Strøm i akvariet

Hei.

Kommer sikkert med verdens tåpeligste spørsmål, men jeg drister meg utpå likevel....

Når jeg kjøpte akvariet for et par mnd siden så leste jeg jo bruksanvisninger til både filter og varmekolbe. Og der sto fy fy å putte hendene i vannet så lenge desse var koblet til strøm... Skulle koble fra strømmen (les:ta ut kontakta i veggen) før man nærmet seg karet med hendene..

Hva praktiseres når dere fôrer og rengjør karet????? Er jo livendes redd for å putte hendene oppi og at ungane skal komme til å gjøre det jeg no....

Dere som har vært ei god stund i gamet her med akvarier - hva gjør dere? Drar dere ut støpselet hver gang dere skal gjøre noe i karet???

Håper noen kan gi meg et lite svar på dette!

Og ellers: Dette er et fantastisk flott forum - jeg har sittet oppe mang en kveld/natt og lest sider opp og ned og glemt helt av klokka. Hehe... sånn er det når man har funnet seg en innmari koslig hobby og vil lære alt på en gang!!

Hilsen meg
MIN erfaring, som nybegynner, er at jeg ikke har fått strøm i meg en eneste gang

jeg lar alltid kontakta stå i og jeg er levende nok til å svare deg.
Stort sett gidder jeg ikke å plugge ut noe, selv om man egentlig-egentlig skal gjøre det.

De gangene jeg har kjent prikking/stikking i hendene, har det vært utstyr som det har blitt overledningsfeil på.

Hos meg går slikt utstyr rett i søpla, av hensyn til eget liv og helse.
Grunnen til at man skal ta ut kontakten er for å være på den sikre siden i tilfelle det er noe feil på utstyret. Noe som ikke skjer så altfor ofte. Heldigvis Det er tross alt strøm og vann det er snakk om her, en kombinasjon som ikke er altfor bra hvis noe skulle gå galt.
Selv er det svært sjelden at jeg orker å ta ut kontaktene, men man bør jo gjøre det...
Vet ikke hva du gjør når du forer, men jeg har aldri klart å bli våt på hendene av det?

Jeg kobler ut all strøm under vannbytter, og utenom det er det ikke ofte jeg stikker hendene i karet. Men hvis det skjer at jeg justerer planter osv utenom vannbytte gidder jeg ikke skru av strømmen.
Må innrømme at jeg sjelden kobler ut noe som helst annet enn filter og kolber som havner over vann under vannbytter. Ser derimot over utstyret innimellom og driver aldri å fikler med det elektriske på egen hånd. Er det fukt i varmekolben blir den vraket, det samme med alt av utstyr der det ser ut som om ledninger er skadd osv. Foreløpig har det gått bra
OK! Tusen takk for alle svar :o)
om det skulle bli brudd i feks varmekolben og det går strøm i karet ville 1 fiskene dø av el sjokk. 2 sikringen ville slått ut. VILLE JEG anntauten at jeg er elektriker. men det er vel mest sannsynlig det som ville ha skjedd. MEN ja det er ingen dum ide og ta utav ledningen til varmekolben og innvendig filter da det er disse som har direkte kontakt med vannet ,lyset og for dem som har utvendig fileter er da vel ikke vits og dra ut, da dette ikke er i direkte kontakt med vannet. (utvendig filter er vel egentlig i kontakt med vannet da sant det.) Men har selv aldri tatt ut kontaktene, har faktisk aldri tenkt over det. men jo det er logisk egentlig ja.......

Og ps det finnes aldri dumme spørsmål!!!
Inaktiv bruker
for meg virker det logisk at sikringen ville gått, men ikke at fiskene skulle bli grilla, de er jo ikke i kontakt med jord, og strømmen vill søke seg letteste veien til jord, og det blir vi deg om du tar i vannet, strømmen vill da gå gjennom vannet, så via deg. og gjennom gulvet, og ned i bakken. eller er det noen elektrikekre her som har en annen mening om emnet?
fisken kunne kanskje ha blitt grillet dersom den var mellom kortsluttningen og hånda, men trur strømmen velger å gå gjennom vannet rundt fisken, da den velsger letteste vei(og trur fisken leder strøm dårligere enn vann).
bare mine meninger om dette.
chr87
for meg virker det logisk at sikringen ville gått, men ikke at fiskene skulle bli grilla, de er jo ikke i kontakt med jord, og strømmen vill søke seg letteste veien til jord, og det blir vi deg om du tar i vannet, strømmen vill da gå gjennom vannet, så via deg. og gjennom gulvet, og ned i bakken. eller er det noen elektrikekre her som har en annen mening om emnet? fisken kunne kanskje ha blitt grillet dersom den var mellom kortsluttningen og hånda, men trur strømmen velger å gå gjennom vannet rundt fisken, da den velsger letteste vei(og trur fisken leder strøm dårligere enn vann). bare mine meninger om dette.


Lurer veldig på dette med at fisken blir "grilla" eller ikke, så som sagt; er det noen elektrikere her?
Inaktiv bruker
spørre kameraten min etterpå når han komemr fra jobben, han er elektrikker, skal be han skrive ett fint innlegg jeg, eller han skriver til meg, også poster jeg det her hehe
Tørrfisk
Lurer veldig på dette med at fisken blir "grilla" eller ikke, så som sagt; er det noen elektrikere her?


Fiskene kan bli grilla, men som regel blir vannet bare spenningssatt, det går ingen strøm i det før en uheldig akvarist kommer med fingrene nedi, og lager forbindelse til jord.
Kan sammenlignes med fuglene som sitter på høyspentlinjene, så lenge de bare berører ene tråden går det bra.

Selv har jeg aldri slått av pumper, lys eller annet når jeg roter i karene mine.
Siden jeg begynte med akvarium for 12 år siden har jeg tre ganger opplevd at glasset på en varmekolbe har "eksplodert" i to deler. Det eneste som skjedde var at automatsikringen slo ut & fiskene surret rundt like friske og fine og lurte på hvorfor det ble så tidlig natt

Edit : men jeg er glad jeg ikke hadde hendene oppi akvariene når det skjedde..... Vil tippe at det hadde vært en lite behagelig opplevelse. Sjøl prøver jeg å være flink til å trekke ut kolbene når jeg skal oppi og rote, men jeg skal innrømme at jeg slurver innimellom
"Reagensrøret" som skiller vannet fra varmetrådene falt av på min varmekolbe. 2 av sølvhaiene fikk støt og døde. Hørte bare en freselyd, så gikk sikringa.
Inaktiv bruker
sånne kjøteledninger som er, "fyfy", med sånn av/på bryter er fine, da trenger man bare slå av en bryter, så er all koblet ut, bare huske å slå på igjen også
eventuelt skaffe en timer som er av i 30min, eller hva man trenger av tid, så slår den seg på igjen.
Fiskene blir ikke grillet (ikke i ferskvann, og ikke hvis det ikke er en sinnsykt strømsterk overledning eller om de er borte og smaker på den defekte komponenten), men de kan nok merke det og begynne å oppføre seg rart.

Mennesker kan derimot bli grillet, i hvert fall hvis strømmen finner en vei til jord gjennom mennesket.
Jeg trekker aldri ut en eneste stikk-kontakt i vanlige tilfeller når jeg jobber i akvariene. Det hender vel hvis jeg skal noe spesielt, eller et filter er montert sånn at det løper tørt under vannbytte hvis jeg ikke stopper det (eller hvis utblåset står rett i armaturet når vannstanden synker).
chr87
sånne kjøteledninger som er, "fyfy", med sånn av/på bryter er fine, da trenger man bare slå av en bryter, så er all koblet ut, bare huske å slå på igjen også eventuelt skaffe en timer som er av i 30min, eller hva man trenger av tid, så slår den seg på igjen.

Det kan gi en flask trygghet, da mange slike brytere ofte bare er 1-polte.
Dvs at det bare er den ene lederen som blir brutt, og da er det fremdeles strøm som kan gå gjennom deg og jord, dersom f.eks koben ryker.

men nei, jeg bruker heller ikke å trekke ut noe for å gjøre småting i karet...
Hvis du bruker utvendig pumpe, kan du bruke utvendig varmeelement og. Jeg har ingen strømførende kabler i selve karet.
Kjetil Eriksen
Hvis du bruker utvendig pumpe, kan du bruke utvendig varmeelement og. Jeg har ingen strømførende kabler i selve karet.





Utvendig varmeelement????? Hva i alle dager er det??


Hmmmm ser det er mange som ikke drar ut ledningene ja... Har nok blitt litt sånn her også nå... Drar bare ut ved vannskifter...

Tusen takk for mange flotte svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap