Fiskesammensetning i et nyoppstartet akvarium. :)

har noen spørsmål som jeg håper å kanskje kunne få litt svar på!
Har akkurat kjøpt meg ett 285l jebo, som jeg foreløpig bare har 2hann og 2hunn guppy, 10 neontetra, 2 scalare (4-5cm nå) og to blå gurami (5-6cm nå) innredet med ei hule passe stor rot og 3-4 forskjellige planter i bunn..

mine spørsmål er som følgende, ettersom dyrebutikkansatte rundt om er svar skyldige om kjønn osv:
se forskjell på hann og hunn på blåguramiene?
se forskjell på hann og hunn på scalarene?
veldig vanskelig å avgjøre uten særlig erfaring virker det som så:

vil jeg i tilegg oppdage det på adferd/agressivitet dem i mellom? hvis jeg for eksempel har to scalare eller 2gurami av samme kjønn? vil det bli mer "knuffing"allerede nå eller først når de blir større kanskje?

starter med seskapsakvarie nå men:
når de største blir større må jeg sikkert ha ut både neon og guppy ellers blir de vel spist opp...?
har dere tips til andre fine fisk som for eksempel er nogenlunde fredelige, og som kan gå med litt større fisk i tida fremover?
blei masse spørsmål på en gang men håper på svar og innspill/tips
mvh lars
Jeg kan gi deg litt info om blåguramiene:

Blågurami-hannens ryggfinne og gattfinne er spissere enn hunnens. Hunnen har mer avrundede finner. Hannens gattfinne er mer fargesterk enn hunnens. Hannen er orangerød lags hele gattfinnen. Hannen blir også større enn hunnen.

Det er hannen som bygger skumrede, når det er tid for egglegging, og han blir veldig agressiv mot alt og alle i karet når eggene er lagt. Da er det lurt om du har laget et godt skjulested for hunnen, så hun slipper å bli jaget hele tiden.

Lykke til!
Inaktiv bruker
Sjekk i fiske basen.
å ja..takk for svar..mine har inget orange da men varierer sikkert det også..mine er blågrå med ganske mørke sjatteringer på hele kroppen....og ingen av dem har spiss på finna så da er det vel 2hunner da..f#%&¤! fant en som lignet ganske mye faktisk når jeg søkte "blågurami og kikket på bildene, der lå det bilde av en opali? ell no)
larsh
Har akkurat kjøpt meg ett 285l jebo, som jeg foreløpig bare har 2hann og 2hunn guppy, 10 neontetra, 2 scalare (4-5cm nå) og to blå gurami (5-6cm nå) innredet med ei hule passe stor rot og 3-4 forskjellige planter i bunn..


Du sier "bare" ...? Det var ikke bare, bare det der.... Det var ganske mye fisk til å være et akvarium du akkurat har kjøpt deg. Hvor lenge siden er det du startet det opp, for å være litt mer nøyaktig? Dager, uker...?

Det er ingen sikre måter å se kjønnsforskjell på scalarer på. Og det er helt umulig når de er små og unge.
ok..men de vil kjeike litt hvis de er av samme kjønn eller?
det er vel ikke stort mer enn ei ukes tid nei! men fikk jo beskjed om det ikke var no problem hvis jeg fikk testet vannet først etter å ha hatt i tetra balance eller hva den het.. og ph og nitritt og hardhet eller hva det var, var bra! har i ettertid lest at det ikke er så lurt så tidlig pga manglende bakterie flora å sånn så derfor vil jeg prøve å planlegge litt nå i ventetiden..
larsh
det er vel ikke stort mer enn ei ukes tid nei! men fikk jo beskjed om det ikke var no problem hvis jeg fikk testet vannet først etter å ha hatt i tetra balance eller hva den het


Da bør ditt eneste fokus være vannbytter og testing de neste 3 ukene. Du har antagelig lest deg litt opp ang vannverdier, så da vet du hva du må gjøre Ikke vent med hyppig vannbytte til nitritten kommer om ca 1 uke eller 2. Bytt hver dag uansett. På den måten unngår du kanskje å forgifte fiskene. Bedre å drive forebyggende, enn førstehjelp! Etter 4-6 uker kan du slappe av og virkelig nyte denne fantastiske hobbyen
hvor mye vann skal jeg egentlig bytte ut nå fremover da? 10% eller no? sånn jeg forsto det på han som virket som hadde litt peiling i butikken skulle det mest sannsynlig holde med den "tetra easybalance" fordi den skulle vistnok holde nitritten unna så den minsket behovet for vannbytte..
Bytt 20-30% daglig, så går det nok bra Endel vil nok si at du kan vente til utslag på nitritt testen før du starter daglige vannbytter. Personlig synes jeg dette er helt feil vinkling. Hvis du bytter daglig nå, så unngår du muligens å forgifte fisken i det hele tatt.
ok.. har skiftet å "rotet" ett par ganger nedi der allerede..fikk no algeangrep eller organismer som blomstret kraftig så vannnet var helt grått..så ikke bakgrunnen en gang! men etter ett par skift blei det bra..
over til planter.det kan jeg fortsette å fylle på med allerede nå? er så greit å gjøre det når det er tappet ned litt liksom og det er lite "ly" for de som alt har flyttet inn i uferdig bolig..
Planter kan du sette inn nårsomhelst
larsh
hvor mye vann skal jeg egentlig bytte ut nå fremover da? 10% eller no? sånn jeg forsto det på han som virket som hadde litt peiling i butikken skulle det mest sannsynlig holde med den "tetra easybalance" fordi den skulle vistnok holde nitritten unna så den minsket behovet for vannbytte..


Det flaske-greiene har ingen virkning i det hele tatt. For å si det rett ut; det er renspikka humbug! Ikke la butikkansatte prakke på deg mere "dilldall" som koster penger, og som du overhodet ikke trenger.

Det er ikke så rart vanntestene dine var fine nå, fordi det tar 14 dager før nitritt dukker opp i et akvarium i drift. Du vet at nitritt er utrolig giftig for fiskene dine, ikke sant? Om en ukes tid vil du måtte bytte vann som en helt, hver eneste dag, i mange uker fremover. Det er utrolig dårlig gjort av butikken å selge deg så mye fisk så tidlig... Jeg tipper de sitter og venter på at du skal komme tilbake og kjøpe nye fisk og legge igjen mer penger hos dem, fordi de første fiskene du kjøpte døde av nitrittforgiftning.

Altså; du må kjøpe deg bøtter, rene og nye plastbøtter, som KUN er til akvariebruk. Du kan IKKE bruke husets rengjøringsbøtter. En ting er at det ikke er hygienisk, en annen ting er at rester og spor av rengjøringsmidler er ren gift for fisk. Du må derfor sikre deg 3-4 bøtter som kun er til akvariebruk. Kjøp helst bøtter i EN og samme farge, som er en annen farge enn husets rengjøringsbøtter. Da kan ingen ta feil.
F.eks. alle mine akvariebøtter er hvite. Husets rengjøringsbøtte er rød.
Med egne rene bøtter, kan du fylle kaldt vann i bøttene kvelden før og la dem stå i romtemperatur til du skal bruke dem dagen etter. Nå om vinteren er vannet i kranen så iskaldt at det trengs. Jeg anbefaler ikke å spe på med varmt vann fra varmtvannskranen....! Det kan inneholde metaller og bakterier fra varmtvannsberederen.

Belag deg på å skifte mye vann i tiden fremover. Og mat fiskene dine ytterst sparsomt! Jo mer mat du gir, jo mer avfall produseres, og jo sterkere blir nitrittutviklingen.

I tillegg må du kjøpe deg to vanntester, dråpetester, som du kan bruke hjemme. Lær deg det først som sist, å teste vannet selv. Du skal ikke behøve å stole på butikken, du må lære deg det selv og det å forstå elementær akvariekjemi. Du trenger en ph-test og en nitritt-test. Dette er de to viktigste for nybegynnere.
Bare å spørre her på forumet om det er noe som helst du lurer på ang. testingen, alle her inne har vært gjennom samme fase som deg nå og lært seg oppstart av akvarium, vannverdier, vannbytter osv osv.


Jeg er redd filterløsningene i Jebo-akvarier ikke er særlig mye å skryte av.... de har ikke akkurat godt rykte. Men dette får andre som selv har Jebo-akvarier svare mer på.
wow! skal si du hadde peiling gitt...takk for alle gode råd i forrige svar! tenker du på pumpe da? når du sier filter? for jeg har ei pumpe som heter fluval 4,,den fulgte ikke med akvariet..
Kan bare komme bort til meg du Lars så skal du få så mye "Godt" akvarievann du bare vil. God innarbeidet kultur i det vannet jeg har, og ikke noe problemer med fisk som går "dukken".
Humlepung
Kan bare komme bort til meg du Lars så skal du få så mye "Godt" akvarievann du bare vil. God innarbeidet kultur i det vannet jeg har, og ikke noe problemer med fisk som går "dukken". :-)


Kan jeg anbefale at du gir litt filtergørr istedenfor vann? Vannet er helt uvesentlig mtp god bakteriekultur
Enig med Tender. Vannet er uten betydning for filterets bakteriekultur. Det er filtergørr (den brune guffa) som er verdifull og smekkfull av de nyttige filterbakteriene.
Førstehjelp og kick-starting av et nytt filter er å ta filtergørr fra et godt innkjørt filter (snakker om måneder, kanskje år i drift!) og mose dette inn i svampene på det nye filteret. Har man et lite innvendig filter, kan man skvise filtergørra fra det innkjørte filteret ned i en bøtte akvarievann, og så sette det innvendige nye filteret i bøtta og la det surre og gå til det har sugd opp all den brune gørra. Så kan det flyttes tilbake til akvariet, fiks ferdig med en kjempefin startkultur av bakterier.

Å hente filtergørr hos andre akvarister er en mulighet, men det må gå KJAPT. Filtergørra skvises ned i en ren brødpose, knytes igjen, så kjører man strake veien hjem og bruker gørra på måten beskrevet ovenfor.
Grunnen til hastverket er at disse nyttige bakteriene som omgjør den giftige nitritten til ufarlig nitrat, er helt avhengig av vannsirkulasjon og oksygen. Uten dette begynner de å dø. Da blir de giftige også...

Så å være kjapp er altså tingen, men det er fullt mulig å få starthjelp til filteret fra andre.

PS!
Larsh, Fluval 4 som du har er et filter, ja. Eller en filterpumpe, om du vil. ALLE filtere har en pumpe, men ikke alle pumper har filtere
Det var veldig bra at du har en bedre filterløsning istedenfor Jebo sin bare.
det er ingen annen løsning i karet jeg kjøpte så da var jeg nødt til å kjøpe filterpumpe og kolbe ved siden av! takk for ALLE GODE RÅD!
og der var du også "humlepung" stikker innom en dag vi er i den sida av dalen vi:=)
larsh
det er ingen annen løsning i karet jeg kjøpte så da var jeg nødt til å kjøpe filterpumpe og kolbe ved siden av! takk for ALLE GODE RÅD! og der var du også "humlepung":) stikker innom en dag vi er i den sida av dalen vi:=)


Husk at du ikke har mange dager igjen på deg, før nitritten kommer...
Den dukker opp etter fjorten dagers drift, og har du allerede hatt det i gang i en uke, så er det ikke mange dager igjen.
Nitritt-syklusen følger et ganske forutsigbart skjema.
Du har jo fått svar på det meste her, men jeg vil legge til at jeg synes fiskesammensetningen din høres grei ut. Neon vokser jo de og, og jeg har aldri hatt problemer med de store fiskene du har og neon. Guppiene er jeg mer i tvil om. De blir jo ikke stort større, og jeg har hatt flere tilfeller hvor guppiene blir bitt i halen av skalare.

Det er kanskje andre her med andre erfaringer?
Blåguramiene jeg har er viltfangede. Det kan nok hende at den orange fargen er avlet vekk på oppdrettsvarianten.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap