Hvordan øke gh - verdi?

Denne tråden har helt sikkert også vært før men...

Hvordan øke GH-verdi?
Alabastergips fra Panduro er mye brukt til dette, som et rimelig alternativ til gh+pulver på dyrebutikken.
Takk. Er det bare å legge i ligg gips da? Jeg må vell prøve meg frem med mengde her også?
Jeg blander det ut i en flaske før jeg har det i akvariet slik at det løser seg helt opp.
Har hørt om andre som lager seg små klumper av gisp og legger nedi, slik at de sakte løser seg opp.

Uansett metode må du prøve deg fram, helst i en bøtte : )
Nei, da mister du all kontroll.

Husk at absolutt all triksing med vannverdier må gjøres sakte og kontrollert. Det er faktisk bedre for fisk å gå i vannverdier som er litt utenfor trivselsverdier, enn at de må forholde seg til brå endringer, eller stadige endringer.

Triksing med vannverdier bør kun skje hvis det er absolutt påkrevet og man vet hva man gjør. Brå eller stadige endringer er en langt mer vanlig årsak til plutselig fiskedød, enn stabile verdier som ligger noe utenfor det fisken helst vil ha.

Uansett om det er PH eller GH du ønsker å endre:

Endringene foretas utenfor akvariet - i balje eller bøtte. Med GH (gips) må du være sikker på mengden du tilsetter i bøtta (f.eks en 10 liters bøtte. Poenget er at både antall liter vann og mengden gips er kjent), det røres ut så det blander seg skikkelig.

Deretter må du måle GH (jeg antar at du vet hva den ligger på ut fra krana, og at du ikke har ting i akvariet som øker GH i tillegg til gipsen), så du vet hvor mye den mengden gips påvirker vannet. Etter litt prøving og feiling finner du ut hvilken mengde som skal til for å få GH på det du ønsker å ha. Da er det også enkelt å skalere mengden opp dersom du har testet i 10 liter vann, men til vanlig bruker en 50 liters balje til mellomlagring.

GH (som PH) økes sakte gjennom daglige vannbytter til du har den ønskede verdien. Ved senere (ukentlige) vannbytter, blandes vann og gips utenfor karet slik at vannet har den riktige gh verdien før du tømmer det nedi karet.

Å bytte vann rett fra krana, for så å tilsette gipsen rett i karet hadde ikke jeg ville gjort i hvert fall. For det første synker GH når du bytter vannet, deretter øker den når du tilsetter gipsen. Da er det mye endringer for fisken på kort tid. Dessuten er det vanskelig å røre ut gipsen rett i akvariet, og jeg har lest nok om folk som får et hvitt lag som dekker alt av planter og innredning, og også blir sugd inn i filteret og tetter dette.

Så jeg anbefaler triksing og fiksing utenfor karet, slik at vannet har korrekt ph og gh innen du tømmer vannet i akvariet.
Ok. Vannverdiene mine var helt fine før jeg dro hjem til jul. Karet stod uten at noe ble gjort i ca 14 dager. Bør jeg bare fortsette å skifte ut vann til at den blir fin igjen eller må jeg tilsette noe nå for å få den fin igjen. Spørsmålet er vell om det er mulig at den blir fin igjen av seg selv?

Hva kan være i akvariet som påvirker?
Jeg aner jo ikke hvordan vannet ditt er påvirket engang

Hva har skjedd med vannverdiene i løpet av de 14 dagene egentlig?
Nitritt opp og GH ned.

Nå begynner det å bli bedre med nitritt i og med at jeg skifter vann ofte, men GH er for lav enda.
Jeg er så ny i dette at det er litt vanskelig for meg å vite hva jeg må fortelle for at dere skal skjønne hva jeg mener også. Spør, så skal jeg fortelle og finne ut så mye jeg klarer
Christin.h
Bør jeg bare fortsette å skifte ut vann til at den blir fin igjen eller må jeg tilsette noe nå for å få den fin igjen.

Tilsetter ikke noe annet enn rent vann

Har du fisk i akvariet? Hvis du har fisk, så ja, da må du bytte vann hver dag.

Christin.h
Spørsmålet er vell om det er mulig at den blir fin igjen av seg selv? Hva kan være i akvariet som påvirker?


Nitritten burde bli bra igjen av seg selv, men det avhenger litt av hva slags filter du har også. Har du for liten filterkapasitet i forhold til antall fisk og dine fôringsrutiner, så vil du omtrent aldri bli kvitt nitritten. Du må opplyse litt mer detaljert om dette før det er mulig å nøste opp årsaken til nitritten. Hva heter filteret ditt, merke og modell, og hvor stort er akvariet (liter)?

Jeg ville gjette på at du har altfor liten filterkapasitet, og at en snegle eller en fisk har dødd mens du var bortreist i jula. Da har dette ligget og forurenset, og nitritt har oppstått.
En fisk har dødd mens jeg var borte i jula og den er tatt vekk nå og nitritten ser ut til å komme seg nå. Det er værre med GH. Den ligger slik den har gjort siden jeg kom hjem.

Fisk/andre dyr jeg har i karet:
- 2 kampfiskhunner
- 3 platy (korall)
- 6 fantomtetra (svart)
- 2 pitbullpleco
- 2 corydoras aeneus (var 4, en døde mens jeg var hjemme i jula og en i går)
- ca. 20 malaysiske snegler som er kommet inn for 2 dager siden.

Filteret jeg har kom med karet da jeg kjøpte det nytt og jeg tror det heter AM-top am-600F.

Når det var snakk om tilsetting mente jeg å tilsette vann med gips i eller noe som kunne hjelpe GH-nivået.
Hva ligger GH på egentlig?

for meg ser det ut til at du kan ha svært lav GH med de fiskene der. Det er jo sør-amerikansk fisk som vil ha veldig lav GH Skal litt til å ha for lav gh med de fiskene mener jeg i hvert fall.

Unntaket er vel platyene, men det skulle gå helt fint uansett. De aller fleste platy i Norge går i det vannet som kommer rett ut fra krana, og det har veldig lav GH, ofte bare 2 -3.
Jeg ser i den andre tråden din at du la nedi en slik blokk med såkalt "feriefôr" før du reiste bort i jula....?

Der har du 99,9% sikkert synderen. Det er noe av det verste søppelet man kan putte i et akvarium! Bruk det aldri mer. Fiskene dine tåler en uke eller to uten fôring, dersom de er voksne og normalt velfødde før man reiser bort.
Jeg bruker slike strips, fordi jeg vet ikke bedre... Jeg vet ikke hvilke andre produkt som mest sannsynlig er bedre å måle vannverdier med enda...
Der står GH på
Christin.h
Jeg bruker slike strips, fordi jeg vet ikke bedre... Jeg vet ikke hvilke andre produkt som mest sannsynlig er bedre å måle vannverdier med enda... Der står GH på


Strips tester er veldig unøyaktige, og dermed ikke til å stole på. Det anbefales at en bruker dråpetester. [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/default.asp?case_vis=produktutlistning&HKatID=8&katID=92 ]Her[/URL] og her er eksempler på dråpetester en kan kjøpe.

Edit: -Det er også stripstester på de sidene jeg linket til, men se bort fra disse
Takk for linker og tips. Da blir det innkjøp av skikkelig testutstyr så snart jeg får stipendet
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Ellingsgård
Reklame for plussmedlemskap