- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Mikroorm (panagrellus spp) info og oppdrett
Mikroorm (panagrellus spp) info og oppdrett
Jeg klarte ikke å finne noe utdypende informasjon om mikroorm her i forumet men fant en vedlig fin australsk side med mengder av informasjon om mikroorm, oppdrett, bruk etc.
Her er lenken:
[URL= http://members.optushome.com.au/chelmon/microwrm.htm]
http://members.optushome.com.au/chelmon/microwrm.htm[/URL]
De for meg mest interresante deler fra artikkelen er limt inn her:
Microworm
Microworms are well known to be an excellent food source for first feeding fish larvae. The species most commonly cultured in the aquarium hobby is believed to be Panagrellus redivivus, a member of the nematode family, Panagrolaimidae. The Panagrolaimidae family include opportunistic bacterial-feeders and some notable specialists of fermenting liquids or decomposing wood. I suspect, however, that there are probably a number of different nematode species being cultured in the aquarium hobby as "microworms".
Panagrellus redivivus is a bacteriophagous, ovoviviparous, free-living soil nematode, being one of the few that do not lay eggs, but hatch juveniles internally. It has four larval stages before becoming adults. The first larval stage is intrauterine, but the remaining stages are free-living. It is gonochoristic, producing equal numbers of males and females (Stock & Nadler, 2006). Bacteriophagous nematodes are already known as a potential food source for fish larvae. Panagrellus redivivus is a nematode which is easy to rear in large quantities in culture. The worms feed on bacteria which are precultured. They have a short life cycle and a high fecundity. Panagrellus redivivus are a tiny nematode about 0.5 to 2.0 mm in length and 0.05 mm in diameter. They reproduce sexually and are livebearers; releasing 10~40 young every 5~7 days for a 26~36 day life span. The young reach sexually maturity in approximately three days. Their size increases by three times during the first day and five to six times during the next three days.
Microworms have been cultured by aquarists since the early 1930's as a live food for a variety of fish species. Their small size and ease of culture has received renewed attention in recent years with rising costs and declining hatch rates of brineshrimp eggs sold in the aquarium hobby. Microworm has as good if not better nutritional profile to that of brineshrimp, containing 48% protein, 21% lipids, 7% glycogen, 1% organic acids, and 1% nucleic acids. Approximately 70% of the lipids are fatty acids and the remainder is phospholipids.
Microworms are one of the simplest live foods to culture. When cultured under the right conditions they will multiply in vast numbers. They are a valuable live food and tolerant of environmental variables. Microworms like it warm and a temperature range of 20~25°C is about right. As the temperature begins to rise or fall below this range; their production rate will decline. However, they can maintain their life cycle at temperatures from 5°C up to and including 37°C. They have the added advantage of staying alive for six to eight hours in freshwater, by which time they should all have been eaten.
I have cultured microworm for many years and have tried several different culture mediums; bread soaked in beer, yeast blends, and a host of other foods. There are almost as many different culture methods for microworm as there are aquarists, each having their own successful anecdote. I will outline some of the more successful methods I have used. What you have to do is find one that suits your particular requirements. Starter cultures are available from biological supply companies or fellow hobbyists.
Microworm can be cultured in almost any shallow, flat, watertight container with a snug-fitting lid. This prevents contamination by insects and other bugs, and also prevents the culture from dehydrating. Small holes should be punctured in the lid for air circulation and the containers stored in a well ventilated room. Microworm should be able to be harvested daily for about 28~56 days using the same culture medium. However, it largely depends on the culture medium used. It is a good idea to have at least two cultures running at the same time. Start your second culture about two weeks after the first. You may find that a culture will sometimes rapidly decline in production of worms. Having a second culture in production will ensure that you have worms available at all times.
One method I have used is oatmeal (porridge). Use one part oats with one part of water. Place the mixture into the culture container and spread to a thickness of 15~25 mm and microwave on high setting for three minutes. The mixture is then allowed to cool to room temperature. Any media on the sides of the container should be removed with a damp cloth. After the mixture has cooled, place the starter culture on top of the porridge. Within 3~6 days you should see the surface moving. If you use a magnifying glass, you will observe hundreds of tiny worms.
You can increase the production of worms by sprinkling dry yeast powder over the surface of the mixture. You do not have to add the yeast until after about two weeks, then once a week should be sufficient. If the culture medium becomes very watery, you can add a slice of bread to the container to soak up the moisture. The addition of bread has a similar effect as does the bakers yeast.
Worm harvesting is a very simple procedure. Wait until the worms are climbing the container walls and you will be able to collect them by running your finger around the walls. If you find this method a little unpleasant, then you can use a small stiff brush. The worms can then be fed directly to the larvae by swishing your finger or the brush in the aquarium water. Do not dip your finger or brush into the culture medium to collect worms, as any culture media residues should be minimised in order to avoid pollution of the aquarium water. Another method of harvesting is to lay wooden ice-block sticks (or similar objects) on the surface of the culture. The worms will crawl onto the sticks and you can then simply swish the stick in the aquarium water. Yet another method is to use a damp (thick) paper towel cut to fit over about half of the culture surface. To harvest the worms just use a spoon or spatula to gently scrape the worms right off of the paper towel, making sure you don't tear the towel (Wedekind, 2008).
Do not forget uneaten worms will die and pollute the aquarium water, particularly in a small aquarium. If left unattended, it can decimate an entire batch of fish larvae in a matter of hours. To prevent this problem, try feeding the larvae three or four times per day in small amounts rather than one or two large ones. In all, microworm offers a cheap, simple and nutritious food for feeding the larvae of most freshwater fish species. It is also suitable for feeding juveniles and adults of some of the smaller fish species such as Iriatherina werneri and Pseudomugil species.
Artikkelen er signert av Adrian R. Tappin
Her er lenken:
[URL= http://members.optushome.com.au/chelmon/microwrm.htm]
http://members.optushome.com.au/chelmon/microwrm.htm[/URL]
De for meg mest interresante deler fra artikkelen er limt inn her:
Microworm
Microworms are well known to be an excellent food source for first feeding fish larvae. The species most commonly cultured in the aquarium hobby is believed to be Panagrellus redivivus, a member of the nematode family, Panagrolaimidae. The Panagrolaimidae family include opportunistic bacterial-feeders and some notable specialists of fermenting liquids or decomposing wood. I suspect, however, that there are probably a number of different nematode species being cultured in the aquarium hobby as "microworms".
Panagrellus redivivus is a bacteriophagous, ovoviviparous, free-living soil nematode, being one of the few that do not lay eggs, but hatch juveniles internally. It has four larval stages before becoming adults. The first larval stage is intrauterine, but the remaining stages are free-living. It is gonochoristic, producing equal numbers of males and females (Stock & Nadler, 2006). Bacteriophagous nematodes are already known as a potential food source for fish larvae. Panagrellus redivivus is a nematode which is easy to rear in large quantities in culture. The worms feed on bacteria which are precultured. They have a short life cycle and a high fecundity. Panagrellus redivivus are a tiny nematode about 0.5 to 2.0 mm in length and 0.05 mm in diameter. They reproduce sexually and are livebearers; releasing 10~40 young every 5~7 days for a 26~36 day life span. The young reach sexually maturity in approximately three days. Their size increases by three times during the first day and five to six times during the next three days.
Microworms have been cultured by aquarists since the early 1930's as a live food for a variety of fish species. Their small size and ease of culture has received renewed attention in recent years with rising costs and declining hatch rates of brineshrimp eggs sold in the aquarium hobby. Microworm has as good if not better nutritional profile to that of brineshrimp, containing 48% protein, 21% lipids, 7% glycogen, 1% organic acids, and 1% nucleic acids. Approximately 70% of the lipids are fatty acids and the remainder is phospholipids.
Microworms are one of the simplest live foods to culture. When cultured under the right conditions they will multiply in vast numbers. They are a valuable live food and tolerant of environmental variables. Microworms like it warm and a temperature range of 20~25°C is about right. As the temperature begins to rise or fall below this range; their production rate will decline. However, they can maintain their life cycle at temperatures from 5°C up to and including 37°C. They have the added advantage of staying alive for six to eight hours in freshwater, by which time they should all have been eaten.
I have cultured microworm for many years and have tried several different culture mediums; bread soaked in beer, yeast blends, and a host of other foods. There are almost as many different culture methods for microworm as there are aquarists, each having their own successful anecdote. I will outline some of the more successful methods I have used. What you have to do is find one that suits your particular requirements. Starter cultures are available from biological supply companies or fellow hobbyists.
Microworm can be cultured in almost any shallow, flat, watertight container with a snug-fitting lid. This prevents contamination by insects and other bugs, and also prevents the culture from dehydrating. Small holes should be punctured in the lid for air circulation and the containers stored in a well ventilated room. Microworm should be able to be harvested daily for about 28~56 days using the same culture medium. However, it largely depends on the culture medium used. It is a good idea to have at least two cultures running at the same time. Start your second culture about two weeks after the first. You may find that a culture will sometimes rapidly decline in production of worms. Having a second culture in production will ensure that you have worms available at all times.
One method I have used is oatmeal (porridge). Use one part oats with one part of water. Place the mixture into the culture container and spread to a thickness of 15~25 mm and microwave on high setting for three minutes. The mixture is then allowed to cool to room temperature. Any media on the sides of the container should be removed with a damp cloth. After the mixture has cooled, place the starter culture on top of the porridge. Within 3~6 days you should see the surface moving. If you use a magnifying glass, you will observe hundreds of tiny worms.
You can increase the production of worms by sprinkling dry yeast powder over the surface of the mixture. You do not have to add the yeast until after about two weeks, then once a week should be sufficient. If the culture medium becomes very watery, you can add a slice of bread to the container to soak up the moisture. The addition of bread has a similar effect as does the bakers yeast.
Worm harvesting is a very simple procedure. Wait until the worms are climbing the container walls and you will be able to collect them by running your finger around the walls. If you find this method a little unpleasant, then you can use a small stiff brush. The worms can then be fed directly to the larvae by swishing your finger or the brush in the aquarium water. Do not dip your finger or brush into the culture medium to collect worms, as any culture media residues should be minimised in order to avoid pollution of the aquarium water. Another method of harvesting is to lay wooden ice-block sticks (or similar objects) on the surface of the culture. The worms will crawl onto the sticks and you can then simply swish the stick in the aquarium water. Yet another method is to use a damp (thick) paper towel cut to fit over about half of the culture surface. To harvest the worms just use a spoon or spatula to gently scrape the worms right off of the paper towel, making sure you don't tear the towel (Wedekind, 2008).
Do not forget uneaten worms will die and pollute the aquarium water, particularly in a small aquarium. If left unattended, it can decimate an entire batch of fish larvae in a matter of hours. To prevent this problem, try feeding the larvae three or four times per day in small amounts rather than one or two large ones. In all, microworm offers a cheap, simple and nutritious food for feeding the larvae of most freshwater fish species. It is also suitable for feeding juveniles and adults of some of the smaller fish species such as Iriatherina werneri and Pseudomugil species.
Artikkelen er signert av Adrian R. Tappin
Postet 08.01.09 kl 23:06
Endret: 08.01.09 kl 23:09
Inaktiv bruker
og for oss me dspråkvansker da?
fiksa det selv jeg.
http://translate.google.no/translate?u=http%3A%2F%2Fmembers.optushome.com.au%2Fchelmon%2Fmicrowrm.htm&sl=en&tl=no&hl=no&ie=UTF-8
EDIT: klipper ikke inn teksten her, regner ikke emd at det er flere enn meg som er så dårlige i engelsk, men om noen skulle få lyst til å lese dette på norsk-engelsk så bare trykk på linken, oversetter ikke alle ord, men meste parten, blir i hvertfall forståelig for oss emd omtrent stryk i engelsk
fiksa det selv jeg.
http://translate.google.no/translate?u=http%3A%2F%2Fmembers.optushome.com.au%2Fchelmon%2Fmicrowrm.htm&sl=en&tl=no&hl=no&ie=UTF-8
EDIT: klipper ikke inn teksten her, regner ikke emd at det er flere enn meg som er så dårlige i engelsk, men om noen skulle få lyst til å lese dette på norsk-engelsk så bare trykk på linken, oversetter ikke alle ord, men meste parten, blir i hvertfall forståelig for oss emd omtrent stryk i engelsk
Postet 08.01.09 kl 23:25
Endret: 08.01.09 kl 23:27
Postet 08.01.09 kl 23:45
Postet 09.01.09 kl 00:02
Postet 10.01.09 kl 17:55
Postet 10.01.09 kl 18:01
Jeg har greid kunststykket å kverke noen mikroormkulturer :p Kjøpte den ene etter den andre. Tre eller fire stk har jeg bak meg, hehe.
Men jeg gir ikke opp! Hva bruker man til å høste mikroormen med? Jeg vil helst *urk* unngå å bruke fingrene. Får frysninger av "ormer"
Jeg greide jo å begynne med levende, nyklekt artemia, og det er jo mye mere styr og greier enn en "selvgående" mikroormkultur. Så da må jeg vel greie dette også til slutt.
Hvor lenge går en slik kultur før man må skifte den ut og starte en ny? Det er sånn at de skal overlappe ikke sant? Når den første lakker mot slutten, så setter man en ny noen dager i forveien før den eldste kastes? Hvor mange dager i forveien bør man gjøre det?
Grøten er jeg heller ingen "höjdare" på, så jeg trenger bruksanvisning på hva man lager den av og hvordan... Havregryn? Skal det være noe sukker i?
EDIT:
Hehe, jeg leste bare innlegget over mitt, ikke førsteinnlegget i tråden. Det gjorde jeg nå, så der fikk jeg noen forklaringer
Men den grøtblandingen han oppgir, er det ok? En del havre og en del vann? Likt av hver altså? Men hva slags havregryn skal man bruke? Hva heter de? Skal de moses eller noe før man lager kultur av dem?
Men jeg gir ikke opp! Hva bruker man til å høste mikroormen med? Jeg vil helst *urk* unngå å bruke fingrene. Får frysninger av "ormer"
Jeg greide jo å begynne med levende, nyklekt artemia, og det er jo mye mere styr og greier enn en "selvgående" mikroormkultur. Så da må jeg vel greie dette også til slutt.
Hvor lenge går en slik kultur før man må skifte den ut og starte en ny? Det er sånn at de skal overlappe ikke sant? Når den første lakker mot slutten, så setter man en ny noen dager i forveien før den eldste kastes? Hvor mange dager i forveien bør man gjøre det?
Grøten er jeg heller ingen "höjdare" på, så jeg trenger bruksanvisning på hva man lager den av og hvordan... Havregryn? Skal det være noe sukker i?
EDIT:
Hehe, jeg leste bare innlegget over mitt, ikke førsteinnlegget i tråden. Det gjorde jeg nå, så der fikk jeg noen forklaringer
Men den grøtblandingen han oppgir, er det ok? En del havre og en del vann? Likt av hver altså? Men hva slags havregryn skal man bruke? Hva heter de? Skal de moses eller noe før man lager kultur av dem?
Postet 10.01.09 kl 18:20
Endret: 10.01.09 kl 18:25
Mikroorm er kjempelett, Mona
Slik gjør jeg det:
En stykk plastikkboks, av hvilken som helst størrelse, bare den har lokk.
Jeg strør vanlige havregryn i bunn, omtrent en halv cm - 1 cm tykt lag. Tilsetter lunkent vann til det har blitt en tykk grøt. Havregrynene skal være oppløst, men det skal ikke være flytende.
Så tilsetter jeg sukker og tørrgjer. Strør over kulturen akkurat som du pynter en kake (altså ikke store mengden). Så bruker jeg dråpetelleren og drypper noen dråper vann over gjæren bare så den også blir fuktig.
Tilslutt legger jeg en snau spiseskje mikroormkultur midt i boksen, og setter på lokket. En snau uke senere kravler mikroormene oppover sidene på boksen.
Jeg bruker en plastikk engansskje til å røre sammen vann og havregryn, samt flytte over kulturen. Synes liksom ikke at det er så trivelig å bruke samme skje som jeg spiser med :p
Så har jeg kjøpt en liten malepensel (slik som ungene bruker). Liker best de med svart bust. Siden mikroormen er hvit er det enkelt å se mengden mot svart. Stryker penselen langs kanten og dypper den i vannet.
Mikroorm synker, lever lenge og er små og vrikker på seg. Egentlig perfekt mat til små coryer
En gang i uka strør jeg over noen korn gjær så ormene har litt mat, og dersom kulturen ser tørr ut, bruker jeg dråpetelleren og drypper noen dråper lunkent vann over den. Holder enkelt en 4 - 5 uker her hos meg. Jeg har min stående oppå armaturet på akvariet faktisk, ser ut som om tempen er perfekt der. Men så er det kjøligere i huset her enn det du har på akvarierommet ditt
EDIT:
jeg bruker nok langt mindre vann enn "1 del gryn, 1 del vann". Men akkurat hvor mye vet jeg ikke, siden jeg bare tilsetter vann i grynene til de er oppløst uten at de flyter i vann
Slik gjør jeg det:
En stykk plastikkboks, av hvilken som helst størrelse, bare den har lokk.
Jeg strør vanlige havregryn i bunn, omtrent en halv cm - 1 cm tykt lag. Tilsetter lunkent vann til det har blitt en tykk grøt. Havregrynene skal være oppløst, men det skal ikke være flytende.
Så tilsetter jeg sukker og tørrgjer. Strør over kulturen akkurat som du pynter en kake (altså ikke store mengden). Så bruker jeg dråpetelleren og drypper noen dråper vann over gjæren bare så den også blir fuktig.
Tilslutt legger jeg en snau spiseskje mikroormkultur midt i boksen, og setter på lokket. En snau uke senere kravler mikroormene oppover sidene på boksen.
Jeg bruker en plastikk engansskje til å røre sammen vann og havregryn, samt flytte over kulturen. Synes liksom ikke at det er så trivelig å bruke samme skje som jeg spiser med :p
Så har jeg kjøpt en liten malepensel (slik som ungene bruker). Liker best de med svart bust. Siden mikroormen er hvit er det enkelt å se mengden mot svart. Stryker penselen langs kanten og dypper den i vannet.
Mikroorm synker, lever lenge og er små og vrikker på seg. Egentlig perfekt mat til små coryer
En gang i uka strør jeg over noen korn gjær så ormene har litt mat, og dersom kulturen ser tørr ut, bruker jeg dråpetelleren og drypper noen dråper lunkent vann over den. Holder enkelt en 4 - 5 uker her hos meg. Jeg har min stående oppå armaturet på akvariet faktisk, ser ut som om tempen er perfekt der. Men så er det kjøligere i huset her enn det du har på akvarierommet ditt
EDIT:
jeg bruker nok langt mindre vann enn "1 del gryn, 1 del vann". Men akkurat hvor mye vet jeg ikke, siden jeg bare tilsetter vann i grynene til de er oppløst uten at de flyter i vann
Postet 10.01.09 kl 18:30
Endret: 10.01.09 kl 18:31
Postet 10.01.09 kl 18:34
Ja, det er det. Men dersom jeg starter en kultur tidlig, mens min egentlige kultur er i full vigør, har jeg faktisk bare skrapt av en diger mengde orm fra kantene og kun tilsatt disse i den nye kulturen.
Når kulturen begynner å synge på siste verset er det ikke så mange som klatrer på veggene lengre, og da får du med mange fler mikroorm til å starte neste dersom du graver ut en hel klump med grøt.
Begge deler funker Jo flere orm du klarer å flytte over i ny kultur, jo fortere går det til den er klar til å høstes fra.
Når kulturen begynner å synge på siste verset er det ikke så mange som klatrer på veggene lengre, og da får du med mange fler mikroorm til å starte neste dersom du graver ut en hel klump med grøt.
Begge deler funker Jo flere orm du klarer å flytte over i ny kultur, jo fortere går det til den er klar til å høstes fra.
Postet 10.01.09 kl 18:36
Postet 10.01.09 kl 18:47
Glass funker helt sikkert veldig bra
Ja, det skal egentlig være hull i lokket. Tror nok jeg foretrekker et, litt stort hull, som tettes med filtervatt. Har nå selv erfart at bananfluer til og med kommer seg inn i hull laget med tegnestift :p
Akkurat nå bruker jeg en plastboks uten hull i det hele tatt. Åpnes kulturen hver dag (noe min gjør nå om dagen), så trengs det faktisk ikke hull leste jeg. Og prøvde - og det funket
Ja, det skal egentlig være hull i lokket. Tror nok jeg foretrekker et, litt stort hull, som tettes med filtervatt. Har nå selv erfart at bananfluer til og med kommer seg inn i hull laget med tegnestift :p
Akkurat nå bruker jeg en plastboks uten hull i det hele tatt. Åpnes kulturen hver dag (noe min gjør nå om dagen), så trengs det faktisk ikke hull leste jeg. Og prøvde - og det funket
Postet 10.01.09 kl 18:49
I Sverige fikk eg kjøpt Havrevelling i pulverform. Dette er veldig fint og enkelt. Eg har ikkje leita etter dette her i Norge, så eg veit ikkje om det finnes i salg. Blander fyrst litt vatn og tørrgjær. Tilsetter så litt havrevellingpulver. So tar eg litt kultur og blander nedi den nye "deigen". Det eg blei fortalt angåande levetid, er at det kjem mykje an på temperatur. Har du høg temp der blandinga står so blir det produsert mykje orm, og omvendt dersom det er lavere temperatur. Som ElinH beskriver ser en nesten på kulturen når det er på tide å starte en ny kultur, det lærer en å kjenne igjen.
Postet 10.01.09 kl 18:54
Postet 10.01.09 kl 19:01
Inaktiv bruker
jeg her kun hat Mikroorm en gang før men jeg må nok prøve en gang til =
Postet 10.01.09 kl 19:03
Postet 11.01.09 kl 23:11
Postet 21.12.10 kl 09:41
Postet 21.12.10 kl 10:34
Postet 21.12.10 kl 11:10
Tror ikke det at marken ikke formere seg som før har noe med degenerering å gjøre.
Jeg har hatt kulturer gående i et par år og ser at reproduksjonraten kan variere.
Tenk heller på faktorer som temperaturforskjeller, lufting, endringer i sammensetningen av vekstmediet.
En tanke som slår meg er at det kanskje kan være for lav fuktighet. Så kanskje det kan hjelpe å lage en litt bløtere grøt.
Jeg bruker litt sukker sammen med havregrynenene og strør litt tørrgjær over før jeg setter en dert med mark far en gammel kultur. Pleier å bare ta litt mark, akkurat som ved foring, for å unngå å få med gammel grøt/medie. Hvis populasjonen etter en stund blir litt lav pleier det å hjelpe å strø på noen korn tørrgjær.
Jeg har hatt kulturer gående i et par år og ser at reproduksjonraten kan variere.
Tenk heller på faktorer som temperaturforskjeller, lufting, endringer i sammensetningen av vekstmediet.
En tanke som slår meg er at det kanskje kan være for lav fuktighet. Så kanskje det kan hjelpe å lage en litt bløtere grøt.
Jeg bruker litt sukker sammen med havregrynenene og strør litt tørrgjær over før jeg setter en dert med mark far en gammel kultur. Pleier å bare ta litt mark, akkurat som ved foring, for å unngå å få med gammel grøt/medie. Hvis populasjonen etter en stund blir litt lav pleier det å hjelpe å strø på noen korn tørrgjær.
Postet 21.12.10 kl 16:15