Småtteri og spekulasjoner (side 14)

Galemor
... så morsomt å komme over andre som liker små fisk like mye som meg. :D
.
Ditto!

Galemor
Jeg hadde faktisk en kampfisk hunn og hann gående med yngelen sin i en 80l ....

He he, særdeles interessant. Jeg tok bort pappan før jeg kom på tanken om å la være og fikk prøvd å la han gå med dem. Jeg splittet yngelen ved ca 4 måneder, men var velding nøye med å la alfahannene (det var to i samme karet) bli de siste hannene som gikk ut. Noen plukker ofte den største og fineste fisken først og så kræsjer hierarkiet. Mine alfaer hadde aldri antydning til finnenapping og det var bare noen få, hunner faktisk, som var litt nappa helt på slutten.

Galemor
håper det går greit å skulle kopiere noen av tingene ;)

Tror jeg har skrevet noen advarsler tidligere så bare plukk ideer så lenge du husker på at alt du gjør ender med at fisken din dør.

Galemor
...synes lissom sånne kar er så rotete med masse fisk i forskjellige farger. :)

Malawikar er som regel enda mer rotete med enda mere farger.
Channoides hannen tilbake
Flyttet Channoides hannen ut av nettet. Det var faktisk utrolig enkelt i og med at jeg hadde lagt et forkullet bambusrør i nettet for at han skulle ha et sted å vanke.

Når jeg skulle ta han ut satte jeg den lille leke-ståløsen utenfor den ene enden og snudde røret vertikalt. Jeg fulgte etter med øsen når jeg løftet røret ut av karet, og til slutt lå han og svømte i øsen. Så var det bare å flytte øsen ut i karet og senke den et par cm, og vente på at han svømte ut av øsen.
Det forbauser meg nok en gang hvordan fisken tilsynelatende ikke blir stresset når jeg gjør det på denne måten. Og tror jeg skal kjøpe flere ståløser til de litt større fiskene.

Nå skal jeg ta vannnbytte på splendenshylla.

Etter endret: Og det tok ca 43 minutter. 50% bytte på 28 bokser. Med inkludert plantevanning. ca 5 min. Spillvannet fra vannbytter er jo utmerket ferdiggjødslet plantevann.

Måtte endre litt mer: Det er heldigvis bare 24 bokser.
Har du noen bilder av den øsen, ville vært fint å ha bilde på tingen
(ikke bare slik jeg tror den ser ut)

Det jeg syntes var finest av alt når jeg hadde de to kampfiskene gående sammen, med yngelen. Var at hverken mor eller far så på yngelen som føde (iallefal ikke som jeg fikk med meg) de samarbeidet oxo med å lage rede og fange opp egg. Den andre hunnen jeg hadde måtte flyttes ut, for de likte ikke henne og hun så jo oxo på yngelen som snacks.

Som sagt før, skjønte jeg for sent at den eldste yngelen lå på lur ved redet og snappet til seg noen når far var en liten tur unna. Når de ble større gikk de to siste sammen og det gikk greit helt til en hvis strl, men det var først når eldstemann ble borte at den minste ble stor. Det tok oxo lang tid, så det kan være den minikampfisk ideen din faller litt sammen.
Jeg bruker ofte en liten, gjennomsiktig beholder når jeg fanger fisk. Det virker for meg som at det er mye mindre stressende enn å bli håvet opp.

Bare bruker rolige bevegelser og ofte ser de ikke at beholderen kommer mot dem en gang, og mange fisker har lært at håven er farlig så de gjemmer seg. Med beholderen er det ikke noe problem, og fisker er aldri i kontakt med en håv som kan skade slimhinnene, og er aldri over vann.

Jeg synes hvertfall det er en veldig grei metode, så jeg skjønner godt at en øse fungerer bra
Galemor
Har du noen bilder av den øsen, ville vært fint å ha bilde på tingen ;) (ikke bare slik jeg tror den ser ut)

Legger ved bilde. Fra dukkestuesett (eller hva det nå heter) i lekeavdelingen på IKEA. (Fro noen år siden.)

Galemor
Det jeg syntes var finest av alt når jeg hadde de to kampfiskene gående sammen, med yngelen. Var at hverken mor eller far så på yngelen som føde (iallefal ikke som jeg fikk med meg) de samarbeidet oxo med å lage rede og fange opp egg. Den andre hunnen jeg hadde måtte flyttes ut, for de likte ikke henne og hun så jo oxo på yngelen som snacks.


Du har kanskje allerede lest artiklene på bettysplendens om "Leaving the father with fry method" etc.. Du har jo tatt dette et steg videre og også latt dama bli.

Galemor
Som sagt før, skjønte jeg for sent at den eldste yngelen lå på lur ved redet og snappet til seg noen når far var en liten tur unna. Når de ble større gikk de to siste sammen og det gikk greit helt til en hvis strl, men det var først når eldstemann ble borte at den minste ble stor. Det tok oxo lang tid, så det kan være den minikampfisk ideen din faller litt sammen. :(


De største individene skiller ut veksthemmende hormoner for å holde de minste minst og for til slutt å kunne spise dem. Så fiskene din har nok smuglest boka.
Jeg ser at jeg ikke nevnte at jeg tok ut de seks største når de ble flyttet fra lekskaret til oppforing. Dette for at de ikke skulle holde størrelsen på de mindre nede hormonelt.
Jeg har snakket litt om dette med en biolog og disse hormonene har høyst sannsynlig ingen innvirkning på arvestoffet. Derfor vil noen små individer allikevel bli normal størrelse. Og man oppnår ikke bedre pygméer ved å la de små gå med de største. Så ja, jeg må passe på å ikke bli lurt av hormonelle-pygméer og må derfor vente med å velge pygmékandidater til jeg er helt sikker på at de (ikke) har vokst.

Mvjnz
Jeg bruker ofte en liten, gjennomsiktig beholder når jeg fanger fisk. Det virker for meg som at det er mye mindre stressende enn å bli håvet opp. Bare bruker rolige bevegelser og ofte ser de ikke at beholderen kommer mot dem en gang, og mange fisker har lært at håven er farlig så de gjemmer seg. Med beholderen er det ikke noe problem, og fisker er aldri i kontakt med en håv som kan skade slimhinnene, og er aldri over vann.


I små kar med mye flyteplanter og kanskje oppi et ynglenett etc. blir det fort litt trangt, og da funker bokser målemugger etc. litt dårlig. Da er øsen et slags presisjonsinstrument. Ellers foretrekker jeg også å bruke en passende beholder ikke bruke hoven da den bare skræmmer fisken. Bra du nevnte slimhinneslitasje.

Etikkquiz: Er bruk av håv å anse som en voldsutøvelse mot fisken.
T-killi - hvitprikk
Da har det brutt ut hvitprikk i T-killi-karet. Faktisk første gang jeg er borti dette siden jeg var guttunge.
!#&!!! butikkfisk. Dumme meg som ble for ivrig på å gi den ensomme hannen nye stammefrender, og ikke satte de i karantene, eller isolerte yngel.
Vel, vel, nok en lærpenge. Men hva gjør man med en fisk det antas at stuper kjapt hvis den går alene?

Status:
- 1 hunne med noen synlige hvite prikker på finner og et par litt større på kroppen.
- 3 åpenbart friske individer.
- Mer enn 10-15 yngel, ser ingen egg.

Har: Esha exit og 2000, varmekolbe og salt.

Dillemma: Medisinere hele karet. Ta ut og medisinere den ene fisken, og satse på at de andre holder seg friske inntil jeg får vippet ut ynglene og kan kjøre varme og eller medisinere. Det er jo prarasitt i karet så noe må gjøres, men kanskje yngel vil få en trøkk av både medisinering og varme, men også kan knele pga prikkene.

Hadde ikke planer om å begi meg ut i dette akkurat nå, men må forte meg å lese om dette med nye øyne. tidligere har jeg jo ikke hatt akkutt behov for å fatte alt.

Etter endret:
Søk i forum her på AF ser ut til å ikke funke. Og via google er det error på en del innlegg. Hjælp!
Er i samme situasjon som deg, fikk prikker i går. hatt oppi esha exit, aldri prøvd den før, men folk skryter av denne medisinen. Snill mot filterbakteriene og mot fiskene -og sneglene. Har du funnet bruksanvisning på engelsk? Driver å netter etter det akkurat nå.

Det skal visst ikke være noen vits i å ta ut syk fisk å medisinere den for seg selv. parasittene er i karet så hele må tas.

Artikkelen om sykdom har du sikkert lest

Edit: fant i et annet forum om prikker
Lisbeth
Det skal visst ikke være noen vits i å ta ut syk fisk å medisinere den for seg selv. parasittene er i karet så hele må tas.


Jepp vet det, så noe må gjøres. Har lest en del før, men må liksom friske opp ting når det blir aktuelt. Nå begynner jeg å tvile litt på om det er hvit prikkeller en eller annen bakteriell greie. Den ene prikken på kroppen ser ut som sitter innimellom skjellene. Og kanskje det er noen antydninger til frynsete halefinne som kan tyde på noe bakterielt.

Dette er sikkert den hunnen jeg oppdaget i klekkekassa i går, og da har hun sikkert stresset på seg både det ene og andre. Hun er aktiv og glupsk men en anelse solitær.

Mitt dilemma er hva er best for ynglene. Og det er jeg ikke helt sikker på enda, men tror jeg kjører en Exit/2000 blandings da det er en anbefalt combo, og jeg får dekket opp for to teorier.
T-killi - hvitprikk - eller noe? esha exit/2000
Jeg leste i tråden til Lisbeth, men poster det her også, så har jeg logget det:
Lisbeth
Den sykdommen utvikler seg jo veldig raskt så det irriterte meg at jeg ikke fikk hatt i medisin noen timer før. men det går nok bra, var kanskje 3 prikker jeg kunne se på hver fisk.

Takk for at du skrev dette. Det fikk meg til å slutte å dvele og spekulere. Så nå blir det full fiskedoping. Ikke EPO, men ESHA Exit/2000 combo.

Etter Endret:21 dråper 2000 og 26 dråper exit på 112-Liter.
Og med 10-15 liter sand og stein er det i hvertfall ikke å underdosere.
Lykke til T-killiyngel.
Uff da, alltid kjipt med hvitprikk/sykdom i karet
Humunukuapuaa
Jeg leste i tråden til Lisbeth, men poster det her også, så har jeg logget det: [QUOTE=Lisbeth]Den sykdommen utvikler seg jo veldig raskt så det irriterte meg at jeg ikke fikk hatt i medisin noen timer før. men det går nok bra, var kanskje 3 prikker jeg kunne se på hver fisk.

Takk for at du skrev dette. Det fikk meg til å slutte å dvele og spekulere. Så nå blir det full fiskedoping. Ikke EPO, men ESHA Exit/2000 combo.

Etter Endret:21 dråper 2000 og 26 dråper exit på 112-Liter.
Og med 10-15 liter sand og stein er det i hvertfall ikke å underdosere.
Lykke til T-killiyngel.

Så bra Og bra du skrev doseringen når du blander disse to. Fant ingen info om det. Visste ikke om jeg skulle ha full dose av begge eller om det skulle halveres når man blanda. Lurer nemlig på om jeg skal ta en blandings selv. Da får jeg tatt det meste som måtte drive å bryte ut i karantenekaret.
Lisbeth
Så bra :) Og bra du skrev doseringen når du blander disse to. Fant ingen info om det. Visste ikke om jeg skulle ha full dose av begge eller om det skulle halveres når man blanda. Lurer nemlig på om jeg skal ta en blandings selv. Da får jeg tatt det meste som måtte drive å bryte ut i karantenekaret.

Vil tro at Esha ville opplyst om det dersom disse burde brukes 50/50. I og med at det er forskjellige sett med virkestoffer gikk jeg for 100% av hver. Men litt overdosert (og det var ikke planen). Jeg tenkte ikke bare vann og glemte sand, stein og det at karet ikke er fylt til randen når jeg doserte.
Blandings er sikkert fint, men danner et kjempegrunnlag for fremtidige spekulasjoner. For hva er det egentlig som funker, hvis alle erfaringen er basert på man er usikker og går for blandings?

Etter endret: Viktig å legge merke til at ved GH under 4 er det annen dosering på Esha 2000.
Humunukuapuaa Etter endret: [B
Viktig å legge merke til at ved GH under 4 er det annen dosering på Esha 2000.[/B]


Åhh, bra du skrev, jeg har vel ikke mer enn 2-3 i gh her. Skulle ta fram esha 2000 men fant den ikke. he he, kom plutselig på at det ikke var så rart, den er på vei i posten... Ja ja, ikke så farlig, kan ta den senere
Dobbel dosering av esha 2000 når GH er lavere enn 4

Får håpe medisinen tar kverken på problemet
Jeg gjør det sånn:
når jeg skal bruke Esha 2000, så hever jeg gh til 4 eller 5 først. Da kan jeg bruke normal dose med medisin. Dette sparer jeg medisin på, samt at det er billigere å gi en teskje gh+ pulver, enn halve flaska med Esha 2000 :p

De fleste fisk tåler fint en økning av et par gh-grader i løpet av veldig kort tid. Det tar maks en time. Jeg blander ut i et litersmål med vann først, så skvetter jeg oppi litt i akvariet hvert tiende minutt eller noe. Når det er ferdig, måler jeg gh, og så doserer jeg medisinen som normalt.
T-killi - 10 dråper 2000 og 12 dråper exit
Medisinering: T-Killi - 10 dråper 2000 og 12 dråper Exit

Takk for tipset om Åhléns Mona. Jeg er ikke så ofte innom sånne butikker, så det er fint at andre går i butikker og tenker - Hva kan denne brukes til?

Den aviskurven du nevnte er sikkert fin for Gibbi og Frontosaer, men blir aalt for stor for mine fnugg. Men de hadde masse forskjellig acryllprodukter og jeg fant det optimale.

Det er egentlig en boks med skuff.

Men med litt gartnerplast bak blir det det perfekte studio for små fisker.
Jeg så til og med en bitteliten boks, som jeg ikke kjøpete, som sikkert er fin til boraras etc.
Den blir fin i karet, en liten bevegelsessensor som trigger selvutløser så har fiskene sin egen lille fotoautomat
Gollum hadde et svakt øyeblikk i går, og jeg benyttet anledningen til å velge åtte stykker blant dobbeltgjengerne som forsvant ut døra i går.
Det er greit å få redusert bestanden litt, men neste utvelgelse blir desto vanskeligere.

Og for oss som venter på killifisk - Den som venter...
T-killi: dag 3 Esha 2000 10 dråper, Exit 12 dråper
Ser ut til at ikke alle oppdrettsforsøkene skal gå av seg selv under alle forhold.

Betta edithaehannen som jeg var så stolt over å ha sett ruge ser ut til å ha bestemt at "det får bli kaviar til meg denne gangen". Jeg så nemlig ingen tegn til at noen av hannene var unormalt brede i kjeven i dag og heller ingen tegn til yngel. Jeg var litt usikker på hvor langt han hadde kommet i rugingen og dvelte dessverre litt med å flytte han i ynglenettet.
Jeg er ganske sikker på at det er litt mye sirkulasjon i karet, og det kan ha vært en av årsakene hvis han har gitt opp. Eller så kan det hende at det er noen små Edithaer ett eller annet sted som plutselig dukker opp etterhvert. Det er en liten sone med helt stille vann bak en svær ricciadott, så det er mye mulig at der har søkt tilflukt der.

Ellers har den crypten som ble satt i editahekaret også begynt å smelte. Jeg lurer på om jeg skal klippe av bladene før de blir bare gøgg og satse på at det ene skuddet som er på vei overlever, eller om jeg skal la den smelte ned og at en halvstor Ancistrus vil sette pris på ferske planterester.

Ble bare knot med å få noen bra kampfiskbilder, så det får bli med et lite av Norsk bastard Nr.1
[External Image]
Nr.1 er den absolutte alfa. Han var sjefen over hele kullet og hadde circa halve flokken i sitt hoff som holdt til i venstre del av karet som var der fôret som regel dukket opp først. Veldig mørk blå ved hodet og litt lysere mer metallic utover på kropp og finner. Og seff, som en Norsk bastard bør ha, fantastiske 17. maisløyfer (Rødt, hvitt og blått i brystfinnene).

Bildet viser nesten hvor fin den er. Jeg må finne ut av optimal belysning for å unngå refleksjoner uten fisk i karet før jeg gidder å prøve å ta flere kampfiskbilder, for jeg gidder ikke å stresse fisken masse bare for bildenes skyld.

Etter endret: T-killi: Dag 3, Esha 2000 10 dråper og Exit 12 dråper.
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap