Neontetra!

Hei. Jeg er en nybegynner med et 54 liters akvarium. På fredag forrige uke kjøpte jeg 4 platyer og 2 maller (ancistrus). Skal jeg vente med å kjøpe Neontetra? Hvor mange bør jeg kjøpe? Passer de sammen med de fleste fisk?

Takk for svar.
Neon
Jeg anbefaler deg og kjøpe 10 neon og 5 kardinal tetraer.
De går hvertfall godt sammen med de du har fra før.
Hvis du helt nylig har startet opp ditt første akvarium, håper jeg du har latt akvariet modnes i de nødvendige 5 ukene før du har hatt fisk i det?
Akvarieskolens artikler om Oppstart av akvarium og vannverdier anbefales hvis du ikke allerede har lest dem.
Hvis du ikke har latt akvariet modnes, må du ikke kjøpe flere fisker nå; du vil sannsynligvis komme til å slite med holde liv i de du allerede har.

Fisk som skal leve i det samme akvariet, må ha de samme behov med hensyn til vannverdier, hvis ikke vil noen av dem lide.
Å anbefale å ha neontetra/kardinal og platy i det samme akvariet neglisjerer disse artenes helt motsatte krav til vannet beskaffenhet:
Neon-/kardinaltetra skal ha så bløtt vann som mulig (0 - 3 grader dH), og vannet skal være surt (lav pH; 5,0 - 7,0).
Platy skal ha relativt hardt vann (9 - 19 grader dH), og pH bør være ganske høy (7,0 - 8,0).
Det er derfor ikke mulig å skape best mulig forhold for både neon-/kardinaltetra og platy i det samme akvariet, og ingen ønsker vel at fisken sin ikke skal ha det så godt som overhodet mulig?
Det er stor forskjell på å leve og å overleve........

Hvis du skal ha flere fisker, bør du nok finne noen som liker de samme vannverdiene som platyene du allerede har....
Har nå 11 neontetra.. Disse går sjelden i stim, eller sammen. De er på hver sine kanter av karet.

Hvorfor?
Det kjappe og enkle svaret er at 54 liter er for lite plass å stime på. Fiskene må jo snu før de rekker å danne noen formasjon.
I akvariebutikken er det 54 litere, og der stimer de som bare det.