Veldig grønt vann!

jeg er en nybegynner med akvarium på 100l.
for litt siden begynte vannet å bli grønt. jeg tror ikke at det er alger fordi det er ikke på rutene det er bare i vannet. men vannet er litt for hardt jeg skjekket dette senest idag men jeg vet ikke hva det er og lurer på hvordan jeg får det bort. svar så fort som mulig
du har sikkert fått sveve alger.. vann bytte er tingen. uv lys tar vel dette og uten at eg skal bevege meg inn på dette for det veit eg ikkje så mykje om. men vann bytte 30% daglig i 3-4 dager tror eg vil gjøre susen. bare rett meg vist eg har feil her.

Super effektivt, men dyrt
Akkvariet ditt er sikkert nyoppstartet? Da er ting ikke helt i balanse enda, og slike ting som svevealger (grønt vann) kan fort dukke opp.

Å kvitte seg med svevealger handler mye om å fjerne næringsgrunnlaget for algene.

Her er noen tiltak:
- Begrens lysmengden. Ikke ha på akvarielyset mer enn max 10 timer i døgnet.
Pass på at det ikke kommer sollys på karet. (Egentlig bør du allerhelst ta en hestekur der du dekker akvariet med et pledd sånn at det blir HELT mørkt i 7 dager!)
- Sett inn masse hurtigvoksende planter som kan "stjele" overskuddsnæringen fra plantene. For eksempel Limnophilia eller hornblad.
- Ikke røre filteret!
- Minimal foring en periode. Anbefaler NULL foring den samme uka som du eventuelt mørklegger akvariet.
- Bytt vann ofte. Gjerne 30 % daglig.
Liz H
Akkvariet ditt er sikkert nyoppstartet? Da er ting ikke helt i balanse enda, og slike ting som svevealger (grønt vann) kan fort dukke opp. Å kvitte seg med svevealger handler mye om å fjerne næringsgrunnlaget for algene. Her er noen tiltak: - Begrens lysmengden. Ikke ha på akvarielyset mer enn max 10 timer i døgnet. Pass på at det ikke kommer sollys på karet. (Egentlig bør du allerhelst ta en hestekur der du dekker akvariet med et pledd sånn at det blir HELT mørkt i 7 dager!) - [B]Sett inn masse hurtigvoksende planter som kan "stjele" overskuddsnæringen fra plantene[/B]. For eksempel Limnophilia eller hornblad. - Ikke røre filteret! - Minimal foring en periode. Anbefaler NULL foring den samme uka som du [B]eventuelt mørklegger akvariet[/B]. - Bytt vann ofte. Gjerne 30 % daglig.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men bare lurer på om det er så lurt å mørklegge det og kjøpe masse hurtigvoksende planter? Plantene trenger jo lys? Jeg ville kanskje ha begrenset lyset ned til 6-8timer og masse hurtigvoksende planter. Hornblad er et veldig bra forslag!
Er dette et akvarium som har stått lenge?
Hvis man velger å gå for en ukes mørklegging, er det sikkert like greit å vente med de hurtigvoksende plantene til man slipper inn lyset igjen ja

Men de hurtigvoksende plantene fyller en viktig funksjon i å hindre "tilbakefall" av grønt vann.
Det kan være en idê å kutte ut alle former for plantenæring hvis du bruker det. Vannskifte hver dag noen dager fremover har du allerede fått råd om, og det burde du gjøre.

I tillegg må du passe på hvor mange timer pr dag akvarielyset står på. Det er passe med 10-12 timer pr dag vanligvis. Nå som du har problemer med grønt vann, kan du korte ned til 6 timer. F.eks. skal du ikke slå på lyset om morgenen, men vente til ettermiddagen når du kommer hjem fra skole/jobb.
Det beste er vel å gjøre som Liz H sier, å mørklegge karet helt noen dager for å få tatt knekken på det verste av svevealger.

Nå i denne perioden bør du fôre sparsomt. Det er lett for nybegynnere å overdrive fôringen.
Hurtigvoksende flyteplanter kan fungere veldig bra mot alger.

De vil både ta næring fra algene og ta vekk mye av lyset. Mener å ha lest at stor andemat skal være godt egnet.

Dessuten er de mye greiere å luke vekk enn liten andemat om man ikke vil ha dem lengre.
Vi var i sin tid pkaget med hardnakkede svevealger i 480-literen vår. Innførte andemat med vilje den gang for å bekjempe svevealgene, og det funka!

Men vi har aldri blit kvitt andematen 100% igjen..... Velg derfor pistia eller annen storbladet flyteplante dersom du går for flyteplanter, er mitt råd.
Dette har vært til veldig god hjelp og jeg har en svømme plante som vokser fort men jeg tror jeg burde prøve den mørkleggingen og vann utbyttettusentakk for alle de hjelpsomme svarene)
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap