Kampfisk??

Etter å ha erfart kampfisker en stund nå, tror jeg ikke på noe fakta jeg har funnet om denne typen fisk!
I mitt eie finnes et akvarium og en bolle.
Da vi startet opp akariumet kjøpte vi en flott kampfisk-hann (blå). Denne trives ikke i akvariumet og har mistet mye av sløret. Vi har ingen andre fisker som napper, men tror det er for mye bevegelse i vannet.
Her om dagen kjøpte jeg en kampfisk-hann (rød), en kampfisk-hunn og en scalare. Hannen bor i en bolle på kjøkkenbenken (se bilde). Hunnen og scalaren flyttet inn i akvariumet. Det rommer for tiden ti neontetra, en kampfisk-hann, tre siamesiske algespisere, en kampfisk-hunn og en scalare.
Til min store forundring ble alle påstander og "fakta" om kampfisk slaktet imorges..
Hunn-kampfisken var sint og jaget alle som kom i veien for henne. Min samboer oppdaget at den hadde spist det ene øyet til en av neontetraene., den døde etterpå. (de skulle jo gå helt fint sammen?)
Scalaren fikk gjennomgå, og en av føle-finnene var halvspist. Den døde også temmelig fort. (scalare er regnet som en trussel for kampfisker)....???
"sinnataggen" flytta inn sammen med den røde hann-kampfisken som midlertidig løsning... Der har vi plutselig fått oss et skumrede...
Kampfisker har forskjellig temperament de også. Selv om en er fredelig kan en annen en være helt jævlig igjen.

Scalaren er sett på som uegnet ilag med kampfisk pga sløret. Scalaren kan fort nappe slørene av kampfisken. det samme gjelder neontetra, disse kan være veldig finnenappere...

Hos meg er det også en kampfiskhunn som er mye mer hissig enn de 2 andre.

Husk at kampfiskhunnen skal bare være ilag med hannen å legge egg, etterpå skal hun fjernes slik at hannen ikke tar livet av henne. Så skal hannen passe på skumrede med eggene nedi. Hannen skal taes bort fra yngelen når de er frittsvømmende, eller vil han spise yngelen selv...

her er en link til Sveins dyreverden han har en kjempebra side om kampfisk, alt fra oppdrett til adferd ) Har lært noe nytt på siden hans selv

Det om kampfisken trivest i akvariumet kan være alt fra hvor mye trøm det er, hvilke fisker den er ilag med, hvilken mat den får, hvordan er karet beplantet og temperatur. Samtidig så kommer det an på om kampfisken er vant til å være i en liten bolle fra før

En kampfisk som har vært i en bolle en god stund, virker ikke som vil trivest i et større akvarium. Slik jeg har oppfattet det )
Takk for svar.

Jo, nei.. var mystisk dette... men kjedelig å miste fisk.
Er spent på hva de to i bollen har fått for seg. Så kanskje det blir mange små baby-kampfisker etterhvert.

Tror jeg skal ta ut den andre hannen, å la den bo i et kar for seg selv. Ser ikke ut til å trives, gjemmer seg bare bak pumpa..

Ingvild
Takk for svar. Jo, nei.. var mystisk dette... men kjedelig å miste fisk. Er spent på hva de to i bollen har fått for seg. Så kanskje det blir mange små baby-kampfisker etterhvert. Tror jeg skal ta ut den andre hannen, å la den bo i et kar for seg selv. Ser ikke ut til å trives, gjemmer seg bare bak pumpa..

Jepp. Men husk at hvis du vil ha baby-kampfisker så skal du ta ut hunnen når hun har gjort sitt (sikkert noen her inne som vet hvordan du kan se om det er egg i rede), og når yngelen er frittsvømmende så må du ta ut hunnen Og når disse baby-kampfiskene blir kjønnsmodne må du skille hannene fra hverandre osv )
Kan man ha en kampfiskhunn og en hann sammen? Har sport flere dyrebutikker og alle sier at det er umulig å ha to kampfisker sammen. Syns det er noen nydelige fisker, så skulle gjerne hatt mer enn en. Har nå en blå hann som oppfører seg bra sammen med 2 gullfisker. De stortrives sammen.
Trinni
Kan man ha en kampfiskhunn og en hann sammen? Har sport flere dyrebutikker og alle sier at det er umulig å ha to kampfisker sammen.

To hanner går ikke bra, men en hann og en hunn er ikke umulig.
Men da kan ikke karet være lite. I tillegg så må det være godt beplantet slik at hunnen kan gjemme seg vekk.

Kampfisk kan være ulike i oppførsel. Noen har begge kjønn i samme kar uten større problemer.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap