Marens akvarieverden (side 8)

Det er jo et underverk at jeg helt tilfeldig så en yngel liggende/svømmende i sanda i Hovedkaret! Jeg tenkte først at det var Skybert, men han var da ikke liten tenkte jeg for meg selv før assistenten min brøt ut; "d e jo yngel!!!"
Jeg måtte ta en nærmere kikk for å konstantere funnet! Denne lille krabaten er det største yngelet og er godt utviklet. Jeg vet ikke om han var på oppdagelsesferd eller om han hadde havnet i sanda da vi skulle fange fiskene!?!
Senere fant i yttligere 2 til som var mindre. Den minste er veeeldig liten!

[External Image]
denne ser ganske bra ut. Ligner på en mini-ildtetra

(bildene som er lagt ut er av den største yngelen, de andre lot det seg ikke gjøre å ta bilder av med mitt fotoapparat..)

Heldigvis så har jeg fått Webzoo.net-pakken med plastkaret, så jeg kokte vann og hellte oppi før jeg tok fin sand, akvarievann og noen planter. Det var noen flyteplanter, javamose og to planter som ikke ble festet i sanda.
Etter hvert kom det en luft-stein oppi også.

Jeg dro til TAM for å få hjelp til å finne ritig för. Jeg endte opp med TetraTabmin baby (ikke sikkert at det er riktig stavet) siden det var i pulverform. Ildtetraene er jo kjent mye for sin lille munn, så da kan du jo tenke deg hvordan det er å spise når du er yngel! Jeg vet ikke om den største rørte maten som lå først i vannflata for så å synke til bunnen.

[External Image]


Jeg bestemte meg for å ta ut sanda i karet og sette inn ei pumpe. Jeg har ei lita ei som går i akvariet sammen med andre pumper i tilfelle det skal skje noe, så det passet jo fint
Dermed var det å få flyttet de tilbake til plastboksen som henger på akvariet før de kom tilbake til et nytt rengjort akvarie uten sand. De har måttet tåle noen runder, noe voksne Ildtetraer ikke tåler like bra!

Nå står akvariet (plast str M terrarie) med:
Luftstein
mose
flyteplanter
2 "vanlige planter"
pumpe.
Pumpa kledde jeg inn med strømper (knestrømper) før jeg hadde den nedi slik jeg fikk råd om. Men kommer alle bakteriene inn der da? Pumpa hadde ganske dårlig futt, så jeg renset den litt. Den ble litt bedre, men jeg kunne nok ha renset mer! Skiftet ut den siste svampen (har tatt og delt opp i 3 omganger med 1 oppskåret bit hver ganga) med blåsvamp før jeg satte den på plass. Men når pumpa har lite futt, fungerer filteret likevell opptimalt? Jeg har jo satt oppi luftsten i tillegg, så oksygen får de vel?

[External Image]

Jeg tenker å ta vannbytte hver dag for sikkerhetsskyld. Må få kjøpt det föret Tante Astrid bruker også tidlig i morgen. Sitter her og har angst for at de skal dø i løped av natta av sult!*puste med magen*. Håper de klarer seg med javamosen som er oppi så lenge. Jeg hadde ikke veldig mye av mosen, men har planer om å skaffe meg mye etter hvert. Mosen kan jo brukes til mye innen akvarium!
Jeg leste en artikkel om oppdrett av tetra og der sto det at det ikke bør være for mye lys, så da vet jeg det i morgen

Det er litt irriterende å sitte i senga og lese ting på nettet som jeg burde gjøre der og da med fiskene for å unngå det og det. Assistenten som er på jobb ligger jo og sover og har sovende/passiv vakt til kl 06.00. Da blir det ikke akkurat enkelt å sove og tida frem til 06.00 går ufattelig sakte

Jaja. Dette med yngelet var absolutt dagens høydepunkt, og jeg ble selvfølgelig "helt frisk" i formen med en gang når det skjedde;D
Flere bilder
Bildene er tatt mens det var grus i. Dette blir vel det 4."akvariet" som er i bruk for tida pga omorgansiering


Her er akvariet på kjøkkenbenken med ledninger over "plantekaret"
[External Image]


Her bor de midlertidig..
[External Image]
Omgjøring
Da har jeg kommet godt i gang synes jeg *fornøyd med meg smi*

Fiskene har jeg fått flyttet over i Det lille Karet 62L. Skal si plantene fløy inni karet da fiskene skulle fanges i Hovedkaret;D Jo lengere tid det tok, jo fler planter måtte vi ta ut. Da vi var ferdige sto det 2 store planter i hvert sitt hjørne, resten var fjernet

Plantene er tatt ut av Hovedkaret og oppi "plantekaret" som er en dunk på noen og 50L fra IKEA "samla". Her har jeg fyllt opp med vann og sann i bunnen. Planen var vel egentlig å ha ei pumpe her, men da yngelen dukket uventet opp måtte jeg bortprioritere plantene. De får vannbytte hver dag, så det bør gå bra Varmekolbe har de også.
[External Image]


Selve Hovedkaret ser ribbet og tomt ut. Veldig skittent og fælt! Passet egentlig godt med en rengjøring nå
[External Image]


Døgnet har ikke hatt nok timer til at jeg har fått tatt ut og renset sanda enda, men med torv i bøtta i kveld blir det vel tømt i morgen!
Jeg har kjøpt plantesubstrat for å ha oppå, akkurat litt for lite i følge webzoo, men akkurat nok tror jeg. Sand er det vanskelig å få tak i! Sanda som ble bestilt til i dag kommer ikke før tirsdag, så da er det bare å smøre seg med litt tolmodighet:/ Jeg tenker å skylle den samme type sanda som jeg har litt igjen av og ha oppå midlertidig for så å ta resten på tirsdag.

Det laget med sand vil bli ganske tynt, litt under halvparten av det som skal være. Kan man begynne å sette nedi planter i den sanda eller bør jeg vente til jeg får resten av sanda tro?
Håper i alle fall plantene overlever oppi "plantekaret"!

Jeg har hatt veldig lyst til å skifte bakgrunn! De jeg har på Hovedkaret og Det lille karet er helt svart. Jeg kom tilfeldigvis over et bilde av "asia-karet" til Tante Astrid og fikk inspirasjon derfra! En av assistentene har tatt på seg oppgaven med å lage den. Om noen ikke har lest om hvordan man går frem eller hva jeg snakker om, så ta en titt her

Jeg har (selvfølgelig) funnet ei ny rot jeg vil prøve som jeg tor passer Corydorasen mye bedre enn den gamle.
[External Image]

Her er det mange gjemmeplasser og jeg tror den kan bli dekorativ

Jeg har også lurkikt på en del Corydoras-fan for å få inspirasjon til det nye oppsettet. Fikk skrevet ned noen planter jeg ønsker meg;
Hydrocotyle leucocephala
Vanig sverdplante
mer javamose
Heteranthera zosterifolia

Jeg tror disse passer veldig godt inn i et Cory-kar enn de fleste plantene jeg har!
Bilder fra
vanskelig å finne de, spesielt når de er bak den store rota!
[External Image]


Hvor mange er det nå?
[External Image]


Alle sammen!
[External Image]

Tante Astrid
Liquifry no 1 (viktig at det er den som heter nummer 1, 2-eren er beregnet på større yngel) er flytende og gir grobunn for infusorier i akvariet i tillegg slik at yngelen finner noe å spise hele tiden. Er en fordel med pumpe i karet om du fôrer med dette, men da må du i tilfelle yngelsikre den, for eksempel ved å tre en nylonstrømpe over. Det vil antagelig dempe litt på vannstrømmen også. Det kan også være en fordel med bar bunn siden det er lettere å holde rent. Putter du pumpe oppi så slipper du også unna daglige vannbytter. Da holder det med den vanlige rutinen på 30% en eller to ganger ukentlig. Javamose som har vokst i et innkjørt kar har gjerne mye småtteri boende på seg som yngelen beiter på.


Nå har jeg nettopp gitt yngelen 2 dråper med Liquifry no 1. De sank rett til bunnen. De løser seg gradvis opp og sprer seg litt utover på bunnen.
Håper dette blir riktig, og at de tar til seg næringen!
Jeg har funnet ut at det er ca 6L vann oppi plastkaret eks utstyret. På pakken står det 1 dråpe/4liter. Siden fiskene er så små og få holder det kanskje med 1 dråpe?

Jeg lurer på om denne pumpa jeg har satt i må ha mye "futt" i seg, få vannet til å bevege seg?
Når du tenker på tenker på at det er en fordel med pumpe, mener du da at det er filter også? Pumpa gir ikke synlig mye bevegelse, men om jeg tar fingeren forran utgangen kjenner jeg at det er litt strøm.
Jeg har en slik luft-sten også stående fra luftpumpa slik at det blir oksygen med litt bobler.

Her ble det mye spørsmål! Jeg tror jeg går generelt rundt som et stort spørsmålstegn når det gjelder de små
Hvordan holde orden på utstyr?
Jeg har et sabla styr for å holde orden på hover, slamsugere, termometer osv som er helt vanlig å ha, men som man må ha en egen til hvert karr...

Det er jo så vanskelig også da det er litt begrenset med hva man kan bruke å merke de med. Har enda ikke funnet noe lurt, så det går mest på tusj som ikke skal være i kotakt med vannet. Men spritusjen blir fort borte.
Tørrfisk
Nå har jeg nettopp gitt yngelen 2 dråper med Liquifry no 1. De sank rett til bunnen. De løser seg gradvis opp og sprer seg litt utover på bunnen. Håper dette blir riktig, og at de tar til seg næringen!:) Jeg har funnet ut at det er ca 6L vann oppi plastkaret eks utstyret. På pakken står det 1 dråpe/4liter. Siden fiskene er så små og få holder det kanskje med 1 dråpe?

Det holder sikkert med en dråpe. Yngelen spiser av stoffet direkte, men det skal også øke mengden infusorier i karet så om du har et fungerende filter oppi så er det ikke nødvendig å bytte vann hver dag.

Tørrfisk
Jeg lurer på om denne pumpa jeg har satt i må ha mye "futt" i seg, få vannet til å bevege seg?

Er det filterpumpe med filtermateriale så holder det at vannet pumpes gjennom for at det skal filtreres. Det er antagelig en fordel at det ikke er altfor mye futt når karet er så lite.

Tørrfisk
Når du tenker på tenker på at det er en fordel med pumpe, mener du da at det er filter også? Pumpa gir ikke synlig mye bevegelse, men om jeg tar fingeren forran utgangen kjenner jeg at det er litt strøm. Jeg har en slik luft-sten også stående fra luftpumpa slik at det blir oksygen med litt bobler.:)

Ja, det er så absolutt en fordel med filter i karet når du fôrer med Liquifry siden denne gir økt oppblomstring av infusorier i karet. Uten filter så må mye av vannet byttes hver dag og da fjernes jo denne ekstra mattilgangen. Så lenge det er gjennomstrømming så filtreres vannet. Ingen ulempe om de får litt ekstra oksygen heller

Tørrfisk
Her ble det mye spørsmål! Jeg tror jeg går generelt rundt som et stort spørsmålstegn når det gjelder de små;)

Det går nok bra skal du se. Det høres forresten ut som om du har yngel fra forskjellige klekketidspunkt siden størrelsesforskjellen er så stor. Du kan derfor et par ganger i uken prøve å gi noen korn fra den første yngelmaten du kjøpte for å se om de begynner å bli så store at de prøver seg på den. Når jeg skrev et par korn så var det akkurat det jeg mente altså
Tror faktisk den største spiste noen korn i dag Lurer på hvor gammel den er? Litt dumt at jeg ikke vet aldren på de, men at de har forskjellige klekketidspunkt er jeg helt sikker på!

Hadde egentlig vært fint med noen andre som driver oppdrett på Ildtetra eller en lik fisk, men prøver å se litt på nettet.
Om jeg får det til uten hjelp fra andre som driver oppdrett så er det jo helt greit å være den første!

De på TAM ble litt overrasket når jeg fortelte det i dag

Jeg har fått satt nedi en varmekolbe også. Fikk faktisk byttet inn den store PRODAC-kolben som jeg ikke fikk byttet mot noe annet sist jeg prøvde! Så nå har jeg verdens minste varmekolbe nedi plastkaret! Det er en tynn svart liten plastsak som jeg festet med sugekopp på ledningen. Tror den gir 7W!

Ett förspørsmål til... Hvordan får fiskene i seg maten når de ikke spiser av tabletten og når den oppløser seg i vannet. "drikker" de den? Vil så gjerne være sikker på at de får i seg næring!
Tørrfisk
Ett förspørsmål til... Hvordan får fiskene i seg maten når de ikke spiser av tabletten og når den oppløser seg i vannet. "drikker" de den? Vil så gjerne være sikker på at de får i seg næring!

Tenker du på dråpene med Liquifry? Infusoriene og maten er antagelig så smått at vi ikke ser det. Yngelen derimot både ser og spiser det.
OK
Nå bruker jeg også briller, så da blir det ikke akkurat enklere heller
Yngelen døde
Da er alle fiskene døde. De var fin i går morgest, så jeg ha kommet frem til noen ting jeg ev tror har påvirket de på negativ måte:

Brusesten. Jeg skiftet den ut i går og da ble det mye kraftigere trykk i vannet.

För. Mulig de ikke fikk i seg den næringen de trengte da dråpene ikke rakk å løse seg ordentlig opp. Det var rester igjen i dag, men da har de stått bare i et lite døgn. Tror ikke dette var det som har den negative påvirkningen da det sikkert var nok næring i vannet som hadde oppløst seg fra dråpen.
Det kan kanskje ha vært at de fikk föret for sent.

Varmekolbe. Jeg satte inn varmekolge i går på 7,5w da jeg leste at de likte å ha en varmere temperatur. Vannet økte med 2 grader i løped av ca et døgn. Meget mulig det var for fort!

Jeg opplever at Ildtetraen er ganske skjør som voksen også, så da er det vel ikke noe enklere å holde liv i yngelen som er såpass fersk. I hvert fall de to minste.
Litt trist, men jeg er jo ikke så flink med dette! Jeg håer det neste kan bli Corydoras-yngel
Guppy-yngel
Jeg har fått 4 guppy-yngel som ble født i går Tenkte å ha de på sykehuset for å ha litt fisk der også Jeg håper jeg kan lære mer etter hvert som jeg har sjangesen til å ha de (må komme fra noen andre da jeg selv ikke har).

Jeg har bestemt meg for den Corydorasen jeg har så lyst på! Tenker kanskje 6/7 stk + 6 sterbai etter hvert. Jeg har frist til å sende bestilling på Torsdag for så å få de på mandag, men jeg tror jeg venter et par uker til før jeg bestiller de. Går litt i surr her, så jeg vil heller ha de når jeg er mer klar for det

Artemiaklekking..
Jeg har lyst til å prøve meg på artemiaklekking nå
Men er det riktig slik jeg har forstått det at jeg tar ei brusflaske og klipper av bunnen. Bruker silikon for å feste og tette igjen toppa med brusesten,slik at eggene blir luftet og "løftet" opp, og blander eggene med saltvann. Venter så i ca 1 døgn. Er dett riktig? Jeg skal ha bare bittersmå mengder, men hva det utgjør av det som er i en pose med stor mengde med egg vet jeg ikke?

Dette ble litt rotete ser jeg.! Har det litt travelt:/
Borte bra men hjemme best:)
Da har jeg endelig kommet meg hjem igjen. Var selvfølgelig rimelig rask til å sette på lyset til 110Litern for å se hvordan det så ut etter at jeg fikk satt det opp for et par dager siden.
Hjertet banket fort og pulsen økte fort da jeg oppdaget at den ufarlige soppen/mugget som satt på rota sist jeg var her har utviklet seg til å ha flere hinner over større deler av rota *grøss*!

Dette ser ikke bra ut...
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Jeg har selvfølgelig prøvd å finne ut av dette, men siden jeg ikke er helt sikker enda så har jeg ikke sluppet Casanova (ancistrusen) over fra 62Litern. Hadde også tenkt på å kjøpe et par Skjørtetetra også, men det ble selvfølgelig lagt på is.
Kjenner klumpen i halsen av frykt for at hele karet er invadert av noe giftige saker:0
Det er vanskelig å ta opp rota også da den er festet m sugekopp til bunnen over torvplater, substrat og 5cm sand. Ikke bare bare å sette den tilbake etter skrubbing:/ Inntill videre får det bare stå. Håper på noen råd der ute!

Jeg ligger også våken om natta og tenker på Det lille Karet og Corydorasen som skal oppi. Jeg er redd Fluval 2+ pumpa ikke vil holde til 10 ildtetra og 6 Cory i en 62L..?! Jeg har derfor sett litt rundt etter et utvendig filter i tillegg. Jeg kommer ikke til å handle på Aquamanias igjen, så det er klinkende klart! Håper bare fluval 305 har blitt sendt i dag som lovet! Gleder meg veeeldig til den er på plass og showet kan starte Håper det går knirkefritt denne gangen

Siden jeg ikke har så tykk pengebok så må jeg se etter en billigst mulig, men bra løsning. Kom derfor over disse Ecco-pumpene til Eheim. Men da jeg leste at dette var en "billig variant" ble jeg litt skeptisk... Sitter og funderer litt på [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2732&HKatID=]Eheim Pro I 2222 Spesial[/URL]. Litt for dyrt egentlig, men jeg kan jo kalle det en "investering" Det er jo det om den holder lenge.
Jeg tenker å handle på webzoo da jeg ble så fornøyd på forrige bestilling
Men de har den ikke inne, så det spørs om den ev kommer i tide. Jeg har ikke så mye erfaring med webzoo og hvor fort de får tak i ting de ikke har inne.

Tom må ha bestillinga på fiskene senest onsdag 11.3 for så at jeg får de levert 17.3. Ellers så må jeg vente i 14 dager etter det. Tom virker superhyggelig og hjelpsom! Jeg er kjempeglad for at vi trøndere endelig kan få et bra akvarietilbud vi også Jeg kan egentlig bestille det meste av ting og tang til akvarie hos han. Men listen over Corydorasene er:
aeneus
peleatus
panda vf
habrosus
leucomelas vf
arcuatus
rabauti
melantoenia
elegans
axelrodi
trilineatus
metae
sodalis
schwartzi
melini
sterbai
reticulatus
fowleri
virginiae
amapaensis
weitzmani
green neon stripe
cochui
spilurus

Jeg orker ikke å lage link til alle.
Jeg har ikke bestemt meg helt hva jeg skal ha. Tenkte på kanskje å ta 6 sterbai først og kanskje 6 green neon stripe etterpå.
Kriteriene er vel at de må tåle en temp på 25-26 grader og kunne drettes.

Jeg ble forresten kjempelettet da PG hadde en vellykket handel med Tom slik at jeg vet det er kvalitet det er snakk om der!
Jeg er litt usikker på dette med PH forandringer. Jeg har blitt advart flere ganger om å gå forsiktig frem om den endres. Men jeg mener å ha lest i "akvariet fra A-Ø" at det skal gjøres kjemperaskt for å unngå sjokk...
Jeg får skjekke det igjen i morgen, men jeg mener å ha lest det flere ganger.

Jeg er spent på akklimatiseringen av fiskene jeg bestiller. De kommer fra Sverige og jeg vet ikke helt hva vannverdiene er. Det er slike ting som gir meg mareritt om natta! Skulle ønske det fantes noen akvarister som kunne ha stått og holdt meg i hånda når jeg skal gjøre slike ting! Særlig når det er snakk om så store konsekvenser inn i bildet om det skulle gå skeis!
Jeg har alltid hatt sansen for Skjørtetetra,men valgte den bort når Colombiatetraen kom inn i bildet. Nå har jeg derimot snudd da Skjørtetetra blir 1cm mindre enn Colombianerne. Jeg så nemlig voksne Colombiatetra på TAM her om dagen og de var STORE! Må jo tenke på fiskenes velvære og da tror jeg det blir best med 4par Skjørtetetra
Jeg har fryktelig lyst til å kjøpe et par i morgen, men så var det denne rota da..

Da jeg handlet på Webzoo bestilte jeg også Tropica produktkatalog. Nå viser det seg at TAM bruker akkurat den samme og tar inn alle planter som er beskrevet der! Supert for meg Jeg var litt frekk og noterte ned prisene på de forskjellige plantegruppene fra et info-ark som henger der. Synes det er greit å ha om jeg planlegger å kjøpe noe.

Jeg har lyst på veldig mange planter som trenger CO2-tilførsel. Hvor vanlig er det å ha? Jeg regner med at de resterende plantene også vil nyte godt av det, så det er kanskje ikke en dum idé å ha Minuset er at det blir nok en ting stikkende ned i akvarievannet. Jeg vil egentlig ha et så rent akvarium som mulig
Spennende å følge med framgangen i karene dine. Skjønner forresten godt at du liker skjørtetetraene. De har alltid vært en av yndlingene mine. Veldig hardføre er de også, men vær nøye på at de fiskene du kjøper er uten svarte flekker og da spesielt i munnpartiet. Det virker nemlig som om denne artene er spesielt utsatt for en type virus som gir sorte svulster spesielt i munnen. Nå vet jeg ikke hvor utbredt dette er, men det kan være greit å vite når de skal plukkes ut. Siden skjørtetetra er hardføre så passer de fint som de første innbyggerne i karet.

Soppen ville jeg ikke bekymret meg så mye om. Antagelig vil ancistrusen din gnafse det i seg med god appetitt. Endringer i ph og andre verdier bør du derimot ta veldig forsiktig. Det anbefales ikke å endre ph med mer enn en halv grad i døgnet, enda mindre om man har ømfintlige fisk. Det er verst med senking av ph, økning ser det ut til at de fleste fisker takler bedre.

Jeg har mistet flere otocincluser på grunn av raskt fall i ph og selv om det ikke var snakk om mer enn en grad så taklet altså ikke ottoene den raske endringen. De andre fiskene så ikke ut til å plages i det hele tatt, men de hadde antagelig fått problemer om jeg ikke hadde oppdaget det og fallet hadde fortsatt.
Ja, soppen den har virkelig gitt meg noen ekstra bekymringer de siste dagene, men nå skal jeg slippe Casanova oppi etterpå Kryss fingrenexx! Håper han liker sopp;D

Jeg gikk tur med Sara i kveld forbi Arena-senteret der TAM ligger i kveld. Jeg er glad jeg gikk tur og ikke kjørte for å si det slik!
Fristelsen for å kjøpe et par skjørtetetra var stor, men siden jeg gikk tur i 3+ grader så var det ikke praktisk mulig
Jeg er jo redd for å overbelaste filteret, så jeg tror jeg venter noen dager (i hvert fall til mandag) og lar Casanova få lage noen gode filterbakterier først

Det er veldig stusselig inni der (110L) synes jeg. Lite planter og mye sand. Jeg skal få mer oppi etter hvert, men jeg har gått tom for planter:/ Vet ikke om jeg har penger til nye for øyeblikket, så jeg prøver å titte litt i rubrikken om det er noe jeg har råd til der. Jeg har jo gavekort på TAM, men tenkte den først og fremst skulle gå til fisker.

[External Image]


Forresten snakk om rot. Jeg fikk akkurat mail fra Tom fra akvaristikk om at han skulle ta inn mange røtter på neste bestilling. Tenkter egentlig på at jeg skulle hatt en annen rot i 62Litern, for den som er i den nå er det få gjemmesteder.
Den er av samme sort som den store jeg tok ut av Hovedkaret. Kanskje jeg skulle tatt meg en tur for å se hva han får!?!.. Om jeg bestilller fisker så blir det vel en tur innom likevell

Jeg klarer ikke helt å finne ut av disse Corydorasene, hvilke jeg skal ha.. Hadde vært fint om noen tar en tur innom her og kan si litt om sine yndlinger om de er på "lista" til Tom!
Jeg er vel av det samme slaget som vinglepetter på fjordlandreklamen, så det hadde vært veldig fint for meg Da kunne jeg ha sortert litt på lista hvem som er mest aktuell!

Takk for tipsene på Skjørtetetra! Jeg var ikke klar over disse sorte flekkene, er det noe du selv har funnet ut? Skal studere de så godt jeg kan! De er jo ikke de mest urolige fiskene, så veldig vanskelig bør det ikke være Uheldigvis er de selvfølgelig i det karet som er øverst i reolen, så "lille" meg får bare noen glimt av de. Men jeg har jo med meg noen som har både øyne og lange ben

Det virker som at de har skikkelig personlighet disse skjørtene! Tror de du har igjen kommer til å leve ut de 6 årene (var det ikke det) og får en god alderdom! Du tar så godt vare på dem!
De som TAM har nå er ganske små, så de vil bli ganske mye større med tida, men det er bare morsomt Gleder meg skikkelig til de kommer kjenner jeg!!

Guppy-yngelen lever fortsatt Tror jeg har gjort et sikker-stikk ved å ta vare på de, for de kan jo egentlig ta godt vare på seg selv De tåler en trøkk for å si det slik, ikke akkurat ildtetra dette nei! Jeg har de fortsatt gående i plastkar og skifter vann hver dag.

[External Image]

62Litern lar jeg bare gro Men fiskene tror jeg faktisk trives og det er jo vikigst
[External Image]
Sara har virkelig fått smaken på tørrföret til fiskene!! Jeg må virkelig passe på at boksene "oppbevares utilgjengelig for hund"

Her ligger hun forresten og passer på fiskene! Skikkelig vakthund på "hvilende vakt"!
[External Image]
I denne tråden kan du lese litt mer om dette fenomenet på skjørtetetra. Ser ut som det periodevis kan dukke opp på andre arter også. De fleste får uttbrudd i munnpartiet så det er kanskje smart å studere spesielt munnen før de kjøpes. Ellers så er dette flotte fisk.

Kan forresten være vanskelig å se forskjell på kjønnene når de er små. Det letteste er kanskje å se på gattfinnen (skjørtet). På hunnene er dette like bredt hele veien, mens hannenes er ørlite bredere fremst. Hannene har også en mer avlang ryggfinne mot hunnenes trekantform, men dette er vanskelig å skille på de minste.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap