Lisbeth sine småfisk :) (side 4)

Rekene jeg har venta på ble sendt i dag og kommer med stor sannsynlighet i morra Selv om jeg ikke er helt i form har jeg byttet vann i de to karene rekene skal flytte inn i. Ikke mange dagene siden forrige vannbytte, men man må gjøre det ekstra fint for de som skal flytte inn!

Rekene jeg har bestilt er blå tigerreke og biereke, jeg gleder meg! Bierekene var visst ikke helt biereke men en mix mellom det og krystallreke hvis jeg husker riktig det Mikhael Niesar forklarte. De var veldig pene på bilde han sendte i alle fall

Byttet samtidig nesten alt vannet i karantenekaret. Der har jeg ikke gjort noe siden 2 januar kunne jeg se i boka mi! Det går ingen fisk her, venter på mine nye karantenefisk. Venter og venter... Men fyttirakkern så mye møkk og støv som legger seg når det ikke er fisk som roter og napper rundt i karet. Så det var på tide å få renska litt opp.
Så spennende med nye reker i hus De blå tigerrekene er helt nydelige!! bierekene likeså. Hjemme syk du også eller?
Følte meg nokså grei i dag så er på jobb
Tar nok litt tid før antibiotikaen virker her, føler meg egentlig nesten verre enn i går
Å nei, ikke si det! Vi skal på auksjon sammen

Kanskje bare kroppen din har litt antireaksjon mot antibiotikaen? At det blir bedre når du har tatt det en stund til..
Oi, stakkars som er syk:/
Men, hvor er denne auksjonen, og når?
Hun sa det nok tok 2-3 dager før kuren virka skikkelig. Er visst ikke så lett for antibiotikaen å finne frem til bihulene. Er helt sikkert fin til helga, og om ikke så drar jeg likevel.

Det er Oslo akvarieklubb som har auksjon nå til lørdagen.

Oooo, jeg vil dit! :P men da må jeg ordne med overnatting for meg og fiskene da, hmm.

Antibiotikakurene virker jo heldigvis raskt i begynnelsen, så får håpe du blir bra
Liv H
Er helt sikkert fin til helga, og om ikke så drar jeg likevel.


He he, sånn skal det låte
Det er helt utrolig -i min 250L har jeg fått vekk 25 fisk for å bygge opp fiskesammensetninga på nytt. Hvilke fisk? 10 indiske glassmaller, 10 danio choprae og noen cory. Hvorfor? jo fordi de alle sammen oppførte seg som nattaktive fisk! jeg hadde et velfyllt akvarie med dagaktive fisk, men tror du jeg så noe til disse fiskene -NEI. Ikke før lyset gikk av...

Jeg var tålmodig i 2 år, omminredet litt i håp om å få dem fram, men det hjalp bare et par døgn, så var de borte vekk igjen. Det er ganske fortvilende å ha såpass mange fisk i karet ditt som "bruker opp" vannplassen uten å noen gang vises. Dette er et selskapsakvarie så det skal liksom være pent å se på og det skal være liv. Nix, det var dødt!

Etter at jeg fjerna disse 25 fiskene og fikk inn 6 knurregurami er det en enorm forskjell! At 6 små fisk kan lage så mye liv De er framme hele tiden og viser seg fram og er bare helt hærlige! Etter at disse flyttet inn har min samboer flere ganger sagt at "nå ser jeg jo faktisk liv oppi der!"

Jeg er virkelig fornøyd med min avgjørelse om å bygge opp en annen fiskebestand, men det var ikke lett å gi fra seg inderne. De er fantastisk som stimfisk hvis de er framme. Elegant og litt spesiell fisk.

Hvorfor til og med danioen ble nattaktiv har jeg ingen anelse om. I dette karet gikk det kun fredelige fisk, alle var i harmoni. Av og til så stimet danioene med inderne og omvendt. Bare lurer på om inderne smittet danioene med sjenansen sin.... rett og slett...
Du har vel også gleden av å høre lyder fra karet innimellom også da?
Jeg hadde Pygmégurami Trichopsis Pumila og det var ytterst kult med "kneppelydene" som jeg av og til hørte.
Jeg har pygmeguramier, utrolig morsomt å høre på dem En morsom og nydelig fisk er det og. Syns eg. det er vanskelig å se forskjell på den og den arten Lisbeth har.
Ja det er fascinerende når man får med litt ekstra i tillegg til at fisken er fin.
Skikkelig kinderegg dette. Liten, labyrintfisk og lager lyd.
Humunukuapuaa
Du har vel også gleden av å høre lyder fra karet innimellom også da? Jeg hadde [URLBLOCK1] og det var ytterst kult med "kneppelydene" som jeg av og til hørte.


Å ja, absolutt. Utrolig kult å ha fisk som ikke bare er nydelige og viser seg fram, men de høres godt også! Selv om disse har tatt kål på alle kirsebærrekene oppi der angrer jeg ikke et sekund. Dette er for meg fisk med stor F
Liv H
Jeg har pygmeguramier, utrolig morsomt å høre på dem :-) En morsom og nydelig fisk er det og. Syns eg. det er vanskelig å se forskjell på den og den arten Lisbeth har.


De er veldig like ja. Jeg har lyst å prøve sjokoladegurami igjen, den syns jeg også er så pen. Den har ingen spennende farger men jeg syns likevel det er en nydelig liten gurami. Aner ikke om jeg kan ha flere gurami i 250 literen, men har veldig lyst å prøve
Humunukuapuaa
Ja det er fascinerende når man får med litt ekstra i tillegg til at fisken er fin. Skikkelig kinderegg dette. Liten, labyrintfisk og lager lyd.


Så riktig, så riktig
Rekene kom i dag. Å de blå tigerrekene var alldeles nydelige. Og skikkelig blå! Gule øyne og lys orange hale. Nydelig kontrast til det blå. De satte med en gang og rense alle algeballene jeg har i kuhliilandsbyen

Spent på å se i morra om jeg kan se at det har minsket med alger på hulene. Har latt dem stå med vilje sånn at rekene skulle ha noe å plukke på når de kom.

Mikhael Niesar hadde sendt meg feil pakke med reker så jeg fikk 15 stk istedet for de 10 jeg hadde betalt for. Sa i fra til han, men jeg fikk beholde dem uten å betale noe ekstra. Det kaller jeg en god handel

Lisbeth
De er veldig like ja. Jeg har lyst å prøve sjokoladegurami igjen, den syns jeg også er så pen. Den har ingen spennende farger men jeg syns likevel det er en nydelig liten gurami. Aner ikke om jeg kan ha flere gurami i 250 literen, men har veldig lyst å prøve :)


Åjoda, finnes sjokolade med spennende farger, nemlig samuraien
Noe å sikle etter det De har hatt den hos Jan Holt, hos Oslo Zoo Senter og syns jeg å huske.
Lisbeth
Mikhael Niesar hadde sendt meg feil pakke med reker så jeg fikk 15 stk istedet for de 10 jeg hadde betalt for. Sa i fra til han, men jeg fikk beholde dem uten å betale noe ekstra. Det kaller jeg en god handel :)


Har også erfart at han er snill med tellingen Veldig hyggelig å kjøpe hos han.
Nei og nei og nei! Mine nydelige blå tigerreker dør nå! Har plukket ut 2 stk og ser 3 som svømmer helt ukontrollert.. Kjappa meg å bytte 40% vann nå, det er jo det eneste jeg kan gjøre for å hjelpe dem. Å jeg håper jeg klarer å redde noen dem, jeg bare digga de rekene. Vannverdier er testet kontinuerlig i dette karet siden start og har aldri vært noe tull. Det var det ikke nå heller på testene.

Har lyst å si noen saftige nordnorske banneord akkurat nå. Dette er bare så TRIST.

Vet jo at reker er veldig vare for vannverdiene, men det er jo helt perfekt vannkvalitet der.

Mikhael hadde pakket dem godt, de var ikke kald når de kom og alle levde så det har heller ingen ting med transporten å gjøre.

Jeg må nok bare godta at sånt kan skje.....
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap