Algeproblemer - hvilke algespisere skal jeg bruke?

Jeg har fått algeproblemer og må derfor køpe de første fiskene til akvariet mitt i morgen. Jeg har skiftet vann og alt det andre som må gjøres.

Jeg har tenkt å satse på ancistruser med oppdrett etter hvert, så jeg vet ikke om jeg skal kjøpe det nå? Hadde da tenkt å kjøpe noen som var så store at man kan se kjønnene, men jeg vet ikke om de har noen inne akkurat nå (TAM-lade).

Kan jeg kjøpe mange små ancistrus og ta de bort senere eller er det andre fisker som anbefales mer? akvariet er 110Liter.

Hva med Amono reker? Hva koster de ca?

Ble mye rot her, litt sliten etter ei laaang natt.
Du bør vente til du har kjørt akvariumet i 4-5 uker før du setter inn fisk, selv om du begynner å få alger. Setter du inn fisk nå ender du opp med mye vannbytting om ikke så lenge....

Har du hurtigvoksene planter? Hvor lenge har du på lyset hver dag?

Ja, du kan like godt kjøpe Ancistruser nå som etter hvert.
Etter hvert som de fleste algespisere vokser blir de mye slappere, de ligger bare under en stein å slapper av, men de unge er mer aktive enn de gamle slappe. Derfor vill jeg anbefale deg å kjøpe en gjeng med noen unge Ancistruser.
Prisene ligger på ca 10-20 kr privat og over 50 kr om du kjøper de på butikk.

Amanoreker ja, de er også gode algespisere, men om jeg hadde vert deg ville jeg heller ha satset på Ancistrus.
Jeg kjøpte Amano reker på Jan Holt Akvarium til 39,- kr stk, så blir det jo enda litt biligere om du kjøper de privat. Men å drette disse rekene er vanskelig ( eggene skal klekkes i saltvann osv.)

Men nå har jeg da ikke peiling på hvor lenge akvariumet ditt har stått, du bør vente mist 4-5 uker før du setter inn fisk, men om karet er nyoppstartet blir det beste a reknse akvariumet selv, eller bare å la algene vokse og gro til du kjøper fisk, så kommer fiskene til å kose seg i alle algene når de komme i ditt kar.
PG
Du bør vente til du har kjørt akvariumet i 4-5 uker før du setter inn fisk, selv om du begynner å få alger. Setter du inn fisk nå ender du opp med mye vannbytting om ikke så lenge.... Har du hurtigvoksene planter? Hvor lenge har du på lyset hver dag?

Jeg vet at jeg bør vente lengere, men snakket med TAM i går og forklarte situasjonen. De anbefalte vannbytte og kjøpe et par algespisere.
Når jeg startet akvariet hadde jeg oppi et slikt middel som skal gjøre det mulig å starte akvariet ganske så med en gang. Jeg angrer på dette nå, men kan det være en grunn til at dette har gått så fort?

Jeg har store hurtigvoksende planter. Har ikke navnet i hodet og er ikke hjemme så jeg kan skjekke navnet. Jeg har 3 store hurtigvoksende planter og 3 små. Mulig jeg må ha fler?

Lyset har stått på 12t/døgnet uten noe dagslys, men har satt det ned til 10.
Fisken Magnus
Men nå har jeg da ikke peiling på hvor lenge akvariumet ditt har stått, du bør vente mist 4-5 uker før du setter inn fisk, men om karet er nyoppstartet blir det beste a reknse akvariumet selv, eller bare å la algene vokse og gro til du kjøper fisk, så kommer fiskene til å kose seg i alle algene når de komme i ditt kar.

uups.. glemte å si at det har stått ca 2 uker. Men jeg tror ikke jeg kan la algene vokse og gro, da tror det vil gro ut av akvariet så fort som det går nå:/

Men når du sier rense selv, hva legger du i det?
Flere hurtigvoksende planter, og gjerne enda kortere lystid (8 timer feks) - hvor lenge har karet ditt stått nå?
ca 2 uker med slik "hurtigmiddel" i....
Vis du ikke har noen fisker oppi akvariumet dit så trenger du ikke å ha på lyset for da slutter vokser algene så knapt mer . Etter du har slukket lyset av i ca 1 uke så kan du bytte alt vannet og børtse vekk algene og så fylle oppi vann igjen og så... venter du i ca. 4-5 uker og så kan du nok kjøpe fisker.
Tørrfisk
ca 2 uker med slik "hurtigmiddel" i....

Hurtig middel er bare humbug, og ikke noe vits å bruke penger på.
Platy-fan
Vis du ikke har noen fisker oppi akvariumet dit så trenger du ikke å ha på lyset for da slutter vokser algene så knapt mer . Etter du har slukket lyset av i ca 1 uke så kan du bytte alt vannet og børtse vekk algene og så fylle oppi vann igjen og så... venter du i ca. 4-5 uker og så kan du nok kjøpe fisker.

Nå er det slik en gang at vi har lyset for plantene da, fisken klarer seg fint uten. Men dette er et nyoppstartet kar, og da vil det komme alger. Dette er ikke noe stresse med da, mesteparten vil forsvinne ettevært som filter og kar får kjørt seg inn.

Men maks 8 timer med lys og innsetting av hurtigvoksende planter vil hjelpe mye på dette.

Eg har og et nystarta kar(4veker) Hadde og har endel alger. Sette inn eplesnegler og 5 ancistrus ungfisk etter 3 veker.
ellers så kjøpte eg en ny oppvaskkost og den fungera fint å fjerne alger med. Fører den forsiktig over planter og rota og mesteparten heng da fast i busta på kosten. Berre å skylle den i ei bøtte vatn og koste vidare.
Fungera fint her.
takk for all hjelp!=)
Renset karet i går, er hjemmom en tur nå og ingen synlig stor algevekst, så da blir det 8 timer m lys, flere hurtigvoksende planter og kansje flere vannskift til det har gått 3 uker til!=)
da blir det nok en fisk l>0 (skal være en fisk altså....he-he)
Tørrfisk
takk for all hjelp!=) Renset karet i går, er hjemmom en tur nå og ingen synlig stor algevekst, så da blir det 8 timer m lys, flere hurtigvoksende planter og kansje flere vannskift til det har gått 3 uker til!=) da blir det nok en fisk:) l>0 (skal være en fisk altså....he-he)

Du trenger ikke skifte vann før du skal ha fisk i, det er nesten bedre å bare la det stå for seg selv så syklusen får gått sin gang.

Du trenger ikke skifte vann før du skal ha fisk i, det er nesten bedre å bare la det stå for seg selv så syklusen får gått sin gang.

Men hvordan får jeg ut alger da? vil gjerne ha tips!=)
Du virker litt stresset med dette, men ingenting kan stresses frem når det gjelder akvarium

Algene vil "trekke seg tilbake", om du gjør som du har fått forklart ovenfor. Men det skjer jo ikke akkurat over natta da.... Du må ha litt mere tålmodighet.
Gjør som beskrevet, kortere lystid og mere hurtigvoksende planter, så vil dette gå seg til i løpet av noen uker. Du kan fjerne det du ser mekanisk (altså med hendene) om du vil. Det hjelper jo på det også.
Har du alger på glasset, tar du en liten dott hvit filtervatt og gnir det vekk, så kaster du filtervatten etterpå.
Hvis det er trådalger du har, så sitter de ikke fast. De løsner omtrent bare man tar på dem. På planter kan du dra algene forsiktig av ved å la plantebladet skli mellom to fingre. Så opp med hånden og kast det du har dratt av. Trådalger klistrer seg fast til alt mulig, så det er lettest å ha en bøtte med litt vann i ved siden av deg når du holder på. Da vifter du bare med hånden nedi vannet, så får du av algetrådene fra fingrene.

ETTER-REDIGERT:
Ser nå at du ikke nevner trådalger. Fikk det for meg at det var trådalger du hadde fått... :p

Er det vanlige grønnalger, så sitter de hardere fast. Da må du bare la dem sitte på plantene, men på glasset kan du fjerne de som beskrevet ovenfor.

OBS!! Eplesnegler er veldig gode algespisere! Men de dør av nitritt de også, så hvis du setter inn de nå, må du belage deg på nesten daglige vannbytter.
mona o
Du virker litt stresset med dette, men ingenting kan stresses frem når det gjelder akvarium ;) Algene vil "trekke seg tilbake", om du gjør som du har fått forklart ovenfor. Men det skjer jo ikke akkurat over natta da.... :) Du må ha litt mere tålmodighet. Gjør som beskrevet, kortere lystid og mere hurtigvoksende planter, så vil dette gå seg til i løpet av noen uker. Du kan fjerne det du ser mekanisk (altså med hendene) om du vil. Det hjelper jo på det også. Har du alger på glasset, tar du en liten dott hvit filtervatt og gnir det vekk, så kaster du filtervatten etterpå. Hvis det er trådalger du har, så sitter de ikke fast. De løsner omtrent bare man tar på dem. På planter kan du dra algene forsiktig av ved å la plantebladet skli mellom to fingre. Så opp med hånden og kast det du har dratt av. Trådalger klistrer seg fast til alt mulig, så det er lettest å ha en bøtte med litt vann i ved siden av deg når du holder på. Da vifter du bare med hånden nedi vannet, så får du av algetrådene fra fingrene. ETTER-REDIGERT: Ser nå at du ikke nevner trådalger. Fikk det for meg at det var trådalger du hadde fått... :p Er det vanlige grønnalger, så sitter de hardere fast. Da må du bare la dem sitte på plantene, men på glasset kan du fjerne de som beskrevet ovenfor. OBS!! [URLBLOCK1] er [B]veldig gode algespisere[/B]! :) Men de dør av nitritt de også, så hvis du setter inn de nå, må du belage deg på nesten daglige vannbytter.

Er kanskje litt stresset ja da jeg ikke har gjort dette før:o Men med all hjelp og info som jeg får ordner alt seg! Det er så fint at dette forumet finnes slik at jeg kan få hjelp fra deg og alle andre som kan dette og kan lære mer om forskjellige ting!!!

ps hadde også tråalger
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap