Vannskifte med salt ?

Kjøpte brukt akvarium til vår sønn som er 12 år i dag ! Alt var med og viar i go forfatning. Hun vi kjøpte karet av, sa at vi bare kunne ta temperert vann fra springen. Pluss at hun hadde tilsatt 1 ss salt ved hvert vannbytte. Dette strir litt med det jeg har lært, for jeg tilsetter et middel fra dyrebutikken og koker vann.
Har du ferskvannsfisk trenger du ikke salt i vannet.

Det er "hundreogfjaksen" tråder angående dette, dette er en av dem: [B]Salt i selskapsakvariet[/B]
Les og bli klok
Kitti
koker vann.


Koker du alt vannet du bytter? Det er ikke nødvendig.
Jeg koker vann, men disse fiskene er jo vant med salt og ukokt vann ! Vil de ikke få en reaksjon på ikke få salt i vannet. ?
Hva har dere i vannet ved vannskift ?
Jeg bruker [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367901+*+367902+*+367903+*+367904&t=temartic_e&userid=YWAj8j2ByfFs2Tl4NVk1foaIDOEzIdmISg4]Aqua Medic aqualife [/URL](samme som aquasafe men mye drøyere)
og [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2026&HKatID=]amtra eikebarkekstrakt [/URL]hvis ph er for høy i springvannet

Å koke vannet skjønner jeg ikke helt? Blir det ikke bare dødt da?

Forresten hvis du tar deg bryet med å koke vannet, kjøle det ned osv så kan du jo heller bruke tida på å tappe vannet i bøtter dagen før du skal bytte vann så det får luftet seg. Da får du bra akvarievann å gi fiskene dine.

Jeg gjør ikke dette selv, har ikke plass til å mellomlagre vann og er fornøyd med å bruke Aqua Medic aqualife som vannbehandling.
Kitti
Hva har dere i vannet ved vannskift ?


Et termometer, det er alt.

(Ja ok, også pH-måler og eventuell pH-senkemiddel hvis pH er høyere i springen enn jeg vil ha i karet.)
Koker / varmer bare noe av vannet ,for å få riktig temp. Skifter 1/3 av vannet hver 2 /3 uke . Vann fra varmvannstanken er det ok for fisken ?
Har ikke stor nok hus dessverre ! Tanken er god !
Har aldri brukt noe som helst i mine kar, bortsett fra malawikaret. Der bruker jeg alabastergips for å heve GH, og Natron for å heve PH. Dette fordi kranvannet hos oss har lavere Ph og Gh enn hva malawiciklidene liker.

Kitti
Vann fra varmvannstanken er det ok for fisken ?


Så lenge tanken er nyere enn 20-30 år, så mener jeg det.

Jeg vet at det er enkelte som er uenig med meg, men jeg har ikke sett noen gyldige argumenter for hvorfor moderne varmtvannstanker skal være skadelig; det er kun anekdoter om syke eller døde fisk som presenteres, og forsøkene på å eliminere andre årsaksforhold virker for meg å være halvhjertede.
Mener du at jeg kan droppe å ha i vanntilberedning ?
Kitti
Mener du at jeg kan droppe å ha i vanntilberedning ?


Er det meg du mener?

Jeg mener at JEG i de fleste tilfeller kan droppe det. Jeg vet lite om vannet som du har i springen. Hvis det er fullt av klor og tungmetaller, bør du bruke vannforbedringsmidler av hensyn til fiskene og eventuelle andre dyr i akvariet.
Disse fiskene er kun vant med Springvann og salt og samme vannkilde (Johanvannet ) så det skulle vel gå bra.
Jeg bruker aldri vann fra varmtvannstanken ved vannbytter. Det sølet som ligger i bunnen av varmtvannstanker er ikke noe jeg ønsker å mikse inn i akvarievannet til fiskene mine. Bakterier, metaller, dritt fra vannrør... niks.

Har du noen gang smakt på varmtvann fra krana selv? Den emne og beske smaken det har, er ikke noe jeg ville drikke. Og da mener jeg at det umulig kan være godt, friskt vann for fiskene å leve i heller!

Jeg gidder ikke ta en ny diskusjon om dette. Jeg bare forteller her hva jeg opplevde:

Jeg har brukt vann fra varmtvannsberederen EN eneste gang i mitt liv for å spe ut det kalde vannet jeg skulle bruke til vannbytte i et akvarium. I det akvariet hadde jeg 8 friske og flotte fisker, Corydoras adolfoi. Da jeg stod og tømte vannet i akvariet, begynte fiskene å fyke rundt som gale, klødde seg og forsøkte å komme vekk.
Det var HELT klart at vannet inneholdt noe de absolutt ikke likte.

Det som så skjedde i dagene som fulgte, var at noen av fiskene utviklet store sår, og så døde de.

Jeg presenterer et bilde som viser hvordan det så ut.
Jeg mistet 3 av 8 fisk pga dette ene vannbyttet der vann fra varmtvannsberederen ble brukt. Jeg har aldri brukt det siden, ikke en dråpe vann fra varmtvannberederen kommer opp i mine akvarier! Og jeg har aldri opplevd noe slikt som det igjen, hverken før eller siden.

Min dom er klar! Alle andre får gjøre som de vil og gjøre seg opp sin egen mening. Men dette er altså hva jeg opplevde.

[External Image]
Det er delte meninger om det med temperert vann fra bereder. Personlig har jeg alltid brukt dette vannet, og det uten problemer. Men det skal sies at berederen min er forholdsvis ny.
Kampfisk
[QUOTE=Kitti]Mener du at jeg kan droppe å ha i vanntilberedning ?


Er det meg du mener?

Jeg mener at JEG i de fleste tilfeller kan droppe det. Jeg vet lite om vannet som du har i springen. Hvis det er fullt av klor og tungmetaller, bør du bruke vannforbedringsmidler av hensyn til fiskene og eventuelle andre dyr i akvariet.

Jeg nektet å bruke vannforbedring lenge fordi jeg mente det bare var tull, helt til jeg prøvde det på noen coryer som klødde ved hvert vannbytte. De sluttet helt å klø etter at jeg begynte med aquasafe.. Det ga meg en liten tankevekker. Nå bruker jeg det i alle kar ved hvert vannbytte. Det vil si, jeg har gått over til Aqua Medic aqualife, den er MYE drøyere enn aquasafe!
Kitti
Koker / varmer bare noe av vannet ,for å få riktig temp. Skifter 1/3 av vannet hver 2 /3 uke . Vann fra varmvannstanken er det ok for fisken ?


Hvor mange liter er akvariet på? Det beste er om du bytter samme mengde ukentlig. Hver 3 uke syns i alle fall jeg er alt for lenge å la fiskene gå i "møkkete" vann
mona o
Jeg bruker aldri vann fra varmtvannstanken ved vannbytter. Det sølet som ligger i bunnen av varmtvannstanker er ikke noe jeg ønsker å mikse inn i akvarievannet til fiskene mine. Bakterier, metaller, dritt fra vannrør... niks. Har du noen gang [I]smakt[/I] på varmtvann fra krana selv? Den emne og beske smaken det har, er ikke noe jeg ville drikke. Og da mener jeg at det umulig kan være godt, friskt vann for fiskene [I]å leve i[/I] heller! Jeg gidder ikke ta en ny diskusjon om dette. Jeg bare forteller her hva jeg opplevde: Jeg har brukt vann fra varmtvannsberederen [I]EN eneste gang[/I] i mitt liv for å spe ut det kalde vannet jeg skulle bruke til vannbytte i et akvarium. I det akvariet hadde jeg 8 friske og flotte fisker, Corydoras adolfoi. [I]Da jeg stod og tømte vannet i akvariet[/I], begynte fiskene å fyke rundt som gale, klødde seg og forsøkte å komme vekk. Det var HELT klart at vannet inneholdt noe de absolutt ikke likte. Det som så skjedde i dagene som fulgte, var at noen av fiskene utviklet store sår, og så døde de. Jeg presenterer et bilde som viser hvordan det så ut. Jeg mistet 3 av 8 fisk pga dette ene vannbyttet der vann fra varmtvannsberederen ble brukt. Jeg har aldri brukt det siden, [B]ikke en dråpe vann fra varmtvannberederen kommer opp i mine akvarier![/B] Og jeg har aldri opplevd noe slikt som det igjen, hverken før eller siden. Min dom er klar! Alle andre får gjøre som de vil og gjøre seg opp sin egen mening. Men dette er altså hva [I]jeg[/I] opplevde. [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_090107133059_1.jpg[/img]



Ok, men hva gjør du for å varme /temperere vannet ?
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap