Hvordan lage yngelfór hjemme (side 2)

Det er mye man kan bruke til artemia-klekkebeholdere.

Akvaforums Store Hvite Far, Holger, har en fin artikkel med bilder og forklaring på sin hjemmeside HER av hvordan man lager det av en 1½ liters brusflaske
Flott at dere legger ut "bruksanvisning på dette Selv hoppet jeg over bildene med micro-ormene da jeg får hetta av slike dyr
Men så er det artemiaen da , hvordan gjør du det for å få den ned på bunnen av karet .Dekker du til karet her og eller ?
Kjempeflotte bruksanvisninger begge to! Jeg driver ikke med oppdrett, men kan jo skje en gang og da må jeg jo prøve dette.

Men, jeg mater mine voksne fisk med en del frossen artemia og de er det litt størelse på. Nyklekket artemia er jo knøttesmått. Er det noen måte man kan få de til å leve så lenge at det blir litt størelse på dem? Jeg skulle veldig gjerne gitt fiskene mine voksne levende artemia
Lisbeth:

Jeg har aldri prøvd, men det skal være mulig å fóre opp artemia til voksen størrelse. De vokser fort, så det skal ikke ta lang tid heller.

Det står noe om det i Franks artemia-artikkel, og f.eks her på tropefisk finner du mat for artemia, både helt i begynnelsen, og etter en snau uke.
Det skal visstnok ta et par uker å fôre opp BBS til voksen str. De må ha spesialmat, som Elin nevner, men det er altså fullt mulig. Har ikke prøvd selv jeg heller.
Sølvi Gullaksen
Men så er det artemiaen da , hvordan gjør du det for å få den ned på bunnen av karet .Dekker du til karet her og eller ?


Jeg gir ikke levende artemia til de voksne Coryene, for jeg gidder ikke styret med å få den ned på bunnen til dem. Men andre fisk som tetra, guppy, venusfisk osv, i de karene gir jeg artemia, for de trenger jo ikke få maten servert på bunnen men tar den fra overflaten.

Corydoras yngel får det servert på den måten med lys ved bunnen. Da dekker jeg til, eller jeg fôrer før akvarielysene i rommet er slått på, eller etter at de er slått av. Da holder det å bare skru på lampen som ligger ved siden av akvariet ved bunnen. Har plassert lampen lengst vekk fra filteret, og passer på å sprøyte ut artemiaen akkurat der ved den kortenden lyset er. Da holder de seg der

Her er et bilde som viser yngelen mens de spiser artemia for harde livet i mørket tidlig om morgenen Du ser tydelig artemiaen som en lysende "støvete" kant mot lyset. Jeg har kun hengt en bit av en svart sitteunderlagsmatte (Akva-pad) på den glassveggen lyset kommer fra, for å konsentrere lyset helt nederst i akvariet. Hvis ikke svermer artemiaen over hele glassflaten i retning lyset. Artemiasvermen blir altså mere konsentrert ved å lage en glipe der lyset slipper inn.

[External Image]
Se der ja, man kan faktisk fore dem opp! Nå fikk jeg jammen meg lyst til å prøve dette. Men jeg fant denne saken, en artemiaklekker som slipper ut artemia jevnlig. Det er vel de helt nyklekka vil jeg tro, men er det noen som har prøvd denne klekkeren?
Ja, og anbefaler den ikke. Den var vanskelig å rengjøre, veldig lite artemia som kunne klekkes i gangen, veldig høy så den passet ikke i mindre kar, tok plass i karet, bråket siden den måtte ha luftpumpe tilkoblet og artemiaene kom ut høyt i karet og egnet seg derfor ikke for yngel som holdt til på bunnen. Gav den vekk til noen her på forumet som ville prøve den. Vet ikke hvordan det gikk.

Kan derimot anbefale denne om man bare trenger mindre mengder med artemia. Lett å rengjøre, tomme skall og uklekte egg havner for seg slik at høstingen er kjempeenkel og den behøver ikke lufttilførsel så den er helt stille. Det eneste er at den må stå litt lunt, men det har jeg løst ved å sette den oppe på toppen av akvariet.
Den var ikke dum, ikke dyr heller. Men trenger den virkelig ikke lufttilførsel??

Lurer på om jeg også kan bruke den til å la artemia vokse seg stor i også, har du prøvd det?
Det har jeg aldri prøvd så det vet jeg ikke. Mulig du må ha en annen beholder til det. Den fungerer ihvertfall fint for mindre mengder nyklekte artemia. Setter den opp annenhver uke her og høster opptil 4-5 dager (lite de siste dagene). Har ikke yngel, men fiskene, spesielt stjernedanioene, setter stor pris på dette. Det er ikke meningen du skal bruke luftilsetning, nei, så den står der så stille og fredelig så
Lisbeth
Den var ikke dum, ikke dyr heller. Men trenger den virkelig ikke lufttilførsel?? Lurer på om jeg også kan bruke den til å la artemia vokse seg stor i også, har du prøvd det?


De må ha luft. Som Astrid nevner, den runde greia er for mindre mengder artemia. Jeg hadde aldri greid meg med en sånn Det er for puslete og er en veldig sløsing med egg, synes jeg. Man får veldig dårlig klekkeprosent når man ikke oppfyller en del av kravene artemiaen har (ergo lite valuta for penga man faktisk har betalt for eggene).

Jeg solgte min, dypt skuffet, etter å ha prøvd den et par ganger. Jeg kan ikke huske jeg greide å få noe levende artemia ut av den i det hele tatt jeg... (mulig eggene hadde skylda, men de klekket iallefall med vanlige metoder)

Jeg prøvde den greia som skal stå inni akvariet også, og den fikk jeg ikke til i det hele tatt :p

Har vært innom det meste som du skjønner Hehe

Bra å få flere erfaringer på denne klekkeren. Jeg skal jo ha en hel gjeng med Iriatherina werneri som har veldig liten munn. Tenkte det måtte være perfekt å klekke artemia og la de vokse til akkurat passe størelse for liten munn

Kanskje jeg ender opp med hjemmelaget-modellen for klekking, jeg får se!
Er det noen som kan skrive om å få fram infusorier, så får vi den også i denne tråden?
Dere kunne jo laget en ny og bedre modell av en Artima-klekkemaskin og melde dere på SKAPEREN til neste sesong.
HEHE!!

Kjempe bra artikkeler.
Jeg får snart noen Sverddrage-yngel, den ene hunn-Sverddraga min er gravid så da skal jeg lage mikro-orm til dem.
Er det sånn at, først skal man lage den grøten og så skal man ta mikro-orm i?
Skjønte ikke det helt.
Kjempe bra artikler!
Det må jeg si!
Ja, man lager først grøten, og så legger man en start-dose med mikroorm i grøten. De vil så formere seg og i løpet av noen dager blir det mange, mange mikroorm i boksen
Men du må altså kjøpe en start-kultur med mikroorm først. Det kostet 60 kr for min, og den fikk jeg i posten.

Platy-fan
Er det sånn at, først skal man lage den grøten og så skal man ta mikro-orm i?
Kan alle typer yngel spise disse forene????
Ja, så fremt de er carnivore eller omnivore, så kan de det. Yngel av fisk som kun spiser grønt bør vel neppe få disse typene yngelfór siden det er kjøttbasert
Hei!
Kjempeflotte oppskrifter dere har laget
Tenke jeg skulle prøve meg på artemiaklekking. Vi har en artemiaklekker av den typen tante astrid anbefaller, men har ikke fått det til med den. Mulig det er fordi vi hadde "for gamle" egg..?!? Men tenke jeg skulle prøve med på den metoden mona beskriver her.

Men jeg lurer på en ting. Under klekkeprosessen, skal det være en viss tempratur i vannet da? Ser det står lys over litersmålet, derfor jeg spør om det.
Ideell temperatur for artemiaklekking pleier å ligge på 28-30°C.
Hos meg holder klekkevannet en temp på 28°C og det fungerer flott

Det lønner seg å sjekke temperaturen hvis man f.eks. opplever veldig treg klekking eller uteblitt klekking.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap