Hjelp til belysning.

Holder på å sette opp ett 540 liters (150*60*60) akvarie og har ett heldekkende lysarmatur med 4 rør på 36 watt.

Skal sette det opp som søramerikansk selskapsakvarie.

Har lest en hel del om lys her på forum, blir bare mer og mer forvirret.
Vil gjerne ha hjelp til ett oppsett der både fisk og ikke minst planter trives, er der noen som kan hjelpe meg med ett fornuftig oppsett her.

Er det mulig å sette inn nye lysrør i dette armaturet eller må jeg modifisere totalt?


Ta det med ro. Du trenger ikke å bygge om, bare passe på at det er samme lengde og ca samme watt styrke. Av vanlig type armatur så er største forskjellen på lysrøra fargespekteret dei leverer lyset i.

Jeg har like stort akvarium og har 3x36 watt og er sånn passe fornøyd med det. Jeg har også montert reflektorer på disse. Jeg kunne tenkt meg ett rør til men jeg synes ikke at det haster.
Der er jo en flom av lysrør, T5, T8 etc, det snakkes om Kelvin også.
Noen som vet hvilke rør som eventuellt passer til mitt akvarie?
Du må bruke T8, 36w, 120 cm lengde. T8 og T5 er ikke noe du kan endre på etter som det passer, du kan kun bruke det ene eller andre etter hva armaturet er utstyrt til å håndtere.

Hvis du har ett brukt rør så kan det være greit å ta ett med i akvariebutikken for å være helt sikker. Jeg kjøper helst lys på akvariebutikken, de er dyre men da er jeg helt sikker. Hvis du føler for å eksperimentere så selger biltema vekstlysrør til 29 kroner stykket som passer til ditt armatur.
Takk for hjelpen, bestiller opp forskjellige rør så får jeg se litt på kombinasjoner. Anbefaler du å ha alle 4 på samtidigt?
Jeg ville hatt på alle fire ja. Mellom 8 og 12 timer, jeg bruker ti nå. Timer er flott til dette.

Jeg leste for en uke eller to siden denne artikkelen og synes figur 3 er særlig interessant (den heter figur 3 men er vel egentlig den femte eller sjette figuren). Plantevekst er en sammensatt utfordring hvor det ikke finnes ett enkelt svar som løser alle problemene på en gang. Men det nytter å prøve

Det er visst også viktig å få pH under 7 for god plantevekst. Så for plantevekst så trenger vi så langt jeg kan se:

1. litt næring
2. Godt lys
3 pH under 7 hjelper på
4. CO2

Punkt 3 og 4 går hånd i hånd her slik jeg skjønner det.

det går også ann å ettermontere f.eks ekstra t-5 eller t-8 lysrør med sett ifra arcadia.. jeg har selv gjort dette med ett ekstra t-5 rør i min 530ltr i den "bakerste" mat-luka (t-5 gir vel litt mer lys enn vanlige t-8 rør å er også mindre..). ellers så gir det endel mer lys å bare sette på reflektorer, ble veldig overrasket over forskjellen med å uten reflektorer.. 8-)
Dere skriver om reflektorer.
Kan de byttes ut eller er det noen som ettermonteres?
Får man også kjøpt disse i dyrebutikken?

Ellers takk for all hjelp, skjønner etterhvert att jeg også må ha ett CO2 opplegg.
Slik jeg forstår det kan en velge mellom tre oppsett.

1: Sukker og gjær på flaske.
2: CO2 trykk flaske, med allt det tilbehøret dette medfører.
3: Elektrisk CO2 apparat.

Ser ut for meg att det elektriske apparatet er en lettvint løsning, noen erfaringer rundt dette tema?

Har lett i forum etter disse forskjellioge oppsett, men finner ikke fullstendig info, så jeg føler att jeg famler litt i blinde. (CO2 er helt nytt for meg)
Inaktiv bruker
jeg kupper denne tråden litt, da jeg har noen av de samma spørsmålene, og ikke ser nødvendigheten i å starte ennå en tråd med samme tema.

jeg har ett 540l kar, med hjemme laget topp, i denne sitter det nå to lys rør på 36w, 120cm lange.
denne er som sakt hjemmelaget, og etter som jeg kan forstå, så har de bare tatt ut innmaten av ett vanlig lysstoffrørs-amatur, satt holderne i toppen, og lagt de "trafoene, er foresten to stykker, en til hvert rør), i en svær metallboks, med masse hull(dette garantert for å få lufting i denne svære metallboksen) og satt inn ledning fra kontakt, og ledningene ut fra denne boksen og opp til toppen går i ett k-rør.
det jeg nå lurer på er hvilke lystoffrør som kan passe? som sakt er sånn "standard amatur" innmat de har brukt her, har det noe å si? eller er alle lystoffrør "like"?
burde jeg foresten sette inn to rør til? har innmat fra ett nytt amatur liggendes, det nye gikk i bakken, og glasset sprakk, og var billigere å kjøpe ett helt nytt amatyr enn å få tak i glasset, så tok vare på innmaten, og kastet amaturet.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap