Hva skal jeg gjøre når fisken virker "slapp"?

Hadde et lite akvarium med fem små fisk i.

Etter ca 14 dager rengjorde vi filter, og skiftet vann.
Dagen etter ble fiskene så rare, med bobler på kroppen, og de la seg i skjul på bunnen.

Plutselig døde alle sammen, det samme døgnet.

Har forhørt meg i butikken, uten å ha blitt klokere.

Hva bør man gjøre når fisken ikke ser bra ut?
Vil jo ikke at de skal lide.
Dette skjedde veldig fort, uten at jeg skjønner hvorfor.

Nå har vi startet opp opp på nytt, og alt ser bra ut.

Men hva gjør man når fisken ser utilpass ut??
Skiftet du alt vannet på en gang?

Start med å lese:Akvarieskolem

Det er greit å vite litt om vannbytter og hvordan et filter fungerer.
mona o
Skiftet du alt vannet på en gang?


Nei, nei.
SKiftet en tredjedel. Og det var ikke første vannskiftet. Det var første gangen jeg renset filteret, og alt kolapset dagen etter. Det var det som var litt snodig, og veldig trist.

Har forsøkt å lese meg opp, og fulgt anbefalinger.

Noen sier skift vann hver dag (en tredjedel) i starten , og noen sier en gang i uken. Skiftet vann hver tredje dag i starten.

Merket slappheten med neste runde også, men plutselig tok det seg opp, og nå fyker de rundt.

Ønsker å utvide akvariet, men tør ikke før jeg vet at jeg får det til. Fikk en liten støkk da alt døde.
Hvordan renset du filteret, da, siden alt kollapset rett etterpå.
Geir Kristiansen
Start med å lese:[URLBLOCK1] Det er greit å vite litt om vannbytter og hvordan et filter fungerer.


Tusen takk!!

Trodde jeg hadde lest en del, men her fikk jeg faktisk et par nyttige tips.

Kan det være skadelig å ikke fjerne vatten rundt plantene?
Det har jeg nemlig ikke gjort..

Og hvordan gjør man det med "ordning" i akvariet når det er vann i?
Er det ok å ha hendene i vannet? Er så redd for at bakterier på hendene skal skade fisken..

Har nemlig full respekt for at det er levende vesener, og vil ikke skade dem.

Og jeg som trodde det var lurt å starte med et lite akvarium...

Vask hendene uten såpe så går det helt fint å ordne i karret.

Det at du ikke har fjernet vatten er ikke noe problem. Ta bare plantene opp igjen og fjern vatten foriktig. Du risikerer at det blir litt grumsette så sørg for at du holder godt rundt vatten før du tar opp planten.

Akvarieskolen er en fin ting. Les nøye og spør hvis du ikke forstår. Benytt søkefunksjonen flittig så lærer du mye på kort tid.

Det med små kar til en nybegynner er en klassisk butikkting. Det er ikke så lett for de heller da de må forklare om vannverdier og stabilitet i litt større kar kontra små kar.

Vær flink med å bytte vann og ikke overfor så ordner det meste seg.

Hver gang du tenker vaske filter så skal du oversette det til: Skylle forsiktig i akvarievann. Etter hvert lærer du snarveier, men det er ikke noe du skal tenke på nå.

Lykke til!
dilla
Hvordan renset du filteret, da, siden alt kollapset rett etterpå.


Jeg tok det ut av akvariet og vasket det i springen.
Tok ut den svampesaken som er inni, og skylte den godt, satt det sammen og festet det i akvariet igjen.
onyxia
Jeg tok det ut av akvariet og vasket det i springen. Tok ut den svampesaken som er inni, og skylte den godt, satt det sammen og festet det i akvariet igjen.


Godt mulig at du da har drept de fleste bakterier som var der. Tøff lærdom Det skal skylles forsiktig, da helst i akvarievann, og helst bare fjerne overflate grums, ikke skvise og presse og rense som om det skal være helt rent
Poengterer en viktig ting som er nevnt ovenfor bare...
Når et filter skal renses, så skal svampen bare klemmes og skvises forsiktig ren i en bøtte akvarievann. Når det nevnes at den skal renses i akvarievann, betyr det altså ikke oppi selve akvariet

Nevner dette siden jeg har lest innlegg et par ganger fra nybegynnere som hadde misforstått forklaringen. Så de stod og skviset all gørra fra filtersvampene ut i akvariet når de renset svampene, og så klaget på at det ble så fryktelig møkkete... :p
Hehe, får håpe du sa det tidsnok Best å si det så nøye som mulig ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap