Fytti katta! lite akvarie store fisk.
Postet 01.02.09 kl 03:58
Legg forresten merke til kommentarene under filmen i det siste innlegget. Gullfiskene som selges på Wal-mart er nemlig først og fremst beregnet til fôr-fisk for de som holder større fiskearter. Har kommet over den informasjonen flere steder rundt omkring på nett. Glad det er forbud mot slikt her til lands :b
Postet 02.02.09 kl 00:30
Ordner linkene til deg:
http://www.youtube.com/watch?v=Z2XzDvsq0Fs
http://www.youtube.com/watch?v=chCdjV7xYVg
http://www.youtube.com/watch?v=Z2XzDvsq0Fs
http://www.youtube.com/watch?v=chCdjV7xYVg
Postet 02.02.09 kl 00:43
Får kjøpt forfisk i alle dyrebutikker her, er som regel fisker som ikke er fargerike nok til å selges som akvariefisk. Da koster de som regel bare noen kroner hver, men man må kjøpe minimum 10 stk og får ikke velge hvilke.
Men man har ikke mye greie på fisk hvis man kjøper dem vil jeg si, for de er jo ikke akkurat de friskeste, og holdes i kar med altfor mange fisk. Hvitprikk waiting to happen, sier jeg bare.
Hvis jeg hadde hatt behov for forfisk hadde jeg avlet mine egne, som jeg vet enkelte gjør.
Men nå til dags hvor man får kjøpt alt mulig slags avansert for er det strengt tatt ikke noe behov for å fore med levende fisk uansett.
Men man har ikke mye greie på fisk hvis man kjøper dem vil jeg si, for de er jo ikke akkurat de friskeste, og holdes i kar med altfor mange fisk. Hvitprikk waiting to happen, sier jeg bare.
Hvis jeg hadde hatt behov for forfisk hadde jeg avlet mine egne, som jeg vet enkelte gjør.
Men nå til dags hvor man får kjøpt alt mulig slags avansert for er det strengt tatt ikke noe behov for å fore med levende fisk uansett.
Postet 02.02.09 kl 02:19
HER er en video som burde besvare alle spørsmål vi ser her på AF i blant om "Går det bra å ha oscar sammen med bla-bla-bla fiskene mine?"
Legg merke til det lille akvariet han holder den digre Oscaren i... for en tullebukk den fyren er! Det er ingen grunn, ingen i det hele tatt annet enn hans egen syke form for underholdning å skulle fôre en Oscar med levende fisk. De spiser hva som helst.
Legg merke til det lille akvariet han holder den digre Oscaren i... for en tullebukk den fyren er! Det er ingen grunn, ingen i det hele tatt annet enn hans egen syke form for underholdning å skulle fôre en Oscar med levende fisk. De spiser hva som helst.
Postet 02.02.09 kl 02:31
Postet 02.02.09 kl 03:32
Den verste jeg har sett er verre.... En arrowana som spiser en levende andunge... Du ser at andungen drukner. Fyttekatta, jeg holdt nesten på å begynne og grine når jeg så hvordan den desperat forsøkte å få puste, mens arowanaen svømte frem og tilbake med den i gapet under vann..
Syk, syk idiot av en eier.
Syk, syk idiot av en eier.
Postet 02.02.09 kl 03:52
Inaktiv bruker
sjøner va du mener mona jeg fant engang en film på youtube og der forte di pirayer med en sæt liten anunge og jet om jeg blei sint da men det fines dasvera mange av di dere idijothuene som synes det er gøy å se på at dyr har det vont =;-C
Postet 02.02.09 kl 10:56
Arowana vs. andunge
Jeg fant den filmen om den lille andungen som blir spist av en arowana. Greit nok at arowana spiser levende dyr i naturen, men å gi den en andeunge er bare sykt!!!!
Postet 02.02.09 kl 12:15
Endret: 02.02.09 kl 21:23
Hmm
Kasper BedstedJeg fant den filmen om den lille andungen som blir spist av en arowana. Greit nok at arowana spiser levende dyr i naturen, men å gi den en andeunge er bare sykt!!!!
Han som slapp den andeungen opp i akvariet skulle jeg druknet selv!!!
Der har du en som sliter med psykiske problemer garantert......
Postet 02.02.09 kl 14:40
Endret: 02.02.09 kl 21:28
Postet 02.02.09 kl 15:12
utrolig hvor stort problem enkelte har med naturen egentlig.
Neida, de skal spille ludo og kose seg sammen.
Rovdyr spiser midre dyr. Og uansett hvor bra man kanskje tror f.eks. fiskene har det i akvariet sitt når de spiser flatfor så vil de som regel ha det som forekommer naturlig.
Så det er synd på andungen, og det er synd på kyllingen jeg spiste i lunsjen.
Men slik er det, jeg ville ikke spise flatfor.
Neida, de skal spille ludo og kose seg sammen.
Rovdyr spiser midre dyr. Og uansett hvor bra man kanskje tror f.eks. fiskene har det i akvariet sitt når de spiser flatfor så vil de som regel ha det som forekommer naturlig.
Så det er synd på andungen, og det er synd på kyllingen jeg spiste i lunsjen.
Men slik er det, jeg ville ikke spise flatfor.
Postet 02.02.09 kl 15:32
Flatfor?
Mener du flakfôr?
Det er vel ingen som ikke skjønner at sånt skjer i naturen!
Men det får en helt annen vinkling når en fyr gjør det for sin egen syke underholdnings skyld....
Du hadde sikkert synes det var skikkelig råfestlig å selv få lov til å drukne den kyllingen du skulle ha til lunsj personlig. Litt sånn underholdning før måltidet, liksom. Den smaker enda bedre da. Bon apetit!
Mener du flakfôr?
Det er vel ingen som ikke skjønner at sånt skjer i naturen!
Men det får en helt annen vinkling når en fyr gjør det for sin egen syke underholdnings skyld....
Du hadde sikkert synes det var skikkelig råfestlig å selv få lov til å drukne den kyllingen du skulle ha til lunsj personlig. Litt sånn underholdning før måltidet, liksom. Den smaker enda bedre da. Bon apetit!
Postet 02.02.09 kl 15:57
Endret: 02.02.09 kl 16:01
Blizzardutrolig hvor stort problem enkelte har med naturen egentlig. Neida, de skal spille ludo og kose seg sammen. Rovdyr spiser midre dyr. Og uansett hvor bra man kanskje tror f.eks. fiskene har det i akvariet sitt når de spiser flatfor så vil de som regel ha det som forekommer naturlig. Så det er synd på andungen, og det er synd på kyllingen jeg spiste i lunsjen. Men slik er det, jeg ville ikke spise flatfor.
Ps: Kyllingen du å alle andre spiser til lunsj har blitt avlivet på en human måte så det er bare lattelig å blande inn måltidene dine:P som sakt de er slaktet etter norsk lov.
Klart naturen skal gå sin gang, men det er veldig unødvendig å pine ett dyr på den måten når det strengt tatt ikke er nødvendig. Den fisken der har ikke brydd seg et spøtt i om fuglen var død eller levende når den kom opp i akvarie den har spist den uansett.
Tror du burde se engang til å se hvor lenge den kyllingen er i live før den dør, har nå denne fisken tatt å drept fisken så å si momentant hadde ikke jeg sakt noe.
Å en ting til det er ikke vi som har problem med naturen det er Naturen som har problemer for mennesker pga vi ødelegger deres plasser å utrydder mange arter.
Postet 02.02.09 kl 15:59
Endret: 02.02.09 kl 16:00
Hadde den vært avlivet før den ble gitt til fisken eller om du hadde spist din kylling levende så hadde det vært et sammenligningsgrunnlag, men ikke på den måten som du fremstiller det Blizzard.
Med alle de formene for variasjoner i kostholdet som det nå finnes til akvariefisk så finnes det ingen unnskyldning for å fôre med levende fisk, fugl eller pattedyr. I tillegg så utsettes fiskene for smitte via fôrfisk og bør derfor heller ikke av den grunn fôres med levende mat.
De aller fleste tilfeller hvor det brukes levende fôrdyr så gjøres det av hensyn til eierens forlystelse og ikke fiskens. Hadde de ønsket det beste for sine egne fisker så kanskje de skulle startet med å gi de skikkelige boforhold. Veldig mange av disse filmene viser nemlig store fisk i altfor små kar. I tillegg så er altså det å utsette sine egne fisker for smitterisiko ikke særlig bra heller.
Jeg er veldig glad for at dette ikke er lovlig i Norge. At det likevel forekommer er jeg fullt klar over, men det sender ihvertfall et signal om at dette ikke er akseptabelt. Fôring med dyr og fisk som har blitt avlivet humant på forhånd er, bortsett fra smitterisikoen, helt greit, på samme måte som at det er greit at folk kjøper seg kylling på supern.
Med alle de formene for variasjoner i kostholdet som det nå finnes til akvariefisk så finnes det ingen unnskyldning for å fôre med levende fisk, fugl eller pattedyr. I tillegg så utsettes fiskene for smitte via fôrfisk og bør derfor heller ikke av den grunn fôres med levende mat.
De aller fleste tilfeller hvor det brukes levende fôrdyr så gjøres det av hensyn til eierens forlystelse og ikke fiskens. Hadde de ønsket det beste for sine egne fisker så kanskje de skulle startet med å gi de skikkelige boforhold. Veldig mange av disse filmene viser nemlig store fisk i altfor små kar. I tillegg så er altså det å utsette sine egne fisker for smitterisiko ikke særlig bra heller.
Jeg er veldig glad for at dette ikke er lovlig i Norge. At det likevel forekommer er jeg fullt klar over, men det sender ihvertfall et signal om at dette ikke er akseptabelt. Fôring med dyr og fisk som har blitt avlivet humant på forhånd er, bortsett fra smitterisikoen, helt greit, på samme måte som at det er greit at folk kjøper seg kylling på supern.
Postet 02.02.09 kl 16:01
Postet 02.02.09 kl 16:05
Blizzardutrolig hvor stort problem enkelte har med naturen egentlig. Neida, de skal spille ludo og kose seg sammen. Rovdyr spiser midre dyr. Og uansett hvor bra man kanskje tror f.eks. fiskene har det i akvariet sitt når de spiser flatfor så vil de som regel ha det som forekommer naturlig. Så det er synd på andungen, og det er synd på kyllingen jeg spiste i lunsjen. Men slik er det, jeg ville ikke spise flatfor.
Ærlig talt, dette er en håpløs sammenlikning!
Kanskje det mest åpenbare argumentet her er at det hvert fall i Norge er ulovlig å fóre med levende dyr/fisk. Så allerede Norges lover stopper denne formen for mishandling.
Men, det som du åpenbart har oversett er forskjellen mellom et akvarium og naturen!
Ja, alle vet - og aksepterer helt fint - at dyr blir spist i naturen, og at der hersker den sterkestes rett. Dette kan ikke overføres til et akvarium!
I naturen har alle byttedyr en viss sjanse til å slippe unna. Mener å ha lest noe om at rovdyr i naturen har en suksessrate på rundt 10% (varierer mellom rovdyrene). Dvs at 9 av 10 byttedyr de prøver å ta slipper unna med skrekken.
Tror du seriøst at 9 av 10 andunger som slippes i et akvarium overlever?! Eller er fiskens "suksessrate" her 100%, og det stakkars dyret har faktisk ingen sjanse til å overleve?
I tillegg har rovdyr en funksjon evulosjonsmessig sett. Rovdyr er alltid ute etter å spare energi, og vil alltid velge et dyr som er sykt eller svekket på noe vis da det er enklere å fange enn et friskt dyr.
Et sykt dyr vil da slippe å lide seg til døde over lang tid, svekkede dyr det samme, og utover det bidrar dette til å sørge for at de dyrene med best gener overlever og får videført sine gener. Noe som er positivt for utviklingen av rasen.
Å fóre en rovfisk i et akvarium med en levende andunge avhjelper ikke denne med raskere, likevel uungåelig død, ei heller har det noen positiv innvirkning på enders gener i det lange løp.
Når en da vet at det finnes annet fór å gi som ikke innvolverer unødvendig lidelse, klarer ikke jeg å se et eneste godt argument for å fóre akvariefisk med noe som helst levende av dyr eller fisk.
Skulle gjerne likt å høre argumentasjonen. For det at det skjer i naturen er ikke et godt argument.
Postet 02.02.09 kl 16:06
Postet 02.02.09 kl 19:30
Postet 02.02.09 kl 19:48
Postet 02.02.09 kl 19:59