Fisker som har skiftet farge.

Kjøpte et akvarium i forige uke, et halvrundt ett på 70l.
Kjøpte flere guppyer, noeontetra og scalarer, og det jeg la merke til var at
den ene scalaren som var hvit da jeg kjøpte den, pluttselig fikk svarte striper etter kort tid.
Noe liknende skjedde med en av guppyene, da den var nesten helt blank og lysegul, men bare etter en time ble den nesten svart på buken, og fikk mye sterkere farge...

Kan dette ha noe med at de trives eller er det noe galt med vannet? :P
Dette er nok ett tegn på at de trives bedre ja. Hvis fiskene er stresset eller redde så er det ikke alltid de bruker krefter på å holde fargene. Når de får roet seg nede og kommer seg til rette så kommer ofte fargene mer til sin rett.
NB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:Husk at Scalarer skal ha mye større akvarium enn 70l.
Platy-fan
NB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:Husk at Scalarer skal ha mye større akvarium enn 70l.


Har lest her inne at de skal ha minimum 250 liters kar.
beregn at du må bytte mye vann ofte de neste ukene hvis du kjøpte karet og fisk i forrige uke. filteret tar 4 uker på å bli kjørt inn med mindre du har kickstartet det.
har kickstartet det ja... Bra det ikke var noe farlig.
Scalarene ser ut til å trives iallefall. de er jo ganske små :P
sa ikke noe om det på butikken iallefall :P
Når fargene blir sterkere, i mørk form, og da spesielt på ciklider, så er det ikke trivsel, men mistrivsel. Ville da passet på at ingen blir jaget og plaget. 70 liter er altfor lite for scalarer, selv om de er små, dvergciklider er terrotoriale.
er slik at den har fått den fargen scalarer har på bilder ol. Så det skal jo gå bra...
Det er bedre enn at de er helt hvite ihvertfall :P
Blizzard
har kickstartet det ja...

Hvordan gikk du frem da du gjorde det?
Scalarer vokser ganske raskt foresten ) Men de trives nok bedre hos deg enn i butikken. Mange fisker gjør de
Scalarer i små kar blir ikke store, for de tilpasser seg forholdene, og får unaturlig vekst/stopper å vokse... det er ikke gunstig for fisken! som at du skulle leve i et bøttekott....
mona o
[QUOTE=Blizzard]har kickstartet det ja...

Hvordan gikk du frem da du gjorde det?
brukte kickern såklart
Neida, fikk sånn kapsel på butikken som jeg putta nedi filtertingen.
Blå og hvit kapsel? Bactozym antar jeg? Min erfaring er at det ikke funker. Som Sanne sier, har du nok mange vannbytter i vente. Anbefaler deg å kjøpe noe dråpetester, viktigst er nitritt og kanskje amoniakk. Etter ca to ukers drift må du sikkert teste og bytte vann daglig om du vil alt godt for fisken.

Riktig kickstart får du av å overføre fersk filtergugge fra et godt innkjørt filter over til det nye filteret.
har ikke scalarer "stress striper" da? når jeg kjøpte mine scalarer fra butikken hadde de striper over kroppen, men etter et par dager i akvariet på 250 liter bleknet disse... kommer tilbake når de har yngel som de vokter men så er det borte igjen... (veldig svake)
Scalare skal ha sterke svarte striper. Hvis stripene falmer er det tegn på at noe er galt. De kan være stresset, dårlig vannkvalitet, liten plass, ingen gjemmesteder, hissige arter i samme kar, el. Scalarene er rolige fisk som bør gå med tilsvarende arter gemyttmessig.
vanverdier, gjemmesteder, rolig fisk. alt skal være bra her. de yngler jo også. det hadde de vel ikke gjort hvis de ikke hadde hatt det bra?
De skal ikke være skarpe og tydelige til vanlig, men de skal synes helt normalt. Når de blir absolutt som kraftigst så gjelder de tingene akvafil sier. Det er likt for de fleste dvergciklider. Er også typisk at sjefen i hierarkiet dem i mellom har kraftigst farger, og da også tydeligere svart enn andre.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap