Slamsuger - noen som kan hjelpe?

Jeg har kjøpt meg en slamsuger av merket Marina Easy Clean . Men enten så er jeg skikkelig elendig for jeg får det ikke til å funke... ellers så er dette noe skikkelig møkk...

Jeg beveger den opp og ned som det sies i bruksanvinsningen, og det rusker godt i grusen og blir grumsete... men det er jammen ikke mye som renner ut i bøtta som står på gulvet....

Hva gjør jeg evt galt????
Først setter du sugeren rett ned i akvariet så det blir vakum. Så tar du slangen i munnen å suger sakte inn, å når vannet er nesten i munnen, så vær snar å flytt slangen til bøtten.

Håper du får til nå.

Lykke til!
Jeg hadde en slik type slamsuger en gang, og det jeg erfarte var at det måtte noen skikkelige røsk til for å få slamsugereffekten igang ordentlig. Det står at man skal bare "bevege den opp og ned", men det er tull. Jeg måtte regelrett "hogge" skikkelig kraftig med den for å få den i gang.
mona o
Jeg hadde en slik type slamsuger en gang, og det jeg erfarte var at det måtte noen skikkelige røsk til for å få slamsugereffekten igang ordentlig. Det står at man skal bare "bevege den opp og ned", men det er tull. Jeg måtte regelrett "hogge" skikkelig kraftig med den for å få den i gang.




Hmmmm ja jeg føler jeg har ristet meg i hel... heldigvis tok jeg bare det lille yngel-akvariet først... men nå ser det ut som en svinesti der.... flyter bare med masse rusk..... Dette syns jeg var kjipt....

Var bare så vidt det rislet med vann ut av den... er det for lite avstand mellom benken og gulvet da kanskje??? er slangen for lang til denne avstanden da den ligger litt i krøll???

Frister å sende den i retur der den kom fra... men har jo sett og lest om mange som er fornøyde med slike slamsugere....
AkvarieGF
[QUOTE=mona o]Jeg hadde en slik type slamsuger en gang, og det jeg erfarte var at det måtte noen skikkelige røsk til for å få slamsugereffekten igang ordentlig. Det står at man skal bare "bevege den opp og ned", men det er tull. Jeg måtte regelrett "hogge" skikkelig kraftig med den for å få den i gang.




Hmmmm ja jeg føler jeg har ristet meg i hel... heldigvis tok jeg bare det lille yngel-akvariet først... men nå ser det ut som en svinesti der.... flyter bare med masse rusk..... Dette syns jeg var kjipt....

Var bare så vidt det rislet med vann ut av den... er det for lite avstand mellom benken og gulvet da kanskje??? er slangen for lang til denne avstanden da den ligger litt i krøll???

Frister å sende den i retur der den kom fra... men har jo sett og lest om mange som er fornøyde med slike slamsugere....

De finnes i mange størrelser om det hjelper?
jeg har samme problemet. Rister og rister for å få den til å suge, men når den først suger vann fungerer den veldig bra... men du kan suge litt på enden av slangen for å skaffe litt vakum, funker fint det!
Du trenger ikke å suge opp vann. Jeg fyller "beholderen" med vann, stenger den i andre enden og løfter den høyt over hodet. Når all luften er ute, så snur jeg den opp ned i vannet. Da har du vakum uten å måtte drikke akvarievann.
Tørrfisk
[QUOTE=AkvarieGF][QUOTE=mona o]Jeg hadde en slik type slamsuger en gang, og det jeg erfarte var at det måtte noen skikkelige røsk til for å få slamsugereffekten igang ordentlig. Det står at man skal bare "bevege den opp og ned", men det er tull. Jeg måtte regelrett "hogge" skikkelig kraftig med den for å få den i gang.




Hmmmm ja jeg føler jeg har ristet meg i hel... heldigvis tok jeg bare det lille yngel-akvariet først... men nå ser det ut som en svinesti der.... flyter bare med masse rusk..... Dette syns jeg var kjipt....

Var bare så vidt det rislet med vann ut av den... er det for lite avstand mellom benken og gulvet da kanskje??? er slangen for lang til denne avstanden da den ligger litt i krøll???

Frister å sende den i retur der den kom fra... men har jo sett og lest om mange som er fornøyde med slike slamsugere....

De finnes i mange størrelser om det hjelper?



Jepp.... I know... jeg har for ordens skyld kjøpt den største av dem.... om det var et lurt trekk eller et dårlig trekk det vet jeg ikke.....
jankis
Du trenger ikke å suge opp vann. Jeg fyller "beholderen" med vann, stenger den i andre enden og løfter den høyt over hodet. Når all luften er ute, så snur jeg den opp ned i vannet. Da har du vakum uten å måtte drikke akvarievann.




Supert! Dette gjorde jammen susen... Nå har jeg fått tatt det store akvariumet også.... og det gikk såååå mye enklere. Tusen hjertelig takk for hjelpen :o)

Men hvor ofte slamsuger dere i karene og tar dere ut fiskene først?
jeg bruker ikke å ta ut fiskene, og jeg slamsuger når jeg bytter vann. dvs ca en gang i uka
Jeg bruker en slange og hevertprinsippet når jeg bytter vann. Er det behov for slamsuging, fører jeg slangen et par cm over sanda og suger opp det løse når jeg likevel bytter vann. Ikke hver uke det er behov, så jeg ser det an
Jeg har en slik slamsuger og jeg er fornøyd med den. Måtte riktignok bruke den noen ganger før jeg fikk taket på å bruke den, men nå går det ganske raskt.

Bare prøv litt forskjellige bevegelser og se hva som fungerer. Noen ganger beveger jeg den opp og ned og når jeg slutter kommer den i gang, andre ganger begynner den mens jeg fremdeles beveger den.

Men det kommer litt vann utav den før den har kommet i gang, og det hjelper ikke å suge på den pga måten den fungerer på (at det kommer vann utav den uten at den har kommet i gang altså, med mindre du liker å drikke akvarievann da). Men slangen skal fylles med vann, det skal ikke bare piple.

Bare prøv deg fram, så finner du en teknikk som fungerer
Jeg får ikke denne til å virke, jeg vet ikke hva jeg gjør feil.Vet ikke hva jeg skal gjøre mer. =( Jeg får vakum, men det kommer knapt noe vann ut.
Mange slamsugere har enten for lite trykk eller for mye..
Tetratec sin er super på dette der kan du justere litt på trykket selv og vips er problemet løst.. OBS: Men den minste til tetratec har ikke dette..

Trykk vil da si tykkelsen på slangen vannet skal i gjennom i forhold til hvor stor slamsugern er...

Kim Andre Martinsen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap