Marens akvarieverden (side 2)

Det er litt morsomt, for i går så de så små ut. I morgest hadde de liksom vokst mye over natta, noe som ble kommentert av flere
Regner med at de ikke dør over natta, nei!
nitritt og PH var helt fine Nitritt er på ca 0 og Ph 7,5.

Har observert fiskene en del i dag og oppdaget at de er helt gale etter den høyre sideveggen (når du ser på karet forfra), spesielt på den siden ut... De går opp og ned hele tiden. Hva kan dette være? Kanskje det ligger noe godt langs veggen som er usynlig for meg, ellers så er glasset for rent
Fiskene dør!
Nå har 3 fisker dødd i løped av de siste timene.
vannverdiene er:
PH 7,5 NO-2 ca 0 KH 7 GH 6 tempraturen er 26grader

PH er ca 1 for høy. Trodde det skulle gå bra, også ut fra andre akvarister.

om det er noen som leser som kan ha en formening så blir jeg veldig takknemlig for det! Håper jeg ikke finner flere fisker døde når jeg våkner (tror ikke jeg får sove i natt
Kanskje torv er tingen? Kan kjøpe det i morgen, men håper de lever til da!
Hei!
Du skriver: No2 - ca 0. Betyr dette at du har f.eks Tetra dråpestester som ikke måler lavere enn 0,3 eller har du reelle utslag på Nitritt?

Noe er åpenbart galt. At de suser opp og ned langs glasset kan også være stressoppførsel. Anbefaler at du tar et vannbytte fort som fy. Dette kan noen ganger kjøpe deg litt tid, frem til du evnt finner ut av problemet.

Det er neppe PH som er problemet. Jeg ville ihvertfall ikke begynt med torv eller øvrig kluss med vannverdiene før du vet mer om årsaken. Svingninger i PH, spesiellt nedover, er fisken særdeles lite glad i.
Jeg lurer på disse vannverdiene... du skriver at du har:
KH 7 GH 6

Den kh-verdien var høy...? Har du gjort noe for å heve den eller gh, f.eks. med noe flaskemiddel eller pulver, salter av noe slag, som dyrebutikken har prakket på deg? Du hadde også uvanlig høy gh til å være norsk kranvann, så jeg antar den også er hevet av deg?

Jeg lurer på om du i realiteten kan ha langt høyere ph enn 7,5 og at ph-testen kan være utført feil eller noe. For med en kh på hele 7, burde ph'en ligge skyhøyt. Jeg får det ikke til å stemme at du kan ha ph på 7,5 med så uvanlig høy kh. Det er uvanlig til å være norsk kranvann iallefall, derfor spørsmålet om du har tilsatt noe.

Du bruker dråpetester når du sjekker vannet, ikke sant? Ikke noe strips?

Er det i det akvariet du satte inn en splitter ny TetraTEC ex filterpumpe nylig?

PS!
Et tips: Ikke bruk penger på noe som helst fra produsenten Prodac mer. Det er et skittmerke, for å si det på godt norsk. Meget dårlig kvalitet.
Bruk heller pengene dine på velkjente og gode kvalitetsmerker, som f.eks. JBL, Tetra og Hikari.
mona o
Jeg lurer på disse vannverdiene... du skriver at du har: KH 7 GH 6Den kh-verdien var høy...? Har du gjort noe for å heve den eller gh, f.eks. med noe flaskemiddel eller pulver, salter av noe slag, som dyrebutikken har prakket på deg? Jeg lurer på om du kan ha langt høyere ph enn 7,5. Med en kh på hele 7, burde ph'en ligge skyhøyt. Jeg får det ikke til å stemme at du kan ha ph på 7,5 med så uvanlig høy kh


Enig Mona! Men det er nok tvilsomt at altfor PH har ført til så akutt fiskedød. Det er nok snakk om ammonium/ammoniakk eller nitritt i dette tilfellet.
Forøvrig finnes det en tråd til om dette. Kanskje vi bør samle svarene i enten denne eller den andre tråden?
Grusomt!
Jeg sjekket hvordan det har gått i natt nettopp. Da var 5 nye døde (eller det vil si 1 død og 4 døende...
Jeg blir helt fra meg!! skulle ønske at fiskene kunne si hva det er! *ble litt dumt det her* I stdet gjør de som babyer, bare på den verste måten... Babyer skriker, mens fiskene dør inntill man har funnet hva årsaken er.
Håper virkelig jeg finner ut av dette. skal ha 10 fisker igjen, men ser bare 5stk som svømmer i karet. Jeg har fått vite at jeg må sjkke NH3/NH4 så jeg håper på å finne en butikk som fører det i dag! Må vel ta en ringerunde med en gang!
Uansett hva slags forgiftning det er snakk om (amoniakk, nitritt osv) så er løsningen uansett vannbytte. Siden det virker så akutt ville jeg kanskje forsøkt meg på to vannbytter på 30-50% om dagen inntill du får kontroll

Bruk gjerne slamsugeren grundig for å få med mest mulig grums som forårsaker giftig vann.
Tror det stabiliserer seg..
Status nå er 5 fisker som har levd ca 5 timer lengere enn den siste døde
Jeg synes disser ser ut til å være i god form. Jeg har matet de med røde mygglarver og 1,5 flak. Jeg er veldig redd for å mate for mye, så jeg går forsiktig frem Men om de lever i morgen så synes jeg det ser lyst ut

Det her helt merkelig dette som har skjedd!! Pluselig masse-død med helt fine verdier på alle mulige måter og ingen finner den rette årsaken. Men har fått tips om å teste nitraten, så nytt testsett kommer i morgen I mens driver jeg med mye vannbytte.
Fisken ser ut til å være rolig nå og "gjengen" har vært mest i den nedre høyre delen av karet i kveld. De har jo ganske god plass å boltre seg på så små som de er, så akvariet blir sikkert ganske stort fra dems perspektiv Det er også tettest og lavest vegitasjon i den delen. Noen tøffinger har vært litt på den andre siden også Det ser ut til at de liker "boblevann", så jeg har forandret innstillingen på den ene pumpa.

Planen fremover er at jeg muligens får en ferdiginnkjørt pumpe fra et medlem på forumet her som jeg føler har mye kunnskap og erfaring som jeg håper å møte på lørdag. Da setter jeg den inn i hovedkaret og lar karet stå ei ukes tid før jeg introduserer 5 nye ildtetra. Så får vi se hvordan det går.

Det var en stund jeg virkelig ble medtatt og motløs! Det er utrolig frustrerende og fælt å se at fiskene dør som fluer uten at du finner ut hva du kan gjøre for å redde de! Jeg har følt meg kvalm og uvel i nesten hele dag. Men jeg føler jeg har gjort det jeg kunne for å forberede karet på fisk og på at fisken skulle få det bra. Derfor blir det litt ekstra vemodig...
Jeg visste at jeg ville oppleve at fisker dør etter hvert, men at 15 dør på et døgn var litt i meste laget!

Jeg har prøvd å få tatt bilder av de i kveld, men det ble ikke så bra bilder. Litt for kamerasky denne gjengen[External Image]
flere men ikke så bra, litt vanskelig å få tatt fine bilder....
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Håper ting har stabilisert seg hos deg nå! Føler meg veldig skyldsbevisst i og med at jeg sa det var greit med 20 fisk med en gang, men jeg hadde faktisk ikke hatt betenkeligheter med å gjøre det samme selv. Skal ihvertfall ta det til etterretning og være forsiktigere neste gang noen spør.

Heller til at det kunne vært en av de to du ikke hadde tester for, nemlig ammoniakk eller nitrat. Uansett er jeg kjempeglad for at det nå ser ut til å ha roet seg.

Synes forresten du tar bra bilder jeg! Det er ikke lett med slike små fisk som gjerne er i bevegelse hele tiden. Bra du får dokumentert hvordan de ser ut like etter innflytting slik at du får følge utviklingen både i kroppsform og farger.
Ikke tenkt på det der med 20 fisk! Jeg skjønner godt at du tenkte det, for det kan hende at karet ditt hadde taklet det siden det har vært i drift

De 5 fiskene overlevde natta. De lever i beste velgående som jeg kan se... Jeg er langt fra eksprert, men for meg ser det slik ut Har gitt dem litt mygglarver (selvfølgelig røde) og noe flakför (JBL "Novo Bel"). De hadde ikke de typene du bruker, men ser ut til å like det. Jeg er veldig forsiktig med foringsmengden ved tanke på amoniakke. Men nå har jeg testsett for både det og nitrat, så litt kontroll kan jeg ha

Fiskene, "gjengen", har holdt seg stort sett i nedre sjiktet i karet, men har nå begynt å komme oppover. Det virker som at de er litt mer selvsikker og føler seg mer trygge nå og svømmer i hele karet! Det var litt trasig på slutten av fiskedøden da jeg fikk tatt bort noen fisker som var nesten død og de som levde dro tilbake til den plassen fisken hadde ligget i for å se om den var der...

Jeg har tenkt en del på dette med vannbytte. Verdiene i karet er helt fine, og jeg er av den oppfatning at man ikke bør skifte for mye vann unødvendig pga de gode bakteriene. Derfor stiller jeg meg litt kritisk til å skulle skifte ut store mengder vann hver dag når fiskene ser fine ut og, som sagt, verdiene også er fine. Klarer ikke helt å se behovet. Jeg får se det litt an og ta små delvannsbytter
Så lenge du ikke ser stressoppførsel på fiskene og verdiene er fine så er jeg enig. Du har jo tross alt tester for både ammoniakk og nitrat i tillegg også nå. Skulle vel greie seg med de anbefalte 30% ukentlig, men om du føler for å bytte litt oftere så skader det neppe.

Føler jeg nesten er litt redd for å gi råd nå, men satser på at andre kommer inn og korrigerer om jeg er helt på ville veier

Tenkte egentlig på 125 literen da den var nyoppstartet. Hadde tenkt å flytte over de 14 fullvoksne stjernene, men ble til at kampfisken kom i karet først. Ville altså ikke hatt betenkeligheter med å la 20 småfisk flytte inn etter fire uker i mitt eget kar. Kanskje bra at Leopold flyttet først ;b
Vannbytte
Bare for å rydde en misforståelse av veien. Bakteriene du vil ha er ikke i vannet. De sitter i filteret. Vannbytte skader overhodet ikke bakteriekulturen. At nytt rent friskt vann er med på å holde fiskene i live har du vel selv erfart i d siste.
tender
Bare for å rydde en misforståelse av veien. Bakteriene du vil ha er ikke i vannet. De sitter i filteret. Vannbytte skader overhodet ikke bakteriekulturen. At nytt rent friskt vann er med på å holde fiskene i live har du vel selv erfart i d siste.


Den er grei
De lever enda:)
De fem fiskene som overlevde i går lever faktisk enda
Jeg har tatt kontakt med andre på forumet som har ildtetra for å høre litt om hvordan de oppfører seg. Jeg kjenner jo ikke til de fra før, så jeg vet jo ikke når de gjør noe som er et dårlig tegn eller motsatt.
De har fått røde mygglarver og litt flakfor i dag også. Et par av de har fått en ganske bra rødfarge faktisk! Det er én jeg ser som er litt tynnere, roligere og lysere enn de andre. Jeg er litt bekymret for den. Prøvde å mate den ved å legge maten rett ved der den var i karet (var på samme plassen lenge), men den skjønte ikke greia. Tror jeg må lære de dette med foring...

Testresultatene på dråpetest i kveld er:
KH 6
GH 9
No-2 under 0,3
NH-3+4 0
NO ca 10

Det samme mener jeg var i morgest også, men jeg skal finne det jeg skrev når jeg står opp i morgen.

Krysser fingrene i kveld ogsåXX
God natt!

PS: Tante Astrid; jeg vil gjerne ha maaange råd fra deg og vil ikke at du skal være forsiktig eller redd for å si det du tenker, tror og mener! Jeg vil gjerne lære mer av deg, og om det går skeis, så gjør det det!
Den siste verdien på listen din som er 10. Hva står NO for? Om dette er ammoniakk så skal den være på null. Det samme med nitritt (NO2), eller verdiene på testen går vel ikke riktig så langt ned. Nitrat (NO3) kan derimot gjerne ligge på rundt 10-12, men helst ikke overstige 20. Er verdiene over det anbefalte så er det bare vannskift som teller.

Selv om det ikke er noe akutt problem så bør du etterhvert også finne ut hvorfor gh og kh er så høy hos deg. Har du målt vannet i kranen etter at det har stått til lufting et døgns tid? Om det viser seg at vannet i akvariet har høyere Ph/Kh/Gh enn det i kranen så mistenker jeg at sanden din er kalkholdig. Synes ikke du skal styre så mye med akkurat det nå, men siden fiskene du skal ha liker surt og bløtt vann så bør du på sikt finne ut om du må skifte bunnlag.

Som du ser så tar jeg deg på ordet
Tante Astrid
Den siste verdien på listen din som er 10. Hva står NO for? Om dette er ammoniakk så skal den være på null. Det samme med nitritt (NO2), eller verdiene på testen går vel ikke riktig så langt ned. Nitrat (NO3) kan derimot gjerne ligge på rundt 10-12, men helst ikke overstige 20. Er verdiene over det anbefalte så er det bare vannskift som teller. Selv om det ikke er noe akutt problem så bør du etterhvert også finne ut hvorfor gh og kh er så høy hos deg. Har du målt vannet i kranen etter at det har stått til lufting et døgns tid? Om det viser seg at vannet i akvariet har høyere Ph/Kh/Gh enn det i kranen så mistenker jeg at sanden din er kalkholdig. Synes ikke du skal styre så mye med akkurat det nå, men siden fiskene du skal ha liker surt og bløtt vann så bør du på sikt finne ut om du må skifte bunnlag. Som du ser så tar jeg deg på ordet ;)


Var litt trøtt i går så mulig jeg har målt noe feil..
Testene i morgest:
NO-3 = 0 mg/l
NH3/NH+4 0mg/l
NO-2 Under 0,3
KH 5
Gh 5
Ph 7,5

Var litt bedre denne da men..
Tenkte å måle senere i kveld, før jeg tar vannbytte.
Ja, det så bedre ut Var litt bekymret over det ti-tallet
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap