Småtteri og spekulasjoner (side 31)

Humunuku
Lykke til, fant du forresten killi i planten jeg sendte?

Hadde det blitt med killiyngel? Det har jeg ikke sett etter vettu. Hvor stor omtrent skulle den være da? Må se igjennom kara for å se om det er noen jeg ikke kjenner jeg da. Hadde vært moro for meg det da.....Men den er vel sansynligvis spist nå tenker jeg...)
Det er bare kanskje. Jeg oppdaget ikke at det var yngel på normaniene før i dag da jeg oppdaget noen oppi balja der planten lå. Se etter 2-3-4 mm tynne streker.
Oj skal stirre til øyet blir vått og sårt...:-¤
Du som tester ut litt greier man har i vannet til disse labyrintene; Har du testa ut cattapablader fra Dyrego på oslo City mot bladene fra Amy-lee på ebay?

Jeg hadde samme mengde blader i de to 63 literene mine for et par dager siden, kuhlii fikk fra Dyrego og karantene fikk fra Amy-lee. Dagen etter var vannet brunt hos kuhliiene, men like blankt hos karantene..

Ka du trur? Virker kanskje ikke bladene fra Amy-lee like godt mon tro?

Har ikke peil da jeg ikke har testet blader fra noen av disse, men jeg tror at jo tørrere bladet er jo fortere vil det brytes ned. Min erfaring med relativt ferske blader er at det tar litt tid før de begynner å farge vannet.
Bladene fra Amy på eBay farger vannet temmelig brunt her hos meg iallefall
Kanskje det varierer fra sending til sending. Vi har jo med naturmaterialer å gjøre
Det kanskje har noe med hvor de er samlet inn, hvor tørre de var eller hvor lenge de har ligget lagret og sånne ting.
Da går jeg ut i fra at de fra Amy-lee er ferskere rett og slett. Nå får jeg jo sammenlignet og sett hvem av bladene som brytes ned først. Syns nemlig bladene fra Dyrego har brukt veldig kort tid på at bare bladnervene ligger igjen.
Ja, ferske blader er læraktige. Kjøpte en del forrige gang og har lagt merke til at de begynner å bli stive/tørre.

Sånn ellers er det kanskje på tide med en oppdatering.
På bettafronten har jeg sendt en gjeng channoides på tørrfôrskole.
Etter å ha sett på Microrasbora kubotai virre rundt i det som var imbelliskaret, bestemte jeg meg for at det ble for mye målløs action og tok de med på OAK-møte. Etterpå savnet jeg det at de var så knall grønne og hvor fine de var med alle plantene, men kanskje en annen gang. De var alt for kjappe og glupske til å passe bra sammen med litt sky fisk.
Erstatningen er en bønsj cannoides og noen smaragdinaer.
Smaragdinaene spiser gladelig det meste tørt som ferskt, men channoides har så langt vært litt vel sær og stort sett spist levende eller frossent. Nå ser plutselig channoides at smaragdinaene spiser rare ting de vanligvis lar flyte forbi og sannelig tar channoides en bit de også.
Jeg lurer forresten på om fôrskole funker på deissneriene også, de spiser knapt frossent. Og kunne kanskje hatt godt av å vanke med noen smaragdinaer og i første omgang lært å sette pris på frossent.

Her om dagen fikk jeg nok et bevis på at rent vann er livsfarlig når jeg skulle bytte 1/3 på tanganyika killiene. Det hadde dukket opp noen trådalger som jeg tenkte å teste algin-regular på. Det ble til at jeg fulgte anvisningene med 1/3 vannbytte men ellers samme prosedyre som alltid. Og den eldste hannen gikk rett i dørken. Alle de andre var helt i hundre så kanskje den ble litt ekstra skræmt eller noe sånt.
Nå etterpå er stemningen litt annerledes da det nå er opp til flere hanner å bli ny sjef, og de barsker seg for hverandre hele tiden. Det har ikke vært noen egg å se i det siste, men regner med at det snart er en ny generasjon på vei da de unge prøver seg på lek rett som det er.
Humunuku
Jeg lurer forresten på om fôrskole funker på deissneriene også, de spiser knapt frossent. Og kunne kanskje hatt godt av å vanke med noen smaragdinaer og i første omgang lært å sette pris på frossent.


Pussig hvor stor forskjell det er på deissneriene og mat. Mine jafset i seg frossentfor fra dag en og nå, 1,5 mnd etter tar de faktisk litt discusgranulat. Mine er VF så de burde jo vært like sær i matveien som andre VF, but no
Lisbeth
Du som tester ut litt greier man har i vannet til disse labyrintene; Har du testa ut cattapablader fra Dyrego på oslo City mot bladene fra Amy-lee på ebay? Jeg hadde samme mengde blader i de to 63 literene mine for et par dager siden, kuhlii fikk fra Dyrego og karantene fikk fra Amy-lee. Dagen etter var vannet brunt hos kuhliiene, men like blankt hos karantene.. Ka du trur? Virker kanskje ikke bladene fra Amy-lee like godt mon tro?


Jeg har blader fra Amy og de farger vannet godt. Det tar noen dager før det skjer, og de varer lenge.


-Tim
Tim
Jeg har blader fra Amy og de farger vannet godt. Det tar noen dager før det skjer, og de varer lenge. -Tim


Er nok en annen høsting disse bladene jeg har fått for de farver ikke noe særlig ennå. Men så lenge de gode stoffene er der gjør det ingen ting egentlig
Du bør kanskje ha 15-20 blader til 450-liter for å få effekt/farging.
Humunuku
Du bør kanskje ha 15-20 blader til 450-liter for å få effekt/farging.


Jeg har hatt ca 10 store blader i 63L uten særlig farging
Jeg lagde ekstrakt av 4 blader. Kokte de som teblader. Farget 170 literen som bare det. Senket PH litt også.


-Tim
Vel hjemme fra VAK-auksjonen. Alltid er trivelig å treffe andre akvarister og nye "gamle kjente".

Pseudosphromenus dayi er siste tilskudd i til husets labyrinter. Det var noen fine lakriser jeg var klar for, men "noen" droppet budrunden og åpnet over min limit. Lykke til!
Noen hadde med eddikkålkultur så nå blir det om å gjøre å holde kulturen i live og finne en grei metode for innhøstning.
Wayne Schmidt's Vinegar Eel Page ser ut til å være en bra infokilde.

Jeg har introdusert et nytt karformat i bokhylla. Jeg var innom Dahls tidligere i uken og så de nye 12-literne de hadde fått inn. Fikk med et som P. deissneriene flyttet inn i. Og i dag hadde Dahls med sånne kar, så nå har jeg to.
De fine er at de ikke er mer enn 20cm dype og dermed passer fint i en bokhylle.
Wayne Schmidt's microworm pages skriver om beste medium og anbefaler potetmospulver og vann. Selv bruker jeg havregryn, bittelitt sukker, tørrgjær og litt mindre vann enn gryn. Han beskriver også en metode der man legger to ark med papirhåndkle oppå kulturen for å høste mark i det øverste og bare dyppe dette arket i karet da dette er fritt for medium/grøt.
Ojj Pseudosphromenus dayi har jeg ikke vært borti før. Hva slags lakriser var det du gikk glipp av?

De små karene du fikk tak i hos Dahls, kan du legge ut bilde av de?
Følger det med noe utstyr som dekkglass og lampe, pris? Hva er resten av målene på karet?
Forresten, du er ikke helt oppdatert på fiskebeholdninga di i profilen din? Feks hvis jeg søker opp akvarier med P. deissneri så kommer ingen av dine kar opp?
Jeg hadde ikke lagt inn det nye deissnerikaret, men nå er det i hvertfall noe der.
Og når de bodde som kampfiskene gadd jeg ikke å legge dem inn. Det hadde sikkert klikka oppi hodet på sånne med småfisk i 450-litere å lese at noen holder deissneri i en liten plastboks på 3 liter.

Karet er 30x20x20 og det følger ikke med noe som helst. Jeg tror det koster 140.

Lakrisene var P. nagyi. (En gang visstnok antatt utryddet mener jeg å ha lest, men ikke evaluert på rødlista.)

Sånn ellers er det forresten et par nye oppføringer blant lakrisene på Imazo listen.
Parosphromenus sp. Sungaibetr
Parosphromenus anjunganensis


Ellers så er det en fin bitteliten sjokkis på lista Parasphaerichthys lineatus.

Godt valg til alle! Jeg er mest spent på hvor mange som velger fei, hva nå enn det måtte være.
Jeg har tatt valget å avstå fra stemming oxo dette året, dette fordi det ikke finnes noen mulighet for å få ting som man vil, så kan heller de som vet hvordan hva er, stemme. :P
Det beste hadde vært om partiene kunne lagd en liste over hva de sto for og hva de ikke støttet, det finnes sier sikkert mange, men jeg mener et skjematisk ark med en kolonne for støtter og en for støtter ikke.
Sånn som det er nå snakker politikerne så veldig rundt seg selv og vagt slik at man ikke aner hva de står for, eller de støtter alt. :P

Tilfeldig bekjentskap
© Simon Sjursen
Reklame for plussmedlemskap