Marens akvarieverden (side 15)

Jeg tar meg i håret når det gjelder artemiaklekkingen!!!
Hvordan kan man skille eggene fra artiemiaen når man får de ut fra flaska? Regner med jeg föret yngelet med like mye eggeskall som artemia i dag
Jeg brukte sila med alt oppi og hadde deler av den under vann slik at jeg skulle kunne skille eggene fra larvene? Men hvordan gjør man d? Jeg brukte lys og tok sprøyta der jeg trodde larvene var i sila. Tror ikke dette ble helt riktig:/
Hehe.

Du må skru av lufttilførselen til flaska og la det stå rolig i 10 minutters tid.

Uklekte egg synker til bunnen, eggeskall flyter opp på toppen, og artemiaene hopper rundt i midten.

Har du dyttet den slangen som går gjennom korken en cm eller to opp gjennom flaska, kan du klare å tappe ut artemia gjennom luftslangen uten at veldig mye egg blir med. Hvert fall slik jeg gjør det. Av og til får jeg med en del egg, men tror da at jeg ikke har hatt tålmodighet til å vente lenge nok på at alt skal roe seg i flaska
Tilstanden i 62litern...
Vannverdiene ser ut til å gå den rette veien når det gjelder nitritt og amoniakk Jeg tar 2 vannbytter hver dag for å holde nervene under kontroll! Ett blir litt for lite for meg Jeg bruker også AquaSafe for sikkerhets skyld. Blir sikkert å bytte merke når jeg begynner å gå tom, men har kjøpt 250ml, så noen bøtter blir det jo før det!
Jeg skjekket forresten pris på nettbutikkene i dag og fikk bakoversveis!! Jeg betalte over 200 kr, kanskje over 250kr for 1 flaske på en zoo-butikk, mens på webzoo kostet [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=112&produktid=489&Navn=02. Heving av pH & DH&HKatID=32]makan flaske[/URL] bare kr 73,50!
Ikke rart jeg fåretrekker netthandel!

Fiskene ser ut til å ha det riktig så bra! Ildtetraen har fått den fine "ild-fargen" igjen og Sterbaiene er aktive uten å svelge for mye luft Men de virker sultne og leter etter mat over alt! Blader og røtter blir nøye gjennomgått med bartene da det er lite å finne i sanda Jeg blir så utrolig takknemlig når jeg alt ser ut til å være ok! Man vet virkelig ikke hva man har før man mister det! Jeg krysser fingrene for den neste ukaXX
Den var ikke dum den heller! Når jeg har fått kjøpt tilbakeslagsventil i morgen så skal jeg sette på en ny runde med klekking! Kjenner jeg fikk mer gøtts til å gjøre det igjen nå, så takk Elin!
Flere reker?
Jeg har fått litt reke-dilla og har bestemt meg for å kjøpe et par amanoreker til etter at 1 døde rett etter ankomst.
De er noen skikkelig kule vensener og jeg kunne ha tenkt meg andre arter også! Nå vet jeg ikke helt hvordan reker som kunne ha passet i mine karr. 62Litern blir gående med amanoreker tror jeg og Ildtetra sånn fast i mellom yngel og oppvekst (krysser fingrene for at det blir det!) og i 110Litern er det Skjørtetetra og etter hvert Sterbai + amanoreker.
Skal tro om det finnes noen andre jeg kunne ha prøvd i ett av karene..?
Reker er kult Kan anbefale viftereker, de er store, blir ikke spist opp, og spiser ikke opp andre :P
Ikke dumt Men de blir jo megastore! Blir det ikke trangt i karet?
Mine står ihvertfall helt stille for det meste, de trives veldig godt i flyteplantene rett ved utblåsninga. De er vel 7-8cm lange, og det er stort i forhold til det meste annet jeg har sett. Jeg kjøpte dem som "Mountain rock", men det er bare et salgsnavn :P
De kan jo kanskje gjøre den stygge pumpa mi "penere" om de står på den!

Jeg tror forresten 62Litern kanskje kan friskmeldes Det ble tatt vannbytte i går kveld i 22.30-23-tida. Nye vannprøver ble tatt i morgest ca kl 08.00. Da var det ingen spor etter nitritt og amoniakk Men jeg tar ikke gleden på forskudd, for det er mulig at det ble litt for lite tid i mellom vannbyttene til at det gir utslag på prøvene..? Jeg vet ikke når man får den opptimale målingen? Tror uansett jeg tar ett vannbytte i kveld også!
Men positivt var det i alle fall! Fiskene ser ut til å værte i normal form, og Ildtetraen er fin og rød

Jeg var en tur på TAM i dag for å kjøpe en slik tilbakeslagsventil til artemiaklekkinga. Da hadde de nettopp fått inn nye kampfisker, og jeg fant en jeg ble helt forelska i!! Den var så utrolig fin!!! Desverre skulle jeg ikke ha kampfisk og den ble også heldigvis solgt før dro derfra Den kampfisken var en av de "heldige" som fikk svømme i plantekaret og se på alle de andre som var i fødekasser festet øverst i karet for utstilling! Jeg får nesten lyst til å kjøpe alle sammen da jeg ser hvor deprimert de er, men jeg har ingen plass å ha de.
Den store drømmen er selvføgleig å ha et eget kar for kampfisk hvor de/den har litt mer plass å boltre seg på!
Jeg tenker jo en del på 33Litern som står i boden. Det klør spesielt i fingrene når jeg ser de! Jeg har veldig lyst til å gjøre det om til et "mini-asia"-kar for en kampfisk! Jeg vet det er i minste laget dette å, men det er vel det nærmeste jeg kommer...

Jeg har bare såååå lyst på kampfisk! Tidligere i tråden så skrev jeg at jeg kunne tenke meg 5 stjerne danio og kanskje reker sammen med en hann-kampfisk i 33Litern. Men med hjelp av Astrid så jeg at danioene ville være konstant redde og at rekene vil bli spist! Det blir nok noen snegler til selskap om jeg får satt det opp, men de må være fra Asia Både planter og dyr!
Kjetilv
Mine står ihvertfall helt stille for det meste, de trives veldig godt i flyteplantene rett ved utblåsninga. De er vel 7-8cm lange, og det er stort i forhold til det meste annet jeg har sett. Jeg kjøpte dem som "Mountain rock", men det er bare et salgsnavn :P


Jeg har ei liste her med reker jeg kan bestille om noen kan hjelpe meg... Hvilke reker kan være aktuelle, og hviken er den "vanlige" viftereken?

cardinia breviata
cardinia sp, grønn reke
cardinia multidentata
neocaridina sp. tigerreke
neocaridina sp. denticulata red var
caradina sp. "blackberry reke"
caradina cf. propinqua
caridina cf cantonensis "rød"
caradinia sp. "pinocio reke"
atyoida pilipes "dverg filter reke"-
caridina cf cantonensis "svart/hvit"
atya gabonensis
atyoida cf.pilipes "blue cesar dverg filter reke"
Akvarie med friskt vann!
Nå har jeg tatt testene én gang til (siste vannbytte var kl 08.00) og prøvene jeg tok nettopp var helt fine!

Kanskje blir det litt (bare litt!) mygglarver på fiskene i morgen!
Hurra

Da er det bare å håpe at problemene er over. Du kan nok starte fóring i morra, men bare bittelitt. Skal det være mygglarver på menyen, vil jeg si at du kan ta 1/4 terning først, vent til de har spist opp, og prøv 1/4 terning til. Spiser de ikke opp alt kan du slamsuge restene. En slik mengde en gang om dagen en stund, og jevnlig måling av nitritt for å fange opp evt. problemer, så er du nok på rett veg
Da venter jeg med malletabletter, for jeg tror myggis blir best mottatt;D Det blir også mer rettferdig for Ildtetraen
110litern med ny innredning
Jeg har endelig fått endret på innredninga i 110Litern, ei uke etter at jeg fikk plantene. Jeg er rimelig lei alt av planter som var der fra før, da mye er planter som har vært der helt fra starten av. Man kan vel trygt si at disse plantene er ganske hardføre, for jeg kjøpte dem i nov/desember og jeg har ikke akkurat grønne fingre! Mye pleie har de vel ikke akkurat fått heller...
Det er fine nybegynnerplanter som nå blir gitt videre til ei som skifter ut sitt 33Liters Akvarium mot et 64Liters. Da trenger hun en del mer planter, så det passet veldig bra
Jeg vet ikke hva det er, men jeg liker bare ikke å kaste akvarieplanter som er i grei forfatning! Da lar jeg dem heller stå i en plastikk-dunk med vann i tilfelle jeg eller noen andre får bruk for de

Det nye oppsettet er svært enkelt! Jeg har en mye "renere" stil med mindre planter og foreløbig bare 3 sorter. Har bestilt en del javamose (er spent på hvor mye som kommer) som skal oppi der også kommer det 1 plante til i alle de 3 sortene. De 3 plantene er vanlig sverdplante, Cabomba caroliniana og Ludwigia repens. Jeg har også pistia, men de er grusom stygg! Helt orange/brun i stilkene og ser rett og slett forurenset ut Jeg prøver også å få tak i Hydrocotyle leucocephala men den er rett og slett ikke å oppdrive! Jeg har skjekket alle butikkene i Trondheim, men håper nå at akvastikk kan skaffe den

Jeg er fortsatt plaget av gråaktig vann. Det ser rett og slett ikke helt klart ut. Jeg tror fortsatt det er rota, men tiden får vise

Skjørtetetraene går fortsatt i karet, 8stk, sammen med Casanova. Nå har det vært nesten en botanisk hage i karet, så mye har jeg ikke sett til han. Jeg tror det ble litt i meste laget for Skjørtene ogs for de har bare svømt over for å kunne følge meg, nysgjerrige som de er! Men håper jeg får større muighet til å se Casanova nå Blir bare litt bekymret når jeg ikke ser han, særlig om jeg gjør ting oppi karet, men da ligger han som regel i et svart hjørne på glasset

Jeg tenker å bestille en gjeng med Amanoreker slik at det blir 1 eller 2 til i 62Litern slik at de da blir 5 eller 6 tilsammen og 5stk i 110Litern. Håper det bare blir nok planter og hjemmesteder for de i det største karet!
Jeg tenker også å ha en del eikeblader på sanda.

Hele karet fra avstand
[External Image]

Høyre side med sverdblad og Cabomba caroliniana til høyre
[External Image]

dårlig bilde av midten/venstre side med Ludwigia repens til venstre
[External Image]

Kom gjerne med tips eller råd her! Dette er ikke det endelige sluttresultatet, så jeg setter pris på innspill!
Ny reol til yngel og kampfisk:)
Jeg fikk penger i på fredag og tok meg nå råa til å kjøpe den reolen jeg har sett meg ut på IKEA for å kunne ha 33L kampfiskakvarium øverst og plastkar i hyllene Den ble halveis ferdigmotert i kveld, men akvariene skal flyttes på slik at den kan stå langs veggen og se finere ut. Jeg skal også prøve å finne noen billige lys å sette inni hyllene. Det blir nok laget noen hull i reolen til ledninger osv, men det tar jeg etter hvert
Jeg måtte selvfølgelig ha understell på hylla iom at det kan komme vann under, og den koste selvfølgelig 300kr:/ Da ble det fort en dyrere reol!

Jeg var kjempeheldig og fant noen stoler som kunne stables på tilbud til 25kr!! Jeg har lenge ønsket meg slike stoler fordi de er plassbesparende, så dette var et bra kupp selv om det ikke var de peneste stolene! *svært fornøyd!*


Legger ved et bilde av "Ludwigia repens", en veldig fin plante spør du meg
[External Image]


Jeg tenkte jeg kunne legge ut et slikt "før" bilde i sånn "før og etter" omredninga-bilder...(vanskelig å forklare) Slik så det i alle fall ut i utgangspunktet i 110Litern
[External Image]
Bekymring for den ene skjørtetetraen...
Jeg oppdaget i dag ved vannbytte at den ene Skjørtetetraen ikke så ut til å ha dagen sin i dag... Den holder seg mest for seg selv, og går den i resten av "stimen" så er det mer tilfeldig...
Plassen den har oppholdt seg oå i kveld er oppe ved innsuget til filteret og nede ved en plante på venstre side Den er ikke redd for å komme frem og spiste når jeg matet med mygglarver i kveld, men var ikke den kjappeste ved matfatet...
Den kan kanskje virke litt mer tungpustet enn de andre og er mindre skvetten...
Det rare var at alle de andre skjørtene mistet den sterke fargen under bytte av vann (og flytting av akvariet som jeg selvfølgelig må legge til), mens denne fortsatt hadde kraftig svart og sølv-grå farge. Mobbing eller utestengelse fra de andre er det ingen tegn på!
Jeg er spent på hvordan det går i morgen når lyset slår seg på! Håper på en hyggelig og positiv overraskelse og ikke motsatt!

Legger ved noen bilder. Vannet var ganske gromsete etter vannbytte og det er sikkert vanskelig å bedømme noe fra de bildene...

Slik ser den ut..
[External Image]

Her er hann midt i planten..
[External Image]

Fargeforskjellene denne fisken vs de andre er stor!
[External Image]
Denne skjørtetetraen som ikke virker helt normal lever heldigvis fortsatt! Jeg aner ikke hva det er med han! Han virker kanskje litt sløv, er treg til å ta avgjørelser som å spise når det er mat og kanskje flykte om han bør det... Resten av flokken har han meldt seg ut av. Plassen hans har liksom blitt i den ene busken og han holder seg i nærheten hele dagen.
Men jeg kan ikke se noe galt fysisk egentlig... mulig noen andre som har mer kunnskap kan se det, men ikke jeg. Jeg får bare la tiden vise hvordan det går med denne fisken siden de andre ser bra ut!

Ellers så har jeg bestilt 5 nye Amanoreker som skal få bryne seg på mosen jeg fikk i posten i dag. Det var 3 "posjoner", så de har vel mat en stund fremover Jeg håper de kan gjøre den litt finere også, for den er ikke helt fin som den er nå etter postgangen.

Jeg har også bestilt 3 små røtter jeg er veldig spent på! Det er nesten som julaften nr 2 når varer man har bestilt kommer. Spesielt når det kommer til ting man setter stor pris på og har stor interesse av!!
Ingen av mine assistenter er i nærheten av meg når det kommer til den gleden fiskene og akvariehobbyen gir meg!!
Det er litt synd også, for det er utrolig vanskelig å ikke prate om dette emnet!! Får jo helt apstinenser:P Derfor er det bra å få "tømt" seg litt her på AF når jeg ikke kjenner noen andre som har akvarium

I tillegg er det ikke alltid like morsomt å bli "mobbet" av andre fordi jeg praktiserer interessen, men jeg må bare bite det i meg, telle til 10 og jatte med
Jeg må si jeg er svært fornøyd med artemiaklekkingen denne gangen! *stolt som en hane*

Det ble en bra klekkprosent. Jeg følgte Elin sitt råd om å vente 10min, brukte vel heller lengere tid da Sara plutselig mått ut en tur "på hjørnet", men fant egentlig ikke helt ut hvordan jeg skulle gjøre dette? Alt så riktig ut; eggeskall øverst, artemia i midten og døde egg nederst.

Jeg har festet luftslangen fast med silikon i korka, så jeg kunne ikke følge tipset til ElinH med å dra slangen lengere ut:/
Men en skjelden gang har jeg mine øyeblikk jeg også!
Jeg bestemte meg for å prøve "hevert"-metoden for å ha mulighet for å ta ut kún artemiaen uten å få noe av det andre. Altså samme metoden som når man bruker ved vannbytte.
Jeg brukte da en grønn "luftslange" (slange til luftpumper) som kom fra Webzoo tidligere på dagen og puttet slangen nedi flaska slik at sto i midten av flaska hvor artemian er. Så sugde jeg i slangen slik at vannet kom og gikk av seg selv.
[External Image]

Jeg tappet vel det meste av vannet som var i midten med artemia og hellte
det oppi noen plast-begre før jeg tok ut slangen.
Deretter hellte jeg begrene over i artemia-sila og skylte sila i springvannet.
Og..
Voila; maten var servert uten spor av eggeskall eller uklekte egg

Jeg var ganske stolt der jeg stod og studerte yngelet som bokstavligtalt svømte i mat!
Jeg satte selvfølgelig på ny omgang artemia-klekking etterpå!


Her er ett bilde av reolen som jeg kjøpte tidligere, som nå er feridgmontert (men uten understell). Før klarte jeg ikke å se yngelet helt da jeg ikke kom til pga rullestolen, men nå kommer jeg klin inntil karet da fotbrettet kommer under den nederste hylla. Kjempeartig å kunne følge med utviklinga igjen! Skal si de det har skjedd store forandringer seg siden jeg så de ordentlig sist! Det er jo de neste ukene som blir mest interesant da guppyene blir mer lik sine foreldre

Litt rot må det jo selvfølgelig være Bilde ble heller ikke det beste, måtte bare knipse ett kjapt...
[External Image]
Legger ved et bilde av yngelkaret også
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap