Hva med disse? passer de sammen og hvilken algespiser?

Jeg har kommet frem til at jeg vil ha palettciklide, dverggurami og ...guppy?

Karet er 110L

De passer jo ganske bra på de forkjellige delene i akvariet, men om disse blir godkjent så lurer jeg på hvilken algespiser jeg bør ha? Er det flere eller andre fisker som passer bedre inn?
Velg små algespisere som Otto f.eks. SAEer trenger stor plass da de blir store, dessuten er de veldig aktive så for å ikke stresse de andre fiskene i karet bør du unngå disse med mindre du finner noen veldig små som du selger senere. Andre fisker du kunne hatt i karet er f.eks mindre maller (de som ikke blir så store). Av de, finnes flere arter som spiser alger
Vær obs på at palettciklider blir veldig aggressive når de har egg og yngel (noe de nesten har hele tiden). Samtidig er dvergguramien litt skjør av seg og tåler lite stress. Ikke verdens beste kombinasjon dessverre.

Otto eller ancistrus er greie algespisere i akvarier på den størrelsen.

Ville hatt palettene som hovedfisk og lagt resten opp etter de. Helst ville jeg satset på en mindre ciklideart, men men.
Paletter er grisesinna under lek..

Ancistrus er flinke algespisere og tåler "en støyt", de kan være greie å få i lek og er ikke aggresive etter min erfaring.

En stim med en tetratype kanskje, evnt danio. Noen kjappe som ikke vil få bank av palettene. Jeg har hatt gulltetra i 160 L med paletter, funket fint. Alle tetraene sto sammen i ett hjørne når palettene hadde frittsvømmende yngel, men samtidig holdt tetraene beholdningen nede (ikke alle ønsker at 80 palettyngel skal vokse opp). Nå er mine paletter i en 240 L med kardinaler, funker fint.

Ville hatt en stim på 15- 20 stk.

Corydoras er litt treige. De skjønner ikke helt dette med territorier og du risikerer at de får endel juling av palettene. Da er f eks kulii- åler ett bedre valg etter min mening.

Paletter i lek + guppy = barbert guppy (egenerfaring i en 110 liter)
en annen art som kan gå med palettene er titteya barbe. Disse er veldig fine å raske/store nok til å unngå palettenes munn...
Har de i samme kan å ikke hatt noen problemer under lek.

Nei, ville ikke hatt annet enn
Paletter
Stimfisk- gruppe (noen kjappe uten noen form for slør)
Algespiser (ancistrus, otto f eks)
Bunnfisk ( f eks kulii)

Jeg har viftereker sammen med mine, ingen problem. Har også noen andre maller, men mitt kar er jo dobbelt så stort som ditt.
Jeg har blitt veldig glad i ciklider, og har lest en del. Har fårstått det slik at palettene er best for en nybegynner, men har vært inne på boviliansk og grønndverg(tror jeg) og vanlig sommerfuglciklide.

Det er ikke et must å ha palett, så om noen kommer med et akvarie-forslag med andre ciklider i stedet blir jeg veldig glad! =)

Grunnen til at paletter er poppis er vel at de er så lette å få lek på. Jeg synes ikke de er en ideel nybegynnerfisk pga aggresiviteten, de legger endel hindre i veien for resten av beboer- valg.

Har du sett på de ulike apistogramma- artene? Søk i basen.
MC Darup
Grunnen til at paletter er poppis er vel at de er så lette å få lek på. Jeg synes ikke de er en ideel nybegynnerfisk pga aggresiviteten, de legger endel hindre i veien for resten av beboer- valg. Har du sett på de ulike apistogramma- artene? Søk i basen.


Det som er så genialt med dette forumet er at jeg kommer inn uten kunnskap eller erfaring og kan møte folk som deg som vet så mye og få hjelp!=)

Jeg har sett på en del av apistogramma-fiskene og de er kjempefine!
Har du et forslag til oppsett her?

er så glad for at du tipset, ellers hadde jeg aldri kommet borti de!! Tusen takk=)
kan man ha flere arter sammen? ser at de kan gå litt forskjellig i akvariet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap