Hjelp haimallen og annen nykjøpt fisk blir spis

jeg har et akvari med div fisk blant annet ,sebra cklider ,juvekcklider ,skalare,praktbo,skjørttetra,øreål,og noen cklider som jeg ikke er siker på hva heter ,men dei er mørke og blå/gronne prikker,så dette er jo ganske mye forskjellig,og dei er jo store ,så fikk jeg lyst på haimaller og siamesiske algespiser,fortalte hva jeg hadde i akvari og sa at jeg måtte ha dei ca 15cm for jeg ville ikke at det skulle bli mat ,fikk da beskje om at dett skulle gå fint .men det gjore det ikke haimallen og sae,blev mat.det så utsom at dei fisken jeg hadde ,laga seg revie og da fikk nykommer gjennom gå,klart å redde ut en haimalle ,men resten hadde dei klar å ta livet av og begynt å spise på ,ganske rask.ganske fortvila for dette er ikke noe gøy og ganske trist,for jeg ønska meg veldig diss fisken,så nå tør jeg ikke ha noe nykommer oppi
Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du egentlig skriver for. Hadde du et spørsmål?

Det er helt i naturens orden at større fisker spiser de små. Det er ingen ting du kan gjøre med det. Unntatt å la være å sette inn små fisk i akvariet, da.

Særlig nyinnsatte fisk er utsatte, ettersom de er redde og usikre i et nytt og fremmed miljø. Dette er noe de andre fiskene øyeblikkelig oppfatter, for all avvikende eller unormal atferd oppfattes, og da blir de kjapt et offer.

Det nytter lite å sette seg ned og deppe over dette. Les litt mer om fiskene du har, lær deg om deres natur, så vil du se at de gjorde ikke noe "galt". De oppførte seg bare naturlig. Det ser ut for meg som du har mye ciklider. Dette har lett for å bli mye "spising".... det som passer i munnen er mat.

Kjøp veldig mye akvarieplanter og ha i akvariet ditt. Sett også inn noen store mangroverøtter. Dette hjelper på trygghetsfølelsen, og tilbyr skjulesteder for redde eller jagede fisk og gir dem en sjanse til å komme seg unna. Det gir også grenser og oppdeling i akvariet, så fiskene slipper å "gå i trynet" på hverandre hele tiden, men kan finne seg sin egen krok.

Et veldig godt råd: Ikke kjøp haimaller en gang til ! De blir DIGRE beist!
Se bilder her.
De hører ikke hjemme i akvarium overhodet! Etter manges mening burde de vært forbudt å selge i zoobutikker, de blir altfor store. Digre, enorme beist, som blir større enn DETTE. Som du skjønner, vil de med tiden sluke alle de andre fiskene dine.


Hvor mange fisk har du egentlig i akvariet ditt?
Inaktiv bruker
Siste linken din virker ikke Mona.
takk for svaret,jeg tror det er en ca15-20 fisk i akvariet.dette fikk jeg beskje om at var helt ok ,i et350l kar.på zoobutkken sa dei at en tommel finger regel var cm fisk lik liter vann.men det syntes jeg høres mye ut.for en må jo tenk at fisken vokser og svømmer rundt så dei må jo ha plass.det dei sa på zoo om haimallen var at s\den ikke blev så stor,så atter en gang takk.det jeg lurer på er om jeg ikke kan sette ny fisk oppi akvariet ?mitt når det bare blir mat,har dett noe for seg og om møbler før det slippes oppi ny fisk,har ganske mye planter og røtter og hule til fisken,eller noe forslag til god alge spiser.er ganske nytt for meg dett,har holdt på ca 1års tid nå.
Første bud; Ikke stol på dyrebutikken. Har av erfaring at de i dyrebutikken synes det meste er greit, så det beste er å lese om fisken på forhånd for så deretter dra på dyrebutikken og kjøpe fisk (Selv om man ofte får kjempelyst til å kjøpe fisken der om da). Evt. kan man spørre om å låne en bok i dyrebutikken for å lese hva som står om fisken. Dette gjør de mer enn gjerne Dette er det eneste du kan gjøre for å unngå at det skjer igjen. Fisker blir spist, og dør uten videre selv hos den beste akvarist, men det kan unngås ved å sette seg litt mer inn i informasjonen om ulike fiskearter. Ikke alle fisker kan leve sammen, og noen tåler ikke like masse som andre.
mona o
[B]Et veldig godt råd[/B]: Ikke kjøp haimaller en gang til ! De blir DIGRE beist!

Linken som ikke virket ovenfor skulle vise dette.......

Se på DENNE!
Jeg kan ikke fatte at dette er noe folk vil ha i selskapsakvariet hjemme i stua...
Inaktiv bruker
Tja har man et akvarie på noen titalls hektoliter og en stue som er stor nok er det ikke noe problem
Men jeg tror det er få som har dette..
er der noen som kan gi meg et råd om noe fisker som går and å ha sammen med det jeg har .hvet at det ikke kan bli noe smått, siden jeg har sebra cklider,juvel cklider og øreål,pluss noen cklider jeg ikke har finn navn på men dei er større en sebrsckliden og er svart med blå/grønnen prikker.og et par cklider son er brun/ grågul og har en stor svart runding midt på siden.har jo etter hvert skjønt at det meste er cklider,men har litt annet også.og dett går fint og dei trives,helt til det kommer noen nye oppi da er det som dei sier mat,så vist noen har en ide om hvordan jeg skal gjør ?
Jeg kan ikke så masse om ciclider, men det virker som at du har mer enn nok. Kanskje til og med for masse (ser du nevnte masse fisker deriblant scalere mm, men vet ikke hvor mange lever fortsatt). Hvis du ser i fiskebasen her på akvaforum ser du hva de forskjellige fiskene trenger av plass. Hvis det skulle vært noe måtte det evt vært en malle som spiste alger kanskje? Jeg vet at mange har Gippiceps i ciclider.
mona o
[QUOTE=mona o] [B]Et veldig godt råd[/B]: Ikke kjøp haimaller en gang til ! De blir DIGRE beist!

Linken som ikke virket ovenfor skulle vise dette.......

Se på DENNE!
Jeg kan ikke fatte at dette er noe folk vil ha i selskapsakvariet hjemme i stua...


Helt enig, hva skal folk med en fisk som kan bli så beist som det der?!

Men jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; Butikkene må SLUTTE å ta inn fisk som haimalle, paronhai osv. Og klarer de ikke det så må de i allefall ha store skilt på salgskarra om at denne type fisk kun selges til millionlitersakvarier!
Tilfeldig bekjentskap
© Mari galland
Reklame for plussmedlemskap