Kan jeg be om hjelp til lys?

Jeg har et 210 liter åttekantet akvarie. Det er 60 cm dypt.
Armaturet inneholder nå noe som heter 18 W, T8, Bright white, (2 rør). Det er slike gamle gode med to tenner i hver ende. Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg burde hatt. :/

Jeg synes lyset er for "hvitt". Men hva jeg synes og hva plantene vil ha er jo to forskjellige ting. Jeg har lyst på masse planter... *drømme*

Hva har jeg å velge i her? Hva liker planter (generelt) best? Det er kanskje enklere å svare på hvilke rør jeg får best effekt ut av, og hva som gir pent lys?

Uff, jeg håper ikke jeg er vanskelig...

Jeg vil bruke armaturet jeg har, siden det er så fint innebygget i lokket. Jeg har mulighet til å sette inn et armatur til, slik at jeg får fire rør. (Men dette koster jo noe)

Setter pris på alle svar. Dette plantegreiene er jeg rimelig ny på, men har tenkt å sette meg godt inn i dette og beplante godt før jeg flytter inn flere fisk.
Litt av problemet med den formen på kar som du har er nettopp dybden( høyden mao om jeg tolker deg rett).
60cm er mye vann å penetrere for T8 lysrør, du vil nok få problemer med endel markrypere med to lysrør.
Hadde jeg vært deg ville to lysrør blitt skviset inn, gjerne T5 (feks Arcadias Plant Pro som vil gi tiltrengt varmere fargebalanse sammen med de to du allerede har).
Husk reflektorer på alle rør!
Jan Ove
Litt av problemet med den formen på kar som du har er nettopp dybden( høyden mao om jeg tolker deg rett). 60cm er mye vann å penetrere for T8 lysrør, du vil nok få problemer med endel markrypere med to lysrør. Hadde jeg vært deg ville to lysrør blitt skviset inn, gjerne T5 (feks Arcadias Plant Pro som vil gi tiltrengt varmere fargebalanse sammen med de to du allerede har). Husk reflektorer på alle rør!
Ja, det var høyden jeg mente. Jeg ser jo at plantene på dypet sliter litt allerede. Derfor vil lys være neste prioritering.

Da bytter jeg de jeg har med T5 rør, og setter inn et ekstra armatur med 2 x 18 w så snart som mulig.

Takk for god hjelp! Det var nettopp tips om konkrete lysrør jeg var ute etter. Flott!
Angående reflektorer: Er dette noe man gjerne "mekker selv", eller er det smartest å kjøpe?
Denne linken er veldig informativ angående valg av lysrør.
akvafil
[URLBLOCK1]er veldig informativ angående valg av lysrør. :)
Se der ja! Tusen takk. Der lærte jeg litt om hvordan det henger sammen.
Carinus
Angående reflektorer: Er dette noe man gjerne "mekker selv", eller er det smartest å kjøpe?
Etter et søk på forumet (reflektor aluminiumsfolie) har jeg lært meg noen tips og triks.
Kanskje et idiotspørsmål, men:
Hvilken wattstyrke må jeg kjøpe i T5 for at de skal passe inn i mitt armatur som nå holder 18W, T8? (ca 60 cm)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap