Hvilke planter skal jeg bruke til et kar med apistogramma, otto, ildtetra?

Jeg vet ikke helt hvor denne tråden hører hjemme, tenkte planter men passet ikke inn der. Det er jo nybegynnerspørsmål, så tror det er her den skal være

Jeg har et 110L kar hvor jeg skal ha:
-et par kakkadueciklider
-en stim med ildtetra
-ca 5 ottoer
-1 ancistrus

Hvilke planter mener dere jeg skal ha?
Jeg har desverre mistet batteriet i kameraet mitt, så jeg har ikke noen bilder av hvordan det er nå.

Jeg holder på å lage kokkosnøtter jeg skal ha nedi. Har også en hullete sten (tenkte på hjemmesteder da jeg kjøpte den, men den kan bli litt liten da hullene ikke er særlig store). 2 røtter i str M og S står oppi der og div planter (mest hurtigvoksende).

Vil gjerne ha tips til design også slik at det blir best mulig tilpasset apistogrammene. Har vært på en del sider med akvarier for apistogrammer, men om noen har forslag til noen spesielle er jeg ineresert!=)

Ingen ideer er for dumme, jeg er nybegynner!
Et døgn er da ikke så lenge

De fiskene du har tenkt å holde er i grunnen glad i litt beplantning, men siden du er nybegynner så kan det kanskje være greit å velge noen enkle.

Sverdplanten er lett å få til (trenger riktignok gjødsel av den typen som stikkes ned til røttene). Den kan bli veldig stor etterhvert så om du synes det blir for mye plunder med beskjæring så kan du velge noen av de mindre artene av echinodorus. Vær obs på at disse kan være noe dyre så det kan lønne seg å handle privat. Otto er veldig glad i å oppholde seg på sverdplanter.

Når det gjelder stilkplanter er det masse å velge blant (sjekk ut Plantebasen under Kunnskap her øverst på siden). Til å begynne med så kan det være en fordel med de rakstvoksende artene slik at de kan ta for seg av overskuddsnæring slik at algene ikke får overtaket. Etterhvert kan du bytte de ut med andre du har mer lyst på. For eksempel så er de fleste av Hygrophila-artene rasktvoksende og enkle å få til. De er vanligvis ikke så dyre heller og lette å få tak i privat også. Jeg liker H.difformis veldig godt.

Synes du også kan ha noen flyteplanter slik at du demper litt av lyset. Masse å velge mellom, men anbefaler deg å holde deg unna andemat. Den blir mer til plage enn til nytte. Pistia og de forskjellige Ceraptoperis-artene er ganske vanlige og lette å få tak i. Vær obs på at plantene også trenger næring. Flytende plantenæring er et must med mye planter i karet, men unngå overdosering. Det kan fort føre til alger. Det holder ofte å starte med bare en fjerdedel og heller øke doseringen etterhvert om det skulle være behov for det. Ingen av mine kar får mer enn halv dose.

Kan tipse om at du ofte finner planter til salgs under Rubrikk her øverst på siden.

Både ottoene og ancistrusen trenger treverk å gnage på. Apistoene og ancistrusen vil ha mange huler å velge i og apistoene liker masse kriker og kroker å svømme gjennom. Anbefaler derfor at du skaffer en god del røtter slik at alle får sine behov dekket Røtter egner seg til å feste mose på. Javamose er veldig enkel å få til å vokse fast.

Vil forresten råde deg til å ikke bruke den steinen med de trange hullene. Mistet en av mine ottoer da den satte seg bom fast i et lite hull på en trerot. Ikke alltid de forstår at det ikke er mulig å komme seg gjennom :b
Nei, det er vel ikke så lenge, men du begynner kanskje å kjenne meg

Jeg trodde kanskje apistogramma ville ha litt åpen plass der nede og hadde derfor tenkt at stilkplanger var best. Bra du kommer på banen slik at det blir best mulig for fiskene!
Men nå har jeg ei lang liste med forskjellige planter. Blir spesielt spennende med flyteplanter=)

Mose er jo også en utfordring=D

Men det vanskeligste blir vel å kunne holde plantene ved like. Jeg hadde 2 av sortene som var på lista fra før + at jeg har noen som jeg har kjøpt inn spesielt til oppstart ved tanke på alger.

Stenen kom aldri ned i akvariet Men jeg har lagen noen kokkosnøtthuler, men er usikker på hvor stor hullene skal være. Jeg har lagen en som er litt større med 3 hull. Har også en litt stor med en inngang og tilslutt en liten med inngang.

De to røttene jeg har vurderer jeg å bytte ut med ei større rot, men har ikke bestemt meg enda...
Jeg har vært på biblioteket og lånt 4 tykke bøker, så jeg håper på litt inspirasjon føler det akvariet som står nå er veldig rotete (fortsatt ingen battteri til kamera...)
Håper nå at det er mange trønderer som driver med "planteoppdrett"

Lurer forresten også på hvordan ildtetraen vil ha det? Vil de ha mye høye planter eller vil de ha litt plass der oppe?

Tenker på at om jeg skal gjøre forandringer i karet bør jeg gjøre det nå, like før de første fiskene kommer.

Takk for alle råd (nok en gang!)!
Ildtetraene har jeg ikke hatt, men ut fra det jeg har lest så liker de at deler av karet har planter som skygger for lyset. Dvs flyteplanter eller høye stilkplanter. Det er vel fordi de føler de kan smette under der om noe farlig skulle nærme seg ovenfra.

Når det gjelder hullene i kokosnøttene så ville jeg gjort som på denne fabelaktige illustrasjonen

Om du lager åpningen på denne måten så kan ciklidene selv styre størrelsen på inngangen ved å flytte på sanden (på den nederste tegningen ser du at de har jobbet med det).

Vet ikke 100% om kakaduene gjør det på samme måte som regnbuene (begge er Apistogramma), men hunnene hos regnbueciklidene sørger for å dekke til åpningen slik at den blir akkurat stor nok til at de selv slipper inn, men holder hannen ute. Han befrukter eggene ved å vifte spermen inn med finnene.
Synes illustrasjonen var som du selv sa, fabelaktig

Men da blir vel nøtta med flere hull til liten nytte om de bare bruker kokkosnøtt til eggene? Jeg lurer også på hvor stor den nøtta de skal bruke bør være, men setter inn ei stor ei for sikkerhetsskyld. Kansje begge også
Min flyttet seg litt rundt og valgte flere ganger å legge eggene under rota i steden for i kokosnøtten så det er bare å tilby så mange huler som du gidder å lage til. Du har jo også tenkt å ha ancistrus og den vil nok legge beslag på minst en av hulene. Jo flere å velge mellom dess mindre sjanse for ufred i karet
Tante Astrid
Min flyttet seg litt rundt og valgte flere ganger å legge eggene under rota i steden for i kokosnøtten så det er bare å tilby så mange huler som du gidder å lage til. Du har jo også tenkt å ha ancistrus og den vil nok legge beslag på minst en av hulene. Jo flere å velge mellom dess mindre sjanse for ufred i karet :)


Har fått beskjed om at ancistrus ikke går..
det er jo logisk at den kan ta egg/yngelen til ciklidene om natten, men en liten en (som jeg skifter ut når blir større) kan jeg egentlig ikke se noe problemer i. Og da tenker jeg liten altså!
Problemet, som ikke i like stor grad er der med f.eks. sommerfuglciklider er at en hule er attraktiv både for apistoer og ancistrus. Så hvis en apistodame har egg i hula og en ancistrus vil inn der og kose seg om natta så er det litt som å få en tanks inni leiligheten. Du kan få den ut, men det kan bli mye styr.

Men det er til syvende og sist du som bestemmer det.
OK=)
Jeg gir opp ancistrusen! Litt tungt (var den første fisken jeg ble kjent med... ikke for å være emosjonell altså..snufs) men kakkaduene kommer først!=)

Da står jeg på de samme fiskene jeg har gjort i ei uke, og det er jo faktisk rekord! Så nå må jeg bare begynne å lete
Har kanskje ikke valgt den letteste akvarievarianten!?!
Er ikke noen spesielt vanskelige fisk du har valgt synes jeg

Synd med ancistrusen, men om det skulle vise seg at du får mer yngel etter ciklidene enn du greier å bli kvitt så kan du jo vurdere å hente inn en ancistrus ved en senere anledning, bare for om mulig å få begrenset tilveksten litt.
Nå har jeg vært og handlet på salg på TAM

Jeg havnet opp med 3 nye planter (blir kanskje flere etter hvert, har jo så mye fra før...) og ei diiiiger rot!!

Driver jo og prøver å lage et design her
Tenkte å ha den i bak i midten og ha litt mose på (når jeg får tak i det).
Jeg skal få hjelp til å tømme hele karet bortsett fra sanden (og vannet..) i kveld og sette alt ned på nytt i et mer gjennomtenkt "design". Nå skal jeg være forsiktig med bruk av ord her føler jeg

Vi får se hvordan det blir...=)

Har forresten fått en del snegler nedi der. Kom sikkert med plantene, men de formerer seg i alle fall! Tror de bare spiser alger (?), så det gjør jo ikke så mye at det er der. De har noen utrolig vakre sneglehus!
Noen blader på sverdplanten har blitt tygd litt på av anonyme vesner i karet (kansje det er sneglene?). Har tatt bort det verste på plantene.

På TAM hadde de desverre ingen ting av det jeg skal ha av fisk bortsett fra 1 Otto. Ildtetraene koster 29 eller 39stk (husker ikke helt hvilken av prisene).
Skal jeg ha mange? De må ta i mot bestilling av meg. Jeg tror jeg bare kan starte med ottoene da jeg har for dårlig filter. Men et nytt er på vei i poten=)
Regner med at filteret du har er ferdig innkjørt og slikt? Husk i såfall at du ikke må fjerne det gamle mens det nye kjøres inn. La gjerne begge stå å gå samtidig 4-5 uker eller overfør filtermaterialet eller filtergugg fra det gamle til det nye.

Ottoer kan være noe avhengig av stabile verdier og godt vann. Det blir derfor ofte anbefalt å kjøpe inn disse til slutt. Da har det blitt litt mer alger i karet også slik at de har litt å beite på. Likevel krever de litt ekstra næring til å begynne med, for eksempel bunntabletter (med mye vegetabilsk innhold) og grønnsaker (agurk, avskallede frosne erter).

Ildtetra er stimfisk og vil gjerne være minst 10 stykker, men du har sikkert plass til 20 om du vil og har råd

Har du problem med filterkapasiteten bør du være forsiktig med mengden fisk du setter inn til du eventuellt har fått det andre filteret på plass. Vent gjerne en ukes tid eller mer imellom hver ny art du innførere også. Mål nitrit jevnlig den første tiden så du tidlig ser om det oppstår problemer slik at du må skifte litt oftere vann. Er du heldig så vil alt fungere knirkefritt.

Sneglene er sikkert en type pestsnegler og jeg har ihvertfall gitt opp kampen med å bli kvitt de. De spiser alger og rester i karet og gjør sjelden noe skade. Spiser de på plantene er det gjerne blad som allerede er svekket eller skadet på noe vis. Jeg har ihvertfall ikke sett at de går løs på friske og fine planter.

Håper du vil legge inn bilder etterhvert. Spennende å se hvordan karet ditt blir
Tante Astrid
Regner med at filteret du har er ferdig innkjørt og slikt? Husk i såfall at du ikke må fjerne det gamle mens det nye kjøres inn. La gjerne begge stå å gå samtidig 4-5 uker eller overfør filtermaterialet eller filtergugg fra det gamle til det nye. Ottoer kan være noe avhengig av stabile verdier og godt vann. Det blir derfor ofte anbefalt å kjøpe inn disse til slutt. Da har det blitt litt mer alger i karet også slik at de har litt å beite på. Likevel krever de litt ekstra næring til å begynne med, for eksempel bunntabletter (med mye vegetabilsk innhold) og grønnsaker (agurk, avskallede frosne erter). Ildtetra er stimfisk og vil gjerne være minst 10 stykker, men du har sikkert plass til 20 om du vil og har råd ;) Har du problem med filterkapasiteten bør du være forsiktig med mengden fisk du setter inn til du eventuellt har fått det andre filteret på plass. Vent gjerne en ukes tid eller mer imellom hver ny art du innførere også. Mål nitrit jevnlig den første tiden så du tidlig ser om det oppstår problemer slik at du må skifte litt oftere vann. Er du heldig så vil alt fungere knirkefritt. Sneglene er sikkert en type pestsnegler og jeg har ihvertfall gitt opp kampen med å bli kvitt de. De spiser alger og rester i karet og gjør sjelden noe skade. Spiser de på plantene er det gjerne blad som allerede er svekket eller skadet på noe vis. Jeg har ihvertfall ikke sett at de går løs på friske og fine planter. Håper du vil legge inn bilder etterhvert. Spennende å se hvordan karet ditt blir :)


Hvilken rekkefølge bør jeg velge når fiskene skal oppi?
1. Ildtetra 10stk
2. Ildtetra 20stk
3 kakkadueciklidene 2stk
4 Ottoer 5stk

Jeg bestilte tetra laberatoruiesett dråpetest i tillegg tillegg til pumpa, så den håper jeg kommer i løped av uka. Jeg føler ikke jeg kan komme igang med fiskene før dråpetesteren har kommet og gir mer korrekt verdi. Har bare strips nå.
Pumpa skal settes på på med en gang den også. Håper jeg blir fornøyd med den, men har en god magefølelse. det ble denne TetraTec EX700.

Akvariet har nå stått siden 16.desember (vil si 28 dager ) så jeg kan vel starte snart!?! Siden pumpa/filteret er for liten, bør jeg da vente ekstra lenge?

Den står forresten i karet nå og spruter oksygenbobler rundt 10cm ned i karet. Har hørt at den bør stå i vannkanten. Vet ikke om det er noe i det?

Skal prøve å skrubbe rota nå, er nemlig for stor til å få ned i bøtta!! :P

skal prøve å få kjøpt et nytt batteri til kameraet i morgen så jeg kan ta noen biler!
Jeg ville kanskje ha ventet til det nye filteret var på plass, men det er nå jeg da som kanskje er litt vel forsiktig av meg Siden du kjøper inn fiskene litt etter litt så vil du jo uansett ha begge på plass før belastningen blir for stor for den du allerede har stående i.

For å sørge for at filteret ihvertfall yter maks så kan du gjerne mate litt annenhver dag frem til du får fiskene oppi. Vil tro at sneglene du har der vil spise opp dette, fordøye det og gi filteret godt med avfall å jobbe med. Når du får testsettet så kan du teste for nitritt og er den fin så kan du sette inn første pulje med fisk.

Jeg ville kanskje foretrukket å starte med paret med ciklider siden de er bare to, deretter ildtetraene og til slutt ottoene, men det fungerer nok slik du har satt opp rekkefølgen også.

Det viktigste er uansett at du har mulighet for å overvåke nitritten. Det er gjerne den som skaper problemer i startfasen. Heldigvis så er vannbytter en veldig effektivt og helt gratis kur mot nitritt, men det er jo greiest om en slipper det da

Edit: Utløpet fra filteret bør være plassert såpass høyt i karet at den skaper synlig bevegelse i vannoverflaten, men den behøver ikke å piske vannet altså, det liker ikke plantene noe særlig.
Jeg har ikke tenkt å begynne med fisk før den andre pumpa kommer Og jeg håper dråpetesteren kan hjelpe meg med vannverdier! Skal være ganske enkelt sett å bruke, men enkelt kan være vanskelig for meg

Hva skal jeg mate med annen hver dag? Har nutron biofood (som fulgte med karet) og Tetra Tabimin complete food (tabletter), har ikke fått kjøpt noe annet enda....

Pompa skal bli flyttet opp i denne ominredninga
Mengden filterbakterier tilpasser seg mengden avfall i karet (opp til et visst nivå avhengig av størrelsen på filteret). Derfor kan det være greit å tilføre litt mat nå før fiskene kommer slik at det forhåpentligvis blir mange nok bakterier der til å takle den økte avfallsmengden som blir da. Hva du fôrer med tror jeg ikke spiller noen rolle, men ikke gi for mye. Det holder med litt annenhver dag.
Jeg vet ikke om du kjenner til disse forene, kan det kansje hende at en tabelett blir litt i meste laget? skal jeg ta noen flak av "nutron biofood"? Har ikke peiling jeg... Har egentlig ikke kommet så langt i kunnskapen og prosessen
En kvart tablett eller samme mengde med flak kan jeg tenke meg er passe. Er ikke så glad i merket nutron så jeg kjenner ikke til akkurat det fôret. Tabimin er et godt fôr til enkelte typer maller og bunnfisker, men de andre fiskene vil nok også forsyne seg om de får.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap