Sandsnegler for første gang!

Var og hentet noen Sandsnegler for ca 32 timer siden.. Slapp de da oppi karet mitt som har stor fet sandbunn, Men bare 2 av de ca 15 jeg slapp oppi som har gravd seg ned, faktisk som har beveget seg i det hele tatt.. Hvordan ser jeg om disse er døde ? Vannverdiene er gh 14 hp 8 og nitrat 0.03 .. De går da sammen med 9 malawi og 2 eplesnegler..
Det er rart de ikke rører på seg, sandsnegler er i bevegelse hele tiden. Har de blitt transportert veldig lenge og kaldt kanskje? De kan også ha kommet fra en vanntype helt forskjellig fra din og fått sjokk hvis du ikke har akklimatisert dem..
Hadde du noen tilvenning av sneglene da? Det er litt av et sjokk for dem dersom de er vant med vanlig bløtt kranvann, og så bare bli dumpet i Malawi-vann uten videre dikkedarer.

Det skal som oftest en del til for å ta knekken på sandsnegler, de er hardføre, men selv de kan få sjokk og stryke med.
Hm..
Brukte ca 30-40 min hvor de lå i posen da jeg fylte over litt og litt vann.. Slik jeg alltid gjør når jeg har med ny fisk hjem.. Er dette nok mht. snegler ?

De ble transportert 10 - 12 minutter i en godt oppvarmet bil..

Hvordan finner jeg ut om de er døde ? Mener og ha lest man kan lukte på de ? *ler*
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap