Bakgrunn festet med vanlig silikon

Hei

Satt for litt tilbake opp et nytt kar. Festet bakgrunnen med silikon kjøpt i akvarieforetning. Stusset litt på at det ikke stod akvariesilikon, "for akvarier" el. Men da jeg spurte i butikken, sa de dette var silikonen å bruke. Tenkte ikke noe mer over det, men opplevde at mange av fiskene i karet døde.

Vannverdier har hele tiden vært bra (kickstartet med filterguffe fra et annet filter og målt jevnlig).

Nå er det 2-3 Ancistrus igjen i karet og det har ikke død noen fisk på lenge.

Blir "giftstoffene" fra silikonen borte etterhvert ved vannbytter, eller vil det være nødvendig å tømme karet, skrape bort all silikon og starte opp på nytt?
Står det noe om at den inneholder soppdreper? Det ville være veldig rart om en akvariebutikk solgte denne typen da... (ment for våtrom)
Hei

Dessverre er tuben kastet, men jeg er helt sikker på at det ikke stod akvariesilikon, "til akvariebruk" el på tuben.

Ja jeg synes også dette er rart, men nå var dette en mindre butikk, så tipper de ikke selger så alt for mye silikon der.

Vannverdier har hele tiden blitt målt og vært fine. I tillegg ble det blandet fisk fra to forskjellige grupper i karet og det har død fisk fra begge gruppene.

Jeg kan ikke tenke meg at butikken solgte deg annet enn silikon beregnet for akvarie. Det er vel få som sager over greina de sitter på.

Fiskedøden kan ha mange årsaker og det er bestandig slik at man risikerer noe når man flytter fisk fra et kar til et annet.

Skift vann jevnt og trutt i karret og se om det hele ikke roer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap