Nybegynner

Hei.

Jeg har nettopp flyttet for meg sjøl og har bestemt meg for at jeg endelig skal anskaffe meg et akvarium med noen fisker oppi. Har alltid hvert fasinert av akvarie fisk, fint med mye kontraster og lignende, kan sitte foran et i flere time, hehe men nok om det.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå fram.

Hvor stort akvarium trenger jeg (kan ikke bli altfor stort, har en hybelleilighet på 50kvadrat), men kikket på et akvarium med disse målene "80x40x30" og syntes det virket veldig greit.

Også er det fisken, hva slags fisk kan man ha oppi et sånt akvarium, jeg har tenkt lenge på og anskaffe meg noen sølvhaier, men har lest noe om at de trenger et kar på 500l kan det stemme? Hvis ja, hvilke andre arter er og anbefale på mitt kar størrelse,

Så lurer jeg egentlig sånn kjapt hvor mye et sånt akvarium koster? hvis man tenker på et rektangulært på 100l, hva er normal pris i vanelig butikk? sånn ca sammelagt med pumpe vannvarme o.l.

Også var det en ting til. Hva burde jeg passe på? Vil mine små alt godt, og ikke få noen sykdommer, og død, har lest noe om "Hvite Prikker" men vet ikke helt hvordan det ser ut, er det bokstavelig talt hvite prikker på fisken? allikavel, jeg vil ikke at det skal skje, derfor så lurer jeg på hva er normal førstegangs tabber som mange overser? som og putte fisken rett i nytt vann? la mat ligge for lenge, sånne ting.

Takker veldig for svar jeg får. Hadde hvert veldig moro og fått startet opp med akvarie som hobby veldig snart.
Heisann, og velkommen inn i en verden av litersjuke

Har man først skaffet ett akvarium, kommer det fort flere.
Selv har jeg bare 4 nå, hvorav ene skal ut på "foravtale" hos min søster om litt.

Vil si at det er en grei størrelse på karet du tenker på, ca 96L. Jeg ville si at 100L er ok for en nybegynner. Det høres kanskje mye ut, men er en grei plass og begynne.
Startet selv for 6 år siden med 200L som første kar, og synes det var greit nok. Har 2 stk på 64L og 60L, å jobber mer med å holde dem i orden enn 200Litringen. Så egentlig, større er bedre for en fersking.
HUSK: karet bør stå 3-4 uker for å bygge opp bakteriekulturen som behøves. Planter og evt røtter kan settes i samme dag som du har i vannet, det har ihvertfall jeg praktisert og det har fungert fint her.

Sølvhai ville jeg styr unna da disse kan vokse seg STORE. Og da er de ikke så lett og omplassere har jeg sett. I fiskebasen er minimumsstørrelsen på kar oppgitt til 750L på disse. Dette er fisk som jeg, og flere med meg, helst ikke ville sett solgt som vanlig akvariefisk siden de blir såpass store.
Et annet tips er å ikke tro alt som blir sagt i butikken.
Mange ferskinger går lei av hobbyen pga feil informasjon ang fisk og hold fra butikkens ansatte. Så les deg opp på egen hånd før du går for å kjøpe fisk. Kan da anbefale boklinken som ligger på nybegynnerforumet, å plante- å fiskebasene som du finner på topp linjen.

Ville heller satset på fisk som er lette og holde i starten.
Etter hvert som du synes du får teken på det, kan du bytte disse ut. Har selv gått gjennom mange fiskearter, å funnet favoritter og fisk som jeg aldri vil holde igjen.
Pris på et slikt akvarium vil nok variere, om du kjøper nytt eller brukt og litt fra butikk til butikk.
Hvis du drar innom din lokale dyrebutikk og kikker litt, så finner du ut litt ang priser der. Kan også tipse deg om å kikke på topplinja her, under "linker". Der finner du ulike nettbutikker du kan se litt nærmere på priser på kar, pumper å annet utstyr du trenger, eller se på "rubrikk" på topplinja.
Der kan du finne mye snadder
Sist jeg kjøpte akvarium i butikk, klarte jeg å prute med meg grus til bunnen og noen planter

Ønsker deg lykke til, så må du bare bruke forumet her inne gjerne litt for mye. Man kan aldri spørre seg ihjæl
Mitt råd er å ikke overdrive det første akvariet. Ha tålmodighet og kjør akvariet igang før du setter fisk inn. Velg enkle fisk og planter i starten, så kan du prøve deg på vanskeligere ting etterhvert.

ca. 100l er greit å starte med. Sett inn en stimfisk(tetra/danio e.l.) for litt farge og bevegelse, et par algespisere (ancistrus er grei å få til og kan til og med gi deg oppdrett uten mye styr, barn er alltid gøy) og et ordentlige pene fisk (et par fra en apistogramma art, eller annen dvergciklide, de har spennende oppførsel). Ikke overdriv innredningen, men hold det enkelt, ikke for mange planter og røtter.
Tusen hjertlig takk for svar.

Veldig mye nyttig informasjon, virker som om jeg bør begynne med en 100l da. Veldig bra, for jeg likte den størrelsen, får litt "dårlig samvittighet" av fisker i små boller, hehe men det er meg da.

Men trenger litt informasjon om handle liste, hva som trengs for og begynne, jeg har laget en selv etter hva jeg har sett som jeg gjerne kan ta imot tips til.

Akvarium 100l
Pumpe til en 100l
Varmelampe/varmelement (tror det heter det)
Grus
Planter/røtter, andre leker og gjemmesteder.
Mat
Medisin
Håv

Skal passe på og la akvariumet stå i 4 uker med vann, før jeg setter opp i noen fisk.

Bør nok også prøve og finne noen fisk som passer sammen også. Men har ikke noen peiling på navn utenom guppi, men det er noe jeg håper på og lære meg.
Iron Man
Mitt råd er å ikke overdrive det første akvariet. Ha tålmodighet og kjør akvariet igang før du setter fisk inn. Velg enkle fisk og planter i starten, så kan du prøve deg på vanskeligere ting etterhvert. ca. 100l er greit å starte med. Sett inn en stimfisk(tetra/danio e.l.) for litt farge og bevegelse, et par algespisere (ancistrus er grei å få til og kan til og med gi deg oppdrett uten mye styr, barn er alltid gøy) og et ordentlige pene fisk (et par fra en apistogramma art, eller annen dvergciklide, de har spennende oppførsel). Ikke overdriv innredningen, men hold det enkelt, ikke for mange planter og røtter.



Takk for informasjon av forskjellige fiske arter, jeg kommer til og se litt nærmere på de.
Algespisere har jeg alltid likt, de er så mystiske der i hjørnet hvor de gjemmer seg, eller om de er i godt humør, *Midt på Vinduet* hehe.

Stimfisk er fint, Har sett en venn av meg har noen guppier i sitt akvarium, er det en stim fisk?
les denne tråden: akvarie skolen

her kan du se lista over top 100 fisker som medlemmer her har. når du er inne på fisken kan du også se en liste på venstre side som det står "andre medlemmer har også fisken sammen med:" under der ser du hvilke andre fisker medlemmer i forumet har den fisken sammen med.

på akvarie skolen står det vel også nybegynner fisker. bare spør om det er noe du lurer på angående artiklene eller annet.
Et tips er og ha en pumpe som er beregnet for litt større akvarer. til en 100L kan du f.eks ha en som er beregnet for 150-180L(om ikke mer, noen rett meg hvis dette blir feil) siden pumpen avtar noe i styrke ettersom filterer blir fylt med guffe og gode bakterier.

Guppy er en fin stimfisk, men vær ops på at de yngler mye. Du kan ha bare hanner eller bare hunner, men ikke alle er like glad i det.
Annen fin stimfisk er tetra(her er det mange fine og velge mellom, mest kjent er vel neontetra og kardinaltetra), kileflekkrasbora, molly og platy. Noen av disse er fæle til å nappe i finner, så les på hver art å se om de går sammen med de andre du ønsker.

Medisiner som er kjekke og ha i huset er eSHa 2000 og eSHa exit.
Vil bare bekrefte det med filterstørrelse. Velg gjerne et filter beregnet til et dobbelt så stort kar som det du har. Produsentene virker nemlig veldig optimistiske når de kommer med anbefalingene sine. Til et akvarium på 100 liter eller mer så anbefaler jeg utvendig filter. Det vil spare deg for mye arbeid siden innvendige filter krever oftere rens. Dessuten stjeler de plass.

Ellers så er det bare å lese og søke og lese igjen og gjerne spørre når det er vanskelig å finne opplysningene du leter etter. Lykke til!
Planlegg
Det beste tipset jeg kan komme på, er å ta deg god tid til å planlegge hvordan avkvariet skal innredes, prøv å visualisere det sånn cirka hvordan du vil ha det i karet. Så må du tenke oves hvordan strømningen vil vere i forhold til innredningen og lignende. Så bør du velge ett fint bunnsubstrat (sand/fin grus uten skarpe kanter), siden du fort vil finne ut at det er mange arten som krever dette. Du bør prøve å holde deg til naturlige ting å innrede med, sånn som røtter, stein, kokkosnøtthuler og lign., og ikke se seg blind på alt dillet dem selger til innredning. Ikke dermed sagt at di ikke skal kjøpe noe av det hvis du har spesielt lyst på. Men det er mye en kan lage selv med litt hjelp av giftfri silikonlim. Pass på å koke stein og sånt som du har tenkt å bruke til innredningen som ikke er solgt til akvariebruk. Så bør du prøve å bestemme deg for hvilke fisker du vil ha, og lese om dem her i basen og andre steder. Slik at du kan ta hensyn til de forskjellige krav fiskene har når du innreder. Planter er også en del av innredningen (teknisk sett), men siden det også er levende vesen har de også forskjellige krav. Bruk tid på å sjekke plantene du ønsker å anskaffe i plantebasen.

Når du har kommet så langt at du skal starte opp, bør du få tak i litt filtergugge med noen (f.eks. noen du kjenner eller i butikken), som du putter i filtersvampen. Da kickstarter du bakteriefloraen i filteret, men du bør fortsatt vente 3-4 uker med å sette fisk i karet. Men når du gjør det er du sikker på at der er nok bakterier til å takle det. Når det gjelder fisker, bør du tenke på avariet som et økosystem, slik at du har fisker/reker/snegler til å ta sin del av renholdsarbeidet. Når det gjelder fisk så er jo en stim med kardinaltetra alltid en slager, andre typer tetraer, rasboria og danio. hadde jeg vert deg, så ville jeg styrt unna guppy, molly og lign. Jeg startet med disse sortene når jeg var liten, siden jeg fikk dem gratis. Og dem kommer ikke tilbake i karene mine.

Så trenger du vannteste sett, slik du kan holde styr på vannverdiene dine. Du trenger ihvertfall Ph-test, GH- test og NO3-test

Lykke til med prosjektet!

NB! Der er som oftest de bleike kjedlige fisken i butikken som er de fineste. Etter en stund i et godt stelt kar, uten stress kommer fargene frem..

Leste litt i nybegynner boken. For og lære mer, og dette virker veldig spennende.
Er ikke bare og fylle en tank med vann og putte masse forskjellige fisk oppi og håpe de lever dagen ut, her er det faktisk planlegging og oppbygging av en bitteliten undervannsverden hvor dine innbyggere skal bo og trives. hehe.

I boken sto det at man bør begynne med ca 3 fisker, om det var med en algespiser sto det ikke noe om men da regner jeg med at den kommer i tillegg.

Som en algespiser så kjikket jeg litt på Ancistrus sp. L059 Den står det litt om at er ganske lett, annbefalt litermål er 80l og liker tempratur på 20-27.
Gjerne gi meg mer informasjon om oppførsel o.l.

Som en start fisk, så kunne jeg tenk meg en Apistogramma baenschi, den er satt til middels, men det står at den er veldig rolig, og tilbaketrukken den graver heller ikke og rører ikke planter. liker seg i 60l og samme tempratur som algespiseren, men ser da at PH verdien mellom de to fiskene krasjer litt.

Men hvis dere ser på ph verdi forskjellen så lurer jeg på om Apistogramma baenschi kunne tålt en ph verdi på 6.0? som er minimum for Ancistrus sp. L059 .

Kommer nok til og anskaffe et utvendig filter som dere anbefaler. Men må bare spørre, (siden ingen spørsmål er dumme) Hva er forskjell på pumpe og filter?


Vil også tilføye at i starten vil jeg nok for det meste finne interiør ute i naturen, og huske og koke steinene. Kjøpe meg en kokosnøtt og deformere den litt til en perfekt gjemmested.
e 4 ukene jeg må vente er veldig bra tid for og innrede
Takk for all hjelp hittil.
Her () er den mest vanlige Ancistrus, den er en meget effektiv algeeter og renovasjons assistent. Det er mange som mener at denne er et must.. Når det gjelder Ph/GH verdiene i basen er det minimum-maximum verdien den trives best i. De fleste fiskene kan du gå litt over max iallefall, er ikke så sikker på under. Til høyere vanskelighetsgrad til mere påpasselig må du vere med vannverdiene, som en tommelfinger regel.

Forskjellen på pumpe og filter er: Filteret er svampen der bakteriene bor, og den som filtrerer bort pertikklene i vannet. Pumpa er den som pumper vannet fra karet gjennom filteret og tilbake i karet, og lager sirkulasjon. Skal du ha utvendig/innvendig filter er pumpe og filter i samme enhet. Ved utvendig filter er det somme som bruker sirkulasjonspumpe i tillegg. Det er en ren pumpe, uten filter

Takk for svar på spørsmålet,

Så dette er en algespiser som er vanelig og finne i en dyrebutikk som selger fisker?
Inaktiv bruker
ja disse er vanlig å finne i dyrebutikker som selger fisk. Men ligger veldig ofte sånne for salg under rubrik her på forumet også, hvertfall unger/bebiser av disse er det stadig noen som selger, men om du vill ha litt størelse på de så må du nok kanskje i en butikk, mens vill du se den vokse opp å bli stor, så kan du få kljøpt de rimelig her inne.
Jepp, det er vel den vanligste av alle søramerikanske mallene, så den er veldig lett å få tak i. Har du huler til den, og er så heldig å ha både hanne og hun så skal det vere ganske lett å få yngel på.

Men du bør ta en titt på denne:
Pittbullpleco (Parotocinclus jumbo), dette er en artig krabat å ha i karet, den snur på småstein mens den spiser alger, og ligger på bunnen med de fremst bukfinnene som armer mot bunnen. Da ligner den litt på en slammkryper. Den er også stadig i handelen, men ikke så vanlig som Ancistrusen.
Tusen takk for all hjelp jeg fikk fra dere for over 1 år siden.

Ble litt flytting og ble pappa og da ble akvarium hobbyen utsatt litt.

Men har nå startet opp og feilet litt men har nå kommet meg i rute mest sannsynligvis.

Her er akvariumet mitt nå

Pumpen er en som er til en 150l men vannverdiene holder seg stabile, ser litt etter en eheim 200l innevendig men må vente til jeg får spart litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap