62liters kar. vet ikke hvilke fisker det blir, hvilken type rådasand skal jeg kjøpe?

Jeg har tenkt å kjpe sand i dag til et 62Liters akvarium. Problemet er å bestemme seg for hvilken sand jeg skal ha... Det blir nok rådasand(føler det er tryggest) men hvor fin den skal være vet jeg ikke? Tenker på Cory og andre fisker som må ha fin sand og at jeg liksågodt kan ta den fineste for sikkerhetsskyld?

Noen med tips og meninger her?

Får muligens planter i morgen i tillegg til at jeg har noen som trenger å stå i sand nå, så derfor må jeg kjpe sand så fort
Jeg amberfaler Rådasand. Det er veldig fin sand!
Rådasand 0,4 - 0,8 er kjempefin for cory. Om butikken ikke har det inne kan den nok bestille om de fører andre kornstørrelser av rådasand

0,8 - 1,2 går den også (jeg har den i et par kar), men jeg ville nok heller ha hatt 0,4 - 0,8
Ikke at jeg er noen verdensmester, men jeg ville ikke kjøpt den aller fineste sanda. Jeg har prøvd litt forskjellig og for plantenes del, synes jeg det er best med str 0,8 - 1,2 mm. Virker som om fin sand blir for tett for røttene deres. Tror ikke coryene har problemer med denne str. Sanda er såpass finkornet og rund i kantene likevel. Jeg har prøvd både str under og str over.

Mvh
Rådasand finnes også i 0,33 kornstørrelse, så 0,4 - 0,8 er ikke den fineste

Mona O har vel 0,4 - 0,8 i sine kar, og har ikke varmekabler eller sandsnegler. De som har tittet på akvariene hennes kan nok skrive under på at plantene ikke mistrives akkurat

0,8 - 1,2 går greit til cory, men ser at de slett ikke hadde blitt lei seg om de fikk enda finere sand. Den er litt for grov til at jeg ser så mye av "stikke nesa ned i sanda opp til øynene" - adferden...
Jeg bruker 0.4 - 0.8 mm Rådasand. Den er akkurat passe Har brukt den i mange, mange akvarier de siste årene, og den er helt flott. Planteveksten er det heller ingenting å si på, tror jeg, og Corydorasene mine stortrives med den korn størrelsen

Jeg ville ikke gått for den pudderfine (0.33 mm) Chincillasanden som Rådasand også har. Den blir veldig kompakt, og ingenting av planter finner feste i så fint bunnlag. Hadde bare problemer i det karet jeg brukte den 0.33 mm, så det gjør jeg aldri mer.

Synes i grunnen den som er hakket grovere, altså 0,8 - 1,2 mm, blir for grov til Corydoras, men du har jo ikke bestemt deg for fisk enda, så det er vanskelig å si noe sikkert hva du bør velge.

Når det er sagt, så har ikke butikkene alltid inne alle korn str. på Rådasanden. Som oftest må jeg bestille, men det tar normalt bare noen få dager.
mona o
Jeg bruker 0.4 - 0.8 mm Rådasand. Den er akkurat passe :) Har brukt den i mange, mange akvarier de siste årene, og den er helt flott. Planteveksten er det heller ingenting å si på, tror jeg, og Corydorasene mine stortrives med den korn størrelsen :-) Jeg ville [I]ikke[/I] gått for den pudderfine (0.33 mm) Chincillasanden som Rådasand også har. Den blir veldig kompakt, og ingenting av planter finner feste i så fint bunnlag. Hadde bare problemer i det karet jeg brukte den 0.33 mm, så det gjør jeg aldri mer. Synes i grunnen den som er hakket grovere, altså 0,8 - 1,2 mm, blir [I]for[/I] grov til Corydoras, men du har jo ikke bestemt deg for fisk enda, så det er vanskelig å si noe sikkert hva du bør velge. Når det er sagt, så har ikke butikkene alltid inne alle korn str. på Rådasanden. Som oftest må jeg bestille, men det tar normalt bare noen få dager.

Da ble det 0,4-0,8mm. Jeg kjøpte med torvplater for å ha i bunnen under sanden for at det skal bli enklere for plantene siden sanda er ganske liten. Bruker du slike? Det er greit å ha alt på plass før jeg heller oppi vann slik at det ikke blir så mye styr om jeg må gjøre helt om på ting
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap