Hva skal jeg gjøre med ei innkjørt pumpe jeg skal bruke igjen senere en gang..?

Jeg har ei så godt som innkjørt pumpe (ny) som jeg tenkter å erstatte med en annen som passer bedre til akvariet. Jeg vil gjerne ha denne pumpa klar til bruk om det skulle oppstå noe og da ved tanke på at den er innkjørt. Går dette an? ev hvordan behandle og oppbevare den?
Da kan du ikke oppbevare den - for at den skal forbli innkjørt, må du rett og slett la den fortsette å putre og gå i akvariet sammen med den nye pumpa.
Eneste mulighet for å bevare bakteriekulturen i filteret er å la den stå i karet, eller flytte den over til et annet kar med belastning.
Tørrfisk
Jeg vil gjerne ha denne pumpa klar til bruk om det skulle oppstå noe og da ved tanke på at den er innkjørt. Går dette an? ev hvordan behandle og oppbevare den?


Nei, det går ikke. Trekker du ut kontakten, så begynner forfallet... allerede dagen etter er filterbakteriene helt ødelagt, dødt og råttent. Bakteriene som tar seg av rengjøringsprosessen i akvarievannet er 100% avhengige av å ha friskt sirkulerende vann hele tiden, døgnet rundt. Det må også være en form for belastning, slik at bakteriekulturen får "mat". Dvs, det nytter ikke la den stå og gå i en bøtte rent vann. Etter en periode uten forurensning, vil bakterieantallet synke i takt med at forurensningen har sunket.
OK!
Er det slik at et kar kan aldri få for mye filter/pumpe, at jeg kan ha flere i et kar for å holde de ved like uten at det går ut over fisken?
Ja, et kar kan ikke få for mye filterpumpe. Så sant du ike får "storm" i karet ternger du ikke være redd. (Har lurt på det samme og lett på forumet, og konklusjonen min er slik.)
Selmer
Ja, et kar kan ikke få for mye filterpumpe. Så sant du ike får "storm" i karet ternger du ikke være redd. (Har lurt på det samme og lett på forumet, og konklusjonen min er slik.)


Det var bra du sa! Har lurt på det mange ganger, og takket senest i dag nei til ei pumpe som var litt vel stort til karet mitt.
Kanskje jeg skal snakke med han igjen og høre. Det var snakk om å kjøpe Tetratec EX 1200 i stedet for 700. Den er til kar 200-500L (jeg har 110..). Regner med at det blir ikke noe mindre kar i fremtida
Hva tror du om å kjøpe den i stedet?
Ex1200 går kjempefint til 110 liters kar. Hvis du synes at utblåset blir for kraftig er det bare å gjøre hullene der vannet sprutes ut større.
Jeg har Tetratec EX 1200 til mitt 120 liters kar. Fungerer kjempebra. Pumpen er også veldig stillegående.
har sendt mail til aquamanias om mulig bytte av pumpestørrelse, så nå krysser jeg fingrene på et positivt svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap