Neontetra!

Hei. Jeg er en nybegynner med et 54 liters akvarium. På fredag forrige uke kjøpte jeg 4 platyer og 2 maller (ancistrus). Skal jeg vente med å kjøpe Neontetra? Hvor mange bør jeg kjøpe? Passer de sammen med de fleste fisk?

Takk for svar.
Neon
Jeg anbefaler deg og kjøpe 10 neon og 5 kardinal tetraer.
De går hvertfall godt sammen med de du har fra før.
Hvis du helt nylig har startet opp ditt første akvarium, håper jeg du har latt akvariet modnes i de nødvendige 5 ukene før du har hatt fisk i det?
Akvarieskolens artikler om Oppstart av akvarium og vannverdier anbefales hvis du ikke allerede har lest dem.
Hvis du ikke har latt akvariet modnes, må du ikke kjøpe flere fisker nå; du vil sannsynligvis komme til å slite med holde liv i de du allerede har.

Fisk som skal leve i det samme akvariet, må ha de samme behov med hensyn til vannverdier, hvis ikke vil noen av dem lide.
Å anbefale å ha neontetra/kardinal og platy i det samme akvariet neglisjerer disse artenes helt motsatte krav til vannet beskaffenhet:
Neon-/kardinaltetra skal ha så bløtt vann som mulig (0 - 3 grader dH), og vannet skal være surt (lav pH; 5,0 - 7,0).
Platy skal ha relativt hardt vann (9 - 19 grader dH), og pH bør være ganske høy (7,0 - 8,0).
Det er derfor ikke mulig å skape best mulig forhold for både neon-/kardinaltetra og platy i det samme akvariet, og ingen ønsker vel at fisken sin ikke skal ha det så godt som overhodet mulig?
Det er stor forskjell på å leve og å overleve........

Hvis du skal ha flere fisker, bør du nok finne noen som liker de samme vannverdiene som platyene du allerede har....
Har nå 11 neontetra.. Disse går sjelden i stim, eller sammen. De er på hver sine kanter av karet.

Hvorfor?
Det kjappe og enkle svaret er at 54 liter er for lite plass å stime på. Fiskene må jo snu før de rekker å danne noen formasjon.
I akvariebutikken er det 54 litere, og der stimer de som bare det.
jeg vil tro at de som venusfiskene mine er raskere til å stime når de føler seg truet, så at de ikke stimer kan være et tegn på at de tar livet med ro? I en elv f.eks så ville de nok bevegd seg innenfor synsvidde av hverandre. Kardinaltetra er visstnok flinkere å stime enn neontetra tror jeg.
Når det gjelder den siste biten, tar du nok feil. Noentetra er flinkere til å stime etter det jeg har hørt.

Kan også være fordi de er truet ^^

Regner med at det er det som er grunnen..
Kardinaltetra er flinkere til å stime enn neontetra til å stime. =)
nå er jeg helt fersk på det her men jeg opplevde at tetraene mine begynte å stime etter at jeg "ommøblerte" i akvariet. Nå er det ikke like åpent og jeg har fått en stor rot i stedet for bare planter og noen "pynteting"

rødnese stimer mest, men neon pleier av og til å hive seg på de også.

men som sagt så er jeg langt fra noen ekspert så ikke ta dette for god fisk.
skal kjøpe meg flere planter og ting nå snart, så vi får se
Jeg hadde Ildtetra (først 5, så 10stk) oppi 110L. Der stimet de lite. Var alene oppi der og tok det veldig med ro tror jeg

Men jeg har flyttet de oppi 62L og der stimer de nesten konstant. Men de har i tillegg fått sterkere farge, så jeg tror de trives bedre der! Vet ikke om dette var noe nytte men... De holder sammen om de er utrygge tror jeg nok jeg kan si!
Inaktiv bruker
Anbefaler deg og lese litt om fiskene du har her, her & her
Tørrfisk
Jeg hadde Ildtetra (først 5, så 10stk) oppi 110L. Der stimet de lite. Var alene oppi der og tok det veldig med ro tror jeg:D Men jeg har flyttet de oppi 62L og der stimer de nesten konstant. Men de har i tillegg fått sterkere farge, så jeg tror de trives bedre der! Vet ikke om dette var noe nytte men... De holder sammen om de er utrygge tror jeg nok jeg kan si!

Takk
Mange bekjente har neontetra, og de stimer. De har også sterkere farge en mine.
Morten H
Anbefaler deg og lese litt om fiskene du har [URLBLOCK1], [URLBLOCK2] & [URLBLOCK3];)

Takk for link
Etter min erfaring stimer ikke Kardinaler så mye uten grunn. I et helt fredelig 128L karr var de "all over", men i de dagene jeg kjøpte 5-6 Neontetra til stimen var det plutselig mer "stim" og se på.. Fikk svar her på forumet at Kardiser og neon er kjempe flinke stimere alene også, men da må det nesten være en trussel til stede. Trenger ikke være store trusselen, kanskje bare en liten scalare e.l..

Som konklusjon: Vil du ha en flott stim og se på i en 54L tror jeg at jeg ville satset på noen Neon & noen Kardinaler..

FYI: Jeg har 11 Kardinaltetra & 4 Neontetra i en 325L. De går sammen med 9 Scalarer. De er konstant i stim.
Ok.. Har 11 neontetraer fra før, g som sagt stimer ikke de.
Men jeg er litt facinert over scalerer, så om jeg kjøper et par av disse vil de stime oftere?
Scalarer er jo kjent for og spise neontetra og kardinaler.. Og "stiming" er jo det eneste forsvaret disse fiskene har. Så ja, jeg vil tro du får mye mer stim vist du har en scalare sammen med de.

Men husk på! Scalarer skal ha minimum 250L når de får vokst litt på seg.
Har hatt de i 54 litern min før, altwå før jeg tok the opp igjen for 3 år siden.
Scalarene var da ikke med neontetra, men hadde de der, det tar jo tid før de blir store da.
jo selvfølgelig
Tenkte på når de blir for store. Har selv hatt Scalarene i 128L når de var mindre.
Tilfeldig bekjentskap
© Kai R. Bakken
Reklame for plussmedlemskap