Hvor ofte skifte filter?

Jeg har innvendig pumpe/filter på mitt 110 L kar. Hvor ofte skal jeg skifte filtrene i det? Det ligger 3 forskjellige filter nedover (de er blå grønne) og et hvitt på toppen. Det hvite fikk jeg med en pakke med ekstra av. Men de andre regner jeg med ikke skal skiftes, ivertfall ikke ofte.

Helt grønn på området
Den hvite filtervatten kan byttes ofte, da den lett går tett. De resterende svampene skal du kunn krøste forsiktig i akvarievann, når sirkulasjonen på pumpa er vesentlig redusert
Tusen takk. Ofte som i hver gang jeg skifter vann eller?
Og hvordan merker jeg at sirkulasjonen er vesentlig redusert?
Det ser du jo på pumpa, at den ikke "blåser" like mye vann som før.
Ut i fra det du beskriver så høres det ut som du har et Juwel-akvarie. Jeg har selv 3 av disse, så disse har jeg masse erfaring med.
Først og fremst bør du stille utblåset på pumpa slik at det blåser opp mot overflaten (ikke 90 grader rett opp, men slik at du får en god brytning i vannoverflaten) slik at du får god oksygen-metning i karet.
Når pumpa står og blåser slik er det også meget enkelt å se når pumpa begynner å bli klar for en liten rens. Da er det bare å stoppe pumpa, fylle en bøtte med akvarievann og skvise svampene oppi der. Da sitter du igjen med en bøtte med skikkelig grumsete vann, og svampene er rene (ikke helt rene selvfølgelig, det må de ikke bli) og utblåset på pumpa blåser igjen med god iver! Ikke hell dette vannet tilbake i akvariet.
Når det gjelder disse hvite, tynne "filterene" som følger med er denne forsåvidt god å bruke, da den tar masse av grumset som normalt ville tettet de ordentlige svampene. Problemet er bare at disse må byttes ofte, gjerne hver 14. dag for å holde trykket i pumpa på full fres. Jeg har derfor sluttet å bruke disse, og gjør heller en skikkelig rengjøring av svampene (som nevnt over) når det trengs. Dette gjør jeg da ca hver 4-6 uke, selvfølgelig avhengig av hvor mye påkjenning filteret har.
Om du fortsatt har embalasjen så står det sikkert der.
Tusen takk for svar
Ja det er et Juwel akvarie jeg har.
Da skal jammen fiskene få "rene" filter i dag.
Hvorfor ikke gå over til disse cirax-kassettene? Da slipper du unna med halvårlige eller sjeldnere skippertak. Du har disse kassetten nederst i filteret og har en blåsvamp og den hvite filtermatta øverst. Dette øker den biologiske filtreringen med flere hundre prosent. Den hvite filtermatta må jo fortsatt byttes med 2-4 ukers mellomrom.

Jon
Poseidon
Jeg har innvendig pumpe/filter på mitt 110 L kar. Hvor ofte skal jeg skifte filtrene i det? Det ligger 3 forskjellige filter nedover (de er blå grønne) og et hvitt på toppen. Det hvite fikk jeg med en pakke med ekstra av. Men de andre regner jeg med ikke skal skiftes, ivertfall ikke ofte. Helt grønn på området :-)


Kan det hende du har "RENA superclean 90"?
Jeg kjøpte en pakke for en stund siden på en kampanje. Jeg har nå bestillt nytt filter da det som var med er alt for liten=(

Om du må kjøpe nytt anbefaler jeg å kjøpe Tetratec ex 700 (som jeg selvfølgelig har bestilt) etter tips fra ElinH. Den er rimelig og skal være bra (mye for pengene). Fant den billig på Aquamanias.

Men, har jo ikke prøvd den selv enda..
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap