- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Neontetra!
Neontetra!
Postet 29.01.09 kl 16:48
Neon
Jeg anbefaler deg og kjøpe 10 neon og 5 kardinal tetraer.
De går hvertfall godt sammen med de du har fra før.
De går hvertfall godt sammen med de du har fra før.
Postet 29.01.09 kl 18:07
Endret: 29.01.09 kl 18:12
Hvis du helt nylig har startet opp ditt første akvarium, håper jeg du har latt akvariet modnes i de nødvendige 5 ukene før du har hatt fisk i det?
Akvarieskolens artikler om Oppstart av akvarium og vannverdier anbefales hvis du ikke allerede har lest dem.
Hvis du ikke har latt akvariet modnes, må du ikke kjøpe flere fisker nå; du vil sannsynligvis komme til å slite med holde liv i de du allerede har.
Fisk som skal leve i det samme akvariet, må ha de samme behov med hensyn til vannverdier, hvis ikke vil noen av dem lide.
Å anbefale å ha neontetra/kardinal og platy i det samme akvariet neglisjerer disse artenes helt motsatte krav til vannet beskaffenhet:
Neon-/kardinaltetra skal ha så bløtt vann som mulig (0 - 3 grader dH), og vannet skal være surt (lav pH; 5,0 - 7,0).
Platy skal ha relativt hardt vann (9 - 19 grader dH), og pH bør være ganske høy (7,0 - 8,0).
Det er derfor ikke mulig å skape best mulig forhold for både neon-/kardinaltetra og platy i det samme akvariet, og ingen ønsker vel at fisken sin ikke skal ha det så godt som overhodet mulig?
Det er stor forskjell på å leve og å overleve........
Hvis du skal ha flere fisker, bør du nok finne noen som liker de samme vannverdiene som platyene du allerede har....
Akvarieskolens artikler om Oppstart av akvarium og vannverdier anbefales hvis du ikke allerede har lest dem.
Hvis du ikke har latt akvariet modnes, må du ikke kjøpe flere fisker nå; du vil sannsynligvis komme til å slite med holde liv i de du allerede har.
Fisk som skal leve i det samme akvariet, må ha de samme behov med hensyn til vannverdier, hvis ikke vil noen av dem lide.
Å anbefale å ha neontetra/kardinal og platy i det samme akvariet neglisjerer disse artenes helt motsatte krav til vannet beskaffenhet:
Neon-/kardinaltetra skal ha så bløtt vann som mulig (0 - 3 grader dH), og vannet skal være surt (lav pH; 5,0 - 7,0).
Platy skal ha relativt hardt vann (9 - 19 grader dH), og pH bør være ganske høy (7,0 - 8,0).
Det er derfor ikke mulig å skape best mulig forhold for både neon-/kardinaltetra og platy i det samme akvariet, og ingen ønsker vel at fisken sin ikke skal ha det så godt som overhodet mulig?
Det er stor forskjell på å leve og å overleve........
Hvis du skal ha flere fisker, bør du nok finne noen som liker de samme vannverdiene som platyene du allerede har....
Postet 29.01.09 kl 19:56
Postet 05.03.09 kl 19:44
Postet 05.03.09 kl 19:47
Postet 05.03.09 kl 19:52
Postet 05.03.09 kl 20:32
Postet 05.03.09 kl 20:39
Postet 05.03.09 kl 20:45
Endret: 05.03.09 kl 20:45
nå er jeg helt fersk på det her men jeg opplevde at tetraene mine begynte å stime etter at jeg "ommøblerte" i akvariet. Nå er det ikke like åpent og jeg har fått en stor rot i stedet for bare planter og noen "pynteting"
rødnese stimer mest, men neon pleier av og til å hive seg på de også.
men som sagt så er jeg langt fra noen ekspert så ikke ta dette for god fisk.
rødnese stimer mest, men neon pleier av og til å hive seg på de også.
men som sagt så er jeg langt fra noen ekspert så ikke ta dette for god fisk.
Postet 05.03.09 kl 20:51
Postet 06.03.09 kl 16:25
Jeg hadde Ildtetra (først 5, så 10stk) oppi 110L. Der stimet de lite. Var alene oppi der og tok det veldig med ro tror jeg
Men jeg har flyttet de oppi 62L og der stimer de nesten konstant. Men de har i tillegg fått sterkere farge, så jeg tror de trives bedre der! Vet ikke om dette var noe nytte men... De holder sammen om de er utrygge tror jeg nok jeg kan si!
Men jeg har flyttet de oppi 62L og der stimer de nesten konstant. Men de har i tillegg fått sterkere farge, så jeg tror de trives bedre der! Vet ikke om dette var noe nytte men... De holder sammen om de er utrygge tror jeg nok jeg kan si!
Postet 06.03.09 kl 17:32
Postet 06.03.09 kl 17:55
Endret: 06.03.09 kl 18:03
TørrfiskJeg hadde Ildtetra (først 5, så 10stk) oppi 110L. Der stimet de lite. Var alene oppi der og tok det veldig med ro tror jeg:D Men jeg har flyttet de oppi 62L og der stimer de nesten konstant. Men de har i tillegg fått sterkere farge, så jeg tror de trives bedre der! Vet ikke om dette var noe nytte men... De holder sammen om de er utrygge tror jeg nok jeg kan si!
Takk
Mange bekjente har neontetra, og de stimer. De har også sterkere farge en mine.
Postet 07.03.09 kl 12:25
Postet 07.03.09 kl 12:26
Etter min erfaring stimer ikke Kardinaler så mye uten grunn. I et helt fredelig 128L karr var de "all over", men i de dagene jeg kjøpte 5-6 Neontetra til stimen var det plutselig mer "stim" og se på.. Fikk svar her på forumet at Kardiser og neon er kjempe flinke stimere alene også, men da må det nesten være en trussel til stede. Trenger ikke være store trusselen, kanskje bare en liten scalare e.l..
Som konklusjon: Vil du ha en flott stim og se på i en 54L tror jeg at jeg ville satset på noen Neon & noen Kardinaler..
FYI: Jeg har 11 Kardinaltetra & 4 Neontetra i en 325L. De går sammen med 9 Scalarer. De er konstant i stim.
Som konklusjon: Vil du ha en flott stim og se på i en 54L tror jeg at jeg ville satset på noen Neon & noen Kardinaler..
FYI: Jeg har 11 Kardinaltetra & 4 Neontetra i en 325L. De går sammen med 9 Scalarer. De er konstant i stim.
Postet 07.03.09 kl 13:33
Postet 07.03.09 kl 13:51
Postet 07.03.09 kl 13:58
Postet 07.03.09 kl 21:42
Postet 07.03.09 kl 22:10