Nybegynner!!

Hei, jeg har fått akvarium til 12-års gave og har innredet det med planter og et stort Colosseum... Lurer på om dere (du) har tips om hvorden jeg kan innrede akvariet... Hadde vært fint med generelle tips også.. Klemz
Plantene er viktige
når du skal ha planter i karet bør du selvsakt ha små planter frems og ha større planter bak. en bra plane du kan ha bak i akvariet er for eksempel vallisneria, hornbad, sverdplante. vis du har en eller flere røtter i karet kan du feste noen javabregner på roten ved hjelp av litt tråd eller en strikk. husk også å ha gjødsel til plantene. for eksempel gjødslings tabletter. lykke til.
Jeg har fulgt det rådet og har brukt gjødsel-tabletter.. syns akvariet er veldig fint nå men føler får å putte inn noen steiner. Mamma sier at jeg vil like det når fisken kommer,for det er jo de jeg skal se på... Takk for svar, trodde siden at jeg ikke var "voksen" at jeg ikke ville få svar..
akvariet mitt er 180 liter... ganske stort..
Hvilken fisker har du lyst på å ha i det da?
Jeg og Mamma har blitt enige om Guppy, Sverdragere, Molly, "støvsugere".
kanskje flying fox... har du flere forslag omm fisk somm passer til disse??
det du kan gjøre er å bruke fiskebasen her.
Der legger du inn vannverdiene dine, hvor stort karet ditt er, og søker.
Da ser du hva slags fisk du kan ha i karet.

Kjempemorsomt, og kjempelurt.

velg noen i bunnsjiktet
mellomsjiktet og toppsjiktet

Attpåtil er det lurt å sørge for å ha noen som rydder alger for deg.

Lykke til! )
Du kan ikke ha alle de levefødene artene der sammen for da kan dem krysse seg å da blir det blandingsfisk. Du kan ha dem sammen men da må du regne med blandingsfisk!
er da bare sverddragere og gyppy som kan krysse seg av de hun har bestemt seg for. og det er med platy og endlers guppy som hun ikke skal ha.
Blir blandingsfisk fine da...Masse farger og mønster?
Siden når kunne Sverddragere og Guppy krysse seg?
Platy og Sverddragere kan krysses, og Guppy og Endlers Guppy kan krysses.
Disse bør man unngå å ha sammen altså
Tror egentlig ikke jeg vil anbefale deg å ha flying fox, de blir noen små terrorister i karet:P Hvorfor ikke siamesisk algeeter i stedet?=)
Kanskje du vil like å ha en stim av en eller annen tetra?

Og kanskje noen guramier kan passe hos deg? Perlegurami?

Kanskje et par av en eller annen ciklide? )


Jeg foreslår Guppy og Molly av levendeføderene, kan bli rot med for mange.. Og samtidig blir de bare surr hvis de blander seg. De føder MANGE unger å du får sikkert ikke solgt/gitt bort blandingsfiskene ) Så hold deg til et par du.

Se deg litt rundt på fiskebasen, velg deg noen fisker og foreslårher så skal vi hjelpe deg med info og valget



Gratulerer med nytt kar og velkommen til en stoooooorkoslig hobby )
KajaB
Siden når kunne Sverddragere og Guppy krysse seg? Platy og Sverddragere kan krysses, og Guppy og Endlers Guppy kan krysses. Disse bør man unngå å ha sammen altså :)


les innlegget mitt en gang til jeg sa ikke at sverddrager og guppy kunne krysse seg med hverandre, men at de var de eneste av fiskene hun hadde valgt som kunne krysse seg, og det med fisk som hun ikke skulle ha, platy og endlers guppy. mulig jeg var litt for uklar der
Beklager jeg misforstod deg Sanne
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap