Reparere med silikon + spørsmål om filterstr.

Inaktiv bruker
Hei, først en veldig kort intro om meg selv.
heter Christian er straks 22år, bor i Råde(i østfold for dem som ikke har hørt om dette stedet).
har hatt akvaruim før, så er vell ikke helt nybegynner, men velger å poste dette her, siden jeg ikke har så veldig stor erfaringer fra før.
Har bare hatt noen akvarier før, men da bare for folk som ikke har kunnet ha de, eller bare passet de da venner og beskjente har skulle være borte over lengre tider.

men nå har jeg endelig fått mitt helt eget akvaruim
det er ett 540 akvastabil, med hjemmelaget heldekkendes lystopp.
lekker vist i kjøtene(bunnen er tett), så første problem har jo nå meldt seg, hvordan fjerner man enklest den gamle silikonen for å legge på ny? går for å fjerne den gamle silikonen på sidene, og prøve å bevare den i bunnen, siden denne er tett.

hvilken pumpe passer til dette akvariumet? de jeg har har bare stått i noen 100litere, og er ganske gamle, så tenker å kjøpe ny pumpe/filter.
blir 300w dyppvarmer stort nok?

kasse spørsmål, og rart forumlert, men er ikke helt stødig på skrivinga her:S

hilsen en lykkelig eier av ett lekk 540 akvastabil

Edit: er første gang jeg skal starte ett akvarium helt fra bvegynnelsen, før har jeg bare overtatt akvarier som har vært i drift en god stund, så alle tips og triks motas med veldig stok takk
Til å fjerne gml silikon kan du bruke en tapet kniv, en slik du skyver kvivbladet helt ut på. Tror folk bruker aseton for å vaske før dem legger på ny silikon. Når det er snakk om pumper er jeg ikke helt den rette å spørre, men til et så stort karr (har selv ett på 375L) vil nok di fleste anbefale deg en utvendig pumpe. Mindre arbeid med disse. Type og str må andre svare på

Lykke til med arbeidet

LOFFA
Inaktiv bruker
takk MC Darup for endringen av overskriften.

og takk til loffa for fint svar.
har selv lurt på en utvendig pumpe, men åssen innmat skal man ha? har klart å fortå såppas mye som at aktivtkull ikke egner seg særlig bra(trudde aktivkull var noe bryggeriene brukte til å rense sprit med jeg?!)
Inaktiv bruker
etter å ha lest en hel del, begynte på siste gruppe i "nybegynner" delen av forumet(er nå ferdig med 5600) og leser meg sakte men sikkert gjennom, leser ikke alle, men de som virker å ha et fornuftig navn på tema.
nå har jeg plutselig begynt å bli it vil om dette karet er det beste for en nybegynner?
de fleste har jo kar i 50-80liters størelsen?

lurer også på om man kan ha to forskjellige "bunn forhold" i akvariet? noen fisker liker jo sand, mens andre kanskje ville hatt lit mer "steinete bunn"? hadde dette gått, eller vill bare de to blande seg sammen?

karet er foresten 150cm langt, bredden og høyden hvet jeg ikke, da jeg ikke har målt dette.

kunne tenkt meg flest mulig forskjellige fisk i dette karet,
det blir vell da et såkalt selskapskar?
kan man få fisk til å yngle i disse, eller det da best med artskar(riktig nå?)?
tenkte å ha mye røtter,mose og huler i dette karet.
første innflytetr blir en malle(er ikke sikekr på arten), som jeg trur er en albino, den er i hvertfall "hvit/gjenomsiktig" de er ikke så store ennå, får denne fra en venn av meg, som har fått en god del malle unger, håper å kunne bestemme arten når den blir lit større.
men nå er det nok babling for i natt, på tide å legge seg, har sitti her inne siden 24:00, og nå har klokka blitt 05:20, godt det er fri dag for meg i morra(les. i dag)

Jo større kar jo bedre.. innen visse grenser kanskje. Men en nybegynner kan sikkert starte med 1000 L, sikkert bedre enn 10 L :P

Hvis man blander arter/ planter etter utseendet (og selvsagt at de funker sammen) er det selskapskar ja. Sjansene for oppdrett synker jo flere fiender yngelen har, ikke hva slags akvarietype man har.
Så fiender + innredning er ting som avgjør sjansene for oppdrett. Og hva slags fisker som yngler- noen er bedre/ mer aggresive foreldre enn andre. Ulik yngelpleier.

Man kan ha ulike bunnsubstrat, men man må være obs på at disse kan blande seg. Man kan evnt bruke steiner el for å lage ett fysisk skille.
Inaktiv bruker
ok, så fisken vil yngle altså? da må jeg da bære være veldig på vakt, å redde de ynglene jeg ser, og putte disse over i egne kar.

men åssen rengjør man best gamle akvarier? har en 10 liter med 12%eddik, kan man vaske med dette? vassker vinduer med eddik og synes dette blir kjempe bra resultat. ekller hva bruker dere andre? har forstått at såpe er ektremt farøig for fiskene så vill unngå å bruke det.
Inaktiv bruker
man leser og leser.... nå dukket det opp ett spørsmål til, bør jeg ha varmekabel i karet?
og fint om noen har noen tips når det gjelder å silikonere dette karet.

og kan man redigere innleggene sine i forumet?

Om fiskene vil yngle kommer jo ann på flere forhold. Trivsel bla, om man finner ett villig par. Og noen fisker er vel umulige å få oppdrett på i fangenskap.
Men mer om slikt finner du som regel i profilene til de aktuelle fiskene i fiskebasen.
Inaktiv bruker
hvet ikke helt hvor jeg skal poste dette, så det blir her, jeg vil si jeg er nybegynner, så synd det hører hjeme her, om ikek får noen kanskje flytte posten til "gjør det selv" delen.
har nå fått fjernet den gamle silikonen, dog noe rester igjen, dette skal jeg skrape vekk nå, har nå holdt på i 2 timer, har renset bort det værste i karet som måler, 150x60x60, som da skulel bli 540L
hvet ikke om dere liker bilder, men legger ved noen.
1. bilde, slik så det ut i begynnelsen helt øverst, var likt hele veien, så har bare tatt nærbilder
2.bilde nederst i gjørne
3. bilde, slik det ser ut nå.
ser også litt av hauen med gammel silikon jeg har fjernet.
Jeg synes det ser svært bra ut jeg! =)
Ser stor forskjell!
Inaktiv bruker
forskjell er det tydelig ja, det syns enda bedre her. morro egentlig, å ha noe å pusle med, bare synd det også tar 4uker etter jeg er ferdig emd dette før jeg kan gå til annskaffelse av en fisk eller to, selv om jeg har lurt på om det ikke kan gå ann å jukse litt, å hive oppi en liten malle unge, den vill vell ikke akkurat forurense så veldig oppi 540liter? mate den litt forsiktig i begynnelsen med lit agurk, og ta den opp etter ett par timer, da skulle jo ikke den forurense så mye heller.

noen her inne som hvet hvor mange ampuller(sånne greier til å sette i sprøytepistoler, på 300ml) jeg trenger til dette akvariumet, 150x60x60?
Hvis kvaliteten på fugene lekker ville jeg også tatt bunnen for en fullstendig restaurering. Det kan også by på nye lekasjer mellom ny og gammel fuge.

Ta deg tid til å gjøre dette fullstendig nå når du først er i gang, så slipper du å tenke på at det kanskje burde gjøres i ettertid.
Inaktiv bruker
rensket hele akvariumet for silikon, sitter noe orginalt igjen, mellom glassplatene, har ikke planer om å prøve å få ut denne, da jeg ikke kan se hensikten med dette, om ingen har noe som kan tale for at jeg skal dette da? står på tuben at silikonen jeg bruker(den til clas ohlson) skal feste godt til herdet silikon.
får mest antagentlig hjelp i morra, av en flislegger, som vi har brukt mye her. Han er flink til å legge silikon fuger, har i hvertfal blit veldig bra mellom gulv og vegg på alle jobben han har gjort her(to bad, ett vaskerom, en ganske stor gang, og stort datarom), er så heldig at han sa seg villig til å stikke innom å gjøre dette gratis, han hadde vist en jobb hos naboen
mend et jeg lurer på er, hvor tykke fuger bør han legge? han har neppe lagt fuger i akvarier før.
Christian Nyland
forskjell er det tydelig ja, det syns enda bedre her. morro egentlig, å ha noe å pusle med, bare synd det også tar 4uker etter jeg er ferdig emd dette før jeg kan gå til annskaffelse av en fisk eller to, selv om jeg har lurt på om det ikke kan gå ann å jukse litt, å hive oppi en liten malle unge, den vill vell ikke akkurat forurense så veldig oppi 540liter? mate den litt forsiktig i begynnelsen med lit agurk, og ta den opp etter ett par timer, da skulle jo ikke den forurense så mye heller.


Synes ikke dette var en god idè.
Eneste "juksemåten" jeg vil tipse om er å finne noen i nærheten med friskt akvarie som kan gi deg filtergugge.

Men tålmodighet er det beste.
Bruk ventetiden på å planlegge planter, røtter, steiner, fisker.. mye bedre å ominnrede 34 ganger FØR fiskene flytter inn
Varmekabler
Varmekabler i bunn er noe jeg ville ha annbefalt har hatt et par plantekar uten varmekabler dette funker jo, men med varmekabler så syner jeg at plantene trivesbedre men selfølgelig også plantejødsel/næring er viktig.

Her har du mange gode tips angående planter.

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1008&thread_id=39225&sr=1
Inaktiv bruker
dette blir ikke noe plante kar, men noen planter skal jeg jo uansett ha, har vurdert varmekabel i akvariet, men forstod det sånn at man heller kunne ha sand snegler?
Type silikon
Hei.

Dette er heilt sikkert eit på jordet spørsmål, men kva type silikon brukar du?

Eg har sjølv vore uheldig og har brukt feil type silikon. Svir langt inn i sjela å innrømme det, endå verre var det for fisken som strauk med utan at eg forsto kvifor.

Ellers lykke til med prosjektet, har lyst på eit 540 eg og :o)
ser ut som silikon for baderom tror jeg. Men vet ikke om den er egnet som glasslim ?
Inaktiv bruker
Hei, jeg bruker akvarie silikon fra clas ohlson, den gamle trur nok jeg også var en baderoms/våtroms silikon, den var blitt veldig hard å sprø i bunn også, så gled jeg tokm den av.

flisleggeren som skal hjelpe meg med den nye silikonen kommer ikke tilbake fra ferie før på fredag, så blir pent nødt til å vente til da før jeg får på ny silikon, noen som hvet hvor mye silikon jeg bør beregne ?
får bruke tiden på å vaske stein/sand(hvet ikke helt hva jeg skal kalle det, kan se ut som råda-sand, noe som fulgte med karet når jeg kjøpte det)
Inaktiv bruker
Noen erfaringer med disse filtrene?
tenkte å kjøpe eheim 2080
men nå ble jeg usikker, fikk anbefalt Boyu Ef 45 koster kr 1298-
eller Am-top 3338 til 1150 kr
noen her som ahr prøvd disse pumpene, og akn komme emd erfaringer rundt disse
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap