Meg og mitt lille 28 l, kan noen hjelpe?

Jeg har ønsket meg et akvarium lenge og kjøpte på tirsdag mitt første akvarium. Tenkte å begynne smått, trodde det var lettest. Men nå som jeg har brukt masse tid på å lese forum og andre nettsteder om akvrium og akvariefisk, ser jeg at et lite kar ikke er det letteste i det hele tatt!

-Jeg har kjøpt en "fedig pakke" på 28 l. Jeg kjøpte fire planter som har stått i karet siden tirsdag. Det står på pakken at jeg kan kjøpe fisk etter 3-4 dager. Stemmer dette? Vet at store kar trenge 2-3 uker, så syns 3-4 dager hørtes veeeeeldig kort ut.
-Jeg har prøvd å finne ut hvilke fisk som trives i et så lite akvarium som jeg har. Har funnet noen her inne, men lurer på om det er noen her som har noen tips, som har erfaring med et så lite kar som jeg har? Jeg har veldig lyst på fisk som er nysgjerrige, som kommer "svømmende til meg", som trenger litt selskap.
-Karet mitt skal ligge på mellom 25-27 grader. Det lå mellom der første dagen, men har nå falt til 22 grader og har ligget der stabilt. Hva må jeg gjøre for å få det varmere? Blir det automatisk varmere når jeg får fisk oppi?
-Har lest litt om ammoniakk, nitritt og nitrat. Er dette noe jeg bør være opptatt av i mitt kar? Jeg fikk svært lite utav damen i dyrebutikken, føler hun kunne svært lite.

Sikkert en del teite spørsmål her, men vil virkelig at mine søte små fisker som jeg snart skal kjøpe (begynner selvfølgelig bare med et par i begynnelsen) skal ha det bra.
Hei

Du må nok vente 3-4 uker på ett lite akvarium også før du bør ha i fisk. Størrelsen har nok ikke noe å si der desverre.

Når det gjelder varmen så burde du kjøpe deg en varmekolbe. Vil tro det ikke fulgte med. Uten varmekolbe så blir tempraturen den samme som du har i rommet + litt varmere når lyset er på kanskje.

Når det gjelder nitritt, nitrat og ammoniakk så er det viktigste å vente de første 3-4 ukene. Ta å for litt hver dag slik at filteret bygger opp en bakteriekultur. Deretter bør du kjøpe deg i hvertfall en nitritt test.

Utover det så er det viktig med gode vannbytterutiner i ett så lite kar. Bytt 20-30 % hver uke så skal du nok se at du klarer å holde nogenlunde stabile vannverdier.

Les også i artikkelsamlingen under akvarieskolen. Der finner du mange gode tips.

Når det gjelder fisk så er det enkleste å ta ett søk i fiskebasen. Der kan du begrense på akvariestørrelse. Er desverre ikke så alt for mye du kan ha, men noe går. En kampfisk kan f.eks. gå hvis du vil ha en nysgjerrig fisk. Men da er det ikke plass til så mye annet. Kanskje ett par alge etere av typen otto..
JohnC
Hei Du må nok vente 3-4 uker på ett lite akvarium Ta å for litt hver dag slik at filteret bygger opp en bakteriekultur. Deretter bør du kjøpe deg i hvertfall en nitritt test.


Hvorfor vente en mnd på å putte oppi fisk? Altså, uten fisk de 3 ukene så har ikke bakteriene noe å jobbe med, blir jo litt dumt mener jeg..

Jeg tenker at en kan skaffe seg fisk etter en uke eller to, sålenge man er veldig forsiktig med antall fisker en skal starte med. Begynne med kanskje 2-3 fisker av små dvergarter for så mate veldig lite de første 2-3 ukene, og så anskaffe fler av samme art etter noen uker.

Forslag til småfisk: galaxybarber, kirsebærreker, lampeøyekilli, dvergtannkarpe etc.
Hayate
Hvorfor vente en mnd på å putte oppi fisk? Altså, uten fisk de 3 ukene så har ikke bakteriene noe å jobbe med, blir jo litt dumt mener jeg.. Jeg tenker at en kan skaffe seg fisk etter en uke eller to, sålenge man er veldig forsiktig med antall fisker en skal starte med. Begynne med kanskje 2-3 fisker av små dvergarter for så mate veldig lite de første 2-3 ukene, og så anskaffe fler av samme art etter noen uker.


Grunnen til at man skal vente ca 4 uker er at man etter ca 2,5-3 uker får en nitritt oppblomstring. Deretter tar det litt over en uke før de riktige bakteriene er på plass slik at man får omgjort nitritt'en til nitrat. Nitrat er ikke like farlig for fisken og er noe som brukes av plantene.

Hvis man setter inn fisk etter 2 uker så setter man de altså inn i perioden hvor det er mest giftig avfall i vannet.

Men det er riktig at man må gi bakteriene noe å jobbe med. Det kan man gjøre ved å tilføre en klype for i det tomme akvariet hver dag.

Når perioden på 4 uker er gått så må man også passe på å ikke putte inn alle fisk på en gang. Begynn med noen få og øk gradevis slik at filteret får tid til å tilpasse seg belastningen.

Hvis man bestemmer seg for å putte i fisk med en gang eller før syklusen på 4 uker er ferdig så må man belage seg på daglige vannbytter for å holde nitritten på akseptabelt nivå. Bør også holde foringen på ett minimum
Ventetid
Personlig venter jeg sjelden lenge med å sette fisk i nye kar. Etter min mening har det ingen vits i å vente mer enn 2-3 dager. MEN ikke kjøp mange, begynn med noen få. I en 28L kanskje bare 2-3 stk småfisk. Og fòr veldig lite. Etter ca 14 dager kan du kjøpe 2-3 til. Da får filtret og akvariet tid til å etablere en bakteriekultur.
I starten ville jeg og skiftet ut 1/3 av vannet ganske ofte. Kanskje hver 5 dag. Men ikke rør filtret. Det bør få ro til å etablere den berømte bakteriekulturen.
Dette fungerer etter min mening helt flott. Jeg vet mange mener karet bør stå med kun planter i 14 dager. Jeg har aldri hatt tålmodighet til det, men har sjelden opplevd oppstartsvansker.
Bare ikke fòr mye i starten. Det fiskene spiser opp på 1-2 minutter og 2 ganger pr dag. Når karet er innkjørt etter 3-4 uker kan man øke på litt.
Bare for å kommentere innlegget over. Det blir ikke nitritt i et kar uten fisk! Og det blir heller ingen eller veldig få bakterier i et filter når man kjører det helt uten belastning. Hvis man skal kjøre inn et filter uten fisk må man gjødsle det kunstig
Du kan mate alvariet med litt fiskemat innimellom sånn at filteret får noe å jobbe med. Bedre å bygge opp bakteriene på den måten enn å gjøre det med fisk. Når du får nitritt må jo fisken leve i giftvannet. Hard påkjenning for fisken og som regel ender det med død fisk!

Bygger du opp bakteriene med fiskeløst kar trenger du ikke bytte vann før du har oppi fisk. Vent med å ha i fisk til akvariet er helt klart.
Funker det?
Har du prøvd dette? Etter min erfaring blir dette helt feil.. Fiskefor rett i akvariet blir ikke nødvendigvis mat til filteret. Dette blir mat til sopp og skadelige bakterier.
Det er faktisk helt feil at det blir skadelig nitrat eller nitritt i vannet med den fremgangsmåten jeg skisserte. Jeg har gjort lignende mange ganger i både store og små anlegg. Og jeg har testet amoniak, nitritt og nitrat verdier daglig.
Hayate
[QUOTE=JohnC]Hei Du må nok vente 3-4 uker på ett lite akvarium Ta å for litt hver dag slik at filteret bygger opp en bakteriekultur. Deretter bør du kjøpe deg i hvertfall en nitritt test.


Hvorfor vente en mnd på å putte oppi fisk? Altså, uten fisk de 3 ukene så har ikke bakteriene noe å jobbe med, blir jo litt dumt mener jeg..

Som JohnC sier, så fórer man med fiskemat i fiskeløst akvarie for å gi bakteriene noe å jobbe med. Fungerer helt fint, og innvolverer ikke å plage fisk med forgiftning, kanskje over lengre tid.

Det som blir for dumt, er å med vitende vilje sette fisk inn i et kar som om en uke eller to vil ha dødlige mengder nitritt når det finnes måter å innkjøre filter på som ikke involverer levende dyr i det hele tatt.
Fiske_Arne
Har du prøvd dette? Etter min erfaring blir dette helt feil.. Fiskefor rett i akvariet blir ikke nødvendigvis mat til filteret. Dette blir mat til sopp og skadelige bakterier. Det er faktisk helt feil at det blir skadelig nitrat eller nitritt i vannet med den fremgangsmåten jeg skisserte. Jeg har gjort lignende mange ganger i både store og små anlegg. Og jeg har testet amoniak, nitritt og nitrat verdier daglig.


Da har du vært usedvanlig heldig. Egentlig er ikke det du sier mulig... hva har du testet med?

Det er jo et faktum at det er et sett med bakterier som spiser ammoniakk, og et annet sett med bakterier som spiser nitritt.

Dersom du aldri har fått nitritt i akvariet ditt, finnes det altså ikke mat til bakteriene som omdanner nitritt til nitrat, ergo kan en jo argumentere med at filteret ditt ikke er innkjørt. Så noe nitritt du ha hatt.

At det er forskjell på en innkjøring og neste er en helt annen sak. Mens du kan få blodrød nitritt ved en innkjøring, kanskje den bare blir oransje ved neste. Men nitritt må det bli, ellers har du ikke et innkjørt filter.

Å fóre de usynlige fiskene med fiskemat er velprøvd og anbefalt over en lav sko. Det virker.
Fiske_Arne
Har du prøvd dette? Etter min erfaring blir dette helt feil.. Fiskefor rett i akvariet blir ikke nødvendigvis mat til filteret. Dette blir mat til sopp og skadelige bakterier.


Selvsagt har folk prøvd det! Man sitter ikke å anbefaler andre å gjøre noe man ikke vet fungerer!

Nå tror jeg du er litt ute på viddene her.
Feil er det så absolutt ikke! Det er ren og skjær naturlig prosess, og naturen har du ingen vei utenom, samme hva du påstår. Nitrifiseringsprosessen tar 33-35 dager. I perioden mellom 14. dag og 35. dag er det giftstoffer i akvariet. Før det har gått to uker, har det ikke rukket å oppstå nitritt enda.


Å fôre i et fiskeløst kar er en super metode for alle som ønsker å få kjørt inn akvarier UTEN å plage fisk. Metoden innebærer at ingen fisk må ofres og lide seg gjennom innkjøringsperioden i vann som er giftig, kanskje dø av det eller bli syke.

Poenget med å servere et par flak med fôr i akvariet nå og da under innkjøringen, er at alt biologisk nedbrytbart materiale (og det er jo fôret!) er med på å gi filterbakteriene næring, slik at en stor og effektiv koloni av nitritt-spisende bakterier kan kolonisere filtermaterialet.
Man kan også med hell la være å luke eller fjerne visne planteblader i denne perioden, og heller bare la de bli liggende i vannet. Igjen; biologisk nedbrytbart materiale som fremmer utviklingen av filterbakterier.

En opprydding (fjerne visne blader o.l.) og et stort vannbytte etter 30-35 dager, så er man klar for å sette inn de første fiskene Smertefritt for fisken!

Det er overhodet ingen vits å utsette fisk for giftstoffer under innkjøringen av et kar!

Hvilken ph ?
Fiske_Arne
Har du prøvd dette? Etter min erfaring blir dette helt feil.. Fiskefor rett i akvariet blir ikke nødvendigvis mat til filteret. Dette blir mat til sopp og skadelige bakterier. Det er faktisk helt feil at det blir skadelig nitrat eller nitritt i vannet med den fremgangsmåten jeg skisserte. Jeg har gjort lignende mange ganger i både store og små anlegg. Og jeg har testet amoniak, nitritt og nitrat verdier daglig.


Hva ligger Ph i karene på, da?

Hvis du har PH under 7, får du ikke ammoniakk, men amonium, som jeg forstår ikke er så farlig.

Har man Ph opp mot 8-8,3 stiger imidlertid faren betraktelig og fare oppstår ved NH3/NH4-nivåer over 0,2 mg/l

Ved Ph 7 er det ikke fare før ved NH3/NH4 på 5,0 mg/l

Viktig når dere gir råd at dere forteller hele sammenhengen.

Hos meg er Ph i springen konstant på 7,5 og stiger til 8-8,3 etter noen dager i karet.

Å klusse med Ph-en uten å skape problemer er heller ikke bare, bare for en nybegynner.
Også nybegynner
Fishy_Linn
Jeg har ønsket meg et akvarium lenge og kjøpte på tirsdag mitt første akvarium. Tenkte å begynne smått, trodde det var lettest. Men nå som jeg har brukt masse tid på å lese forum og andre nettsteder om akvrium og akvariefisk, ser jeg at et lite kar ikke er det letteste i det hele tatt! -Jeg har kjøpt en "fedig pakke" på 28 l. Jeg kjøpte fire planter som har stått i karet siden tirsdag. Det står på pakken at jeg kan kjøpe fisk etter 3-4 dager. Stemmer dette? Vet at store kar trenge 2-3 uker, så syns 3-4 dager hørtes veeeeeldig kort ut. -Jeg har prøvd å finne ut hvilke fisk som trives i et så lite akvarium som jeg har. Har funnet noen her inne, men lurer på om det er noen her som har noen tips, som har erfaring med et så lite kar som jeg har? Jeg har veldig lyst på fisk som er nysgjerrige, som kommer "svømmende til meg", som trenger litt selskap. -Karet mitt skal ligge på mellom 25-27 grader. Det lå mellom der første dagen, men har nå falt til 22 grader og har ligget der stabilt. Hva må jeg gjøre for å få det varmere? Blir det automatisk varmere når jeg får fisk oppi? -Har lest litt om ammoniakk, nitritt og nitrat. Er dette noe jeg bør være opptatt av i mitt kar? Jeg fikk svært lite utav damen i dyrebutikken, føler hun kunne svært lite. Sikkert en del teite spørsmål her, men vil virkelig at mine søte små fisker som jeg snart skal kjøpe (begynner selvfølgelig bare med et par i begynnelsen) skal ha det bra.


Er selv nybegynner. Hadde jeg vært deg ville jeg ventet 35 dager, tatt med vannprøve i butikken og begynt med maks to fisker. Så ville jeg ventet to uker til før jeg satte inn noen flere.

Ventetiden kan du jo bruke til å glede deg og finne ut hva slags fisker du vil ha. Eller, hvis du velger bare en kampfisk, finne et riktig flott eksemplar som du ber butikken holde av til deg.

Jeg ville satt inn plantene, men ventet med røttene til fiskene kom. Hvis ikke kan det bli mye alger, sopp og dritt på dem.

Jeg ville ikke satt inn fisk 10 dager etter oppstart. Da er ammoniakkverdiene på det farligste. Og heller ikke 14 dager etter.

Hvis du vil sette inn fisk med en gang og være sikker på at de ikke dør, må du i hvert fall skaffe deg dråpetestsett for PH, ammonium/ammoniakk og nitritt og sjekke vannverdiene hver dag. Nivåene kan gå fra bra til farlig på kort tid. Da haster det og du må kanskje bytte 20-25 prosent av vannet to ganger om dagen for å redde dem. Og om de ikke dør, kan de bli syke.
Naturen
Har man ingen vei utenom sier du.. Enig i det, men tror ikke du har så lang erfaring i dette skal jeg være ærlig. Jeg har faktisk foret opp tusenvis av yngel og satt igang kar med str opp til 20.000L uten problemer.
Hvis man skal gjøre som du sier må man kjøre inn filtret ved å tilsette amoniakk eller andre kjemikalier. Og jeg har gjort dette og, men å råde en eier av et 28L akvarium til dette vil jeg si er helt bak mål.
hvis du begynner å "fore" akvariet ditt med fiskefor uten fisk, risikerer du å fore opp bakterier du ikke ønsker.
Feks patogene bakterier som aeromonas bakterier. Disse forårsaker sår og invendige skader på fisk.
Vi kan ALDRI klare å kopiere naturen i våre akvarier. Rett og slett pga av plassmangel. Vi må imidlertid prøve etter beste evne å legge tilrette for våre fisker. Gi akvariet en pen start, og bytt mye vann i starten slik at du unngår høye konsentrasjoner av amoniak, nitritt og nitrat så er det ingen problem. Vanskligere er det ikke. Hvorfor skremme folk vekk fra en flott hobby?
Tja
Fiske_Arne
Har man ingen vei utenom sier du.. Enig i det, men tror ikke du har så lang erfaring i dette skal jeg være ærlig. Jeg har faktisk foret opp tusenvis av yngel og satt igang kar med str opp til 20.000L uten problemer. Hvis man skal gjøre som du sier må man kjøre inn filtret ved å tilsette amoniakk eller andre kjemikalier. Og jeg har gjort dette og, men å råde en eier av et 28L akvarium til dette vil jeg si er helt bak mål. hvis du begynner å "fore" akvariet ditt med fiskefor uten fisk, risikerer du å fore opp bakterier du ikke ønsker. Feks patogene bakterier som aeromonas bakterier. Disse forårsaker sår og invendige skader på fisk. Vi kan ALDRI klare å kopiere naturen i våre akvarier. Rett og slett pga av plassmangel. Vi må imidlertid prøve etter beste evne å legge tilrette for våre fisker. Gi akvariet en pen start, og bytt mye vann i starten slik at du unngår høye konsentrasjoner av amoniak, nitritt og nitrat så er det ingen problem. Vanskligere er det ikke. Hvorfor skremme folk vekk fra en flott hobby?


Mulig du har rett. Er helt fersk i dette, jeg, og skulle gjerne visst fasiten.

For å bli litt klokere har jeg målt vannverdiene i et nyoppsatt kar på 116 liter med planter, røtter og fin rådasand. Filteret er Fluval 4 plus som oppgis å klare 1000 l/h og er beregnet for kar på 215 liter og oppover.

Satte inn tre neontetra etter tre dager og målte vannverdier hver dag.

På dag 7 begynte NH3/4 (ammoniakk/ammonium) å bli målbar, men var ennå innen for området ikke-fare ved ph 7,5 som jeg har.

På dag 8 var NH3/4 oppe i 0,4 mg/l med JBL-dråpetest. I følge testboka gir det fare for skade på sarte fisker og yngel ved ph 8,2 og jeg vet av erfaring at ph gjerne stiger etter et par dager i karet hos meg.

Jeg byttet 20 prosent vann på kvelden.

Morgenen etter var ammoniakk-verdiene like høye og nitritt hadde steget til 0,3, altså farlig nivå.
(Flyttet de tre fiskene over i et innkjørt kar.)

På dag 11 var nitritt-oppe i 0,8 og der ligger den ennå. Mens ammoniakk er nede på 0.

Karet har nå stått i 15 dager. Mulig de hadde overlevd. Men når nybegynnere opplever at fiskene dør etter to uker, er det åpenbart en grunn til det.
skal ikke late som at jeg er noen ekspert, men jeg har hatt kampfisk i en 18 liter, sammen med noen kardinaltetra. De på butikken mente det var plass nok. kampfisk er nysgerrige mens tetra gir mye farge og liv selv om de er små, så det var en grei kombinasjon. og disse to artene skal passe godt i lag, mine bryr seg ikke stort om hverandre, og det er en fordel.

når jeg startet opp akvariet lot jeg det stå i noen uker uten fisk, men har hørt at en kan kjøpe et middel å putte i akvariet slik at en kan ha fisk i tidligere? Vet om folk som har brukt det, men skal ikke garantere for det altså.
Når det gjelder temperaturen i karet ville jeg ventet med å anskaffe varmekolbe til jeg hadde funnet ut hva slags fisker jeg skulle hatt i karet. Ikke alle fisker trenger så høy temperatur i vannet at du trenger varmekolbe.

Hvis temperaturen i karet holder seg jevnt på 22 C er dette for eksempel en fin temeratur hvis du vil holde dvergtannkarper, som er en interessant liten levendeføder du kan holde i et så lite kar som 28 liter. Disse kan du også holde sammen med kirsebærreker, som er fargerike og aktive og også passer fint til et lite kar. Dette er i alle fall en vellykket kombinasjon hos meg.

Når det gjelder når det er riktig tidspunkt å sette inn fisk i karet, har du nok skjønt av inleggene over at dette er noe det finnes forskjellige meninger om. Jeg personlig er fan av å bruke god tid og la akvariet kjøre seg inn på egenhånd før man setter inn fisk.

Søker du her på forumet og leser tråder andre nybegynnere har postet, ser du også at mange som setter inn fisk tidlig får problemer og ønsker de hadde vært tålmodige og ventet de 4-5 ukene som anbefales. Er ikke noe morsomt å starte en ny hobby med sykdom og død...

Les mye her på forumet, og vær tålmodig, så skal du se at du får en spennende ny hobby. Lykke til

Dvergtannkarper er en fin fisk ja, og skal jo fungere i så små kar. da trenger du heller ikke varmekolbe om du ikke har romtemp på under 13 grader!
ellers støtter jeg fore tomt kar og vente metoden:P
Nitritt og nitrat
Skjønner ikke hvorfor det er så mange som skal gjøre ting værre enn de er. Når man kjører inn et filter er det ikke noe i veien for at det er noen få fisker i akvariet. De lider jo ikke hvis man passer på vannkvaliteten.
Jeg vil heller ha noen få fisker i karet enn å fore et akvarie uten fisk.
Man risikerer å få problemer med uønskede bakterier hvis man forer et tomt akvarie. Det vil sikkert fungere i de fleste tilfeller, men har man en gang hatt problemer med aeromonas bakterier så har man ikke lyst på dette igjen.
Jeg skifter mye vann på akvariet de første 3-4 ukene og følger med vannkvaliteten. Når jeg skrev lenger opp her at jeg aldri hadde hatt Nitritt, mente jeg selvfølgelig skadelige mengder. Som med det meste er det jo forskjellige verdier som ikke bør overskrides. Og jeg har klart å holde meg godt under disse verdiene.
I praksis vil det være umulig å holde fisk i akvarier uten å gi dem høyere verdier av Nitritt og spesielt Nitrat enn det man finner i naturen. Rett og slett fordi man da ikke kunne hatt mer enn en guppy pr 1000L eller noe i den stilen. Vær gang man tilsetter nye fisker i karet vil filtret trenge litt tid før bakteriene er i stand til fullt ut å takle den økte belastningen.
Diskusjonen over viser vel at akvarister løser probleme på forskjellige måter. Og det finnes flere måter som virker.
Jeg mener selvfølgelig at den måten jeg beskriver er best. Ellers hadde jeg ikke skrevet den
Det at andre har andre oppskrifter er jo helt greit, men jeg synes det blir litt dumt når det nærmest antydes at det er dyreplageri å gjøre det på noen annen måte.
Hvis dere skal kjøre inn et filter uten fisk ville jeg anbefale noen år på skolebenken i kjemi, for å finne en god måte å tilsette akkurat passe mengde med amoniakk, eller noe annet som kan simulere fiskeavføring og råtnende planter uten å risikere å dyrke ugunstige bakterier i akvariet.
Med tanke på hvor mange fisk som lider og stryker med av ammoniakk og nitrittforgiftning i ikke-innkjørte kar i forhold til fisk som dør av byller og sår i samme tidsrom så tror jeg nok jeg anbefaler mating av fisketomme kar under innkjøringen. Det er ikke snakk om store mengder mat, bare akkurat nok til at filterbakteriene har litt å jobbe med. Det skal ikke ligge lagvis på bunnen liksom :b

I tillegg til at fisk slipper å gjennomgå en stressende periode under innkjøringen så sparer det også akvaristen for masse jobbing. Fisk i karet betyr vannbytter hver dag. Fiskeløst kar betyr ingen vannbytter i det hele tatt. Vet hva jeg velger

Vil bli svært takknemlig for linker til informasjon om sammenhengen mellom mengden råtnende avfall og sjansen for utbrudd av feks furunkulose, eller andre sykdommer forårsaket av aeromonas-bakterier.
Linker
Kan jeg ikke skaffe deg når det gjelder akvariefisk, men hvis du søker på koi og aeromonas, vil du se at dette er et virkelig stort problem for koi og hagedam eiere.
Det kan nok ikke overføres helt direkte til akvarier.
Når det gjelder akvarier og foring uten fisk tror jeg det finnes bedre ting enn fiskefor for å starte et filter. Jeg har ikke testet dette i akvariemiljø, men jeg vet at i profesjonelle anlegg fores bakterier med saft fra poteter og andre "frukter". Dette fordi det er mindre risk for å lage ugunstige bakterier med organisk materiale fra planter, enn fra høyproteinkilder som fisk og kjøtt (noe det er mye av i fiskefor)
Kanskje noen har lyst til å gjøre noen forsøk på slikt.
Er man nybegynner ville jeg anbefale å finne en akvarist i nabolaget som har et akvarie som fungerer godt, og få med litt "grums" fra filteret og ha dette i det nye karet en dag eller to før man setter inn fisk. Det vil gjøre oppstarten av filteret mye raskere.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap