Siclide - fiskedreperen
Min lille palett later til å bynne å bli voksen........og skikkelig sur. Hun har effektivt drept! 3 platy. Og nå har hun også beynnt å spise av halen til Palett-hannen. Mangler en formidabel bit...! Er det NOE annet levende jeg kan ha i akvariet sammen med henne, som hun ikke kan ta livet av??? Hun er litt vakker, så har liksom ikke helt lyst til å kvitte meg med henne.....
Postet 25.01.09 kl 22:53
Postet 26.01.09 kl 11:53
Postet 26.01.09 kl 12:31
Postet 26.01.09 kl 14:17
hmm...har nok desværre bare et eneste kar.....
Lyste inn i hula til ho og hannfisken. Nå er plutselig øynene hans blitt melkehvite. Kan nesten virke som om hun har gått løs på dem også Vurderer sterkt og forsøke å Omplassere henne til noen. Men spørs hvordan man markedsfører en Morder-fisk:S Trist men.......kjøpte ikke akvarium for å ha en eneste fisk..!
Lyste inn i hula til ho og hannfisken. Nå er plutselig øynene hans blitt melkehvite. Kan nesten virke som om hun har gått løs på dem også Vurderer sterkt og forsøke å Omplassere henne til noen. Men spørs hvordan man markedsfører en Morder-fisk:S Trist men.......kjøpte ikke akvarium for å ha en eneste fisk..!
Postet 26.01.09 kl 21:06
Postet 27.01.09 kl 14:22
Må nok skuffe deg litt, men det er slik palettciklidene er Hissige som fy, og ikke alle går ilag. Jeg hadde et par paletter i 50 literen tidligere og de la egg og i neste øyeblitt slosst de. Det er slik de er. Jeg hadde platy ilag med disse og ancistrus og SAE. Gikk bra. Greit de fikk litt bank av og til, men hunnen drepte nesten hannen sin en gang og omvendt.
SÅ bare å bli vandt til det.
Jeg fjernet de andre fiskene og slapp en liten stim glødebåndstetra nedi til mitt par i håp om at de skulle passe på eggene bedre. Men dagen etter manglet nesten alle 15 glødebåndstetraene halefinnen :/:/
SÅ bare å bli vandt til det.
Jeg fjernet de andre fiskene og slapp en liten stim glødebåndstetra nedi til mitt par i håp om at de skulle passe på eggene bedre. Men dagen etter manglet nesten alle 15 glødebåndstetraene halefinnen :/:/
Postet 27.01.09 kl 14:28
Veit ikke helt om d hjelper. Hannen var ganske gammel, og over 6 dobbelt hennes størrelse. I morges da jeg sto opp, var han død. Har kun en fisk igjen nå. Den siste platyen. En rask liten rakker som har lært seg å unngå "fruen" Blir nok å høre rundt om det er noen som vil ha henne. Er jo mange andre vakre fisk der ute...Så sitter vel egentlig og godter meg ved tanken på hva jeg skal putte i karet når hu er borte:P Noen mindre hissig i alle fall
Postet 27.01.09 kl 14:31
Hah. Fikk napp på annonsen, så i morra er dama historie Så er det å gruble over hva jeg skal ha i karet nå. Vil det ha noe negativ effekt på filter og vannkvalitet med lav belastning? Fra i morra av er det jo kun 1 platy i hele karet. Og har jo ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha der ennå......
Med kun en fisk, vil behovet for vannskift være det samme? Jeg fyller på ei til to bøtter friskt vann ca. hvær andre til tredje dag...
Med kun en fisk, vil behovet for vannskift være det samme? Jeg fyller på ei til to bøtter friskt vann ca. hvær andre til tredje dag...
Postet 28.01.09 kl 01:02
Det anbefalte er rundt 30% vannbytter ukentlig, men det skader jo ikke å bytte litt mer
Regner med at du har planter og slikt i karet også utenom fisken. Det skulle i såfall sørge for nok belastning til å holde filteret i gang. Vær bare litt ekstra obs når du øker mengden fisk igjen. Filteret trenger litt tid for å tilpasse seg økt belastning så det kan være greit å følge med nitritten og få skiftet litt vann om nødvendig. Når det er sagt så er det ikke sikkert du får noen problem i det hele tatt.
Regner med at du har planter og slikt i karet også utenom fisken. Det skulle i såfall sørge for nok belastning til å holde filteret i gang. Vær bare litt ekstra obs når du øker mengden fisk igjen. Filteret trenger litt tid for å tilpasse seg økt belastning så det kan være greit å følge med nitritten og få skiftet litt vann om nødvendig. Når det er sagt så er det ikke sikkert du får noen problem i det hele tatt.
Postet 28.01.09 kl 18:35