"matt vann"

Har nettopp kjøpt meg nytt 120l Juwel lido akvarie og holder på med innkjøring nå på 5 dagen. Har lagt plantegjødsel i bunn med 3 cm grus oppå. Har også hatt i aquasafe, flytende plantenæring og litt akvariesalt. Har forløpig bare 3 planter og 1 mangroverot (er vasket).

MEN, vannet i akvariet er litt matt eller hvitt om jeg kan si det sånn. Har lest litt på nettet at det finnes produkter som kan gjøre vannet klart, men er usikker på om det er noen vits i mitt tilfelle eller om det bare vil gå bort etter et par ukers innkjøring.

Er også litt usikker på retningen på utløpet fra pumpa. utløpet er vinklet ca 30 grader og kan roteres, sitter 3-4 cm under vannoverflaten. Hvilken vei bør denne peke? Nå står den rett opp men det bråker jo litt. Kan den settes på en annen måte? evt, til siden eller rett ned? hva er best?
Jeg lurer litt på om du har overdosert plantenæringen din i startfasen. Nyetablerte planter trenger ikke full dose plantenæring. Behovet for flytende næring i vannet avhenger også helt av hva slags planter du har. Noen suger næringen sin gjennom røttene i bunnlaget, andre fra vannmassene.

Jeg tipper du har fått infusorier i vannet (det gir gråaktig, uklart vann) pga "overload" med næring. Ta et vannbytte (50%) og ikke ha lyset på mer enn 9-10 timer i døgnet de første ukene.
Må si meg enig i at du har overdrevet plantenæringen litt, spesielt med så få planter i et såpass stort kar. Jeg ville droppet den flytende plantenæringen helt, med mindre du har veldig krevende planter. Etter noen uker kan du begynne å tilsette litt plantenæring og øke dosen etter hvert som du ser hvilken effekt det har. Jeg begynte med 1/5 anbefalt dose.

Hvitt vann kan komme av både infusorier eller bakterieoppblomstring. Sistnevnte er ekstremt vanlig i nyoppsatte kar og forsvinner som regel av seg selv.
Kan jeg henge meg litt på denne tråden..? Jeg har enda ikke hatt gjødesel i akvariet som har stått i 6 uker. Siden jeg ikke har delvandsskifte enda så har jeg ikke fått gjødeslet det. Er det noe jeg bør gjøre anderledes?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap