jeg anbefale Tropefisk på det sterkeste. Dette er en butikk jeg opplever som dønn seriøs og veldig service-innstilt. Riktignok så er prisene en anelse høyere, men det oppveies av rask levering og god dialog underveis om det oppstår problemer. Her er deres saltvannsmiks.

Husk at du må justere vannet du fyller på ved vannskift også, og sørg for langsom tilvenning til brakkvann, da snakker vi uker og måneder og ikke timer/dager. Ikke bare fordi fisken behøver det, men bakteriene i filteret liker heller ikke brå overganger.
Ja, men vannstanden skal være lav, og ledningen fra pumpa er ikke lang nok, så eg skal bruke luftpumpe.

Har allerede egynt med forbredninger til slamkryper karet, har gitt bort resten av endlersene til Rose i dag. Fikk litt planter av hun og i dag.
Skal selge eplesneglene til en venn (Discus 123)

I Dag er scalare ynglene en uke gammel=D
Misforstår jeg deg eller har du tenkt å fjerne alt som heter filtrering? Da må du i så fall bytte en god del vann hver dag og det blir dyrt om du skal ha brakkvann. Det finnes tross alt skjøteledninger.
du misforstår. Eg sier at eg har tenkt og bruke luftpumpe, for med den vannstanden er det jo ikke plass til pumpa under vann..
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap