Rengjøring av brukt akvarie..

Akvariet vi skal starte opp igjen er brukt før og er kun vasket med rent vann. Vet man ikke skal bruke såpe osv. Men det lukter litt "råttent" vann og er litt "møkk" som sitter på glasset vi ikke får av med kun vann og skrubb. Finnes det noe midler man kan bruke for å få rengjort det skikkelig før vi starter opp?
Vannet i vårt 25liters akvarium ble forgiftet så vi måtte ta ut alt og vi vasket akvariet i dusjen med litt zalo. Det gikk helt fint men man må skjylle akvariumet mange ganger å det gjore vi i badekaret. Hvor stort akvarium har du. Vis det er stort så får du det nok ikke inn i dusjen så vis du har badekar så kan du gjøre det der. Flere løsninger har jeg desverre ikke.
vil anbefale å ikke bruke såpe. den minste såperest kan forgifte fisken. jeg bruker aceton når jeg skal gjøre rent glasset før silikonering. dette får du tak i blant annet på apoteket. krever god ventilasjon/lufting, da dette stinker veldig. restene fordamper, så krever ikke at du skyller karet. bare vær forsiktig og hold deg unna fugene, da aceton tar silikon.
Ikke bruk såpe! Er veldig viktig at du ikke bruker såpe, det er kjempevanskelig å skylle ut alt, og bare litt er veldig giftig!

Jeg har faktisk brukt klor til å rengjøre et filter, det går bra, men da må man være nøye med å skylle og lufte vannet så alt fordamper.
Men det er uansett godt mulig lukta forsvinner under innkjøring.

Det finnes noen tråder om hvordan man bruker klor til rengjøring.
Såpe
jeg har hørt og at en ikke skal bruke såper for å vaske akvarier og ting som er i det, men på dyrebutikken jeg jobbet sa innehaveren at jeg skulle bruke Zalo når jeg vasket/skyllet filtrene i pumpene (1 gang i uken) det skulle gå bra sa hun,var det tomt av zalo kunne jeg bruke jif elnå lignende,men skylte godt etterpå da
Du skal verken vaske og skylle filterne hver uke, og du skal i hvertfall ikke bruke zalo eller jif! Det er farlig for fiskene, og filterbakteriene blir drept.

Du kan rengjøre filtermediene ved å kryste dem forsiktig i ei bøtte vann fra akvariet, men bare når filterkapasiteten er tydelig redusert. (Dårlig stråle ut utblåset)
JA! Når man bruker såpe så må man være veldig nøye med å skjylle ut alt. Men jeg tror ikke att jeg skal såpe mer.
Jeg er litt treg til å skrive. Jeg skal høre på deg maretard!
Platy-fan
JA! Når man bruker såpe så må man være veldig nøye med å skjylle ut alt. Men jeg tror ikke att jeg skal såpe mer.


Det kan være en ide, ja=)
Vann med litt eddik i vil ta det meste av lukt. Jeg kjøpte brukt tank som har vært brukt som terrarie, det stinket. Eddik løste problemet.
Den der tar kaka! Det er det verste jeg har hørt.
Og dette sa innehaveren av butikken...? De kan ikke ha den ringeste peiling på hva de driver med.

lindis
jeg har hørt og at en ikke skal bruke såper for å vaske akvarier og ting som er i det, men på dyrebutikken jeg jobbet sa innehaveren at jeg skulle bruke Zalo når jeg vasket/skyllet filtrene i pumpene (1 gang i uken) det skulle gå bra sa hun,var det tomt av zalo kunne jeg bruke jif elnå lignende,men skylte godt etterpå da:)
lindis
jeg har hørt og at en ikke skal bruke såper for å vaske akvarier og ting som er i det, men på dyrebutikken jeg jobbet sa innehaveren at jeg skulle bruke Zalo når jeg vasket/skyllet filtrene i pumpene (1 gang i uken) det skulle gå bra sa hun,var det tomt av zalo kunne jeg bruke jif elnå lignende,men skylte godt etterpå da:)



*stum*
Like jævlig hvis noen sa til oss mennesker at lufta vår burde renses med klorgass for at vi skulle ha det bra. Det sier seg selv....
Ikke bruk såpe av noe slag!!
Nina.Th
Men det lukter litt "råttent" vann og er litt "møkk" som sitter på glasset vi ikke får av med kun vann og skrubb. Finnes det noe midler man kan bruke for å få rengjort det skikkelig før vi starter opp?


Bruk et tapetserblad/barberblad, da får du bort den fastgrodde møkka. Men bruk det med forsiktighet så du ikke riper glasset
har bynt her hjemme å vaske filteret i bøtta med det gamle akvarievannet som jeg tar ut nå
Nina.Th
Akvariet vi skal starte opp igjen er brukt før og er kun vasket med rent vann. Vet man ikke skal bruke såpe osv. Men det lukter litt "råttent" vann og er litt "møkk" som sitter på glasset vi ikke får av med kun vann og skrubb. Finnes det noe midler man kan bruke for å få rengjort det skikkelig før vi starter opp?


Jeg har sett Tropefisk har et produkt som heter JBL Bioclean. Jeg har ikke prøvd dette, men det ligger en omtale her av Frank Angell.

Og så så jeg noen her som nevnte barberblad, og kom over disse på tropefisk
butikken har no holdt på ca 30 år da som jeg har sjønt men-men mange meninger,noen rare og heilt feil kanskje ja


harn akvarie så harn alt
lindis
på dyrebutikken jeg jobbet sa innehaveren at jeg skulle bruke Zalo når jeg vasket/skyllet filtrene i pumpene (1 gang i uken) det skulle gå bra sa hun,var det tomt av zalo kunne jeg bruke jif elnå lignende


Argh. Håper du aldri tar imot "råd" fra denne personen igjen. Vedkommende kan jo aldri ha åpnet en akvariebok.
Takk for alle råd. :o)

Klorin, er det trygt å bruke mener dere? Jeg har ikke turd å bruke noe annet enn vann til nå, vet at såpe er fy fy. Har også egen bøtte osv som kun brukes til akvariet for å være på den sikre siden.
Hvis akvariet har stått uten vann en stund er det vldig vanskelig å fjerne algerester på glasset. Når jeg kjøpte et brukt akvarie fylte jeg vann i det og lot det stå en stund og da kunne jeg fjerne algene med en dott filtervatt... Jeg prøvde med en barberbladskrape men lagde mange riper i glasset så det gjør jeg ikke mer!
Krystal soda er god knall, men vær forsiktig og les på boxen.
For skeptikere så er krystal soda ren natriumkarbonat, det samme som Natron og bakepulver og ingrediens i KH salt, altså vanlige tilsetningstoffer som vi bruker i akvarium, med levende fisk. Det er også det samme som E500, et surhetsregulerende middel som vi spiser. Det brukes til også vasking av vinballonger, der såperester er katastrofalt. Så viss du skyller godt etterpå så går det bra.
(Kanskje KH salt kan brukes?)
Tilfeldig bekjentskap
© charlee
Reklame for plussmedlemskap