Marens akvarieverden (side 4)

Nei, det skulle ikke være nødvendig å måle daglig. Du kan heller spare på testene til du skal inn med flere fisk, justere verdiene eller når du synes fiskene ikke oppfører seg som de pleier.

Jeg måler sånn innimellom, kanskje en gang i måneden eller sjeldnere, og så tar jeg alltid en sjekk når fiskene oppfører seg uvanlig. Må likevel innrømme at det første året så var jeg så nøye på det at jeg målte minst en gang i uka
Jeg blir vel ikke noe anderledes jeg heller det første året

Jeg har glemt å fortelle noe som ikke er så gøy...
I går kveld hadde jeg vannskifte og slo derfor av strømen til akvariet. Jeg oppdaget ikke dette før i tidlig ettermiddag... håper filterene har holdt:/
Da bør du nok teste daglig en stund til
Tørrfisk
Har du snegler i karetne dine, tender?


Ikke nå lenger. Jeg hadde det før. Jeg slet endel med å holde dem i live faktisk. Og de som levde (og som jeg fikk babyer på) slet med skallet.
Husk at du bør ha PH over 7 og GH rundt +/- 6 for å sikre at skallet ikke får sprekker. I tillegg klarte jeg rett og slett ikke stanken når de døde.

Tro du meg; lukten av død eplesnegle får en kloakk til å dufte som friske roser
Jeg leste akkurat en artikkel om disse sneglene og der sto det at de trenger kalk. Det passer jo heller ikke så godt til vannverdiene. Blir ikke PH økt da?
PH økes normalt ved bruk av kalk ja. Frank Angell fortalte meg at det viktigste egentlig var GH verdien. Om han har rett eller ikke, vet jeg strengt tatt ikke. Men det høres jo logisk ut
Nå har jeg snakket litt med "TheStig" om sneglene. Det er han som er selgeren. Vi ble enige i at jeg kjøper 5stk. Jeg vet jo ikke helt hvordan dette vil gå, men håper inderlig at jeg slipper lukten av døde snegler! Jeg får gi de bort om vannverdiene blir helt anderledes enn de jeg har nå. Jeg ser på det som et lite snegle-prosjekt

Jeg tenker å kjøpe nye ildtetra på Mandagen. Planen var egentlig å ta turen til TAM i helga for å hente 5 nye ildtetra. Men jeg skal ha julebord i morgen og bursdag i helga, så jeg føler ikke jeg kan kjøpe de før over helga. Jeg må jo være klar til å gripe inn om noe går galt. Medisinen til fiskene, esha, blir sendt i morgen, så da har jeg det kansje mandag. Tror mandag er en ok dag Om det blir snegler i morgen blir det jo også mye belastning på filtrene også!

62Litern som får navnet "lille akvariet" (meget kreativt) Er satt opp med torvplater i bunnen og rådasand 0,4-0,8mm oppå. Assistenten min har vasket sand en god stund i kveld! Div planter er satt oppi midlertidig. Det er mest vasspest og den er jeg ikke så glad i. Passer bra i oppstart pga alger, men blir fort lei. Jeg er veldig spent på pakken med plantene som jeg venter på! Håper de kommer i morgen slik at jeg kan begynne å planlegge det lille akvariet
Jeg ser jeg har en del småplanter på noen av de gamle plantene i hovedkaret (nye navnet på 110L) som jeg har lyst å ta avleggere av. Det passer jo perfekt å ha de i det lille akvariet i starten uten fisk slik at de kan vokse godt. Om det lykkes så blir jeg nok veldig stolt!
De store plantene (mest sverdplante) har en lei tendens til å komme øverst i sanda slik at røttene vises. Har mange ganger måttet plante de på nytt. Røttene er gigantiske, så de må bare tulles sammen når planten settes ned. Jeg er elendig med akvarieplanter og planter generelt (men de er litt enklere og billigere å skifte ut)!
De stakkars plantene trenger nok litt gjødsel også, så jeg får se på gjødselflaska i morgen om jeg kan gjøre det da.

Jeg skal forresten på planlagt innlegging fra 27.2.-6.3, så jeg må planlegge fiskene slik at de ikke trenger så mye oppsyn. Det er jo foreløbig bare snakk om ei uke, så det må jo gå bra
Den stor ryddedagen..
I dag bestemte jeg meg for å gå over akvariet odentlig! Mange av plantene har blitt større eller flere og det begynte å se litt gjengrodd ut enkelte plasser i hovedkaret (110L). Jeg fikk tatt opp alle plantene etter tur, tok halve karet om gangen og tynnet det ut. Tok bort stygge og døde deler og laget flere buketter av de største. Bunnen ble ryddet for gamle blader, flyteplanter og rusk. Jeg synes resultatet ble fint, men er usikker på om fiskene er enige... Er litt bekymret om jeg skal være ærlig. 1-2 av fiskene har begynt å gå opp og ned i glasset. Jeg har tatt alle mulige vannprøver og hadde vannbytte tidligere i dag. Det er bare disse som er stresset, de andre er helt rolige. Begynner å tro at de føler seg litt nakne inni der etter at "bushen" ble ryddet? Om noen har tips til avledningsmanøvre så tar jeg i mot det med stor takk!
Jeg blir selv veldig stresset når jeg ser en fisk som går opp og ned glasset, men det er mulig det går seg til... Vet ikke om det er så mye mer jeg kan gjøre. Fisken ser jo frisk ut ellers.

Skybert gjør stadig fremgang! Han er fortsatt liten og tynn, men lite sky Han er vel heller ikke den som forskyner seg mest av matfatet heller, men men . Det ser ut til at det har gått seg til
Jeg fikk ikke tatt noen vannbytter i går eller vanntester pga andre årsaker, men det ser ut til at ting er stabilt der inne og at pumpene klarte seg bra etter episoden der jeg glemte å starte de etter vannbyttet. Jeg følger med fiskene og de ser helt fin ut også (bortsett fra i skrivende sekund). Tror jeg trapper litt ned på testinga og ser an ting litt mer. Men tester tvert om jeg aner ugler i mosen! Men det blir jo hver dag om jeg studerer hardt nok Om jeg ser nøye etter er det alltid noe som er unormalt!

Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å ha torvplater i bunnen på Lille akvariet da jeg har rådasand 0,4-0,8mm. Det skal jo egentlig være plantesubstrat under sanda også, men det visste jeg ingen ting om før det ble for sent Tror jeg må gjødsle godt med kuler i stedet. Litt bittert er det, men men..
Jeg har også lært å planlegge mer da torvplatene mine kostet 179kr på TAM og andre på forumet bruker plater som er kjøpt på nettet for knappe 50kr!
Sandsnegler var jeg også innom tanken på for å ha noen som kan "lufte" sanda, men det har det ikke blitt noe av.
Lille avkvriumet er litt søtt, for det er nesten bare små avleggere nedi der Litt spennende også da, om jeg får de til å bli større! Pakken med plantene kom i går. De hadde da vært på reisefot i 3-4-dager og bar litt preg av det. Men jeg er veldig fornøyd!
Jeg har veldig lyst til å gjødsle i hovedkaret og i det lille karet, men er litt usikker på "reglene" der... Hvor ofte, og når kan man begynne? Lille karet er jo i "innkjøringsfasen", men pumpa er jo så og si innkjørt, men den er for liten. Den som skal være i lille-karet om litt (Fluval 2) er nå i hovedkaret for at det ikke skal bli for mye belastning på RENA-pumpa mens tetra tecen kjøres inn (ble langt og kronglete dette ser jeg). Jeg er forberedt på at algene kan dukke opp pga pumpa!
Jeg skulle gjerne ha lagt ut noen bilder, men jeg har ingen kamera i skrivende stund. Skal prøve få til noe i morgen, for da kommer pappa på besøk med sitt spuerkamera! Jeg får sende en SMS til han i kveld for sikkerhets skyld.

Jeg var på TAM i kveld pga lysrøret i Lille Karet. Jeg ble litt fristet til å kjøpe 5 nye fisker, men turde ikke. Tenkte på om jeg kunne kjøpe 2 i stede, men jeg kunne uansett ikke da jeg måtte gå tur med Sara.
Er usikker på når jeg skal kjøpe inn neste gruppe... Utsetter det stadig pga kalde føtter! Tror jeg er en smule overbeskyttende overfor fiskene også da jeg ikke kjøper nye pga at jeg skal ha bursdag eller får besøk osv. Tenker også på de når jeg ser film med litt lyd eller det er musikk! Men jeg tror de er sterkere enn jeg tror! De er jo tross alt de mest hardbarka fiskene som er igjen, de som overlevde etter at 15 døde!!
Pumpa er lekk:(
Det er så kjedelig når det blir feil på utstyr man kjøper, spesielt på nettet:/
Tetratec ex 1200-pumpa er blitt lekk. Har holdt på med den i kveld, men finner ikke feilen.. I bruksanvisningen som var med stod det hva som kunne være årsaken, men det var ingen hjelp der. Kjedelig Den har jo stått i nesten 2 uker til innkjøring også, men nå må jeg nok begynne på nytt.
Jaja.. shit happends
Assistenten min skal ringe i morgentidlig til Aquamanias for å få hjelp. Det var samme person som satt opp pumpa også, så det passer veldig bra at hun jobber da.

Fiskene må være utslitt etter gårdsdagen, for de har vært utrolig rolige i hele dag! Jeg begynte (selvfølgelig) å lure på om noe var galt, men alt er i sin skjønneste orden. Tror de er klar for neste pulje nå! Jeg hadde bursdag i dag og fikk penger av søsteren min, ørmerket fisk Blir vel på Onsdag tror jeg Håper bare TAM fortsatt har de inne!

Lille Karet står no på om dagene det også. Ingen tegn til alger foreløbig.
Prøver meg på bilde igjen..
Legger ut 2 nye bilder som er veldig uklare. Pappa glemte kameraet sitt hjemme da ha kom på besøk i dag så de bildene jeg snakket om i går ble det ikke noe av.

[External Image]

Det kan se ut som at papparatsifotografer bør stå forran denne kokkosnøtta

[External Image]
Ang eposten du sendte meg om signatur med link til denne tråden, står fremgangsmåten bl.a skissert i denne tråden.
Tusen takk! Som du ser har jeg fått det til
Litt skuffet..
I dag droppet jeg hundetrening til fordel for å kjøpe 5 nye fisker. Gjengen i hovedkaret ser veldig solide ut og jeg tror det er på tide med en ny runde
Jeg la ut en tråd på nybegynner for å kunne få litt veiledning til prosessen slik at sjansen for at det skulle gå bra skulle være store

Jeg tok vannprøver, vannbytte og var klar til å dra! Men tror du ikke at heisen i bila selvfølgelig streika *ARG*!! Endelig hadde jeg mot til å dra, men kanskje var det ikke meninga at jeg skulle få de denne dagen? Det er bare litt irriterende at når jeg endelig hadde fått gøtts til å dra så var det andre ting som stoppet det (selvfølgelig heisen da, veldig vanlig grunn):/

Jaja. Men jeg lærte mye i den tråden jeg la ut, anbefaler alle å lese den i fall det er noe nytt å lære Den er her.
Har satt opp denne beholderen på ønskelista/handlelista mi

Pumpa (Tetra Tec ex 1200) blir sendt til aquamanias i morgen, så får jeg se hva som skjer der. Har lest alle type sider på forumet med ordet "Tetra Tec" for sikkerhets skyld

Gjøre om akvariet?
I går kveld begynte jeg å tenke på å ha corydoras. Det er jo ingen hemmelighet at jeg veldig gjerne vil bli kjent med disse fiskene Jeg har jo hovedkaret, det lille karet og en 33Liter. Hovedkaret er 110L, lille karet 62L.
Jeg begynte å tenke på at jeg kanskje skal gå bort fra det akvariet jeg tenkte på:
20 ildtetra
5 Otto
2 kakkadueciklider

Jeg har jo satt opp karet for at disse skal kunne trives slik det er nå, men begynte å få lyst til å gjøre om alt og bygge på nytt for Corydoras!
Jeg leste den lange artikkelen til mona o på 15 sider som sengelektyre. Det fungerte ikke så bra og gjorde meg bare oppgiret. Jeg var vel klar for neste dag på AF der jeg lå og prøvde å sove!

Jeg har egentlig hatt lyst på skjørtetetra også, men var på TAM i dag og oppdaget Colombiatetra!!
Jeg har lest og sett alt som finnes på AF om de om jeg ikke tar helt feil. Det virker ikke som at de er veldig vanlig (noe jeg alltid synes er litt spennende da!) da det ikke er veldig mange registrerte akvarium med de i. Men jeg vet ikke om de går sammen med ildtetra?
Uansett, så ser jeg kanskje for meg noe slikt:
Corydoras
ildtetra
colombilatetra
ancistrus/otto

Da må jeg skifte sand, gjøre om på planteoppsettet mitt. Kanskje må jeg skifte rot.... litt trist, for den jeg har nå har jeg gjort så mye med og jeg liker den så godt
Må sikkert ha torv i bunnen og slikt middel som jeg ikke kommer på hva heter for å ha oppå før jeg har oppi fin sand.
Jeg prøver å lage meg ei handleliste til neste gang jeg skal handle på nettet for å få tatt med alt av stort og smått! Har ikke bestemt meg for hvilken nettbutikk jeg velger neste gang, men tror ikke det blir aquamanias... Kanskje webzoo..?

Men dette er jo ganske store greier! Jeg har heldigvis lagt alt til rette for Coryer i 62Litern, men ønsker ikke å ha dette som hovedkar. Der kan være et ev yngelkar om jeg er så heldig Håper på det!!

Jeg må ha mye hjelp fra andre Corydorasfan for å få til dette. Men selve fisken virker ganske enkel, med stor mulighet for at jeg tar helt feil! Jaja. Da har jeg fått luftet hodet litt for "fiskeprat" og fått skånet de rundt meg
Hei,
Ser du tenker og spekulerer du også.
Noen ottoer og c. pygmaeus sammen med amandaene/ildtetraene dine blir sikkert fint, men det er viktig at karet er godt innkjørt før du slipper Ottoene ombord. Mange leter etter fisk som de kan ha sammen med kisrebærreker uten at rekeyngel blir spist, og Ildtetra er nettopp en av disse. Jeg er dog litt usikker på om rekene mesker seg på amandaeegg.
Jeg forer mange av mine småfisker med frossen cyclops, det er mye mindre enn rødmyggis og mer passende størrelse for de "små oransje". Jeg deler en sånn bit fra formen i kanskje 4 deler og lar en slik tine i et eggeglass. Jeg bruker en pipette og drypper litt ved fitlerutstrømmen eller over der de står og vanker.
Frossen artemia er også fint. Min TAM har Golden Gate artemia, som er mye feitere og inh. mindre vann en den vanlige "zookjede-artemiaen".
Humunukuapuaa
Hei, Ser du tenker og spekulerer du også. Noen ottoer og c. pygmaeus sammen med amandaene/ildtetraene dine blir sikkert fint, men det er viktig at karet er godt innkjørt før du slipper Ottoene ombord. Mange leter etter fisk som de kan ha sammen med kisrebærreker uten at rekeyngel blir spist, og Ildtetra er nettopp en av disse. Jeg er dog litt usikker på om rekene mesker seg på amandaeegg. Jeg forer mange av mine småfisker med frossen cyclops, det er mye mindre enn rødmyggis og mer passende størrelse for de "små oransje". Jeg deler en sånn bit fra formen i kanskje 4 deler og lar en slik tine i et eggeglass. Jeg bruker en pipette og drypper litt ved fitlerutstrømmen eller over der de står og vanker. Frossen artemia er også fint. Min TAM har Golden Gate artemia, som er mye feitere og inh. mindre vann en den vanlige "zookjede-artemiaen".


Hva med colombiatetra?
Takk for supre tips Humunukuapuaa!!
Ildtetraene mine har veeeldig liten munn, så der må det fores smått! Har lurt litt på hva jeg kunne ha gitt dem så det passet veldig bra. Nå gir jeg dem røde mygglarver og tørrför. Det går som regel greit

Av tetraene tror jeg nok ildtetra kanskje er en av de "snilleste" når det gjelder andre individer i karet og egg. Det er vel kanskje fordi de har så liten munn. Jeg skal være litt forsiktig her, for jeg har aldri hatt mine ildtetra sammen med annen fisk!

Jeg har veldig lyst til å satse på colombiatetra og corydoras! Der tror jeg derimot desverre at ildtetraene ikke passer inn.... Jeg får se hvor de havner etter hvert
Sneglene er døde
I dag tok jeg avgjørelse på at sneglene er døde. Jeg oppdaget den ene i går da jeg så at snegla lå innerst i skallet og så ganske død ut. Jeg la den i det ene hjørnet i akvariet og i kveld lå den akkurat som i går, i hørnet. Jeg så etter den andre og der var tilstanden den samme. Nå har jeg minimal kunnskap om sneglene, så jeg håper jeg ikke tok feil...
De har vært så aktiv hele tiden, men plutselig helt død! Jeg vet ikke hva som har skjedd, tok vannprøver som var helt normale. Mulig at noen verdier kan ha vært dårlige for de, men mener jeg har vært innom grensene dems. Men jeg så at det var liv i noen pestsnegler jeg kom over.

Fiskene er fortsatt i veldig god form, men dårlig med farge på kroppen. Skjønner ikke helt... De i butikken har faktisk fått litt farge til og med! Ikke rart kanskje, etter 3 uker der. Få som er interesert i de også.

Ildtetraen vet jeg faktisk ikke helt hvor jeg skal plassere nå i mulig "extreme makeover". Tenker på å ha de i det Lille Karet som fastboende sammen med en algespiser. Håper jo på yngel fra Coryen og der er de jo ikke de verste fiskene man kan ha?! Tror nok de blir spist av colombiatetraen, så hovedkaret må de nok flytte fra.
Føler en liten bit av egoisme her, det at ildtetraen blir satt som nr2.. Jeg har jo blitt svært glad i dem, spesielt Skybert! De virker veldig trygge og friske, noe jeg er litt stolt av *smil*! Derfor svikter jeg dem litt her:/

Jeg har lest at fisker spiser som regel hele tiden de har tilgang til mat, men er dette sant? Mine ser ut som at de sulter, driver og leter etter mat overalt. Tror til og med at små snelger kan være mygglarver under föring!

Må prøve å få lagt ut flere bilder. Men har ikke så mye nytt å ta av egentlig... De samme fiskene som går om og om igjen
Snegler kan bli liggende litt i dvalelignende tilstand innimellom. Om det ikke lukter stygt av de så er de antagelig i live.
Tante Astrid
Snegler kan bli liggende litt i dvalelignende tilstand innimellom. Om det ikke lukter stygt av de så er de antagelig i live.

uff da... De er nok døde nå i alle fall! Dette var ikke særlig morsomt! Beklager alle sammen, skulle satt meg bedre inni snegleverden! Jeg tenkte på at jeg skulle ta de ut før det skulle begynne å stinke i rommet:/ Husket veldig godt det ene innlegget til tender!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap