- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Sneglen min flyter?
Sneglen min flyter?
Postet 27.01.09 kl 23:58
Det er vanlig at sneglene flyter når de forflytter seg f.eks. Dette gjør mine også fra tid til annen
men hvis du vil være helt sikker på at den ikke er død så tar du den opp å lukter på den. Er den død så vil den lukte veldig skarpt og fælt, er ikke til å ta feil av. Så du får prøve det, lukten er ikke til å ta feil av. Skjærer i nesen :p he heh )
Går ikke an å være i tvil når du lukter for å si det slik. Lukter den så lukter den skikkelig ille også :p
men hvis du vil være helt sikker på at den ikke er død så tar du den opp å lukter på den. Er den død så vil den lukte veldig skarpt og fælt, er ikke til å ta feil av. Så du får prøve det, lukten er ikke til å ta feil av. Skjærer i nesen :p he heh )
Går ikke an å være i tvil når du lukter for å si det slik. Lukter den så lukter den skikkelig ille også :p
Postet 28.01.09 kl 00:06
Dette gjelder hvertfall eplesnegler
sjekk på basen å finn ut om det er eplesnegle du )
Disse finnes i mange farger, jeg har også noen brune )
sjekk på basen å finn ut om det er eplesnegle du )
Disse finnes i mange farger, jeg har også noen brune )
Postet 28.01.09 kl 00:07
Sneglen min flyter?
Kan være en slik kanskje ja.. Men detter den liksom bare ned av seg selv til slutt da? Er jo ikke noe plass for den og feste seg når den ligger der og flyter:s
Postet 28.01.09 kl 00:20
Eplesnegler kan flyte hvis de vil. De pumper da litt luft under skallet og flyter. Dette er en måte de ofte kan bruke hvis de ønsker å forflytte seg lengere strekninger har jeg lest. Altså flyte med strømmen til ett annet sted.
Når de er fornøyd og vil ned så bare slipper de ut luft og synker til bunns. Så det er bare å la den flyte.
For å finne ut om en snegle er død så kan du som foreslått her lukte på dem. Men du ser det også ganske tydlig ved at "foten"(eller hva du nå kaller det henger slapt ut av skallet. Hvis den lever så er foten trekket godt inn. Eventuellt trekker den foten inn hvis du berører den. Jeg tror forsovidt ikke at en død eplesnegle vil flyte.
Når de er fornøyd og vil ned så bare slipper de ut luft og synker til bunns. Så det er bare å la den flyte.
For å finne ut om en snegle er død så kan du som foreslått her lukte på dem. Men du ser det også ganske tydlig ved at "foten"(eller hva du nå kaller det henger slapt ut av skallet. Hvis den lever så er foten trekket godt inn. Eventuellt trekker den foten inn hvis du berører den. Jeg tror forsovidt ikke at en død eplesnegle vil flyte.
Postet 28.01.09 kl 07:23
Det er ikke alltid "foten" er trekt helt inn heller. Noen snegler ligger og ser døde ut, men de lever. veit ikke hvorfor, virker som et slags dvalemodus :p trodde sneglen min var død da den hang litt ut av skallet (ikke mye) og trekte seg ikke inn da jeg rørte den, men fikk vite av Heidi at det var ikke sikkert den var død )
Postet 28.01.09 kl 11:08
Jeg har 6 eple snegler i akvariumet mitt og mange kan plutselig flyte opp og drive mot pumpen og få fart bort til plantene og så kommer de seg ned og begynner å spise på plantene mine:P
Jeg har også fått 7 små nydelige snegle unger!
Men de er brune nå da,men noen av sneglene mine har stort skall! mens andere er mindere,har alt fått noen unger meg kan det være flere under skalle?
Jeg har også fått 7 små nydelige snegle unger!
Men de er brune nå da,men noen av sneglene mine har stort skall! mens andere er mindere,har alt fått noen unger meg kan det være flere under skalle?
Postet 28.01.09 kl 14:02