Sand eller stein

Hei!

I vårt 530L akvarie har vi nå vanlig små stein, lurer veldig på og gå over til sand, men hva er egentlig best? Og hva er ulempen med sand? Vil ha sånn helt finkornet sand, kanskje i en litt frisk farge.
Har en oscar som er ganske glad i og grave da, også en del andre ciklider og malawi.
Kunne det vært en ide og kanskje tatt en del av akvarie med små stein og andre med sand?

Takker for alle svar!
Jeg mener sand er best. Som du sier så har du endel fisk som er glade i å grave. Du vil se denne naturlige adferden mye bedre med sand.

Du burde ha en form for lufting av sanden. De gravende fiskene hjelper litt til med dette men i tillegg bør dere vurdere sandsnegler eller varmekabler. Har varmekabler selv men ville nok gått for sandsnegler. Disse snur rundt på sanden samtidig som de spiser avfallstoffer i og oppå sanden.

Å dele akvariet mellom små stein og sand kan ofte være vanskelig. Da må dere ha ett skikkelig skille mellom dem vil jeg tro. Hvis ikke vil de nok etterhvert gli inn i hverandre.
eg mener stein er best
avføringen og all anna dritt legg seg som eit svart teppe på sanden.
Ingebjørg
eg mener stein er best avføringen og all anna dritt legg seg som eit svart teppe på sanden.

Som bare er å suge opp med en slange eller hevert. med grus faller all dritten ned i mellom og ikke lett å få slammet ut igjen.

Jeg har gått helt over til sand i mine kar. Det ser pent ut, det er langt flere fisk du kan ha, lett renhold, plantene trives osv osv osv

Hvis du tar et søk på sand eller biltemasand finner du mange tråder om dette
avføringen får ikkje komt ned til plante røttene ( som er fint som gjødsel) når ein har sand
Du kan gå inn på min side og sjekke akvariet mitt, har en sandflekk i midten, det er en pen effekt/kontrast!

Og tenk hvordan det blir i en 530l.!
Veldig fint. Spesielt fint med de store stenene i sanden.
Ingebjørg
avføringen får ikkje komt ned til plante røttene ( som er fint som gjødsel) når ein har sand :)

Skal du ha flotte planter er det nok nødvendig med tillegsgjødsel uansett.
jeg bruker kun sand pga fiskenes naturlige adferd. jeg har sommerfuglciklider som siler sanda. Se 240 litern min så ser du bilde av hvor lekkert lyst sand kan være. Karet er under oppussing så derfor er karet veldig tomt men du ser ihvertfall sanda godt ^^
Kaiamor
jeg bruker kun sand pga fiskenes naturlige adferd. jeg har sommerfuglciklider som siler sanda. Se[URLBLOCK1]så ser du bilde av hvor lekkert lyst sand kan være. Karet er under oppussing så derfor er karet veldig tomt men du ser ihvertfall sanda godt ^^

Ja jeg har corydoras og kuhlii i mine kar. De skal ha fin sand for å rote i og sile gjennom gjellene. Finnes ikke noe bedre enn å se fisk få lov til å drive med litt naturlig adferd i fangenskap
det var veldig fint. Men er ikke så sikkert på hvordan det vil gå med oss, har en del fisker som liker og rote noe voldsomt i steinen (oscar, jack dempsey + en fisk som jeg enda ikke vet hva heter). Av en merkelig grunn har de holdt seg vekke fra der som plantene er plantet da... (god oppdragelse, hehe)
men fortsatt er jo sand deres naturlige habitat (?) og plantene gror mye bedre i sand. hvis de begynner å dra opp planter bør du velge sterke planter f.eks anubias og feste dem til steiner eller røtter så de ikke får dratt dem opp
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap