Trenger hjelp med oppbyggingen av akvariet mitt

Hei, jeg har nettopp tatt fram det gamle akvariet mitt og er klar for å starte det opp igjen. Selve akvariet rommer ca. 70l og jeg trenger litt hjelp med hvordan jeg skal innrede det.

Jeg kunne tenke meg å begynne med noen små og lette fiskeraser som guppy/endlers, kardinaltetra/neontetra, platy, siamesisk algeeter og ancistrus (ikke sikker på hvilken type). Jeg sier ikke at jeg skal ha alle disse fiskene, men de er forslag til hva jeg kunne tenkt meg. Det hadde vært fint om dere kunne hjulpet meg med hvilke raser som går bra sammen og i hvilket antall jeg bør anskaffe de i.

Ellers så trenger jeg også hjelp med hva slags sand/grus jeg bør velge. Regner med at disse fiskeartene stiller krav til størrelsen av sandkornene og grussteinene, så det hadde vært fint om jeg kunne fått en liten pekepin på hvilke størrelser jeg burde se etter.

På forhånd, takk for svar. Håper ikke dette ble for kronglete og uleslig for dere.
Hei.
Ingen av fiskene du nevner har spesielle krav til bunnlaget, så der kan du velge den typen du liker best. Selv synes jeg sand er finest. Skal du ha planter liker de ofte fin grus best.

Litt om fiskene:
-Neontetra/Kardinaltetra er stimfisk, ha gjerne 10 stk eller fler.
-Skal du ha guppy eller endlers, velg en av artene. De krysser seg, og det er ikke særlig gunstig. To damer pr hann. Husk at de yngler som bare det, så ikke kjøp for mange.
-Vanlig ancistrus oppdrettsvariant er en fin malle å ha i karet. Den sørger ihvertfall for renholdet. 1 stk (hvis du ikke ønsker å prøve deg på oppdrett).
- Platy: 2 hunner pr hann. De yngler også lett.

Anbefaler deg å lese litt om de forskjellig fiskene i fiskebasen her på forumet. Neon/kardinal tetra liker bløtere og surere vann enn guppy/platy.

Husk å la akvariet godgjøre seg en tre ukers tid, før du har fisken oppi.
Tusen takk for svar, Leona. Skal sjekke ut fiskebasen nøyere.

Noen som vet hva slags planter disse fiskene liker seg best i? Og vil det være overflødig med en siamesisk algeeter i tillegg til en (eventuelt to) ancistrus?
Det er ikke noe spesielle krav til planter,.... men en del med javamose kan være en fordel for yngler da. For vis du får det så må du enten flytte dem over til et annet kar med ingen andre fisker i eller så må du ha mange gjemmesteder for dem. Ellers så blir dem spist opp av dem andre fiskene.

Kanskje litt rart skrevet?
Tusen takk for svar, Platy-fan. Jeg kommer nok til å anskaffe en javamose eller to. Har hørt veldig mye bra om den.

Jeg har nå sett på svart grus i størrelsen 4-6mm, er det noen som vet hvordan det er å "grave ned" plantene i denne grusen? Vil nødig ha for fin grus da jeg fikk vite på den lokale dyrebutikken at det var vanskelig å plante plantene nedi.
jeg har selv ganske grovkornet svar grus,helt greit å plante i den,men jeg skal bytte den ut med lys sand,da jeg synes den blir for mørk. smaken er som baken todelt Og i sand passer alle fiskene omdu engang skulle få lyst på fisker som trenger sand og ikke grus. Du klarer nok plante med litt tålmodighet.
Jeg har veldig fin sand i alle kar. Absolutt ingen problemer verken med å plante plantene eller få de til å trives!
Lro
Jeg har veldig fin sand i alle kar. Absolutt ingen problemer verken med å plante plantene eller få de til å trives!


Hva med når du renser akvariet? Fikk også beskjed på den lokale dyrebutikken at sanden ville flyte opp og skitne til akvariet når jeg rengjorde det.
Gojira
[QUOTE=Lro]Jeg har veldig fin sand i alle kar. Absolutt ingen problemer verken med å plante plantene eller få de til å trives!


Hva med når du renser akvariet? Fikk også beskjed på den lokale dyrebutikken at sanden ville flyte opp og skitne til akvariet når jeg rengjorde det.

Det er bare de som ikke har erfaring med sand som finner på å si sånt mener nå jeg.. Skal du rote og herje oppi sanda stopper du pumpa før du setter i gang, så det ikke kommer sand inn i den. Sand er uansett tyngre enn vann så den synker like fort som den virvles opp. Når jeg slammer kan det komme bittelitt sand med i slangen og opp i bøtta, men den tømmer du bare tilbake når du fyller på med rent vann igjen
I forhold til rengjøring syns jeg også sand fungerer bedre. Møkka legger seg oppå sanda sånn at den er enkelt å suge opp. Med grus presser møkka seg nedover og kraftigere slamming må utføres.
Tusen takk for et meget bra og utfyllende svar, Lro. Jeg går og kjøper svart sand i morgen da. Har bare brukt grus før så dette blir spennende.

Tror dere det blir for mye svart hvis jeg tar et svart a2 ark som bakgrunn? Har dere andre tanker om hva jeg kan bruke som en stilig bakgrunn?
Jeg hadde gått for finkornet grus fordi jeg skal skaffe meg 2-4 Bolivanske Sommerfuglciklider å dem trenger det for dem graver mange groper i grusen. Grunnen til det er att dem legger egg der å når ynglene er klekt så flytter foreldrene dem til andre groper dem har gravet. Og vokter dem!
Les denne tråden før du kjøper svart sand. Husker ikke hva de kom fram til, men det kan du lese selv
Tilfeldig bekjentskap
© Maria Davis
Reklame for plussmedlemskap