Noen med mye peiling på kirsebærreker??

Jeg kjøpte 10 kirsebærreker av en fyr gjennom AF for lenge siden. Når jeg kom hjem og slapp dem ut i akvariet for og studere dem litt så jeg at det var både røde og grønne reker og antok at de grønne var hanner.. Etter litt skriving ang dette i en privat tråd begynte jeg og lure på om de rekene jeg kjøpte var kryssninger med en annen reke art.. Så spørmålet mitt er jo om kirsebærrker skal være røde uansett kjønn og om de jeg har er en kryssning??
Skal forresten voksne hunner ha en hvit stripe langs ryggen???

Legger ved noen bilder av begge farger + en med hvit stripe..

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Mine hanner er i allefall nesten gjennomsiktige slik som på det første bildet ditt, mens hunnene er røde og får ei lys stripe på ryggen etterhvert som de blir eldre. Så jeg tror ikke det er krysninger du har.
Mine hanner er rimelig lyse, men har et rosa skjær. Hunnene er som de du har avbildet, men ikke noen hvite striper av noen slag.
Jeg vet faktisk ikke...

Mine kirsebærhanner er lyse, nesten gjennomsiktige. Og det er riktig (hunnene er mer fargerike enn hannene). Men, i den grad det er litt farge på dem, er det rødt, ikke grønt.

Grønnskjær fikk jeg først når jeg kjøpte kirsebærreker som dessverre viste seg å være kirsebærreker blandet med neocaridina sp.

Tror det er godt voksne reker som får den hvite stripa forresten
Takk for svar alle sammen=)

Noen av hannene er gjennomsiktige med litt grønnskjær i seg, mens andre hanner er veldig grønne, nesten som grønn metallic farget..
Så det kan jo godt være at de er krysset, men håper jo selvfølgelig at de ikke er det..
Kirsebærreker er fremavlet og vil kunne ha noe variasjon. Når de mindre fargesterke individene får lov til å formere seg videre, vil det føre til at det blir større variasjon i farge osv.

Akkurat samme mekanisme som ble brukt for å skape sterkere farger hos dem som avlet frem fargen.

Hva er fargen på naturformen av kirsebærreker? Var de brune eller brungrønne opprinnelig muligens? Den sterke rødfargen er vel noe som er avlet frem i akvariesammenheng.

Mine kirsebærreke-hanner er blasst grårosa eller grå med et svaaakt rødspettete skjær, men jeg har aldri sett en eneste grønnlig hanne (eller hunne) blant mine.
Men den fargede ryggstripen har jeg sett på enkelte eldre og godt voksne eksemplarer av hunner. Ikke alle får det, men noen.
Jeg har aldri sett noe som helst grønnskjær på kirsebærreker. Hannene mine er som mona o beskrev sine. Jeg fikk uheldigvis inn noen grønne reker i min dyp røde kirsebærgjeng og de grønne rekene var grønne, både sterkt grønne og svakt grønne. Ehh, nå har jeg verken røde eller grønne reker, de har selvfølgelig blandet seg og sikkert blitt som naturformen, glassaktig med litt spetter...

Jeg tror helt sikkert at du har både grønne og røde. Hadde jeg vært deg hadde jeg sortert ut de grønne. Ellers blir de sånn som mine, kjedelig og "grå"
Jeg bryr meg ikke så mye om fargen på dem egentlig og liker faktisk den grønnfargen de grønne rekene har, så de får bare gå sammen med de andre.. Har ikke sett tegn på at rødfargen blir svakere så det er jo positivt=) Vurderer og kjøpe et lite kar på 10-20 liter som jeg kan bruke som klekke kar for corydoras og gjøre om 22 literen til rekekarr sånn at jeg kan få opp rekebestanden litt.. Guppyene spiser jo rekeyngelen så bestanden øker ikke akkuratt mye, noe jeg synes er dumt da jeg er veldig glade i rekene mine=)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap