Veldig grønt vann!

jeg er en nybegynner med akvarium på 100l.
for litt siden begynte vannet å bli grønt. jeg tror ikke at det er alger fordi det er ikke på rutene det er bare i vannet. men vannet er litt for hardt jeg skjekket dette senest idag men jeg vet ikke hva det er og lurer på hvordan jeg får det bort. svar så fort som mulig
du har sikkert fått sveve alger.. vann bytte er tingen. uv lys tar vel dette og uten at eg skal bevege meg inn på dette for det veit eg ikkje så mykje om. men vann bytte 30% daglig i 3-4 dager tror eg vil gjøre susen. bare rett meg vist eg har feil her.

Super effektivt, men dyrt
Akkvariet ditt er sikkert nyoppstartet? Da er ting ikke helt i balanse enda, og slike ting som svevealger (grønt vann) kan fort dukke opp.

Å kvitte seg med svevealger handler mye om å fjerne næringsgrunnlaget for algene.

Her er noen tiltak:
- Begrens lysmengden. Ikke ha på akvarielyset mer enn max 10 timer i døgnet.
Pass på at det ikke kommer sollys på karet. (Egentlig bør du allerhelst ta en hestekur der du dekker akvariet med et pledd sånn at det blir HELT mørkt i 7 dager!)
- Sett inn masse hurtigvoksende planter som kan "stjele" overskuddsnæringen fra plantene. For eksempel Limnophilia eller hornblad.
- Ikke røre filteret!
- Minimal foring en periode. Anbefaler NULL foring den samme uka som du eventuelt mørklegger akvariet.
- Bytt vann ofte. Gjerne 30 % daglig.
Liz H